Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 01:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømforsyning til dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 November 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg påtænker mig og gå i gang med et lille vinter projekt, og det vil blive en bedre PSU til min DAC. Det skal være en 12Vdc på 2A. Jeg har oprettet en tråd inde på: http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/224279-psu -upgrade-dac-magic-plus.html

Jeg er blevet anbefalet og prøve den her:

Jeg har meget lidt forstand på kredsløb, så jeg vil gerne høre jeres meninger om kredsløbet? Vil det være et godt upgrade, eller skal man prøve noget andet?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1629
Sendt: 26 November 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for at låne en solid laboratorie-forsyning. så kunne du nemt og kun for prisen af et kabel, med det rette power stik på. Prøve om det hjælper at få den "bedre" strøm på dyret. Men vær sikker på hvad der + og - . Garantien dækker nemlig ikke fumlefingre

Sådan gjorde jeg i hvert fald selv, da jeg skulle prøve det af med Dac magic, versionen før +'eren. Men den version havde flere design problemer inden i. Så den skulle af med låget for at blive rettet nogenlunde op.

Jeg prøver kun "lidt" at få dig til at lade være med at modde. Du kan sagtens gøre det, men hvis du ikke rigtig gider og ikke rigtig ved hvad der skal til. Så er min erfaring blot at du ikke helt opnår de forbedringer som du håber på. Men prøv det og beslut dig ud fra erfaring - der hjælper. og jeg skal på ingen måde fortælle dig hvad der er godt - det er personligt, og glæden alene ved at lege med tingene, kan for mange være det hele værd

Ærgeligt at du bor så langt væk. Ellers kom jeg gerne forbi til en kop kaffe og legede lidt med nogle ledninger og strømforsyninger, som jeg efter flere år har skrabet til mig, sammen med en del erfaring inden for elektronik
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 26 November 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvad med en psu med ladopgennelige batterier?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1629
Sendt: 26 November 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Det kunne også sagtens være en mulighed. Et batteri til en havetraktor eller lignende. De er jo netop på 12V og skulle gerne kunne trække Magic'en i et stykke tid, før de løber tør.

Men køber du f.eks dette:
Scooterbatteri

Så skal du i teorien regne med ca 2 timers spilletid, da batteriet kan levere 4ah, så har du altså 12v og 4 ampere i en time og i dit tilfælde hvor du skal bruge 2 ampere, ved de 12v. Så bliver det til 2 timers spilletid (4/2=2).
De 169 kr er da en ok billig test. Og det kan sikkert sælges igen, da der jo er mange på gaden med scootere.

Men pas på, der er saft i sådan nogle batterier. hvis de bliver kortsluttet, så kan deres strømformåen hurtigt svitse en tynd ledning over og lave brændmærker osv. Ikke et problem, men altid godt at tage sine forholdsregler. Derfor sæt ledninger ordenligt fast, ikke noget med tape, men spænd det ordenligt på med en bolt eller spændebånd, alt efter hvilket type pol der sidder på batteriet. Og træk altid lidt i ledningerne efter montage, inden du tilkobler andet. For hvis nu en af ledningerne ikke sad så godt fast som du regnede med, så er det bedre at vide det på forhånd
Også en god ide at tjekke for polaritet før du tilslutter. Det skulle meget gerne stå på et klistermærke bag på eller i manualen.
Og så kan man evt måle efter med et multimeter, da det ikke er alle ledninger, som har en tydelig markering af hvad der er + og -
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 November 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt lidt på det med et batteri, men tror at det måske bliver for omstændigt i længden. Men så igen, jeg har et ekstra bil batteri til og stå, og jeg har også polsko og sådan, så det kan godt være at det skulle prøves.

Thor: skal det forståes sådan at det vil være minimalt hvad det vil give, i forhold til udgifter/indsats, hvis jeg beslutter mig for at lave en bedre PSU? Og hvad gav det på den gamle DACMagic at skifte PSUén? Så vidt jeg husker, så sad ensretter broen og sådan inde i kassen på den gamle, og den skulle have AC spænding, så det må have været begrænset, eller?

Jeg vil meget gerne drikke en kop kaffe med dig næste gang jeg kommer til Sjælland, så hvis jeg kunne have en kop til gode ville det være super.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1629
Sendt: 26 November 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Jeg har tænkt lidt på det med et batteri, men tror at det måske bliver for omstændigt i længden. Men så igen, jeg har et ekstra bil batteri til og stå, og jeg har også polsko og sådan, så det kan godt være at det skulle prøves.


Thor: skal det forståes sådan at det vil være minimalt hvad det vil give, i forhold til udgifter/indsats, hvis jeg beslutter mig for at lave en bedre PSU? Og hvad gav det på den gamle DACMagic at skifte PSUén? Så vidt jeg husker, så sad ensretter broen og sådan inde i kassen på den gamle, og den skulle have AC spænding, så det må have været begrænset, eller?


Jeg vil meget gerne drikke en kop kaffe med dig næste gang jeg kommer til Sjælland, så hvis jeg kunne have en kop til gode ville det være super.



Håber ikke jeg tog modet fra dig Det kan være vigtigt at prøve nogle ting af. Ikke fordi det giver nogen ultimative sandheder. idet at forskellige produkter har brug for forskellige tweaks, for at yde deres bedste. Jeg forsøger blot at eksperimentere med tingene uden at bruge for mange penge på det, eller ændre for meget på et design, som jeg måske vil sælge videre.
Derfor var det jeg forslog at du fandt et andet kabel (brug google), så du kunne teste det billigt og nemt uden at skulle investere for meget. Det kan måske være at det giver lidt at den får en mere solid forsyning spændt foran. Men kun et forsøg vil vise for eller imod.
Problemet med den forrige dac magic, var hovedsagligt at dens interne forsyning var lidt for billigt lavet. Den benyttede en switched forsyning til clocken og de digitale kredse. og jeg syntes selv det hjalp en del at forsyne den direkte med en stor linær forsyning, samt fjerne forbindelsen til den switch-mode forsyning der sad i den, så den ikke støjede mere.
Men der var flere ting som skulle ordnes, en masse småting, som alt i alt fik den til at blive ganske god. Men man skal kun gøre det fordi det er sjovt og kan lave det selv. Hvis først man skal til at betale sig fra det. Så ville jeg kigge efter en brugt hegel dac i stedet. Den er efter min mening langt bedre og tæt på det bedste man kan få i den "billigere" ende.

Jeg kender ikke personligt til DM+ men gætter på at de netop med vilje har flyttet forsyningen uden for kassen, for at give brugeren muligheden - så tja.... prøv det :o)

Du er velkommen til at skrive en PM, hvis din vej leder dig til sjælland
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 28 November 2012 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Du har bestemt ikke taget modet fra mig. Jeg prøver så vidt muligt og prøve nye ting, da det altid er fedt og lære nye ting. Jeg har lige lodet en VEMS ecu sammen til BMWén, og lært meget i den forbindelse, så selvom det godt kan give lidt grå hår, så vil jeg godt selv prøve og samle en PSU.

Jeg har fået ideén efter at have læst på forskellige forums, hvor jeg kan se at det skulle give ret gode resultater med en bedre linier PSU i stedet for den switch mode der er med originalt.

Men er der nogen der kan bedømme om det kredsløb jeg har lagt op er noget der kan bruges? I følge ham der har lavet det, så kan det godt modificeres til at give 2A ved at montere nogle køle plader.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 28 November 2012 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Selve kredsløbet ser fornuftigt nok ud. Det skal nok virke. Men spørgsmålet er IMHO mere, hvordan det performer: Hvor hurtigt er det? Hvor stabilt er det?

Hvor har du kredsløbet fra? Er der måledata til rådighed?

Ellers er der denne:
http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/143693-simplis tic-salas-low-voltage-shunt-regulator.html

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 28 November 2012 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Du kan evt tage en PSU fra en stationær computer

Den skal netop levere en meget "ren" DC til bundkortet (du skal dog luse 2 ben på den 24 polede bundkort stik) så den tænder

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 28 November 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Boholm: Det var også en mulighed. Jeg kan se at der er skrevet meget om den der inde, så det er bare og komme i gang med at læse.

Supercharger: Vil det være en reel løsning, i forhold til at bygge en linier PSU? For det er vel også en switchmode man bruger til en pc?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 28 November 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Boholm: Det var også en mulighed. Jeg kan se at der er skrevet meget om den der inde, så det er bare og
komme i gang med at læse.


Supercharger: Vil det være en reel løsning, i forhold til at bygge en linier PSU? For det er vel også en switchmode man
bruger til en pc?



Det er switchmode man bruger til computer PSUer ja De dyrere da dem f.eks. Corsair leverer dog meget stabile alligevel,
men om det er nok til hifi, det ved jeg ikke

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes