Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2024 | 22:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bånd til båndhøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 09 December 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil her vise hvordan jeg laver bånd til båndhøjtalere.

Under mine eksperimenter med AMT membramer,har jeg fundet et par egnede mylartape,som også kan bruges til bånd.

De første var til reparation af windsurfersejl,og var at 25my mylar og ca 10my lim 50mm.bred.Jeg købte også en rulle som var 150mm.bred med 50my mylar og ca 10my lim.Det er god tape med vældig god lim,men lidt for tykt.

Så fandt jeg noget tape som er 12my mylar og 8my lim.Limen er gul klæber godt og kan fjernes med renset benzin.Det bruges bla.til trafoer til SMPS og ligner også det som bruges på nogle kondensatorer.Det kan fåes i flere bredder,jeg købte 50mm.bredde og kostede 512kr for 66m.

">

Jeg bruger en melamin plade (hylde),som jeg her har streget op til 5 lederbaner med ca 1mm afstand mellem lederne Alu/papir folien har jeg skåret op i ruller a ca 3mm.bredde.

Her på billedet er der klar tape på 25mm bredde som er fæstnet i enderne samt 4 steder langs båndet.

">

Her er det den gule tape,og her kan ses 2 strimler microporretape som sidder i kanterne af tapen.

Ligesom jeg skærer alu/papir i ruller ,gør jeg det også med andre taper og film.Den microporretape  jeg bruger her er 4mm.bred og en jeg bruger til mine AMT prototyper.

">

Her er der klæbet 2 baner på den klare tape.

">

Her er alle 5 klæbet på.Herefter skal papiret som sidder fast på alufolien fjernes.Det alu/papirfolie som jeg bruger normalt er fra brugsen og er madpapir som købes i en rulle på 30cm bredde.Alufolien er 7 my.og papiret kan fjernes med opvaskevand.Der efter drysser jeg kartoffelmel på og fordeler det så der ikke er noget der klistrer.

Fortsættelse følger.

Bernt "BÅNDSEI"

 

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

">

Tapen er bredere end båndet skal være,så med en skarp kniv skæres langs de yderste streger.Herefter er dette bånd 20mm.bredt.Enderne kan renses med Benzin og forstærkes på bagsiden med 20mm.bredt microporre eller andet tape.

">

Der efter skal det korugeres for ikke at "rasle".Det er ikke det samme bånd på billedet.Den nederste rulle er microporretape ,den øverste et låg fra en flaske med Benzin.

">

Her det færdige bånd.Det ser pænt ud ,men rillerne på tværs er ikke så dybe som jeg gerne vil have det,så jeg måvære opmærksom på skruelåg eller lignende.

">

Her skærer jeg microporretape til 4mm´.bred rulle med en skarp kniv,batteriboremaskine,spændetang skruetvinge mm.

">

Alu/papirfolie i 3 mm bredde.Kniven skal IKKE være skarp.Der skal nogle forsøg til,men der må gerne komme lidt alustøv når der skæres.

">

Nærbillede af kniven.Den skal ikke være spids,men billedet er taget meget tæt på så det er ikke meget der skal tages af spidsen.Det er en japankniv i alm.stor størrelse.

Bernt

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning :-)

Hænger på og suger til mig.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 16 December 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej Bernt.

Når jeg er på indkøb er jeg også altid på på udkig efter ting og sager, der kan bruges til bånd/planar byggeri.
Jeg er specielt ude efter et eller andet som kan give lidt dybere riller i korrugeringen, end den gule prop som du har benyttet i et stykke tid.
Jeg ser nu at du også efterlyser en sådan dims ;-)
Det er overraskende svært at finde noget egnet, men i går fandt jeg en flaske "Murerens Grundrens" i Føtex. Den er ikke perfekt men lader dog til at
være med lidt kraftigere riller end de gule. Den kostede vistnok 32-33 kr. Prøv at se om den kan bruges ved lejlighed.

Jeg vil også selv prøve den inden alt for længe, men lige nu er jeg fokuseret på min stålkonstruktion og magnet pålimning.

Jeg er i øvrigt stadigvæk lidt i tvivl om hvordan du præcist har realiseret den der folie opskærings opstilling. Hvis du har tid må du meget gerne poste
lidt flere nærbilleder af denne, og gerne med lidt mere forklaring. På forhånd mange tak...

Mvh. Martin
Til top Vis mroerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mroerup
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes