Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub til musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
En let membran har mange fordele, men dyb bas (i håndterlige kabinetstørrelser) er ikke en af dem.

Dyb bas (under 40-50 Hz) mærkes ikke som et 'hug', snarere som om rummet vibrerer.

At man skal kunne se fronten på membranen for at få 'trykket', virker (undskyld mig) absurd. At lade to membraner i samme boks arbejde 'mod' hinanden virker som en god ide, når man vil undgå viberationer.

Det kan  nu godt lade sig gøre, med de lette membraner og den dybe bund. Her er min response i lyttepositionen, med mild EQ i de nederste par oktaver. Der er brugt 2 stk af de nævnte Ciare 15" enheder og 120L nettovolumen.

Enhederne arbejder mod hinanden, og kabinettet er virkelig fri for vibrationer...

Mht den stærkere motor, mere effekt osv... Acceleration factor er jo et udtryk for BL / membranmasse i kg. Og når acceleration factoren går helt ned på 53 for den enhed Svend viste før er det jo netop udtryk for at motoren ikke følger med...

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville se på JBL 2242H. Har ikke hørt samme speed og artikulation på andre enheder. Den er dog ikke super stærk
i det helt dybe, men ported konstruktion samt EQ kan hjælpe den til de 20hz i rummet.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Du skal da i hvertfald have nogle gode plader med orkester stortromme og store kirke orgler, så du virkelig kan få fornemmelsen af den kommede sub. En orkester stortromme har en voldsom energi mellem 30 og 60 hz. På plader fra pladeselskabet Dorian, kan du finde mange flotte optagelser. Enkelte orgel plader kan også komme fra franske Erato. Og så er der slagpladen Däfos - Mickey Hart - Airto - Flora Purim på Reference Recordings. Denne er yderst fremragende både på lp og cd. Ligner meget hinanden i lyd og dynamik.  

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det skal blive interessant at se/høre om den gode Troels kan finde en forklaring - han kender trods alt konstruktionen ret godt...
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Jeg ville se på JBL 2242H. Har ikke hørt samme speed og artikulation på andre enheder. Den er dog ikke
super stærk
i det helt dybe, men ported konstruktion samt EQ kan hjælpe den til de 20hz i rummet.

Godt bud, men som du selv er lidt inde på, tror jeg desværre ikke den kan komme helt så langt ned som jeg gerne vil den
skal kunne.

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du skal da i hvertfald have nogle gode plader med orkester stortromme og store kirke orgler, så du
virkelig kan få fornemmelsen af den kommede sub. En orkester stortromme har en voldsom energi mellem 30 og 60 hz. På
plader fra pladeselskabet Dorian, kan du finde mange flotte optagelser. Enkelte orgel plader kan også komme fra franske
Erato. Og så er der slagpladen Däfos - Mickey Hart - Airto - Flora Purim på Reference Recordings. Denne er yderst
fremragende både på lp og cd. Ligner meget hinanden i lyd og dynamik.  21_113602_Däfos.jpg">

Super foreslag til musik med godt drøn i bunden Det vil jeg kigge nærmere på...

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hvor langt vil du have den ned? Jeg har JBL S1S-EX (deres consumer sub som bruger netop den enhed) som går ned til 20hz
(derunder ruller den så også hurtigt af). Hvis du søger en sub til musik, vil du da aldrig få brug for dybere.

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Det skal blive interessant at se/høre om den gode Troels kan finde en forklaring - han kender trods alt
konstruktionen ret godt...

Ja jeg håber da også at der kan findes en forklaring på problemet, om det er mit rum den er galt med eller hvordan... Har
efterhånden gået delefiltre og højtalere igennem en del gange for at være sikker på at jeg ikke har en fejl der.

Der er så også bare lige det, at den version Troels kender så godt og har bygget selv, ikke er 100% magen til min.
Tegningerne til min kommer dog direkte fra Troels selv så tror heller ikke det er der den er.

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Hvor langt vil du have den ned? Jeg har JBL S1S-EX (deres consumer sub som bruger netop den enhed)
som går ned til 20hz
(derunder ruller den så også hurtigt af). Hvis du søger en sub til musik, vil du da aldrig få brug for dybere.

Ingen tvivl om at det er en rigtig fed sub! Men med en listepris på 25k per stk. så er den beklageligvis noget over budget.

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd :)

Et lille indspark - store tunge membraner kan sagtens flytte sig impulsvilligt, eller det min opfattelse. Det kræver blot
en ordentlig motorsystem, og noget strøm til at styrer det.

Jeg ville have anbefalet en us enhed - Exodus Tempest, men desværre er Kevin Haskins stoppet med at fremstille
enheder.

Ellers vil jeg som andre skriver, anbefale TC Sound eller Fi Speakers. Det begge firmaer som brygger enheder der
fungerer godt i området under 60 hz - og flere af dem ned til 6/8 hz i den rigtige kombinatilon. Måske ikke relevant til
musikbrug, men sjovt og brugbart til film :)

Ser frem til at følge dit projekt - eeeelsker træarbejde, eller billeder heraf

Her mit gamle byggeprojekt - det spillede fornuftigt

[URL=http://www.hometheatershack.com/forums/ported-subwoofer -build-projects/19261-tempest-x-2-300l-br-
17hz.html#axzz2LXcEHltK][URL]
Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
JBLPro skrev:
Hvor langt vil du have den ned? Jeg har JBL S1S-EX (deres consumer sub som bruger netop
den enhed)
som går ned til 20hz

Ingen tvivl om at det er en rigtig fed sub! Men med en listepris på 25k per stk. så er den beklageligvis noget over budget.

Du snakkede jo selvbyg og 2242H koster ikke i nærheden af den listepris :)

Men ser frem til at høre hvad du ender op med.

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Luv.dk skrev:
br-17hz-
3.html#post592732">1

Syntes ikke rigtigt jeg kan få dit link til at fungere?

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

troels foreslår selv et onken-bass-kabinet sammen med din 8008 mellemtone og audax diskant :).. ovenstående billede er fra hans HP,,

fs på 27 hz, mms på 184 g, 18" og en følsomhed på 97 db.. tror den kan slå fra sig..

Hvor dybt vil du ned i bas?

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:

troels foreslår selv et onken-bass-kabinet sammen med din 8008 mellemtone og audax diskant :).. ovenstående billede er fra
hans HP,,

fs på 27 hz, mms på 184 g, 18" og en følsomhed på 97 db.. tror den kan slå fra sig..

Hvor dybt vil du ned i bas?

Se det var også et rigtigt spændende bud!! Jeg har ikke hørt systemer hvor der har indgået en Onken-konstruktion.
Hvad har denne måde at konstruere kabinetter på af fordele og ulemper??

Jamen ved det jo reelt ikke, men umiddelbart kan jeg jo bare bygge en magen til MortenB's, den går ret ned til 15hz. Men i
hvert fald en 20hz skal den kunne række ned til.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller aldrig hørt en onken. Men forestiller mig lidt at det kan byde på den ubesværede og ukomprimerede bas som OB og dit kvartbølgehorn kan tilbyde, uden at
man skal gøre højttaleren til en del af huskonstruktionen, for at få dyb bas!..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger B&C 15BG100 enheder.

15" bas der bygger bro mellem "PA"- og "HIFI" enheder.

Kan med relativt små kabinetter gå dybt/rent i både lukket(med SS akuventiler) og basrefleks.

Rimelig pris.

Jeg giver dem lidt hjælp med DEQX HDP-4 processor.

Mvh Torben

Til top Vis Bagheera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagheera

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

>Morell: Med den højde dine DTQWT'ere har (længden af Voight-hornet), må de have fuldt output helt ned til min. 30 Hz. Et langdistancegæt går på to "fejlmuligheder": Enten er der et problem mht. dit lytterum og en evt. åbning ud til en gang, et repos eller en trappe, der "sluger" bas. Jeg har selv det samme problem, hvis jeg spiller på den forkerte led i mit eget lytterum, der står i forbindelse med trapper og en gang osv. Og det problem er stort set umuligt at "motorisere" sig ud af. Det har jeg selv forsøgt med en sub, og det kom der kun portstøj ud af...

Er den anden mulighed ikke at den type bas du er ude efter, netop er den slags bas som netop DTQWT'erne er så herligt fri for, men som mange basreflekshøjttalere netop lider af? Skal du ikke bare på afvænning?

Dit lytterum burde jo ellers være ret godt; skrå vægge, gulvtæppe, diffusorer - der er gjort noget ud af det! MEN! Som MortenB skriver, så er det jo helt uhyggeligt, hvad psykoakustik betyder for det oplevede indtryk. Og HVIS du mod forventning har et problem med "room modes" (stående bølger lyder bare ikke lige så smart) i dit lytterum, så kan det måske sløre... Nej, du havde vel andre højttalere i det rum før? Burde du måske ikke alligevel få målt på rummets akustik, før du kaster dig ud i et meget kostbart projekt? Og så lige checke polariteten på dine basser en gang til...

Det eneste dipole bas jeg nogensinde har hørt, var Jamo 909. Og jeg tror altså det er noget dipol-sub'er du skal ud i for at matche DTQWT'ernes mangel på egenlyd og farvning. Jeg er ikke bekendt med at lytteafstanden til en dipolsub skulle være kritisk, jfr. kommentaren fra lille smed. Giver du en forklaring af problemet med den korte afstand, lille smed?

Bortset fra ovenstående, så fik jeg selv fornylig foræret en ekstra oktav i bunden, da jeg skiftede fra en Thule pre til en DIY NLE pre. Jeg var ikke overrasket over at der var mere hul igennem og et laaaangt mere engagerende lydbillede. Men at bassen skulle profitere i den grad som jeg OPLEVEDE det, havde jeg aldrig gættet på forhånd. Så måske skulle du også lige se om du kunne låne noget forstærkeri af en kammersjuk, inden du kaster med guldmønter.

Ellers tillykke med de langt over middel smukke højttalere!

den afstand jeg har oplevet jeg syntes der skal være er min 1 meter til bagvægen helst mere .. 80 cm fra sidevægen..  hvor man lytter skal man helst være et stykke væk fra væge ..   personligt .. er det 2 meter fra side og bag væg.. .. men det komme meget an på rummet man spiller i.. ud over afstanden til bagvægen .. skal være en meter..

desværre et min mic måle forstærker gået i stykker .. så her ikke kunne lave en måling af de enheder jeg har købt til min sub http://www.hoejttalerbutikken.dk/product/hi-fi-15-bas-514/ 8 stk til folde dipol sub

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
Hey alle DIY-kyndige hoveder!

Jeg har fået bygget mit et sæt Troels Gravesen DTQWT som jeg er utroligt glade for, de ruller dog naturligt noget tidligt af og
jeg savner derfor noget seriøs bund er kan følge dem.

Har efter temmelig lang søgen ikke rigtigt fundet 100% det jeg ønsker og spørger derfor efter forslag til en god løsning.

Jeg er så heldig at have plads nok at gøre med, så størrelse er næsten uden betydning.
Jeg ønsker stort membranareal der skal bevæge sig minimalt - tænker umiddelbart selv 2x15".
Jeg ønsker at enhederne er "front-fireing" for at få det rigtige hug i kroppen - optimalt syntes jeg er at montere to enheder ryg
mod ryg for at undgå kabinetvibrationer, men har endnu kun oplevet det rigtige hug fra bunde der peger direkte mod lytteren.
Det vil blive kørt med DSP så mulighed for korrektion er til stede.
Umiddelbart skal den kunne yde fra 50-60hz og så langt ned som muligt.

Er der nogen som har et ganske fantastisk forslag som kan opfylde mine sub-drømme??

Jeg har et ganske fantastisk forslag... 

Jeg har en subwoofer, der spiller god dyb bas. Jeg kan bare varmt anbefale en magen til. En subwoofer placeret midt imellem højtalerne. Den er bygget som LFE sub. Bas er en vigtig ting for musikoplevelsen.

Den er seriøs...     

Kabinetter er lukket og det er en grundig matrix opbygning.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det er Modifix der har bygget den til mig og han lægger vægt på, at enheden peger direkte imod en for at få den bedste trykfornemmelse...

Jeg har ikke prøvet at flytte subwooferen rundt. Det har jeg opgivet. Modifix mente, at den bedste placering er imellem fronterne og den fungerer så som bord til fladskærmen. Fungere bare rigtig godt.

Der er så ikke plads til en center, men det funger skam særdeles fint uden.

Billedet viser en af de tre stille skruer.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes