Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub til musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Bagheera skrev:
HejJeg bruger B&C 15BG100 enheder.15" bas der bygger bro mellem "PA"- og "HIFI" enheder.Kan med
relativt små kabinetter gå dybt/rent i både lukket(med SS akuventiler) og basrefleks.Rimelig pris.Jeg giver dem lidt hjælp med
DEQX HDP-4 processor.Mvh Torben

Rigtig fed enhed den B&C også! Den er faktisk det tætteste sådan rent data-mæssigt jeg har set i forhold til Ciare enheden.
Den er dog lige 100 dollar dyrre.

Ja man kunne også lave en mellemting og bruge aktistikventiler...

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Morell skrev:
Hey alle DIY-kyndige hoveder! Jeg har fået bygget mit et sæt Troels Gravesen
DTQWT som jeg er utroligt glade for, de ruller dog naturligt noget tidligt af og jeg savner derfor noget seriøs bund er kan følge
dem. Har efter temmelig lang søgen ikke rigtigt fundet 100% det jeg ønsker og spørger derfor efter forslag til en god løsning.
Jeg er så heldig at have plads nok at gøre med, så størrelse er næsten uden betydning. Jeg ønsker stort membranareal der
skal bevæge sig minimalt - tænker umiddelbart selv 2x15". Jeg ønsker at enhederne er "front-fireing" for at få det rigtige hug i
kroppen - optimalt syntes jeg er at montere to enheder ryg mod ryg for at undgå kabinetvibrationer, men har endnu kun
oplevet det rigtige hug fra bunde der peger direkte mod lytteren. Det vil blive kørt med DSP så mulighed for korrektion er til
stede. Umiddelbart skal den kunne yde fra 50-60hz og så langt ned som muligt. Er der nogen som har et ganske fantastisk
forslag som kan opfylde mine sub-drømme??

Jeg har et ganske fantastisk forslag... 

Jeg har en subwoofer, der spiller god dyb bas. Jeg kan bare varmt anbefale en magen til. En subwoofer placeret midt
imellem højtalerne. Den er bygget som LFE sub. Bas er en vigtig ting for musikoplevelsen.

Den er seriøs...     

Kabinetter er lukket og det er en grundig opbygning.

Jeg har også kigget langt efter din monstrøse sub og syntes den er fedt bygget! Flot håndværk der er gået i den...

Størrelsesmæssigt syntes jeg dog den er lige i overkanten hvis der skal være to. Tror jeg skal holde mig til 15" som maks.

Har du erfaringer med enhederne i mindre kabinetter end dit?

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke erfaringer med enhederne i mindre kabinetter.

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

http://www.hometheatershack.com/forums/exodus-audio/19261-te mpest-x-2-300l-br-17hz.html#post170581

Prøv lige at copi direkte i browers
Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at simulere på Ciaren?

Det er jo en mellemtone - jeg har kigget på den tidligere og valgte B&C 15BG100 i stedet.

Jeg får Ciaren til 55hz -3dB i basrefleks - 80hz i lukket.

B&C 15BG100:

30Hz -3dB i basrefleks - 56Hz -3dB i lukket

Du kan lande på ca. 45Hz -3dB med aku-ventil. Og få den mest rigtige transientgengivelse med den kabinettype.

Den behøver heller ikke ret meget EQ.
Til top Vis Bagheera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagheera

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Nogen der har andre gode bud??
15NDH-4S for at være præcis... Ud over de fordele du nævner, så har den høj
acceleration factor (for en 15" sub), og den har data, så den kan køre i 60L netto, enten som lukket eller refleks så det er let
at eksperimentere med begge afstemninger....................

[/QUOTE]

Nu har 3 gange her på første side af tråden stødt på noget du kalder acceleration factor. Hvad er det eller hvilke parameter
bruger du til at udregne den?

En anden rettesnor kunne være det vægt/kraft forhold enheden er i stand til at byde ind med, nemlig: m[g]/F[N] =
(Mms*Re(dc))/(BxL) og tager vi dit eksempel på 15NDH-4S giver det:

(143g x 6.04Ohm)/ 24.19 Tm = 35.7g pr. newton. Havde det nu været en enhed med en membranvægt på 94g (og samme
data) ender du på 23,5g pr. newton. Altså en kraftigere styring af membranen jo lavere tal. Denne enhed vil muligvis
opleves mere præcis og kontant, hvor den lidt tungere muligvis vil præsentere en "federe" sound men ikke nødvendigvis
mere kontant.

Hilsen Flemming

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hey Flemming... Jeg skrev også, hvad acceleration factor er: BL divideret med membranmassen i kg. Det giver godt indtryk af, hvor god motoren er til at få startet, og stoppet, den givne membranmasse, og dermed et udtryk for potentialet for god impulsgengivelse.

Så for Ciare 15" enhederne Morell taler om er acceleration factor 24,19 / 0,143 = 169. Til sammenligning er acceleration factor for den B&C der nævnes 96, da den har svagere motor og tungere membran.

Det er helt fint at folk gerne vil have tunge membraner, jeg synes bare det er relevant med lidt fakta i stedet for standard svaret med, at ''motoren skal bare være tilsvarende kraftigere''. Problemet er, at motoren sjældent/aldrig er tilsvarende kraftigere..!

@Bagheera; Ciare ''mellemtonen'' går lineært til 15Hz i 60L netto volumen med ganske mild eq. Det må så være den nedre del af mellemtoneområdet   

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Jeg vil gerne i lære hos dig.

Hvordan får du den enhed til det med de data (lineært til 15hz med mild EQ (3-5dB?), som ikke mange enheder kan)??

Når jeg simulerer Ciaren i 60ltr. kabinet, skal den "sparkes" til månen for at nå 15Hz???

Jeg kommer gerne med mit måleudstyr.

Mvh Torben

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Bagheera skrev:
Hej Morten

Jeg vil gerne i lære hos dig.

Hvordan får du den enhed til det med de data (lineært til 15hz med mild EQ (3-5dB?), som ikke mange enheder kan)??

Når jeg simulerer Ciaren i 60ltr. kabinet, skal den "sparkes" til månen for at nå 15Hz???

Jeg kommer gerne med mit måleudstyr.

Mvh Torben

Hej Torben,

Målingen af frekvensgangen i min lytteposition er på side to her i tråden, så du behøver ikke komme med med målegrejet.

Jeg skal dog ikke tage æren for konstruktionen, det er min gode ven Tony Gee, der har foreslået 2 stk af de her 15" Ciare enheder og kabinetvolumen på 120L netto. Han har prøvet stort set alt på markedet og bruger Ciare 15" meget, og deres storebror på 18", da de i praksis er rigtig nemme at arbejde med, og jo altså har stærk motor / let membran så de kan starte og stoppe i en ruf...

Her er hans egne målinger på en sub efter samme koncept som min, altså med en enhed på hver side, så de udligner hinandens vibrationer, men her i en større udgave med 18" versionen af de samme Ciare enheder:  http://www.humblehomemadehifi.com/custom.html

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Denne forholdsvis diskrete 15" Monacor-enhed kommer også derned hvor du mangler noget:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-pa15-18/vn r/103260/

Både den tidligere omtalte 18" og denne gevaldige 15" kan sætte hvadsomhelst i bevægelse, men de kræver både et solidt
kabinet og en meget stabil effektforstærker.

Mvh. Jens/Modifix
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Det er bl.a. synet af målingerne der får mig til at gerne vil komme med mit eget udstyr.

Når jeg ser de fysiske love stort set ophævet, vil jeg jo gerne lære det også :-)

Nå, men jeg må hellere trække mig tilbage i min hule og fundere over sagen.

Mvh Torben

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Bagheera skrev:
Hej Morten

Det er bl.a. synet af målingerne der får mig til at gerne vil komme med mit eget udstyr.

Når jeg ser de fysiske love stort set ophævet, vil jeg jo gerne lære det også :-)

Nå, men jeg må hellere trække mig tilbage i min hule og fundere over sagen.

Mvh Torben

Mine målinger ligner jo til forveksling de målinger Tony har lavet af storebror i sit rum, så mon ikke den er god nok... Og han har trods alt designet / målt på flere højttalere gennem de sidste 30 år, end alle vi andre kommer til at gøre tilsammen - sååå - Det er vel bare et af de sædvanlige eksempler med, at teori er en ting, praksis noget andet!?

Jeg har også andet målegrej, end den Velodyne jeg bruger som controller, men må sige jeg ikke har fundet anledning til at betvivle resultatet...

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Sidste spørgsmål fra mig:

Er målingen foretaget med subben stående i et hjørne eller?

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Bagheera skrev:
Sidste spørgsmål fra mig:

Er målingen foretaget med subben stående i et hjørne eller?

Det står sådan her... Subben ved den ene væg, et par meter fra hjørnet.

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Tak for info og billede - lækkert grej :-)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Hey Flemming... Jeg skrev også, hvad acceleration factor er: BL divideret med membranmassen i kg.
Det giver godt indtryk af, hvor god motoren er til at få startet, og stoppet, den givne membranmasse, og dermed et udtryk
for potentialet for god impulsgengivelse.

Så for Ciare 15" enhederne Morell taler om er acceleration factor 24,19 / 0,143 = 169. Til sammenligning er acceleration
factor for den B&C der nævnes 96, da den har svagere motor og tungere membran.

Det er helt fint at folk gerne vil have tunge membraner, jeg synes bare det er relevant med lidt fakta i stedet for standard
svaret med, at ''motoren skal bare være tilsvarende kraftigere''. Problemet er, at motoren sjældent/aldrig er tilsvarende
kraftigere..!

@Bagheera; Ciare ''mellemtonen'' går lineært til 15Hz i 60L netto volumen med ganske mild eq. Det må så være den
nedre del af mellemtoneområdet   

Yep, men den udregning du der laver kan du ikke bruge til ret meget da du ikke tager hensyn til den strøm der løber
igennem enheden.

Derfor skal du have Re ved dc med. Din Ciare kunne jo have en høj dc modstand og den B&C en meget lav dc modstand og
pludselig er det B&C der er i vælten!!!

Jeg betragter Ciare's membranvægt på 143g som en tung membran I mine 18" og 15" ligger den henholdsvis på 130g
og 94g. Det giver et ret lavt vægt kraft forhold som pynter på "kontantheden"....

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 22 Februar 2013 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Nu begynder det her efterhånden at dreje over på noget hvor jeg simpelthen ikke længere kan være med Om den ene
enhed er bedere end den anden og hvorfor er jeg simpelthen nødt til at læne mig op af andre for at finde ud af, men hvem
man skal læne sig op af er jo så udfordringen her!

Er der nogen fornuftig forklaring på hvordan Ciare enhederne i en konfiguration som Mortens når 15hz med flot kurve, når
simuleringer siger noget helt andet?

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
Nu begynder det her efterhånden at dreje over på noget hvor jeg simpelthen ikke længere kan være
med Om den ene
enhed er bedere end den anden og hvorfor er jeg simpelthen nødt til at læne mig op af andre for at finde ud af, men
hvem

Er der nogen fornuftig forklaring på hvordan Ciare enhederne i en konfiguration som Mortens når 15hz med flot kurve,
når

Ja - det er roomgain som hjælper til i de nederste oktaver

Og for at vende tilbage til det Flemming Skov er inde på, så skal dc værdien af enheden regnes med, hvis vi skal regne
vægt / kraftforhold. De enheder jeg linkede til i mit tidligere projekt, ligger på en værdi der hedder 30,27 g pr. N. OG
altså ikke langsomme De leverede brugbart output ned til 15 hz - uden roomgain. ( brugte 4 stk. i 30 kvm stue)

Der altså mere til det end som så - og ja, ikke alle målinger kan forklare vores opfattelse af lyd - endnu

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 22 Februar 2013 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
MortenB skrev:

Hey Flemming... Jeg skrev også, hvad acceleration factor er: BL divideret med membranmassen i kg.
Det giver godt indtryk af, hvor god motoren er til at få startet, og stoppet, den givne membranmasse, og dermed et udtryk
for potentialet for god impulsgengivelse.

Så for Ciare 15" enhederne Morell taler om er acceleration factor 24,19 / 0,143 = 169. Til sammenligning er acceleration
factor for den B&C der nævnes 96, da den har svagere motor og tungere membran.

Det er helt fint at folk gerne vil have tunge membraner, jeg synes bare det er relevant med lidt fakta i stedet for standard
svaret med, at ''motoren skal bare være tilsvarende kraftigere''. Problemet er, at motoren sjældent/aldrig er tilsvarende
kraftigere..!

@Bagheera; Ciare ''mellemtonen'' går lineært til 15Hz i 60L netto volumen med ganske mild eq. Det må så være den
nedre del af mellemtoneområdet   

Yep, men den udregning du der laver kan du ikke bruge til ret meget da du ikke tager hensyn til den strøm der løber
igennem enheden.

Derfor skal du have Re ved dc med. Din Ciare kunne jo have en høj dc modstand og den B&C en meget lav dc modstand og
pludselig er det B&C der er i vælten!!!

Jeg betragter Ciare's membranvægt på 143g som en tung membran I mine 18" og 15" ligger den henholdsvis på 130g
og 94g. Det giver et ret lavt vægt kraft forhold som pynter på "kontantheden"....

Helt enig Flemming, jeg betragter det også som en tung membran, personlig vil jeg heller ikke bruge tungere, men finder det et godt kompromis til en sub. De andre nævnte enheder med membranmasse på 240g - 500g er ikke lige mig. I anden sammenhæng bruger jeg en anden type Ciare 15" enheder, det er som bas-mellemtoner og de harr også en membranmasse på 94g som det eksempel du fremhæver...

At acceleration factor ikke kan bruges til noget noterer jeg mig som din holdning, og det er naturligvis fair - respekt for det. Gennem mange års samarbejde med Tony Gee i Holland (Humblehomemadehifi og tg-acoustics) har jeg fået enorm respekt for hans viden om højttalerenheder og konstruktion af højttalere. Han mener acceleration factor er en vigtig størrelse ift impulsgengivelse, og det lytter jeg til.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 22 Februar 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Morell skrev:
Nu begynder det her efterhånden at dreje over på noget hvor jeg simpelthen ikke længere kan være med Om den ene
enhed er bedere end den anden og hvorfor er jeg simpelthen nødt til at læne mig op af andre for at finde ud af, men hvem

Er der nogen fornuftig forklaring på hvordan Ciare enhederne i en konfiguration som Mortens når 15hz med flot kurve, når

Steffan, sådan er det altid, når vi stiller sådanne spørgsmål på fora: Vi svarer allesammen ud fra egne præferencer, kæpheste og erfaringer... Resultatet bliver som regel altid mudret for spørgeren, da kæphestene så og sige rider i alle mulige retninger.

Et bud på, hvorfor der er forskel på teoretiske simuleringer og praktisk målinger er, at det er der altid. Gennem 30 år med hifi har jeg endnu ikke oplevet at et praktisk resultat er det samme som den teoretiske model. Hvis højttalerudvikling var så simpelt ville vi alle være fantastiske højttalerdesignere, men det er ikke simpelt..! Og derfor er der kun få fantastiske designers og så er der alle os andre... Spørgsmål som det du stiller med denne tråd plejer jeg at stille til Tony Gee eller Troels Gravesen, begge steder synes jeg, at jeg får svar som virker velbegrundede, og hvor resultatet bagefter faktisk matcher dét de har indikeret.

Der er så mange holdninger, så mange tilgange, og mange af dem er gode. Derfor synes jeg personligt det handler om at læne sig op af nogle dygtige mennesker, hvis tilgang man synes virker rigtig... Vel vidende, at også andre tilgange vil kunne give gode resultater...

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes