| Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte for et par år siden nogle print til en SRPP rørforforstærker på ebay af Kinesisk herkomst.
Printene ser ret gode ud, men de medleverede komponenter var til gengæld af ret dårlig kvalitet, så derfor brugte jeg nogle lidt bedre komponenter som jeg havde til at ligge.
Nå men nu har jeg altså endelig fået det hele samlet og sluttet til til, og til min store overraskelse lyder den den faktisk rigtigt hæderligt (på Jydsk).
Selve kredsløbet har jeg luret til at være følgende:

Dog er jeg ikke så glad for at gløden er fastlagt i forhold til stel, den måtte gerne være hævet 90 til 100 Volt med en spændingsdeler. Må nok have dette gjort på et tidspunkt, den kører jo problemfrit lige pt.
Jeg har lavet lidt målinger på dyret, og den måler fornemt op til omkring 100kHz.
Lige et par billeder ved 2kHz.

Så nu har den fortjent et hæderligt kabinet 
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 21 Februar 2013 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
5670 rørene lyder virkeligt lækre.. de spiller dejligt tørt med masser af hug i. Er det de amerikanske rør du bruger?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 21 Februar 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ NAD-Mand De rør jeg har kørt test med, er nogle Kinesiske/Rusiske 6N3 rør.
Men dem som jeg har lyttet på er nogle RCA 5670 rør, hvilke er nogle gode Amerikanske rør.
Der ud over har jeg nogle NIB/NOS JAN 5670W GE rør, samt nogle brugte men velmålende RAYTHEON 5670 rør som skal afprøves.
Vil se om jeg ikke kan få taget et par billeder af forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 22 Februar 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et par billeder af forforstærkeren i dens nye omgivelser. (Taget med mobilen)

Kabinettet er lavet af resterne fra et Junkers bøgegulv, det er godt med genbrug.

Højspændingen bliver ensrettet med et 6X4 rør, der kan også bruges et 6Z4 rør.

Der er brugt fornuftige komponenter til fornuftige penge. Blant andet er modstandene henholdsvis Allen Bradley ½W Carbon, Dale ½W Metal Film og alm. kulfilms modstande.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev rørforforstærkeren færdig, lige et par billeder.

Det hjemmebyggede kabinet består af lidt 22mm. bøg og lidt 2mm. aluminiumsplade, der til er der bugt lidt phonostik, netbrønd, sikringsholder, afbryder samt gummifødder fra Monacor.

Volumeknap og omskifterknap har en gammel Luxmann doneret.

Så er der liv i rørforforstærkeren, så skal den bare have lov til at stå tændt og spille i en 14 dages tid inden der bliver lyttet nærmere på den.
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige vise min respekt for det flotte arbejde.
Jeg glæder mig til at høre din vurdering af dens musikalske kvaliteter..
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@FelixTheDane: Takker, nu var det ikke så meget for at få respekt for arbejdet, men mere inspirere til noget selvbyg, da dette er sjovt og også kan være prismæssigt fornuftigt. Især hvis man finder nogle af de lidt mere simple og gode konstruktioner. Dette projekt har ikke kostet meget mere end 900,-kr. alt incl.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis Gorm  , mange er "bange" for kvaliteten i kinesiske kit´s. En SRPP konstruktion er det, det er. De laver fantastiske printplader derude til næsten ingen penge, og så er man fri til at smide lige præcis de komponenter/komponentværdier i, uanset hvad der måtte stå på printet  . Vil du ikke ha´ katodeafkobling, ja så putter man bare ikke kondensatoren i osv. osv. Go´ inspiration dér  . Leger p.t. lidt med John Broskies Aikido (octal) preamp. Det bli´r sjov, når den bli´r færdig   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boydk : Lige nøjagtig, nu har jeg lavet en hel del forforstærkere, effektforstærkere og nogle riaa'er, hvor printene er kinesisk fremstillet, og printkvaliteten er vildt god, 4mm. tyk printplade med tyk kobber belægning, og forgyldte loddeøer og gennempletteringer. Så er det jo bare at købe nogle fornuftige og ægte komponenter. På den konto har jeg fået noget ret vellydende udstyr til meneskepenge.
|
| Til top |
|
| |