Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye gulvhøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 September 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Så står jeg her i min nye stue med min subwoofer. der er lidt mere lydt i min nye lejlighed og jeg savner nogle gode gulvhøjttalere. Derfor er planen at udskifte min 2.1 kombi med to gulvøjttalere. Min Kæreste er ikke så vil med gulvhøjttalere, men subwooferens mangel på æstetik. jeg komme selvfølgelig til at savne de kælderdybe drøn når der skal ses film med surround, men forventer en bedre musikoplevelse med gulvhøjttalere.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal vælge og har nok lidt behov for gode råd og input. Højttalerne skal selvfølgelig lyde godt. Min musiksmag er meget bred. Jeg lytter eksempelvis til gammel Billie Holiday, ældre Metallica og Savage Rose på Lp. andre dage er det Tina Dickow, System of a Down, Blur eller Todd Terje.

Jeg har været i Tape connection og lytte lidt til Excite serien. Jeg kunne godt lyde X38, mens jeg ikke synes der var bass nok i x34. Det giver måsek lidt en ide om hvilken lyd jeg synes om. Desværre er x38 over mit budget. Min stue er ca. 25 kvadratmeter, og er tæt på at være
kvadratisk.

Jeg foretrækker at købe brugt, da jeg får meget mere for pengene.

Jeg har haft følgende højttalere med i mine overvejelser, som er baseret på hvad jeg har læst mig til gennem årene.

Dali 870 evidence
Dali Grand
Monitor Audio GS60 Kunne godt bruge input om andre Monitor Audio)
Montana SPX, eller andre Montana. De er desværre ret sjældne på brugtmarkedet.

Lydmæssigt virker det til at en ældre højttaler som JBL 250 vil passe godt til mig, men jeg ved med sikkerhed at den ikke komme til at gå gennem kontroltårnets vetoret. I den sammenhæng vi det være en fordel, hvis højttaleren kan fåes i hvid, men det absolut ikke et krav.

Jeg håber på nogle gode input og lidt frisk inspiration.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 September 2015 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej du mangler at fortælle en meget vigtig ting, nemlig hvad der skal drive dine nye højttalere og hvor meget du vil købe højttalere for? Jeg har selv Dali Evidence 870 og er meget godt tilfreds med dem, de har stået her i 5 år nu og jeg ved ærlig talt ikke hvad der skulle erstatte dem hvis de skal byttes. Dali Grand har jeg hørt en del gange for år tilbage og jeg har selv haft Dali Grand Diva. Jeg fandt Grand serien for sart med hensyn til resten af udstyret, de er meget svære at få til at spille ordentlig og især Diva som jeg havde. Derfor fik jeg Evidence 870 da den er knap så sart. Fælles for de nævnte Dali er at de skal ha en masse power for så spiller de bedst, så jeg vil ikke tøve med at sige at du skulle prøve et sæt 870ére. Men der er jo også mange andre muligheder, så du må nok ud og lytte lidt på nogle højttalere. De andre du nævner har jeg ikke hørt.
Held og lykke med jagten
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2015 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Henrik

Mit budget ligger nok max på 15.000, men jeg er MEGET åben for inspiration der ligger under budgetmax. Det var egentligt bevidst at jeg ikke skrev Budgettet, da der ofte er en tendens til at budgettet bliver overskredet i sådanne tråde.

Jeg har en Marantz sr8002, som egentlig i sig selv har en del power for en surroundreciever (målt til 172 watt ved 0.1 thd, i 2 kanals drift) Jeg forventer dog at den Marantz MM9000 jeg har stående vil give lidt ekstra power, men ellers er ekstra effekt altid en mulighed.

Jeg hælder ret meget til evidence 870, da det er også økonomisk er rigtigt fornuftigt. Jeg må dog indrømme at størrelsen trækker lidt ned. Det er også derfor jeg kigger lidt på monitor audio, da de ihvertfald på papiret går ret dybt og samtidig er lidt slankere. Med basport på fronten har jeg også en ide om at de er lidt nemmere at placere, og jeg vil lige se om der er et sted i København hvor jeg kan få lagt øre til dem.

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Med det budget, så lyt til Dali Mentor 6 (brugt på dba til 8-9000 kr). .

De er super fine og velspillende. Og flotte at se på jo (synes jeg)
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2015 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

disse kunne være en mulighed .

Martin Logan Electromotion

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2015 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Tak lille smed, men er ikke lige til elektrostater, foretrækker demokratiske stater

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

syntes også denne er en fin højtaler ..    

System Audio Mantra 60

asa11
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 September 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Du nævner Montana SPX - der er et par til salg på Fyn. Der dukker ind i mellem nogle op på brugtmarkedet.
Jeg har et sæt Montana Monitor - de skal ingen steder :-)
Eller rettere, det kan tænkes at jeg finder en større/nyere Montana-model, men det er ikke aktuelt lige nu ;-)

Lyt dig frem! Der er mange fine ht på brugtmarkedet til rimelige priser.

Held og lykke

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

@lille smed: De system audio Er jeg lidt i tvivl om. Jeg frygter jeg kommer til at mangle noget bas, og jeg kan godt lidt bas.

@Asa11: jeg har længe kigget forgæves efter Montana Monitor. Der et sæt til salg for et år siden sådan cirka. Det var måske dig der løb med det?
Jeg har allerede overvejet de SPX der er på fyn, og det der holder mig tilbage er størrelsen. Desuden har jeg aldrig hørt Montana, men kun læst
rigtig meget godt om dem.

Generelt synes jeg desværre ikke lige det er sådan at tage rundt og lytte når man køber brugt. Jeg har desværre selv haft besøg af nogle
lyttere/købere som ikke selv lige kunne regne ud at det ikke var en cafe hvor man bare kunne hænge ud. Ham gider jeg ikke og være og derfor
har jeg det ikke godt med at tage rundt og prøvelytte i folks hjem.

Det er måske ikke den optimale måde at få den perfekte højttaler på, men jeg synes generelt at man kan få meget ud af de beskrivelser folk
giver i fora:-)

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

hvis det er forskellige højtaler du ønsker at lytte til,

så opret en tråd,der er helt sikkert noget om gerne vil vise deres udstyr frem.   jeg har selv haft en tråd om det,  har da være ude at lytte lidt,  og det gør jeg helt sikkert igen, det er hyggeligt .. MEN husk det er en tids røver når man lytter ..

dog er du langvejs fra .. men du er da velkommen til at smide en pb  hvis du ønsker et lyt.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2015 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

jeg har fået anbefalet at overveje PSB Imagine X2 TowerPSB Imagine X2 Tower
Det lyder jo umiddelbart lovende når jeg læser testen, men er der nogen der har erfaring med dem?

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Sendt: 15 September 2015 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du savner i dit setup, og hvad har du idag?
Bare noget nyt eller?

Jeg ville mene at 2 kompakthøjtalere og en god sub sagtens kunne give bedre lyd end et par stereohøjtalere i den klasse, især når
du bor i lejlighed og også skal vise bare en smule hensyn til naboskabet.

Hvis det var mig som skulle købe grej i den klasse, ville jeg kigge seriøst på et par KEF LS50 og en REL eller SVS sub til.
Fra nyt ligger du stadig inden for dit budget.
Ellers vente på noget brugt og bruge forskellen på akustikbehandling (hvad der er muligt i forhold til kæreste/kone).

Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hvad jeg har i dag. Audio Pro Black Pearl og en AceBass 3 subwoofer. Jeg deler ved 80 Hz

Hvad jeg savner: noget lidt pænere. En subwoofer er sjældent specielt køn og der vil blive pænere i stuen med 2 gulvht. Derudover svaner jeg noget punch i det øvre basregister og den mere helstøbte lyd man får med en god gulvhøjttaler.. Som altid, så savner jeg noget nyt.

Selvfølgelig kan et 2.1 system give god lyd, og det har jeg egentligt også, men en subwoofer skal placeres rigtigt og det spiller ikke altid godt sammen med indretningen. Jeg er i øvrigt træt af stående bølger, der gør at Bassen ændrer styrke og karakter hvis man flytter hovedet en ½ meter. Det problem oplever jeg ikke i så høj grad med gulvhøjttalere. Jeg nyder i øvrigt gerne musik selvom røven ikke lige er spændt fast i sweetspot

Jeg er i øvrigt ikke enig i at en sub er mere nabovenlig. Jo lavere frekvenserne er, jo bedre rejser lyden gennem mure og vægge og min sub og dem som du nævner går snildt ned til 20 hz. Mht. til dit råd, så er Kef faktisk også i mine overvejelser, da jeg har haft rigtig gode erfaringer med Kef tidligere og faktisk har et par ældre reference standerht, som jeg har planer om at teste i min stue. Eller kigger jeg ofte efter et ældre sæt Reference 3.2 eller 4.2

Akustikdæmpningen kommer nok til at bestå af lidt billeder på væggeneller billedrammer lavet af rovkwool/Troldtext og muligvis et tæppe, stuen er indrettet sådan at der er en stor karnap vinduer og der kommer ikke store tykke gardiner op.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Edit: der skulle stå: en stor karnap med 6 vinduer.

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Altså erfaringer og smag er jo selvfølgelig forskellige (heldigvis for det) og jeg har det helt modsat :)

I det prisleje finder jeg 2 monitors + 1 sub til at give den bedste lyd for pengene, og den nemmeste at integrere med rummet.
Man kan have de 2 monitors stående et sted til baggrundslyd, og hive dem nemt frem når der skal lyttes kritisk.
Det skal siges at jeg har gulvhøjtalere og foretrækker lyden uden sub, men jeg synes man skal op i en højere pris for at få det samme.
Jeg har også brugt rigtig gode gulvhøjtalere OG en sub på et tidspunkt, da basen blev spist i mit rum som er en stue med dødelige møbler osv.

Nogle gange er det også rart med et skift i sit setup.

I forhold til subwoofer er pæn eller ej, er det jo i den grad en smagssag, og det skal helst fungere for alle parter.
Jeg har gode erfaringer med langvarigt pres, og modtjenester til konen derhjemme :p

Min tanke i forhold til naboer var at man alligevel ikke kunne blæse lyden ud på samme måde som i et hus.
Husk at selv om din sub går ned til 20 Hz, så er der ikke rigtig noget musik i det frekvensområde, i hvert fald af den slags du nævner.

Jeg har lyttet til de KEF der og overvejer dem til et sekundært setup med en fin sub til selv nemlig.

Ud over min egen mening om tingene ville jeg prøve at anbefale et par gulvhøjtaler jeg rigtig godt kan lide, nemlig Sonus Faber Venere 3.0.
De skal findes brugt for at ramme budget, men jeg var meget tæt på at købe dem for noget tid siden.

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

...og måske noget Focal, som jeg er stor fan af....:)

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Sendt: 16 September 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på Jmlab Focal Electra 926 som er virkeligt gode i min stue på ca. 20 kvm.
Der findes nyere modeller i Electra serien som er indenfor dit budget, men tænk over det med bassen....
Der er fin og detaljeret bas i mange slanke (konevenlige) gulvhøjttalere, men den er altså ikke så fysisk som eksempelvis 12" eller 14"
tommer.

Jeg savner ikke bas på mine (2x7" dedikerede basser i hver side), men smag og behag er forskellig så lyt dig frem.
Min erfaring er, at fruen alligevel hurtigt vender sig til den nye potteplante-hylde

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Det bliver mere og mere forvirrende. Der er efterhånden kommet en del bud, men det er virkeligt svært at bedømme. Lyden i min nye stue er helt
anderledes og subben er ikke indstillet ordentligt endnu. Generelt er lyden slankere. det lyder fint, lidt for fint faktisk og jeg savner lidt fylde og
varme i nedre mellemtone og øvre bas.

Jeg håber at 2 x 6½ tommer i hver gulvhøjttaler giver nok bas. I min tidligere stue har jeg haft en del gulvhøjttalere. bl.a Kef Q65 og Kef Q75 som
begge tilfredsstillede mig i basområdet. det var en lille stue så de var faktisk lidt boomy, men de gav det eftertragtede ryk i mellemgulvet. Jeg ved
selvfølgelig ikke hvordan de vil lyde i min nuværende stue, men det er lige før jeg skal skaffe mig et par billede gulvht, bare for at høre mig fremtil
hvordan rummet tager imod dem.

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det var måske en god ide at prøve nogle gulvhøjtalere for at se om det var vejen frem.

Jeg tror bare man skal være opmærksom på at 2 x 6,5" på 2 forskellige højtalere, som er bygget forskelligt ikke nødvendigtvis lyder
ens.
De billige gulvht du skaffer løser måske ikke dit problem i forhold til dem du er på udkig efter.

Jeg havde gevaldige problemer med et par Epicon 6 (1,5 x 6,5") i min stue, hvor jeg til sidst satte en kraftig sub med EQ til.
Jeg kan ikke integrere samme sub på mine nye højtalere, som bare er 2x7", og kun på papiret spiller 1 hz lavere.

PS: Sidebemærkning, du er bekendt med subwoofer crawl testen for at finde bedste placering for sub'en går jeg ud fra?

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jep jeg er bekendt med at man placerer subben i lytteposition og kravler rundt på gulvet. Der er dog kun et hjørne den kan stå i da den har fri
adgang til enhederne og jeg ikke vil friste min 4 årige ....

Til trods for de mange gode råd er det stadig Dali 870 og monitor audio gs60 jeg overvejer mest, selvom PSB Imagine X2T også lyder spændende.
Det virker bare ikke til at der er nogen der kender meget til sidstnævnt.

MA GS60 går på papiret ned til 28 hz og har 2 x 6½ til til at trække bassen. Jeg har svær ved at vurdere hvor den ligger kvalitetsmæssigt ift. Dali
870.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum