Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kind of MILES kl. 23 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

I aften kl 23 på DR 2

Den 17. august 1959 udkom pladen Kind of Blue, en plade der skulle vise sig at blive den mest solgte jazzplade nogensinde. På pladen har Miles Davis samlet tidens skrappeste solister, som f.eks. John Coltrane, Bill Evans og Cannonball Adderley. DR Big Band markerer 50 års dagen med en forrygende koncert i studiet, og med nye versioner af pladens topnumre. En række af bandets musikere fortæller om pladens betydning for jazzen, og udsendelsen rummer desuden originaloptagelser med Miles Davis' gruppe.

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Super, tak for påmindelsen!

winding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Intet - absolut INTET overgår originalen ... heller ikke DR BBs udlægninger/fortolkninger/udgaver (fortsæt selv) !

I øvrigt synes jeg, at selve mixet havde en del slagside til ... slagtøjet (sic!), hvilket måske fratog bassen den - for mig - meget grundlæggende modulerende karakter, den har på originalindspilningerne. Trommespillet "istykrede" (som min salige dansklærer sagde) ved deres staccatoagtige karakter, brede variation i brug af whiskers/stikker og fremtrædende placering i mixet både kor og soloer disses volumen og identitet.

Men måske er min hørelse let fejldisponeret og jeg selv let forudindtaget !?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se du heller ikke var ovenud begejstret Winding - men sjovt at vi ser lige modsat på trommerne - som jeg skrev i vitnagetråden:

Det skal indrømmes at det implicit ligger i kortene at et bigband smører mere på end et lille setup af en tenor, en alt og en trompet – og det kan da være at de selv var ved at tude da de alle spillede Miles ”So What” solo i ”kor” men det var af helt andre grunde at jeg var ved at tude – det lykkedes dem at gøre et mesterværk til tarvelig elevator musik!

Smid halvdelen af musikerne væk, brænd noderne hos resten og måske, måske vil det svinge sig op på noget der er lytteværdigt til andet end søndags underholdning.

Bevares der var gode musikere og gode præstationer i mellem – men hvad skete der for trompetisten der konstant manglede en ½ liter luft og for den forsigtige pianist der nærmest havde berøringsangst i forhold til tangenterne..

Basisten, Fulsang og den anden saxofonist havde sammen med den gode mand på trommer klaret aftenen betydeligt bedre uden de andres selskab

winding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøgte at beskrive min opfattelse af det rent musikalske på en - indledningsvis - meget diplomatisk facon ...

Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring det underlige (bizarre) i at reproducere en inspireret solo som "partiturmusik" for
tillempet bigband. "West Side Story"-arrangementet var efter mine begreber (heller) ikke vellykket.
Måske grunder dine observationer omkring de enkelte musikeres - skal vi kalde det - "tilbageholdenhed" i rene og skære
hæmninger, afstedkommet både af "arven" og af, at næsten alles indsatser var skrevet helt ud.

Desværre er vi fuldkommen enige om din sidste sætning.

Mht. trommerne gik mine reservationer på deres meget fremtrædende placering i lydbilledet - hvor Cobb's er meget mindre
distinkte, mere raffinerede, og frem for alt lader musikken ånde.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Måske har de også glemt hvordan man laver lyd i DR?

Jeg kan i øvrigt anbefale "file under purple" med Fuglsang hvor han spiller på bas-klarinet - til en doven eftermiddag

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes