Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Onkyo TX NR 609 defekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2005
Status: Offline
Sendt: 13 August 2011 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har i et andet indlæg skrevet om at jeg havde købt dette anlæg. Nu har jeg haft det i test i snart 14 dage. Min første indskydelse var at jeg synes den havde en lidt flad lyd. Nærmest som om lyden aldrig rigtigt kommer ud af højttalerne. Som om den holder noget tilbage. Har haft forsøgt med sindsygt mange indstillinger både med den medfølgende kalibreringsmicrofon samt manuelt.

Stillede den tilbage til factory default og forsøgte en sidste gang at vurdere om den er defekt.

Problemet er at jeg f.eks. skal fyre den helt op på 50 procent volumen bare for at den spiller nogenlunde højt. Desuden når jeg ser film så er alt musik helt vildt højt men tale og alt hvad der sker midt i billedet er helt vildt lavt.

Jeg er vildt ærgeligt over at måtte levere den retur da den har en masse fede funktioner jeg benytter. Blandt andet DLNA og netradio streaming. Desuden er alt incl. mit mediacenter sluttet til forstærkeren så jeg skifter lyd og billede. Og det på trods af at mit media center kører vga ud. Resten kører HDMI.

Kan den simpelthen bare være defekt eller hvad?

Forstærker specs:
  • 100 Watts per Channel at 8 Ohms, 20 Hz?20 kHz, 0.08%, 2 Channels Driven, FTC; 125 Watts per Channel at 6 Ohms, 1 kHz, 0.1%, 2 Channels Driven, FTC
  • 6 HDMI Inputs and 1 Output, HDMI Support for 3D, Audio Return Channel, Deep Color, x.v.Color, LipSync, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DVD-Audio
  • Direct Digital Connection of iPod/iPhone via Front-Panel USB Port
  • Network Capability
  • THX Select2 Plus
Højttaler Specs kort fortalt Jamo x højttalere. 200 watt i front 180 watt i center og 100 watt surround.
http://www.audiovideoreview.com.au/Sofa/reviews/speakers/Jam o/jamo_x5series.htm

De er godt nok 10 år gamle men med den gamle technics forstærker spillede de sgu udmærket. Det var rated til 5x100. Onkyo er rated til 7 x 100 watt.

Jamo X510 Speakers
The drivers are mounted in a 19 mm (0,7 inch) front baffle to prevent vibrations - and keep calm in the eye of any storm

Product Specifications
System 2 Way Bassreflex
Woofer 6½ / 165 (inch/mm)
Power, long/short term 100/140 (Watt)
Frequency range 70 - 20000(Hz)
Cross-over frequency 2000(Hz)
Impedance 6(Ohm)
Total volume 17.9 (liters)
Weight 5.30 / 11.68 (kg/lb)
HxWxD 373.00x210.00x228.00 mm

Jamo X 5SUB Speakers
This powerful subwoofer with a custom-designed longthrow 12" woofer, delivers sound pressure of more than 100dB that will beat your body around when you put on that hard hitting game or DVD.

Product Specifications
System Electronic Subwoofer BR
Woofer 12 / 305 (inch/mm)
Dimensions HxWxD 550.00x370.00x427.00 mm
Total volume 81.4 (liters)
Weight 17.00 / 37.48 (kg/lb)
Amplifier, rated output 100 (W)
Frequency range 35 - 150 (Hz)
Upper cutoff frequency 40 - 150 (Hz)
Impedance 22k (Ohm)
Mains voltage 115 (V)

Jamo X 5CEN Speakers
X 5CEN an extremely powerful dual 6 1/2" woofers

Product Specifications
System 2 Way Bassreflex
Woofer 2 x 6½ / 165 (inch/mm)
Power, long/short term 180/250 (Watt)
Frequency range 60 - 20000 (Hz)

Jamo X 570 Speakers
These powerful loudspeakers has a capacity of making even a small amplifier sound big

Product Specifications
System 2 Way Bassreflex
Woofer 2 x 8 /205 (inch/mm)
Power, long/short term 200/280 (Watt)
Frequency range 35 - 20000 (Hz)
Cross-over frequency 2000 (Hz)
Impedance 6 (Ohm)
Total volume 87.5 (liters)
Weight 15.80 / 34.83 (kg/lb)
Dimensions HxWxD 1,000.00x250.00x371.00 mm

Til top Vis ZandMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZandMan

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 August 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Nej den er ikke defekt , jeg har en 805 og jeg oplever det samme .Den spiller bare meget ærligt , jeg oplever også at man skal give den noget havre for at det lyder bare lidt højt.De har ikke det med boom bas , Onkyo spiller bare meget neutralt.

En anden ting er at den er meget følsom på om netfasen er rigtig , prøv at vende stikket 180 grader og se om det hjælper på dynamikken og bassen

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej Madmax. Tak for svaret. Når edu skriver de spiller ærligt mener du altså at det er ok at jeg hører musik i film fra alle højttalere i en ok kvalitet, imens dialog og eks. explotioner eller kampscener afleveres i en dæmpet vag udgave. Det eneste jeg kan gøre for at rette lidt op på det har været at fyre extre db på centeren men så bliver den næsten for dominerende til alt andet brug.

Jeg hører da ofte andre recievere der godt kan aflevere lyd fra dialog og action over i fronthøjttalerne også.

I så fald ville mine fronthøjttalerere sagtens kunne levere noget boom også.

Jeg ved ikke om dette kun er et spørgsmål om ordentlig indstilling men jeg kan huske at lige da jeg tændte den og fyrede op for noget musik var jeg alvorligt skuffet i forhold til en 11 år gammel tecnnics forstærker.

Så enten skal jeg levere den retur eller også leve med at jeg ikke kan få helt den lyd jeg drømte om mene til gengæld et væld af andre cool funktioner.

Desuden synes jeg også jeg læser at denne forstærker har en forventet levetid på 2-3 år at dømme ud fra tidligere Onkyo modeller. Dette skal også tages i betragning.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 August 2011 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Har du kørt Audyssey eq. den hjælper med at stille højtalerne rigtigt i forehold til hinanden.

Hvilken kilde spiller du film fra er det dvd eller blueray.Har du en aktiv sub , husk at sætte din center til full range , nogle gange hjælper det. Jeg oplevede det samme da jeg gik fra min gamle Sony reciver , jeg syntes der manglede noget , men når du er blevet fortrolig med lyden vil du høre at det hele er der i de rigtige mængder.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tak for dit input.

Jeg forsøger nu at vende polerne i stikket. Så kører jeg en masse test hele søndagen og ser om jeg kan acceptere lyden som den er. For jeg er virkelig godt tilfreds med langt det meste musik jeg hører. Det lyder virkeligt lækkert i en af de THX indstillinger man kan vælge.

Jeg har forsøgt at køre audyssey men synes ikke det er et specielt vidunder i at lave indstillinger. Jeg har dog erfaret at slår man audyssey Equilizer fra så ryger den da helt af sporet med at spille fladt.

Jeg har factory defaultet forstærkeren og så starter jeg fra scratch og ser et par film. De sidste par film jeg har set har jeg været mere fokuseret på at lyden lød dårligt end hvad der skete i filmen så det skal selvfølgelig helst indstilles så lyden bliver naturlig.

Jeg spiller fra en yousee box via HDMI og har kørt et par film fra DR HD som jeg har optaget med nogenlunde resultat. Så kører jeg lyd fra et mediecenter via optisk kabel og derfra ser jeg DVD film og det har generelt været meget skuffende kvalitet i actionscener. I en sværdkamp f.eks. er det sådan lidt kling kling puf fump i stedet for kliiiiing smak rabalder agtigt. Som du selv siger så spiller de meget neutralt.

Jeg tager dit ord for at jeg måske kan vænne mig til den mere afdæmpede lyd og tager en søndag på sofaen  hæsligt anstrengende at indstille sådan en reciever. Især med tømmermænd.

ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Nu testede jeg så med 2-3 film. Jeg indstillede med audyssey og fik igen en flad fornemmelse af front højttaleren. Skruede op med 4-5 db på fronten og jeg synes det løste det meste af problemet. Jeg så Doom og Aliens og fik i hvert fald en god fornemmelse af lyden i doom. Men jeg kan ikke blive klog på om jeg er tilfreds med lyden til alm. tv kigning. Altså når der ikke er surround.

Jeg er lige på nippet til at levere den tilbage, mest fordi mit første indtryk af forstærkerens lyd var dårlig. Men så læser jeg jo også at andre er utroligt tilfredse med lyden og at nye forstærkere er mere "ærlige" lidt mere naturlige i lyden end ældre forstærkere.

Så derfor tænker jeg at det jo ikke nytter en dyt at levere den retur hvis jeg så køber et andet mærke og den lyder ligesådan.

Og jeg elsker bare alle de funktioner der er indbygget.

Den får sidste chance i aften, og er jeg stadig i tvivl så bliver jeg nød til at levere den retur. Måske der er noget jeg har overset.

Jeg benytter nu FULL RANGE på fronten og crossover på center og surround.

Jeg kan bare ikke forstå at når der står 2000 hz crossover på surround at jeg så kun kan sætte crossover til max. 200 hz.

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 August 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

ZandMan skrev:
Jeg kan bare ikke forstå at når der står 2000 hz crossover på surround at jeg så kun kan sætte crossover
til max. 200 hz.

Hvilken subwoofer er det du mener skal kunne spille op til 2000 hz?
Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 August 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

ZandMan skrev:

Jeg er lige på nippet til at levere den tilbage, mest fordi mit første indtryk af forstærkerens lyd var dårlig. Men så læser jeg jo også at andre er utroligt tilfredse med lyden og at nye forstærkere er mere "ærlige" lidt mere naturlige i lyden end ældre forstærkere.

Så derfor tænker jeg at det jo ikke nytter en dyt at levere den retur hvis jeg så køber et andet mærke og den lyder ligesådan.

Og jeg elsker bare alle de funktioner der er indbygget.

Den får sidste chance i aften, og er jeg stadig i tvivl så bliver jeg nød til at levere den retur. Måske der er noget jeg har overset.

Jeg kender ikke til den omtalte forstærker. Men hvis du er så meget i tvivl som du giver udtryk for, mener jeg at du bør levere den tilbage, UANSET hvad andre skriver om den på nettet!!! Det er dig der skal høre/se på den hver dag og der er ikke noget værre end at sidde og ærgre sig over lyden (ideen med HIFI er vel at man skal have "et stort smørret smil på læben" hver gang man tænder for lyden ).

Der er et utal af forstærkere på markedet og jeg er sikker på du kan finde en forstærker der passer bedre til dig. Jeg kan desværre ikke komme med nogle gode forslag, da jeg ikke kender meget til surround (jeg er mest til stereo..).
Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Kasper_J

Nej jeg er godt klar over at subwoofere spiller i lavfrekvens området fra 40 - 150 Hz som det er tilfældet med min nuværende sub. Jeg formulerede det nok forkert.

Jeg kan bare ikke forstå ideen i at oplyse en crossover frekvens på 2000 hz på en højttaler. Men det betyder sikker blot at den ikke kan spille lyd under 2000 hz.

Jeg havde en eller anden vag ide om at lyd under 2000 hz så ville ryge til fronthøjttalerne, men det kan jeg godt selv høre lyder tåbeligt.

SØREND > Du har nok ret. 30 sekunder efter jeg havde sluttet det hele til og tændte op for noget musik fra usb havde jeg en ide om at jeg ville høre ekstraordinær lækker lyd.

Men mine forventninger blev bare ikke indfriet. Og når jeg hører fjernsyn fra en kilde der ikke har surround lyd så er talen meget bas og mudret. Selv mit noname tv leverer en bedre lyd.

Men det kan også være Yousee boksen der er for ringe.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Nu er de små Onkyo receiver ikke strømstærke og derfor skal man købe noget ultralet dreve højtaler, før at det spille, ellers
skal man op i 8xx serie eller 9xx serien, før at man finde Onkyo receiver, der er stømstærke nok til at drive en normale
højtaler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 August 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej Zandman.

Hvis jeg var dig, ville jeg undlade og vurdere dit surroundlyd udfra film sendt på DR HD.

Jeg har selv en Onkyo 906, som spiller sindsyg dynamisk ved Blu ray, hvor jeg så frem til at se The Pacific på DR HD med surround... MEN hold da op lyden var tam - ingen bas og ingen dynamik overhovedet! Samtidig var dialog også meget lav, og måtte skrue ekstra op, i forhold til normal filmkiggeri. Hvordan dit mediecenter klarer film skal jeg ikke gøre mig klog på, men bare lige en oplevelse herfra

Dog synes jeg det er underligt at du mangler et dynamisk billede ved surround i det hele taget, da det jo skulle være Onkyos stærke side

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hmm. Jeg føler mig nok en smule dum og lidt snydt lige nu.

Enten så har jeg aldrig prøvet at spille musik grundigt med factory default selvom jeg bestemt mener at det har jeg. Eller også er der et par ting der er rystet på plads i recieveren.

Imens jeg sad og bøvlede rundt med anlægget så blev jeg pludselig træt af den fesne volumen som alting spillede ud med. Jeg bestemte mig til at sparke audyssey EQ og alt det der fis af pommern til.

Jeg skruede alle højtalere op på 0 som var dæmpet alt fra -2 til -15 db for subben. Da jeg så slår det hele over på 0 i dæmpning pånær suben får jeg pludselig mine gode gamle højttalere tilbage igen. Kan pludselig mærke lyden og høre at diskanten spiller igennem og bassen runger.

Med den gamle forstærker kunne jeg svagt ane lyden i mine fødderne selvom jeg sad 5-6 mtr. væk henne ved computeren og det selvom den kørte på ret så lav volumen og højttalerne vender 90 grader hen sofaen (det er 2 stuer adskilt af en bred port. Det er det der med at lyden er behagelig dæmpet men man stadig kan fornemme den. Det har jeg sgu pludselig fået tilbage igen.

Jeg må så konstatere at mine højttalere er meget følsomme over for at få dæmpet på DB.

Jeg kørte en simpel kalibrering hvor den så fjernede det der audyssey EQ fordi det kræver en fuld kalibrering. Slog igen alt det dæmpning fra den havde lavet men beholdt crossover målt til ca. 40-50 hz

Nu må jeg sgu indrømme at alting virker lækkert afstemt. Måske er jeg bare døv af at lytte til musik i 2 timer i streg på varierende volumen og indstillinger frem og tilbage.

Desuden fandt jeg en lidt løs forbindelse i min venstre front højttaler.

Fandt en film frem på min yousee box. Det lød sgu ok. Dialog ok for det meste på de fleste kanaler. Der er som Jonas47 nævner meget forskel på kvaliteten de sender med. 

Så også lidt nyheder og dialog virkede ok.

Nu kan jeg fisme ikke få mig selv til at levere den tilbage i morgen.

Nu er jeg nød til at finde dens fulde potentiale.

Men det bliver godt nok ikke det Audyssey foreslår.

Det kan jeg gøre bedre selv.

StarTrek > Jeg overvejer at pakke de der jamo S 506 højttalere ud og teste om de lyder bedre. De er lidt mindre og meget mere moderne. Problemet er bare at så skal jeg ud og finde den center og sattelitter der hører til. Og de sælges ikke separat ?!.

Nå men tak for hjælpen drenge. Jeg vil lade høre fra mig hvis jeg gør yderligere fremskridt.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 August 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Det kunne vel godt være en mulighed at bruge de satelliter og den center du har i forevejen?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

ZandMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Konklusion: Onkyo TX-NR 609 er ikke defekt.

Her har jeg optaget en lille video så andre kan danne sig en fornemmelse af hvad forstærkeren kan trække. http://www.youtube.com/watch?v=8OddGuZ_P0g

Jeg er sikker på at lyden sikkert sagtens kan forbedres yderligere men jeg er til gengæld også helt sikker på at det ikke er noget Audyssey EQ skal hjælpe mig med. Det skal jeg nok selv ordne som jeg kan lide det. Jeg siger ikke at det ikke virker. Men i mit setup sendte det mig totalt ud på et vildspor så jeg nær havde leveret anlægget retur.

Så hvis du synes lyden er flad efter kalibrering så prøv dig frem.

Jeg hører detajler i musik og sang jeg ikke hørte med min gamle Technics SA-DX 940

Biograf lyden er også helt tilfredsstillende selvom jeg dog stadig fastholder at når den spiller i Dolby Surround som det var tænkt af den der har produceret filmen så synes jeg generelt at musik lyder for højt i forhold til dialog og det der foregår midt på skærmen.

Det er nok en smagssag og det har jeg løst ved at give centeren et par hakker opad og så lade være med at benytte indstillingen PLII Music for så overstyrer centeren for meget.

Hvis jeg kunne bedømme den får den 4,5 ud af 5 stjerner.
Dels for den klare musik gengivelse og dels for alt det de har proppet i den af fede funktioner. Bare det at sidde ved sin pc som står 6 - 7 mtr fra forstærkeren og så smække et nummer på anlægget via DLNA og skrue op og ned er lækkert.

Desuden bruger jeg VGA indgangen til mit mediecenter med et ok resultat. Men det er svært at bedømme billed da jeg har et skod tv. Næste projekt i mit HIFI adventure er et AMO LED fjernsyn.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes