Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 08:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stikdåser og jord (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 16 November 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hehe, tag du det helt roligt, jeg røre ikke noget 380 volt :-)
Jeg vil stadig kun kyle et jordspyd i jorden og forbinde det til de 2 strømskinner.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 16 November 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt slutte jorden i din skinne til et jordspyd. Det sker der ikke noget ved - om det giver noget positivt er nok lige så tvivlsomt, når du ikke har
nogen problemer i forvejen. Får du en elektriker til at indlægge jord til en bestemt kontakt, vil han gøre præcis det samme - bortset fra at han vil skifte din
stikkontakt ud til en med jord, og koble jorden til der. Hvis han er pengene værd, vil han også måle om jordbindelsen er OK inden han går

Som flere har antydet, er der helt sikkert jord i din eltavle, hvis du har El-komfur. Er det en ældre installation (som jeg næsten kan høre på dig), er den
højst sandsynligt sluttet til jordforbindelsen på el-værket (der kommer altid en jord ind), og ikke til et jordspyd. Det var almindelig praksis før i tiden, men
så vidt jeg er orienteret, er det ikke længere lovligt at lave yderligere tilslutninger ad denne vej.

Populært fortalt hænger hjemme-el'en sammen på flg. måde:,

HPFI-relæet måler den strøm der går ud, og det der kommer tilbage. Hvis der er forskel, løber strømmen et forkert sted hen. Eksempelvis gennem en
pilfinger der ikke har styr på hvor man helst ikke skal røre . Når der måles en forskel, slår relæet omgående fra. Ideelt set før pilfingerens pumpeværk
Når relæerne ofte slår fra i tordenvejr, er det fordi de enorme elektriske udladninger et lyn laver, kan få spændingen i ledningerne til at svinge - selvom
lynet ikke slår ned i nærheden.

Krav om jord på stærkstrøms installationer, og installationer i vådrum, skyldes at risikoen (og konsekvenserne for stærkstrømsapparaternes vedkommende)
for at der dannes forbindelse til stel, eller andet man kan komme i kontakt med er stærkt forøget. Vand kan som bekendt lede strøm, ligesom fugt øger
risikoen for at ledninger m.v. korroderer. Rører du ved et apparat der har en sådan overgang, vil strømmen forsøge at komme i jorden - gennem dig. Ideen
med at tilslutte jord jord er derfor at strømmen får en lettere vej til at gå i jorden, end gennem dig.

Sikringerne derimod, er udelukkende for at beskytte installationskabler og stik mod overbelastning. Sikringerne er en stump ledning (eller elektronik i de
moderne udgaver), der med sikkerhed brænder over/slår fra, inden kablerne i dine vægge eller dine kontakter begynder at smelte/brænde.

Og nej jeg er IKKE elektriker, og ovenstående er IKKE en opfordring til at pille selv, men kan forhåbentlig kaste lidt lys over sammenhængene i de
forskellige installationer - og hvorfor det tager 4 år at blive elektriker.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 16 November 2012 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

På ovenstående link kan du finde et uddrag af de regler du er underlagt som autoriseret installatør. Envidere må du ikke selv lave et jordspyd, det er
kun en autoriseret der må det, eller personale der arbejder under hans autorisation (elektrikeren)
Det er ikke for at bringe skår i din glæde, men blot for at oplyse om hvorfor det måske ikke er så smart at kaste sig ud i på egen hånd.
Dette er ikke ment som et moralsk foredrag, men som oplysning.
Mvh

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 16 November 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Så er der blevet lavet jord eller nulling som man også kalder denne type for jord.

Jeg har haft en kammerat med på råd, som er ved at uddanne sig elektriker, så idag fik jeg købt nye netskinner hjem, lidt adapter til mine schuko stik, og et par strømkabler med jord til højttalerne.

Jorden blev ført rundt og samlet ude i hpfi relæet. Strømmen til netskinner er blevet taget fra stuen.

Billeder af de nye netskinner og mine diy strømkabler;







Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 17 November 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Så håber jeg du/i har fået tilladelse fra elselskabet...

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 November 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Så er der blevet lavet jord eller nulling som man også kalder denne type for jord. .................





Jeg tror du havde fået nøjagtig det samme ud af at skrue jordledningen ude fra jordspyddet fast i noget metal på kasserne i stedet for det der....  ja, jeg ved ikke helt hvad jeg skal kalde det.....

men et sikkert udemærket fint stik, sat i en happy go lucky adaptor, sat i en jem og fusk 3stik dåse ...  øehhhhh.    Det er sågu synd og skam

 

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 17 November 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:
Så håber jeg du/i har fået tilladelse fra elselskabet...


Tilladelse til hvad ?


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 November 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Det du har lavet hedder ikke nulling.

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

NAD-Mand skrev:
Så er der blevet lavet jord eller nulling som man også kalder denne type for jord. .................





Jeg tror du havde fået nøjagtig det samme ud af at skrue jordledningen ude fra jordspyddet fast i noget metal på kasserne i stedet for det der....  ja, jeg ved ikke helt hvad jeg skal kalde det.....

men et sikkert udemærket fint stik, sat i en happy go lucky adaptor, sat i en jem og fusk 3stik dåse ...  øehhhhh.    Det er sågu synd og skam

 

 

 

Jeg har ikke noget jordspyd, så det bliver svært at få noget ud af....  Kasserne? Hvilke kasser snakker du om?
Adapteren er en LK adapter, stikdåsen er ikke bare en billig dåse til 40 kr. kabelføringen i dåsen, er det samme som går ind i dåsen (Chord kabel) og samme kabel som er brugt til mono'erne. Så det er meget meget begrænset hvor meget messing der i dem, i forhold til en standart stikdåse.

Så lige hvad der er synd og skam, kan jeg sgu ikke se?
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Det du har lavet hedder ikke nulling.
Hvor kan du drage den konklusion fra?
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 November 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
jan_stevns skrev:

NAD-Mand skrev:
Så er der blevet lavet jord eller nulling som man også kalder denne type for jord. .................





Jeg tror du havde fået nøjagtig det samme ud af at skrue jordledningen ude fra jordspyddet fast i noget metal på kasserne i stedet for det der....  ja, jeg ved ikke helt hvad jeg skal kalde det.....

men et sikkert udemærket fint stik, sat i en happy go lucky adaptor, sat i en jem og fusk 3stik dåse ...  øehhhhh.    Det er sågu synd og skam

 

 

 

Jeg har ikke noget jordspyd, så det bliver svært at få noget ud af....  Kasserne? Hvilke kasser snakker du om?
Adapteren er en LK adapter, stikdåsen er ikke bare en billig dåse til 40 kr. kabelføringen i dåsen, er det samme som går ind i dåsen (Chord kabel) og samme kabel som er brugt til mono'erne. Så det er meget meget begrænset hvor meget messing der i dem, i forhold til en standart stikdåse.

Så lige hvad der er synd og skam, kan jeg sgu ikke se?

Lad mig prøve at beskrive - og bruge den beskrivelse du selv har foretaget.....

I har trukket en ledning udenom den normale installation,  fra en jordklemme på HPFI relæet, ud til nogle stikdåser  (ok - det var så fra Harald Nyborg :) - hvor denne ledning så anvendes som jord.     

Jeg går ud fra - du har et nok velbegrundt håb, om at kunne forbedre lyden i dit anlæg, ved at jorde det - hvorfor skulle du ellers gøre det ??

I tidligere indlæg, har du snakket om at banke nogle jordspyd ned -   nu har i åbenbart valgt at "låne" en jord ude i el-tavlen i stedet.

Det er ganske enkelt "At foretage indgreb i installationen" 

Hvis i nu i stedet, havde trukket et nyt kabel, ude fra eltavlen, og ført jord  med - da den jo åbenbart er tilstede ude i tavlen - ville det være helt iorden - men din elektrikkerven burde satme (pardon my french) have lært på skolen - at man fremfører kablerne til et udtag samlet.

Sker der noget - dækker din forsikring ikke -  løfter din ægte jording sig,  kan du med det udførte stunt, i værste fald aflive nogle af dine naboer.

 

Det er så min mening.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

At jorde mit anlæg har ikke kun haft noget med lyden at gøre. Jeg vil gerne beskytte det mod evt lynnedslag, fejlstrøm eller andet der kan forekomme.

Min makker og jeg snakkede også om den mulighed, og jeg sagde til ham, det skal være så simpelt som muligt og kunne tages med mig, til det næste sted jeg flytter hen.

Så er der mange der burde være slået ihjel, for der er 3 andre jordinger ude i tavlen hvor jordledningen er sat til, sammen med en nul leder.

Edit; Du har misforstået hvad jeg har skrevet, eller også har jeg ikke udtrykt mig nok. Jeg har ikke jord i HPFi. Men en nulling fra null lederen som er blevet lavet fra før jeg flyttede ind. Dvs en jordledning der er koblet på null lederen og trukket ind til stikdåserne.  
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 November 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

BCBC skrev:
Det du har lavet hedder ikke nulling.
Hvor kan du drage den konklusion fra?

Det fremgår tydeligt at du ikke ved hvad du har med og gøre. Det du har lavet er i værste tilfælde farligt både for dig og regnormen. Din ven der er
elektriker lærling ved alt for lidt om hvad han snakker om, en sådan løsning havde ellers ikke kommet på bane.
Og så svar på dit spørgsmål. Det du beskriver er ikke udført som en nulling skal være, for det første, for det andet prøv at Google nulling.
Mvh

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Tvivler sgu på det er mere farligt for mig, når der nu er koblet jord derud til i forvejen
For så har det jo altid være farligt, right?
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 17 November 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:


Tvivler sgu på det er mere farligt for mig, når der nu er koblet jord derud til i forvejen For så har det jo altid være farligt, right?

Gør hvad du vil nu skal du ikke komme bag efter og sige at der ikke var nogle der forsøgte at advare dig mod risici der er forbundet med at lave
halve løsninger, der forbryder sig mod stærkstrømsrelementet


__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 17 November 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Lidt nyttig læsning, hvis man overvejer jord-tilslutning og nulling:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/nulling.php
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 November 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Tvivler sgu på det er mere farligt for mig, når der nu er koblet jord derud til i forvejen
For så har det jo altid være farligt, right?

Om det i har lavet er farligt for dig selv, må vel være en kalkuleret risiko,  problemet er i risikerer at udsætte andre for fare med jeres roden rundt i installationen -   din elektrikkerlærlingven kan ifalde stafansvar, der kan koste rigtigt dyrt.   

Prøv at lave ham tage billederne og beskrivelsen med tilbage til mester, eller skole,  og fortæl så hvad de synes om det i har lavet -   tør i  ? 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

NAD-Mand skrev:
Tvivler sgu på det er mere farligt for mig, når der nu er koblet jord derud til i forvejen
For så har det jo altid være farligt, right?

Om det i har lavet er farligt for dig selv, må vel være en kalkuleret risiko,  problemet er i risikerer at udsætte andre for fare med jeres roden rundt i installationen -   din elektrikkerlærlingven kan ifalde stafansvar, der kan koste rigtigt dyrt.   

Prøv at lave ham tage billederne og beskrivelsen med tilbage til mester, eller skole,  og fortæl så hvad de synes om det i har lavet -   tør i  ? 

Skulle der være sket noget, skulle det være sket for længe siden, ja selv før jeg flyttede ind.. Og ja, vi skal nok fremvise det for en af hans lærer så han kan godkendte den nulling der er blevet lavet.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 November 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
NAD-Mand skrev:


Tvivler sgu på det er mere farligt for mig, når der nu er koblet jord derud til i forvejen For så har det jo altid være farligt, right?

Gør hvad du vil nu skal du ikke komme bag efter og sige at der ikke var nogle der forsøgte at advare dig mod risici der er forbundet med at lave
halve løsninger, der forbryder sig mod stærkstrømsrelementet
Tag du det helt rolig! Jeg er imponeret over, at du kan fortælle mig hvordan tingene er lavet her i huset. Du er super dygtig. Hatten af for dig Nul lederen føres ind i huset, og derfra kan man trække en jordledning ud til kontakterne. Det er en Nulling! Jeg ved ikke hvad din defination af en nulling er. men bare lad den ligge, jeg har fået fremvist hvad du kan og specielt ikke kan. God weekend
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes