Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rumtemperatur og fugt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2015 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Hvis elektronikken står tændt hele tiden, kommer den indvendige temperatur i kabinetter vel aldrig under 11 grader
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2015 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Illustrationen kan måske give dig et fingerpeg om betydningen af en passende høj temperatur til opbevaring af din elektronik. Det
er luftfugtigheden som en fjenden. Er luften tør nok kan du godt opbevare elektronikken ved lave temperaturer. Læg mærke til
dugpunktstemperaturen på ca. 11 grader. her er det kritiske punkt hvor luftens vanddamp fortættes til vanddråber. Men er luften så tør, at der
ikke er vanddamp at fortætte, er der ingen risiko.

Jeg viser illustration som bekræftelse af sammenhængen mellem temperatur og luftfugtighed. Ud fra den og egne erfaringer, ser jeg to
muligheder. Effektiv affugtning til nær nul luftfugtighed eller hold en rumtemperatur et pænt stykke over 11 grader (stuetemperatur ned til 16
grader). Jo tættere du kommer på vejen ned mod de 11 grader jo større krav skal du stille til effektiv affugtning, hvis du ønsker din elektronik
lang levetid.

Glimrende figur fra en geografibog, som jeg dagligt bruger i undervisningen, men du læser den lidt forkert.
De 11 grader er blot et illustrativt eksempel. Der sker ikke noget specielt ved denne temperatur - kurven viser blot sammenhængen mellem en
given lufts temperatur, og dens evne til at indeholde vand.
Dermed kan man også læse, at jo koldere der er, jo mindre vand kan luften indeholde, som korrekt beskrevet tidligere i tråden, og vanddamp vil
kondensere tidligere ved lavere temperatur og dermed kunne forårsage korrosion og råd.
Til trådstarter vil jeg også sige, at man ikke kan holde fugt ude af et rum, med mindre der anvendes aktiv ventilation, der kan reducere
luftfugtigheden. Hvis temperaturen er lav, vil der nemmere kunne opnås en luftfugtughed på 100% og det er her, det hele går galt.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 November 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Man kan også reducere luftfugtigheden med en affugter, det er måske billigere end at holde temperaturen passende. Jeg arbejdede engang i et
uopvarmet museumsmagasin hvor temperaturen svingede med årstiden, men henne i hjørnet var der en stor affugter, der regulerede
luftfugtigheden og det var nok til at sikre tingene.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 November 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning og grafer.

Udstyrets værdi rammer op over de 50.000 kr så det er netop derfor jeg spørger her inde, da jeg gerne vil vide besked. Fx om højttalere er ok med
det eller om de går indrykket efter to år i kulde og fugt.

Omvendt så koster det nok også en del at opvarme en gammel stald på 150 kvm uden isolering.

Tror vi går efter ar renovere stalden. Det er et kæmpe projekt. Ikke så den kan bruges til godkendt beboelse men til hi-fi og hjemmebio. En ting er jo
hvad ombygning koster. Noget andet er løbende udgifter til opvarmning. Måske skulle vi installere en brændeovn? :)

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 November 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Her har du min opsummering.

Min opvækst som landmandsøn hjælper mig til med god samvittighed, at turde fraråde dig at opstille 50.000 kr. elektronik i en uopvarmet uisoleret tidligere staldbygning. Det gælder såvel højttalere som elektronikken i øvrigt. Højttalermembraner lavet af fugtabsorberende materialer tager skade af dit projekt. Apparaternes metaldele korroderer og højttalermagneterne ruster. Kabinetter af træ slår sig og/eller går op i limningen.

En brændeovn lyder som en umiddelbart brugbar ide, men kun hvis du kan sikre at temperaturen er konstant. For fyrer du op vil fugten i staldens materialer fordampe. Den varme luft og det fordampede vand fortættes og afsættes som fugt på alt - også på elektronikken - hvis/når temperaturen efterfølgende falder. .

Man må gå ud fra, at din plan med brændeovnen om nødvendigt er at stå op flere gange om natten for at fyre i brændeovnen? ??? Nej selvfølgelig ikke.........

Så med mindre du anvender udstyr fremstillet til udendørs brug i al slags vejr vil jeg anbefale dig at opbevare udstyret i et opvarmet stuemiljø indtil dit rum er egnet til formålet.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 November 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Der er nok ikke andet for end at vi må banke gulvet op, lægge varme ind, isolere væggene og lofterne :)

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Højttalere, og andet grej, bestykket med Pertinax-print, - opbevaret i stald over lang tid, - giver et lang mere autentiskt indtryk
ved afspilning af Country music

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes