| Sendt: 07 November 2015 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Illustrationen kan måske give dig et fingerpeg om betydningen af en passende høj temperatur til opbevaring af din elektronik. Det
er luftfugtigheden som en fjenden. Er luften tør nok kan du godt opbevare elektronikken ved lave temperaturer. Læg mærke til
dugpunktstemperaturen på ca. 11 grader. her er det kritiske punkt hvor luftens vanddamp fortættes til vanddråber. Men er luften så tør, at der
ikke er vanddamp at fortætte, er der ingen risiko.
Jeg viser illustration som bekræftelse af sammenhængen mellem temperatur og luftfugtighed. Ud fra den og egne erfaringer, ser jeg to
muligheder. Effektiv affugtning til nær nul luftfugtighed eller hold en rumtemperatur et pænt stykke over 11 grader (stuetemperatur ned til 16
grader). Jo tættere du kommer på vejen ned mod de 11 grader jo større krav skal du stille til effektiv affugtning, hvis du ønsker din elektronik
lang levetid.
 |
|
|
Glimrende figur fra en geografibog, som jeg dagligt bruger i undervisningen, men du læser den lidt forkert.
De 11 grader er blot et illustrativt eksempel. Der sker ikke noget specielt ved denne temperatur - kurven viser blot sammenhængen mellem en
given lufts temperatur, og dens evne til at indeholde vand.
Dermed kan man også læse, at jo koldere der er, jo mindre vand kan luften indeholde, som korrekt beskrevet tidligere i tråden, og vanddamp vil
kondensere tidligere ved lavere temperatur og dermed kunne forårsage korrosion og råd.
Til trådstarter vil jeg også sige, at man ikke kan holde fugt ude af et rum, med mindre der anvendes aktiv ventilation, der kan reducere
luftfugtigheden. Hvis temperaturen er lav, vil der nemmere kunne opnås en luftfugtughed på 100% og det er her, det hele går galt.
|