Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Den store POP tråd. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
lennon skrev:

The Wall med Pink Floyd 

og Thriller med ham der Jackson . . 

PS : They shot the wrong Beatle ! ! 

The Wall???? vi snakker POP plade. Men bortset fra det, ja den er kanon!

Flere af numrene kan musikteknisk/-teoretisk klassificeres som værende disko, og da disko almindeligvis kategoriseres under pop, er lennon ikke helt galt afmarcheret
Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 29 April 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

POPmusik betyder dybest set POPulær-musik.Og The Wall var/er fandenme populær. . Underligt,at popmusik så er blevet et halvt skældsord,primært dækkende al den brede musik som er melodiøst, -spilles meget i radioen osv osv .

"R & B" mener jeg oprindeligt betyder "Rhytm and Blues" ?  Har uendeligt svært ved at se hvordan denne betegnelse er havnet i Rap/teckno/club Trentemøller -"no brain- no pain" lydene  

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

soka skrev:
DKsoulman skrev:
lennon skrev:

The Wall med Pink Floyd 

og Thriller med ham der Jackson . . 

PS : They shot the wrong Beatle ! ! 

The Wall???? vi snakker POP plade. Men bortset fra det, ja den er kanon!

Flere af numrene kan musikteknisk/-teoretisk klassificeres som værende disko, og da disko almindeligvis kategoriseres under pop, er lennon ikke helt galt afmarcheret

Men det er han til gengæld med det rystende PS-udsagn - jeg håber, s'gu der er ment som en spøg (omend ringe).

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Du bad næsten selv om den.

Faktisk ikke så ringe endda, selvom jeg nok får på puklen for den:

Uden at udtale mig om selve CD'en, så syns jeg det er flot at du tør tage den frem. Der kan let være snopper på sådan et forum som dette her. Selv er jeg vild med hendes varsion af Joan Jet's gamle "I like rock'n'roll"

Tomlen op for dit mod. Herinde handler det om musik. Sådan !!!

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:

POPmusik betyder dybest set POPulær-musik.Og The Wall var/er fandenme populær. . Underligt,at popmusik så er blevet et halvt skældsord,primært dækkende al den brede musik som er melodiøst, -spilles meget i radioen osv osv .

Her synes jeg så du er ude i noget temmeligt søgt. Grundlæggende har du ret, men altså... Metallica, Megadeth osv. har solgt millioner og atter millioner eksemplarer af deres udgivelser, og selvom det i sig selv gør dem til popgrupper, er der vel bred enighed om, de ikke betegnes som sådan i daglig tale, -medmindre man er pedant 
De fleste ved heldigvis godt  popmusik er popmusik, og at den spænder fra det brækfremkaldende til det gåsehudsfremkaldende.

PS. Håber som bittermand, dit ps. er ment som en joke...

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Inspireret af tråden, sad vi og diskuterede popmusik, -  og hvad det egentlig er. Når Beatles kommer i luften i den sammenhæng bliver det ofte:  Paul = pop,  og John = rock/kunst . .  

I den forbindelse kom jeg i tanke om episoden hvor en journalist dukkede op til en Paul MCcartney koncert, iført en T-shirt med logoet " They shot the wrong Beatle" ! !

Mener faktisk at episoden stammer fra en meget hurtigt arrangeret intim koncert med Paul MCcartney i Horsens tilbage i  midthalvfemserne .    

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:

Inspireret af tråden, sad vi og diskuterede popmusik, -  og hvad det egentlig er. Når Beatles kommer i luften i den sammenhæng bliver det ofte:  Paul = pop,  og John = rock/kunst . .  

Hmm.. Altså som Helter Skelter og Imagine?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

soka skrev:
lennon skrev:

Nok nærmer "Mull of Kintyre" og "I´m The Walrus"  . . men uanset holder det jo ikke vand

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
soka skrev:
lennon skrev:
Nok nærmer "Mull of Kintyre" og "I´m The Walrus"  . . men uanset holder det jo ikke vand

Ja, det beroliger så lidt. Men at "glad" pop ikke kan være kunst på højt plan, ligeså vel som "alvorlig" musik kan, er vel dybest set noget forblommet sludder. Paul McCartney har jo ALLE dage fået på puklen for den ufattelige lethed, hvormed han drysser vellyd ud. Hvis han endelig skal klandres noget, så må det være alle de spildte år mellem 'Band on the Run' og 'Flaming Pie' - imellem det er der kun ganske lidt, der er værd at skrive hjem om. Paul = pop, John = kunst er vel bare en myte, og myter = ubrugeligt juks!

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tilbage på POP-sporet (hvor Beatles fortsat spøger).

Deres to SUVERÆNT bedste:

Tears for Fears: The Seeds of Love (1989)    Tears for Fears: Everybody Loves a Happy Ending (2004)

'The Seeds of Love' indeholder det bedste Beatles-nummer (titelnummeret), Fab Four aldrig selv skrev eller spillede, mens 'Everybody Loves a Happy Ending' er det mest helstøbte. 'Elemental' (herunder) skal nævnes, om ikke for andet, så for den mageløst smukke 'Brian Wilson Said', komplet med Beach Boys-harmonier. Albummet kommer dog ikke helt op at ringe, som de to førnævnte.

Tears for Fears: Elemental (1993)

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Queen - A night at the Opera (1975)

Eagles - Hotel California (1977)

Dire Straits - Brothers in Arms (1985)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 April 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Britney har lavet nogle høreværdige numre, bestemt. Gælder osse mange andre popmusikere - men, de fleste af dem funger bedst på single el. opsamlingsalbums. Beatles var bestemt en popgruppe - og en go' en! Hele den snak om John & Paul er ved at være lidt træls - Paul var (og er) uden for al rimeligt tvivl den bedst musikalsk begavede af de fire - John tilførte meget, i form af en anden måde at anskue verden på. At dele point ud i den forbindelse er en tåbelig ide.

Jeg tror nok, jeg er snobbet - men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg er det! Jeg kan sætte næsten hvad som helst på CD-spillen, afhængigt af mit humør.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 April 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Beatles var bestemt en popgruppe - og en go' en! Hele den snak om John & Paul er ved at være lidt træls - Paul var (og er) uden for al rimeligt tvivl den bedst musikalsk begavede af de fire - John tilførte meget, i form af en anden måde at anskue verden på. At dele point ud i den forbindelse er en tåbelig ide.

Punktum!

Til sagen:

Ian McNabb frembragte i 90'erne et par popværker, der, omend de ikke nåede ud til et (meget) bredt publikum, rummer lige dét, der gør evergreens. For mig i al fald.

Begge skiver indeholder numre af fortættet skønhed, hvor tekst og musik danner den perfekte symbiose. (Tænk "Something" af/med George Harrison/Beatles o.lign. mesterværker).
De vibrerer af optimisme og kærlighed til livet på trods, og kredser lyrisk omkring hverdagens små mirakler. Det er banalt som ind i h....., men sådan er det jo af og til med den allerstørste kunst.

Ian McNabb:  "Head like a Rock"  (Rymesektionen fra 'Crazy Horse' er lige inde at vende på 4 numre. Det giver selvfølgelig her en tung og sumpet rock-bund, men popmelodien er pletfri!)

Ian McNabb:  "Merseybeast"  (Min udgave indeholder, som bonus, en skøn live-CD, hvor 'Crazy Horse'-bunden, nu med helt løse tøjler, igen er at finde. Den er vist desværre svær at opdrive, tror jeg)

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Sendt: 30 April 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

I anledning af hans besøg i Horsens i sidste uge og en kommende koncert i Randers i Juli måned, som jeg iøvrigt har selv har købt billet til, synes jeg det er værd at nævne one of the 'the masters' of pop. Især denne nye opsamling der er fyldt op med hit på hit på hit på... Som der var én der nævnte tidligere kan den gode pop give gåsehud, og jeg har aldrig hørt 'Money's too tight (to mention) uden at have erigerede hår i nakke og på arme!

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 April 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er ligeglad. Men tråden er kørt af sporet. POP eller rettere sagt, det som menes når man siger POP er IKKE The Wall. Ved godt pop står for populær. Og the wall er populær. Men alligevel. Jeg tror ikke det var meningen.

At sammenligne Britney spears og The Wall er jo meningsløst.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Ja jeg er ligeglad. Men tråden er kørt af sporet. POP eller rettere sagt, det som menes når man siger POP er IKKE The Wall. Ved godt pop står for populær. Og the wall er populær. Men alligevel. Jeg tror ikke det var meningen.

Helt enig.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Ja, jeg er også enig. Jeg har heller aldrig opfattet The Wall som pop. Men det er vel svært at definere en grænse. Hvis det udelukkende er et spørgsmål om salgstal, må det jo være et begreb på tværs af alle genrer. Men hvad er definitionen så ? Ofte forbinder man det vel med noget enkelt og iørefaldende.

Man kan selvfølgelig også slå op i et musikleksikon på nettet :

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:09fyxqr5 ldje

Så er betegnelsen pop/rock.

Det gælder også for denne, som jeg troede at du ville have valgt :

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:39fpxq85 ldhe 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Ja lad os få denne tråd ind på sporet igen

Tråden hedder den Store POP Tråd. Ved det menes ganske alm popmusik. Ved godt at pop er en forkortelse af populær. Meeeeeeeen selvom HipHop/ R`n B genren er mega populær lige for tiden, kan vi vist godt blive enige om at det IKKE går ind under genren POP. Det samme gælder The Wall, som er Rock

Så lad tråden finde sin plads igen og kom kun med POP anbefalinger.

Mener nogle af jer at i gerne vil anbefale diveres rockalbums, så opret en tråd til det. I kunne jo kalde den Den Store Rock Tråd

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jamen dog! Hvis rammerne er faste, må jeg nok hellere trække mine anbefalinger tilbage. Det gælder vist i øvrigt også for trådstarter og en hel del andre

Er det her definitionen på popmusik??:

http://da.wikipedia.org/wiki/Popmusik 

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Istedet for at lade denne tråd ende i en stor diskution om det ene og det andet. Kan vi så ikke bare holde os til emnet. Helt almendeligt POP

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes