Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strøm kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

OK, tak
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jaja ideerne er mange og folk vurderer jo selv om de kan høre forskel. Problemet er jo stadig at hele elnettet hænger sammen, og jeg tror altså ikke på at de sidste meter fra tavlen kan gøre en forskel, et godt bevis i mit tilfælde er at jeg havde en DAC Magic på et tidspunkt som poppede i lyden når jeg tændte og slukkede for lyset, og det burde den jo ikke gøre når jeg nu kører med en seperat gruppe til anlæg........

Nææ hvis det skal gøres så det virker med ren strøm til anlægget så skal der kobles en "strømrenser" til en hel indgående fase, og så skal du lige have løst problemet med at de fleste bygninger kun har 3-faser ind i bygningen, så hvis du nupper en af dem til anlæg, ja så har du ikke mulighed for 400v, plus at der sikker også skal en seperat nul til. Så skal der space-tech kabing ud til kontakten, så vi undgår interferens fra andre kabler. Når det så er løst så skal alle stik sidde "fasevendt", men hov hvad så hvis du har noget udstyrt der bruger switchmode strømforsyninger, de fleste til audio er godt nok lavet så de støjer ude fra det hørebare område, men nogle mener at de kan høre det alligevel, så vi må også hellere lave et switchmode "strøm netværk", ja vi kan jo blive ved........men hvis du har en ½ mil, så gå du bare i krig

De fleste dødelige kan klare sig med et ganske almindeligt stik med jord, og hvis det skal være fint så et "netstøjfilter", kan du ikke høre forskel med det på så drop og spar pengene. Jeg deler "strøm" med en større industripark på den anden side af vejen, og bruger derfor et "netstøjfilter" fra supra, det virker helt efter hensigten, og så bruger jeg supra skærmede strømkabler til min for og effektblok, men det er mest for syns skyld, kan ikke høre forskel på dem og et godt lakridskabel, men nu har jeg købt dem så skal de også bruges . Mht. signal kabler så er jeg helt enig med alle eksperterne, der kan man høre forskel, så brug pengene her, de er jo også skærmede og så er der jo ingen grund til at bruge skærmede strøm kabler

Folk kan lege som de vil, men bare husk at overholde EL reglementet, fordi det er space-teck betyder det ikke at det er godkendt til el-installationer i DK, nogle kabler er ikke godkendt til nedstøbning og andre må ikke indmures osv. Jeg har flere gange læst herinde om folk der har taget jorden fra deres "anlæg-kontakt" og ført direkte til et seperat jordspyd, og det er så vidt jeg ved ikke lovligt da der kun må være et jordkredsløb pr. EL tavle., man må gerne have flere jordspyd men så skal de være serie- eller stjerneforbundet (ja der er såment også regler for hvordan jordspyd skal placeres), jeg har læst en artikel om at det er en god ide at få målt modstanden sin jordforbindelse, så man er sikker på at der er god kontakt, hvis man har det så er der ikke nogen grund til ikke at bruge den til sit anlæg.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

Jaja ideerne er mange og folk vurderer jo selv om de kan høre forskel. Problemet er jo stadig at hele elnettet hænger sammen, og jeg tror altså ikke på at de sidste meter fra tavlen kan gøre en forskel, et godt bevis i mit tilfælde er at jeg havde en DAC Magic på et tidspunkt som poppede i lyden når jeg tændte og slukkede for lyset, og det burde den jo ikke gøre når jeg nu kører med en seperat gruppe til anlæg........

Nææ hvis det skal gøres så det virker med ren strøm til anlægget så skal der kobles en "strømrenser" til en hel indgående fase, og så skal du lige have løst problemet med at de fleste bygninger kun har 3-faser ind i bygningen, så hvis du nupper en af dem til anlæg, ja så har du ikke mulighed for 400v, plus at der sikker også skal en seperat nul til. Så skal der space-tech kabing ud til kontakten, så vi undgår interferens fra andre kabler. Når det så er løst så skal alle stik sidde "fasevendt", men hov hvad så hvis du har noget udstyrt der bruger switchmode strømforsyninger, de fleste til audio er godt nok lavet så de støjer ude fra det hørebare område, men nogle mener at de kan høre det alligevel, så vi må også hellere lave et switchmode "strøm netværk", ja vi kan jo blive ved........men hvis du har en ½ mil, så gå du bare i krig

De fleste dødelige kan klare sig med et ganske almindeligt stik med jord, og hvis det skal være fint så et "netstøjfilter", kan du ikke høre forskel med det på så drop og spar pengene. Jeg deler "strøm" med en større industripark på den anden side af vejen, og bruger derfor et "netstøjfilter" fra supra, det virker helt efter hensigten, og så bruger jeg supra skærmede strømkabler til min for og effektblok, men det er mest for syns skyld, kan ikke høre forskel på dem og et godt lakridskabel, men nu har jeg købt dem så skal de også bruges . Mht. signal kabler så er jeg helt enig med alle eksperterne, der kan man høre forskel, så brug pengene her, de er jo også skærmede og så er der jo ingen grund til at bruge skærmede strøm kabler

Folk kan lege som de vil, men bare husk at overholde EL reglementet, fordi det er space-teck betyder det ikke at det er godkendt til el-installationer i DK, nogle kabler er ikke godkendt til nedstøbning og andre må ikke indmures osv. Jeg har flere gange læst herinde om folk der har taget jorden fra deres "anlæg-kontakt" og ført direkte til et seperat jordspyd, og det er så vidt jeg ved ikke lovligt da der kun må være et jordkredsløb pr. EL tavle., man må gerne have flere jordspyd men så skal de være serie- eller stjerneforbundet (ja der er såment også regler for hvordan jordspyd skal placeres), jeg har læst en artikel om at det er en god ide at få målt modstanden sin jordforbindelse, så man er sikker på at der er god kontakt, hvis man har det så er der ikke nogen grund til ikke at bruge den til sit anlæg.

Rigtig det er kun lov med en jordforbindelse ;-)  samt som nogen skriver at man skal lodde sine stik NO NO  det er heller ik lovligt  de skal skruges sammen i godkent klemme  en lodning i en 230V forsygning er det samme som en dårlig forbindelse over tid  da matrialet udviger sig forskeligt under belastning og tilsidst en dårlig forbindelse og en større modstand hvor varmen så udvikles 

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

jeg hører stor forskel på netkabler! lige så stor som på signalkabler. jeg har både supra or vincent liggende, og har prøvet
phonosophie ligeledes - men bruger pt alm "lakridskabler". jeg synes at supra spiller "lukket" og gør musikken kedelig og grå,
mens vincent er lidt hårdt i toppen. phonosophies kabler spiller meget bas. lakridskablerne swinger bare bedre (på mit set-up),
selvom de ganske givet ikke er det perfekte valg.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 December 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
jeg hører stor forskel på netkabler! lige så stor som på signalkabler. jeg har både supra or vincent liggende, og har prøvet
phonosophie ligeledes - men bruger pt alm "lakridskabler". jeg synes at supra spiller "lukket" og gør musikken kedelig og grå,
mens vincent er lidt hårdt i toppen. phonosophies kabler spiller meget bas. lakridskablerne swinger bare bedre (på mit set-up),

Hvad spiller du på af grej ? blackfrancis
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 20 December 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Stol på dine ører. Det er ganske givet en god idé at angribe el-installationen først. I vores lejlighed er der stor forskel på hvor
godt anlægget spiller alt efter om det er tilsluttet en af de ældre stikkontakter eller en af de nyere (nyere lyder bedst).

Derudover kan jeg tilføje at jeg ikke kunne høre forskel på netkabler da mit anlæg for et par år siden var noget mere ydmygt.
Jeg har de sidste par år lidt af upgradilitis, og da jeg kom over et vist niveau, begyndte jeg desværre også at kunne høre
forskel på netkabler Men ikke altid sådan at det bedste også lyder bedst med alle apparater, så der er kun et råd: Lyt!
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:

blackfrancis skrev:
jeg hører stor forskel på netkabler! lige så stor som på signalkabler. jeg har både supra or vincent
liggende, og har prøvet
phonosophie ligeledes - men bruger pt alm "lakridskabler". jeg synes at supra spiller "lukket" og gør musikken kedelig og
grå,
mens vincent er lidt hårdt i toppen. phonosophies kabler spiller meget bas. lakridskablerne swinger bare bedre (på mit set-
up),
Hvad spiller du på af grej ? blackfrancis

hey tony, jeg spiller på audio note quest silver monoblokke, ligeledes audio note m5 pre,
den "gamle" audio note tt3 (voyd) pladespiller samt audio note j-spe højtt. Jeg har på fornemmelsen
at de to single ended monoblokke (300b - 9 watt) er ekstremt følsomme overfor alt hvad der
måtte optræde i kæden. bittesmå ændringer i afkoblingen har ligeledes stor effekt på lyden.
det skal i øvrigt bemærkes at jeg prioriterer drive't og friheden i musikken højere end tradiotionelle
hifi-dyder som detaljering og soundstage - i hvert fald skal det hele følges ad...
jeg prøvede efter min seneste post at smide et vincent kabel ind fra væggen til strømskinnen.
må erkende at der kom mere af det hele, men det bleve også mere anstrengt at lytte på. da jeg
skiftede tilbage til "lakridsen" blev det hele igen lidt mere afslappet og homogent. jeg er ikke
i tvivl om der er rigtigt meget at hente med "de rigtige" netkabler - sandsynligvis et mix af
forskellige kabler til de forskellige apparater.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 20 December 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:

hey tony, jeg spiller på audio note quest silver monoblokke, ligeledes audio note m5 pre,
den "gamle" audio note tt3 (voyd) pladespiller samt audio note j-spe højtt. Jeg har på fornemmelsen
at de to single ended monoblokke (300b - 9 watt) er ekstremt følsomme overfor alt hvad der
måtte optræde i kæden. bittesmå ændringer i afkoblingen har ligeledes stor effekt på lyden.
det skal i øvrigt bemærkes at jeg prioriterer drive't og friheden i musikken højere end tradiotionelle
hifi-dyder som detaljering og soundstage - i hvert fald skal det hele følges ad...
jeg prøvede efter min seneste post at smide et vincent kabel ind fra væggen til strømskinnen.
må erkende at der kom mere af det hele, men det bleve også mere anstrengt at lytte på. da jeg
skiftede tilbage til "lakridsen" blev det hele igen lidt mere afslappet og homogent. jeg er ikke
i tvivl om der er rigtigt meget at hente med "de rigtige" netkabler - sandsynligvis et mix af
forskellige kabler til de forskellige apparater.

Ja, min opfattelse er også at Vincents powerkabler at selvom de har nogle positive egenskaber, så kan de ikke følge med op
i anlæg af din klasse. Der bliver lyden lidt grynet i det. Horses for courses, som man siger ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006
Sendt: 20 December 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. WireWorlds strømkabler...
Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Sendt: 29 December 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Beam hvilke af Wireworlds strømkabler vil du anbefale.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 30 December 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
jeg hører stor forskel på netkabler! lige så stor som på signalkabler.

Der er mere end én mulig forklaring på det...

Drenge og piger - husk nu at få en anden til at bytte kabler, når I skal finde ud af, om der er noget at hente. Det er den eneste måde at skille skidt og kanel på. Den eneste.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

blackfrancis skrev:
jeg hører stor forskel på netkabler! lige så stor som på signalkabler.
Der er mere end én mulig
forklaring på det...Drenge og piger - husk nu at få en anden til at bytte kabler, når I skal finde ud af, om der er noget at hente.
Det er den eneste måde at skille skidt og kanel på. Den eneste.

jamen det har du da i princippet ret i...men det gælder jo så ALLE led i kæden. forstærkere, cd afspillere...højttalere - husk det!
undrer mig at det altid er kabling der bringer folks pis i kog over placebo effekt, og at der så altid skal sås tvivl om ens
oplevelser når man fortæller om de forskelle man oplever. hvad gør det ved din oplevelse når du skifter et 2 kg's knirkende
plastic helvede af en cd-afspiller ud med et 20 kg's højglanspoleret yuppi-tempel hvis skuffe alene næsten vejer selvsamme 2
kg?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:

undrer mig at det altid er kabling der bringer folks pis i kog over placebo effekt, og at der så altid skal sås tvivl om ens oplevelser når man fortæller om de forskelle man oplever

ja, det er skit at nogle skal ned vudere andres oplevelser bare fordig de ikke har den samme oplevelse, det er synd for dem, men en fordel har de da og det er at de spare en masse penge, godt nyt hår her fra  eller er det øre de skal have 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
 Beam hvilke af Wireworlds strømkabler vil du anbefale.

Wireworld Aurora 5/2, 2meter (ikke kortere det gør en forskel) Har prøvet Stratus det lyder uldent og kedeligt !

Wireworld Auora 5/2 har jeg testet i eget setup se link http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53212&K W=Gonz&TPN=8

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Sendt: 30 December 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret.Må Lige tænke over om jeg vil gi 180 pund for et kabel.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 30 December 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
Takker for svaret.Må Lige tænke over om jeg vil gi 180 pund for et kabel.

Tag kontakt til Lydbutikken på Frederiksberg, hvis du ikke lige kommer forbi København. De sælger altså Wireworld til en god pris.

http://lydbutikken.dk/ 

(Deres hjemmeside er under afvikling, men tlf. og e-mail bør stadig være rigtig). Og så vil jeg, som tidligere nævnt anbefale, at gå helt op i en Electra. Det er et rigtigt godt kabel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes