| Forfatter |
|
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er der nogle af jer der har erfaringer med sølvkablerne fra German Highend?
http://www.german-highend.com/
De har fået super omtaler på nettet, men jeg hører gerne om jeres erfaringer. De er jo til at betale, og evt kan man jo købe
kablet utermineret og konfektionere det selv.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver lige et *bump*
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mængden af 1. klasses snake oil, der overskrider naturlovene er gigantisk i dette link. Næsten samtlige kendte selvdøde krikker koges der suppe på, bortset fra de ikke misbruger noget ifm. 'Grøn energi'. Så deres snor kan ikke være noget seriøst http://www.german-highend.com/index.php?id=silberkabel-highe nd2&L=1
Bl.a. optræder disse to udsagn, og deri postuleres at et 'dødt' kabel skal sammenlignes med de øvrige komponenter
Fact: As with all audio
components, cables need time to “break in.”.........
Fact:
All cables are directional, and should be used in that direction .......... Jeg fik mig dagens grin eggers, tak for linken og Godt Nytår. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
I lige måde Finn – og ja, hvis man køber kabler følger der åbenbart altid en røverhistorie med  Det usagt skulle de nu lyde
godt, men ville godt lige have det verificeret fra mere pålidelige kilder. Måske man kan overtale dem til en demo.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2011 kl. 05:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
I lige måde Finn – og ja, hvis man køber kabler følger der åbenbart altid en røverhistorie med Det usagt skulle de nu lyde
godt, men ville godt lige have det verificeret fra mere pålidelige kilder. Måske man kan overtale dem til en demo. |
|
|
Du hygger dig med vinyl, og det er jo formildende omstændigheder, selv om du prøver at eksponerer dig overfor en fæl gang kabelitis  - din hørelse er ikke den samme som vi andres - dit rum/stue har ikke samme klang/dæmpning som andres - dit udstyr er ikke det samme som andres ... ups, vi har allerede nu for mange ubekendte til en seriøs sammenligning  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
Hej, er der nogle af jer der har erfaringer med sølvkablerne fra German Highend?
http://www.german-highend.com/
De har fået super omtaler på nettet, men jeg hører gerne om jeres erfaringer. De er jo til at betale, og evt kan man jo købe
kablet utermineret og konfektionere det selv. |
|
|
Alene firmanavnet indikerer at det bare er endnu én der skal ha' penge til sportsvogn nummer to...!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan altid diskutere, hvilke dielektriske egenskaber hos isolatoren der giver bedre lyd.
Men at hævde, at et kabel, der leder vekselstrøm er retningsbestemt, viser ihvertfald, at man intet ved.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved og ved... jeg kunne godt tænke mig at lytte til disse kabler...
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor gætter og hakker folk bare løs?? Kunne være mere interessant og høre fra folk der rent faktisk har lagt øre til dem  MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg gætter sq ikke!
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe... endnu en kabelsnak 
min erfaring er at det ikke kan betale sig at bruge alt for mange penge på kabler. nu har jeg efterhånden loddet nogle stykker og prøvet lidt af hvert. alt fra 60cm til 6000 og ned til noget blandet kabel fra et loppemarked. og jo det dyre ser bedre ud. Men ihvertfald når det kommer til højttalerkabel. Så har jeg kun oplevet at det er følgende som er vigtigst:
A: gode kontaktflader
B: større kvadrant en normal lysnet ledning ca 1,5qmm så vidt jeg husker.
C: Og så vil jeg vove at påstå at flerledede/flertrådede kabler lyder lidt bedre end solid core.
D: Sølv er per definition en bedre leder end kobber. men igen det kan komme an på hvilket anlæg man har, samt om der er noget man vil skjule i lyden. Jeg i hverfald ikke bange for sølv 
just my humble opinion 
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Man kan altid diskutere, hvilke dielektriske egenskaber hos isolatoren der giver bedre lyd.
Men at hævde, at et kabel, der leder vekselstrøm er retningsbestemt, viser ihvertfald, at man intet ved. |
|
|
Ja men dog.. en bunke døde passive materialer, hhv. isolerende og ledende kan give lyd. Det har sør'm ingen aktive evner, og kan derfor kun fjerne/dæmpe lyd... og så er kablet defekt  Jeg tror det var forkert valg af ord jazzman Så alle magiske egenskaber eksisterer ikke ved HiFi, med de få meter der anvendes og de lave frekvenser (LF) vi har. Fysikkens love kan ikke overskrides, og ingen seriøs forsker eller videnskabsmand sætter sit ry på spil for det vås. Ved højfrekvens (HF) eller VHF altså i radiofoniområdet er det en anden sag, og det er netop disse HF forhold, som smarte fupmagere pådutter uvidende HiFi folk. Et kabel skal ikke ændre en dyt ved lyden - overhovedet - hvis det gør det, så er problemet dårlige ind/udgangstrin eller dårligt udgangstrin ift. valgt højttaler eller defekt kabel. Eneste seriøse krav er, at leder ikke er for tynd ved lange ledninger/stor effekt, samt en god skærm for at undgå støj (indstråling) fra alt det elektroniske ragelse vi omgiver os med + solide stik med gode lodninger. Værdi mindre eller ca. 150 kr. for nogle meter ved signalkabler incl. stik, og ca. kr. 100 for 25 m. højttalerkabel uden stik. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen en gang af det samme... for alle dem der ikke KAN eller VIL høre forksel mellem gode kabler, det må være noget andet galt i anlæget....
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos, jeg siger ikke at der ikke kan være forskel. Det er specielt retingsbestemtheden jeg angriber, da der absolut intet grundlag er - eller kan være - for denne påstand: Vekselstrøm indebærer at spænding og strøm hele tiden svinger frem og tilbage over nul. Hvordan man så kan definere en "retning" venter jeg spændt på at på forklaret.
Vi kunne også zoome ud og spørge kabelfabrikanterne, hvilke teorier de egentlig bruger i deres udvikling af nye produkter - men det er nok hemmeligt. 
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man ikke lave et elektronik-forum herinde, for dem som elsker at diskutere vekselstrøm og dielektriske egenskaber? Så
kunne f.eks trådstarteren her få svar på sit spørgsmål uden at skulle læse hundrede indlæg som ikke er i nærheden af det han
spurgte om?
I det hele taget ville det være sjovere at gå op i musik og gengivelsen af den, hvis man ikke hele tiden skulle forsvare sin
interesse overfor loddekolbe-brigaden...
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne vel til en start med rimelighed antage, at dem, der mener at kabler kan være retningsbestemte, hermed kommer med et udsagn, der er til debat i et debatforum.
Du behøver ikke at forsvare noget, megholm. For min skyld må du tro på alle de alfer og feer du ønsker - og betale for at dit udstyr er certificeret af dem.
hilsen fra loddekolbebrigaden (den var god - det siger da noget om rent faktisk at lave noget)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
panos, jeg siger ikke at der ikke kan være forskel. Det er specielt retingsbestemtheden jeg angriber, da der absolut intet grundlag er - eller kan være - for denne påstand: Vekselstrøm indebærer at spænding og strøm hele tiden svinger frem og tilbage over nul. Hvordan man så kan definere en "retning" venter jeg spændt på at på forklaret.
Vi kunne også zoome ud og spørge kabelfabrikanterne, hvilke teorier de egentlig bruger i deres udvikling af nye produkter - men det er nok hemmeligt. 
|
|
|
Har ikke gjort de store anstrengelser, for at udforske fenomenet, men jeg kender flere pålidelige kilder, som hårdnakket påstår at de kan høre forskel på retningen.
Ét er at der kan være en retning på kabler der er konfigureret som eks. pseudobalancerede, men det er jo mere i forbindelse med at lede indstråling til bedste stel/jord. Så der kan retningsbestemmelsen, og indflydelsen på signalet, nok i højere grad tilskrives indstråling, og at evt. støj kan risikere at ledes igennem kablets stel leder, frem for skærm.
Men min egen teori går i "retning" af at, kablets skin effekt (hvilket er en ganske målbar effekt, også i audio spektret!) koblet med den magnetisk påvirkede proximity effekt, opdeler elektron vandringen i forskellige dele af lederen, alt efter hvilken retning strømmen løber. Og sammen med visse personers udsagn, om at kablet tilspilles en bestemt retning (ændrer den magnetiske påvirkningsgrad / retningsbestemmer leder og dielektricitets materialernes magnetiske polarisering), så mener jeg ikke at det kunne være helt utænkeligt, at der måske var noget om snakken?
Producenter som eks. audioquest, der forspænder et magnetisk felt omkring deres kabler, påstår jo at deres kabler ikke skal tilspilles. Eller det skal måske også bare forstås somom at, de ikke kan tilspilles ?? Når nu det forspændte magnetfelt, er så meget kraftigere end det signalet danner omkring/i lederen.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Man kunne vel til en start med rimelighed antage, at dem, der mener at kabler kan være
retningsbestemte, hermed kommer med et udsagn, der er til debat i et debatforum.
Du behøver ikke at forsvare noget, megholm. For min skyld må du tro på alle de alfer og feer du ønsker - og betale for at
dit
udstyr er certificeret af dem.
hilsen fra loddekolbebrigaden (den var god - det siger da noget om rent faktisk at lave noget) |
|
|
Så opret dog din egen tråd hvor retningsbestemtheden i kabler er emnet, det der bliver spurgt ind til her er om nogle har
hørt
og kender disse specifikke kabler?! Ville du også spamme en tråd om LP12 med en diskussion om hvorvidt en pladespiller
har bedre af
sølvkabler i armen eller ej?
Fordi man har en overbevisning om kabler behøver man jo ikke dele den med alle i hver eneste tråd hvor ordet er nævnt,
og
da specielt ikke en hvor der bliver spurgt om et specifikt mærke! __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
men det er da også meget interessant at høre teorien bag hvordan et kabel fungere sammen med en forstærker og et sæt højtalere. Jeg ved ikke særligt meget om strøm og natur love omkring dette, men syntes at det er ret skægt at leje med tweaks til mit anlæg, dermed også at prøve forskellige kabler. Jeg bliver kun klogere når jeg læser i sådan en tråd. Nogle gange også lidt mere forvirret  . Men jeg har heller aldrig forstået hvorfor der er retnings bestemmelser på nogle kabler, derfor ville jeg blive klogere hvis der var en der kunne forklare mig dette.
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 04:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
jazzman skrev:
|
..snip..
|
|
|
Har ikke gjort de store anstrengelser, for at udforske fenomenet, men jeg kender flere pålidelige kilder, som hårdnakket påstår at de kan høre forskel på retningen.
..snip..
Men min egen teori går i "retning" af at, kablets skin effekt (hvilket er en ganske målbar effekt, også i audio spektret!) koblet med den magnetisk påvirkede proximity effekt, opdeler elektron vandringen i forskellige dele af lederen, alt efter hvilken retning strømmen løber. Og sammen med visse personers udsagn, om at kablet tilspilles en bestemt retning (ændrer den magnetiske påvirkningsgrad / retningsbestemmer leder og dielektricitets materialernes magnetiske polarisering), så mener jeg ikke at det kunne være helt utænkeligt, at der måske var noget om snakken?
Producenter som eks. audioquest, der forspænder et magnetisk felt omkring deres kabler, påstår jo at deres kabler ikke skal tilspilles. Eller det skal måske også bare forstås somom at, de ikke kan tilspilles ?? Når nu det forspændte magnetfelt, er så meget kraftigere end det signalet danner omkring/i lederen. |
|
|
Nogen har allerede gjort arbejdet for os - så fortvivl ikke  Som allerede skrevet fint ved HF, ingen værdi ved vores LF. Spørg enhver radioamatør mfl., de kan det her udenaf, og jeg har selv arbejdet med problemet ved VHF (~145.000 kHz), og der giver det sør'm en anvendelig værdi. Så der skulle både spoler, kabler etc. forsølves. Altså jeg kan både regne på det, har prøvet det i praksis og kan måle det. Some so called "exotic" Cable Companies enjoy spreading the fallacy that Skin Effect can cause deleterious effects on your audio performance. While Skin Effect is a real world problem in high frequency applications such as RF Power and Transmission, it is negligible at audio frequencies as I will demonstrate in this article based on fundamental engineering and scientific principles Rratio = Rac/Rdc = (pi*r^2) / (pi*r^2 - pi(r-S)^2) where S < r ; S = 2837 / sqrt(f) (Skin Depth) Note: This is a worst case calculation as cable resistance increases with temperature and most people will not be listening to music in a 70 degree C environment as they would probably be more occupied by trying to cool down or get out of such a heated room! Actual measured increase in AC Resistance due to Skin Effect at 20 kHz is less than 3%. ------------------------------------------------------------ ------------ For massiv kobber højttalerkabel med 3.31 mm2 leder - og hvis du hører musik ved 70 grader C stuetemperatur Maksimal 3% vekselstrømsmodstand ved 20 kHz. = Fx. 8 Ohm højttaler ændres med max 0.24 Ohm - målbart, men ikke hørbart = Fx. 0.003 Ohm højttalerledning ændres med max. 0.00009 Ohm.. Ved lavere frekvenser falder den ned til ubetydelig ved 6 kHz Ingen effekt mellem 0-6 kHz altså hele bas og en del af mellemtoneområdet. Ingen hørbar effekt mellem 6-20 Khz Derudover har et almindeligt menneske allerede mistet hørelsen  ------------------------------------------------------------ ------------- God læsning, kurver og målinger på kabeltyper her... http://www.audioholics.com/reviews/cables/speaker-cable-face -off-1__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |