Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtaler kabler - er prisen det værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hjaltebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg står og skal til at flytte, og af den grund skal jeg bruge nogle længere højtalerkabler.
Jeg spiller for tiden på nogle lidt ældre gulv Dali højtalere i prisklassen 3000 stk. Min forstærker er en Onkyo amplifier R1.
Jeg har ladet mig fortælle, at højtaler kabler sjældent er prisen værdig og derfor bliver jeg foreslået bare at købe nogle random kobber ledninger med gummi isolering i størrelsen 3-5mm.

Hvis det i jeres øre lyder helt vanvittigt vil jeg utroligt gerne have nogle forslag til kabler, der kunne matche mit ikke imponerende setup.

Mvh. Hjalte

Til top Vis hjaltebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hjaltebjo

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Til dit behov ville jeg nok nøjes med kabler i prisklassen 130 kr. for 25 meter i Jem & Fix eller Harald Nyborg, dvs. i løskøb nok omkring en 7-8 kr. meteren. Men det er jo så utermineret, altså uden stik, men du nævner ikke om du bare kan nøjes med råt kabel.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

hjaltebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger ikke stik i hverken forstærker eller højtalere. 
Til top Vis hjaltebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hjaltebjo

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Du skriver det jo nærmest selv

Hvor lange kabler snakker vi her?

For de skal helst være lige lange også selv om begge højtt ikke står lige langt væk fra forstærkeren. men igen. i dit system gør det nok ikke så meget

Groft set kan du blot købe det her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9544&n=10

Så er du fint kørende.

Mit grund til at du ikke skal bruge flere penge på det... er at der er mange andre parametre som skal være i orden, før at kabler er noget man behøver at tænke så meget over.

Men søg lidt på kabel-snak herinde og du skal hurtig drukne i et hav af forklaringer om dit og dat.

Det kabel som jeg har anvist kommer til at virke fint.

dog kan du måske få lidt mere fast bas med et lidt bedre kabel, men sidst jeg testede noget med et sæt Dali 107 og en gammel denon reciver... så var det dælme ikke meget vi kunne høre forskel. og vi sad 3 gutter og lyttede og lyttede.... så spar du blot dine penge og kig evt efter en bedre forstærker osv.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Det også vigtigt at du ikke har fedtede eller beskidte fingre når du afisolerer kablet, samt monterer det. Kobberet skal gerne være rent, således at det får god kontakt når du spænder det fast på både forstærker og højttalere.

Tit er det også sån, at når du har monteret kablerne, så skal de efterspændes når du trækker lidt i kablet. Det er simpelthen fordi de fine tråde i kobberkablet fordeler sig i bøsningen, og derfor har fingerskruen tit lige brug for et ekstra nøk

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes