| Forfatter |
|
sannem Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil gerne afspille al min musik fra Ipad over airport express og så til til forstærker.
Og mit spørgsmål er så om jeg evt kan nøjes med en effektforstærker og dermed justere lydniveau på Ipad'en?
Jeg er totalt blank indenfor hi-fi
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart hvis du skal have ordentlig kvalitet musik på den opsætning, kan du ikke komme uden om at skulle bruge den
optiske udgang fra airporten. dvs du skal have en opsætning som nedenstående:
Ipad --(airplay)--> airport --(via optisk kabel)--> DAC (digital - Analog Converter) --> Forforstærker --> effekttrin -->
HT'ere
Du kan nok sagtens finde en DAC som kan agere forforstærker, dem findes der en del af.
bruger du et almindeligt minijack i airporten vil den agere DAC og din musik konvertering vil blive af tvivlsom kvalitet.
Og så til spørgsmålet:
Jeg ved det ikke, synes ikke det kommer tydeligt frem af specs.
Men prøv at bruge et almindeligt minijack<-->RCA kabel hen til en forforstærker hvor der er skruet tilpas ned, og så skru op
og ned for volumen på ipad'en.
kan det lade sig gøre kan du prøve at sætte airporten direkte til effekten. (men du vil som sagt få relativ dårlig kvalitet)
håber det hjalp
vh Andreas
|
| Til top |
|
| |
sannem Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjalp allerede meget :-)
PifPafGiraf skrev:
Du kan nok sagtens finde en DAC som kan agere forforstærker, dem findes der en del af.
|
|
|
KAn du komme med forslag til DAC der kan det som du foreslår?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke haft en forforstærker siden 1977.
I mine analoge dage havde jeg bare en boks med omskifter og volumenkontrol.
Nu har jeg digitale forstærkere (Lyngdorf TDAI2200).
Hvis signalet/signalerne er højt/høje nok, er der ingen grund til at degradere lydkvaliteten ved at sende det gennem diverse
kredsløb (der er endnu ikke opfundet kredsløb som kan forbedre det oprindelige signal).
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sannem
Der er denne her Cambridge dac fra hf-klubben  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4923
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forforstærker er ikke bare en volumenkontrol!
En forforstærker sørger også for, at apparaterne passer sammen rent elektrisk (impedans-tipasning), så effekttrinnet udnyttes optimalt. Det er meget sjældent, at en lydkilde kan dette selv, om end der er undtagelser.
Men jeg indrømmer gerne, at nogle producenter fuldstændigt har misforstået forforstærkerens opgave så meget, at det er noget værre skrammel de får sendt på markedet. Og i disse tilfælde vil det ofte lyde bedre uden den ringe forforst. koblet imellem.
Men en god forforstærker vil ALTID være bedre, end ingen forforstærker!
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja afgjort vigtigere at smide flere penge i forforstærkeren end effekten. Og med den nye streaming-bølge også en masse
penge i en ekstern DAC.
grunden til at det er ret så vigtigt at impedansen mellem for- og effektforstærker skal være den samme. Er at hvis der skre
et spring i impedansen vil noget af signalet blive reflekteret tilbage til forforstærkeren og man får nogle ekkeoeffekter. ikke
som i ekkodalen da vi snakker om en tidsskala på mikrosekunder.
Cambridge DAC'en vil du nok ikke gå helt galt med. men personligt ville jeg gerne selv have en god forforstærker, en god
seperat DAC osv... altså holde det adskilt.
Se hvad der er af brugte konvertere her på hifi4all og tjek om de kan lege forforstærker, og evt læs nogle anmeldelser af
dem. eller bare snup Cambridgen så er du ret godt stillet. bare husk at tingen skal kunne tage optisk.
vh
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
En forforstærker er ikke bare en volumenkontrol!
En forforstærker sørger også for, at apparaterne passer sammen rent elektrisk (impedans-tipasning), så effekttrinnet
udnyttes optimalt. Det er meget sjældent, at en lydkilde kan dette selv, om end der er undtagelser.
Men jeg indrømmer gerne, at nogle producenter fuldstændigt har misforstået forforstærkerens opgave så meget, at det er
noget værre skrammel de får sendt på markedet. Og i disse tilfælde vil det ofte lyde bedre uden den ringe forforst. koblet
imellem.
Men en god forforstærker vil ALTID være bedre, end ingen forforstærker! |
|
|
Hvis udgangsimpedansen er lav og spændingen fra RIIA, tuner, cdafspiller osv er passende og indgangsimpedansen på
effektforstærkeren er høj, er der ingen grund til anvende andet end en volumenkontrol (inde i forforstærkeren gælder
samme regler ved volumenkontrollen).
Medmindre man ønsker at anvende tonekontroller mm. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kræves ingen forstærkning fra en DAC, normalt skal der kun skrues ned, en DAC aflevere et linje signal (2v rms er det vist), så ingen forstærkning er normalt nødvendig.
Langt de fleste effektforstærkere er spændingstyret og impedans tilpasningen i den forbindelse er at effektdelen skal drives fra en relativ lav impedans, ekstrem lav impedans vil sandsynligvis bare give ringning på grund af det kabelets kapacitive belastning, så 100- 200 ohm er fint og lavt i forhold til effektforstærkerens 20-50 Kohm, og det kan de fleste DAC , Så der mangler kun en volumen styring som kan skrue ned for signalet og ikke andet i en DAC. Alt andet vil bare forlænge og forringe den samlede kæde.
Så Cambridgeaudio DacMagic-Plus ser ud til at være en god løsning hvis der bruges computer eller computerlignede udstyr som kilde.
I helt gamle dage var der tit brug for lidt forstærkning da kildernes output lå på 100-200 mV så måske er det et levn fra den tid at man absolut skal have en forstærker.
Ps. hvis man også har grammofon som kilde så er det muligvis hensigtsmæssigt at have en forforstærker
Ps Nå kan se at Boman har ridset det samme op mens jeg skrev, når man nu har jeg skrevet det
|
| Til top |
|
| |