Emne: Forvrængning i netkabler ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
highenden skrev:
Tror bare ikke på at et netkabel kan fjerne de problemer.
Kabler kan gøre en forskel, men ikke udføre mirakler, selvom man har læst at et minianlæg blev gjort til ren og skær high-
end med andre netkabler  |
|
|
Nu har jeg ikke lovet mirakler, og det synes jeg heller ikke at ovenstående reklamer gør, vedr. fjernelse af indstrålet støj. Der står jo rent faktisk
"minimere", og ikke total fjernelse. Ferritkerner er måske ikke så effektive som et normalt LC filter, men har trods alt større virkning end geometri.
Men jeg er enig, at der er områder der fortjener større fokus end eksotiske netkabler __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
golfdane skrev:
Der findes masser af dokumentation på at en del industriudstyr støjer ganske forfærdeligt. Det gælder f.eks.
Motorstyringer som ofte findes i
industrien. Bare tag en tur på Google og søg på power line distortion. Fandt f.eks. denne hos Danfoss:
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/E9A53AD6-85C0-41C1-9B5A- 22FC1CFB10A0/0/HarmonicDistortionoftheACPowerLine.pdf
Det siger næsten sig selv, at hvis man bor tæt på et industrikvarter med sådanne strømtræk, inducerer det støj på forsyningsnettet i en eller anden
grad. Nu er det danske elnet en del bedre end f.eks. det amerikanske, men mon ikke målinger på THD (ikke spænding) vil vise noget?
Spændingsvariationer er væsentlig mindre interessante end støj. |
|
|
Det er helt korrekt at lysdæmper og lignede ting kan give støj lokalt på nettet, sikkert også SMPS som er tæt på eller halvvejs i stykker , og sikkert
også industrimaskiner som fungere efter samme principper hvor man "kaper noget af fasen" for at styre hastigheden på et eller andet.
Jeg må indrømme jeg har ingen lysdæmpere og min computer SMPS kan jeg ikke måle er tændt, jeg slukker den dog for en sikkerheds skyld alligevel
når der skal høres musik, og jeg bor heller ikke i et industrikvarter.
Så jeg har aldrig målt noget der bare mener om det der er i de dokumenter, havde jeg det så kan jeg lover dig at jeg havde taget affærer, men jeg vil
ikke udelukke at det kan måles i nærheden af en stor industrimaskine.
Men det besynderlige er jo at disse fine power conditionere og netledninger lyder temmelig forskelligt og det er uanset om der er noget at rense eller
ikke, de sætter deres signatur på hele anlægget og som sagt efter min mening hovedsagligt i negativ retning.
Men de burde jo gøre det samme alle apparater hvis de virkelig kun virkede som netfilter, så jeg er stadigvæk tilbøjelig til at tro at i langt de fleste
tilfælde er det apparatet man hovedsagligt hører på en eller anden måde og ikke det at nettet renses.
Det samme med batterier, jo de giver en anden lyd, men om det er fordi at forsyningen er helt ren det tror jeg ikke, jeg har lavet flere regulator som
er i nærheden af batteriers støjniveau og de lyder anderledes. |
|
|
Men hvad måler du? THD set over et døgn er væsentlig mere interessant end spændingsniveau, hvis netfiltre og kabler er til diskussion. Et netkabel
sikrer jo ikke 230V hvis der kun er 225V i kontakten.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
highenden skrev:
Kabler kan gøre en forskel, men ikke udføre mirakler, selvom man har læst at et minianlæg blev gjort til ren og skær high-
|
|
Nu har jeg ikke lovet mirakler, og det synes jeg heller ikke at ovenstående reklamer gør, vedr. fjernelse af indstrålet støj.
Der står jo rent faktisk
"minimere", og ikke total fjernelse. Ferritkerner er måske ikke så effektive som et normalt LC filter, men har trods alt større
virkning end geometri.
Men jeg er enig, at der er områder der fortjener større fokus end eksotiske netkabler  |
|
|
Golfdane - den var slet ikke møntet på dig  Men high fidelity testede netkabler og kom frem til det jeg skrev
et minianlæg blev gjort til ren og skær high- end med andre netkabler__________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Kanonlyd
Jeg har et rimeligt snavset elnet hos mig. Det fandt jeg ud af, da jeg lånte et Peter Körner el filter og satte det til. Jeg sørgede for at netstikkene sad samme vej som før, så ikke dette udgjorde forskellen. Men jeg kan love dig for, at mit Acurus sæt og de øvrige apparater som cd og riaa fik en meget bedre spillestil. Renere, klarere og mere dynamik. Mine gamle Audax Snell A diskanter lød pludselig ikke så kantet mere, men lød finkornet og helt umarkerede i transienterne.
Men det er hele toneområdet, der nød godt af filteret. At forstærker sættet ændrede helt karakter på det nærmeste, kan måske skyldes det meget enkelte layout i kredsløbene. Det kunne være derfor. Men det skal jeg ikke kunne sige. |
|
|
Ja ok vi bliver nok ikke enige kan kun sige at min konklusion er draget ud fra at have hørt mange filtere og power conditioner, og det har været den samme konklusion hver gang, dur ikke, med den ene undtagelse som jeg nævnte tidligere, jeg skal ikke have sat sådan noget ind i mit system og for jeg apparater med det indbygget er det det allerførste som ryger ud.
Jeg kender ikke dette Peter Körner filter, måske vi er lidt over i vintage afdelingen, men jeg har da prøvet både Brink og Copenhagen transformers LC audio og hvad de ellers hed dengang.
Også skal diskanten både kunne være silkeblød og hård og kantet og voldsom afhængig af optagelsen.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
highenden skrev:
golfdane skrev:
highenden skrev:
|
|
Nu har jeg ikke lovet mirakler, og det synes jeg heller ikke at ovenstående reklamer gør, vedr. fjernelse af indstrålet støj.
Der står jo rent faktisk
"minimere", og ikke total fjernelse. Ferritkerner er måske ikke så effektive som et normalt LC filter, men har trods alt større
virkning end geometri.
Men jeg er enig, at der er områder der fortjener større fokus end eksotiske netkabler  |
|
|
Golfdane - den var slet ikke møntet på dig Men high fidelity testede netkabler og kom frem til det jeg skrev
et minianlæg blev gjort til ren og skær high- end med andre netkabler |
|
|
Mener at kunne huske selvsamme test. Var det ikke et af Nordost topkabler, som de tillagde denne effekt? __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
highenden skrev:
golfdane skrev:
highenden skrev:
|
|
Der står jo rent faktisk
virkning end geometri.
|
|
Golfdane - den var slet ikke møntet på dig Men high fidelity testede netkabler og kom frem til det jeg skrev
et minianlæg blev gjort til ren og skær high- end med andre netkabler |
|
|
Mener at kunne huske selvsamme test. Var det ikke et af Nordost topkabler, som de tillagde denne effekt? |
|
|
Lige præcis
__________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
kanonlyd skrev:
golfdane skrev:
Der findes masser af dokumentation på at en del industriudstyr støjer ganske forfærdeligt. Det gælder f.eks.
Motorstyringer som ofte findes i
industrien. Bare tag en tur på Google og søg på power line distortion. Fandt f.eks. denne hos Danfoss:
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/E9A53AD6-85C0-41C1-9B5A- 22FC1CFB10A0/0/HarmonicDistortionoftheACPowerLine.pdf
Det siger næsten sig selv, at hvis man bor tæt på et industrikvarter med sådanne strømtræk, inducerer det støj på forsyningsnettet i en eller anden
grad. Nu er det danske elnet en del bedre end f.eks. det amerikanske, men mon ikke målinger på THD (ikke spænding) vil vise noget?
Spændingsvariationer er væsentlig mindre interessante end støj. |
|
|
Jeg har målt med ociliscop og det har set fint specielt set i forhold til hvad der sker inde omkring ensretter dioderne, og man har jo også allerede et fint filter i en trafo som i forvejen er nødt til at være (så længe det vare
Det er helt korrekt at lysdæmper og lignede ting kan give støj lokalt på nettet, sikkert også SMPS som er tæt på eller halvvejs i stykker , og sikkert
også industrimaskiner som fungere efter samme principper hvor man "kaper noget af fasen" for at styre hastigheden på et eller andet.
Jeg må indrømme jeg har ingen lysdæmpere og min computer SMPS kan jeg ikke måle er tændt, jeg slukker den dog for en sikkerheds skyld alligevel
når der skal høres musik, og jeg bor heller ikke i et industrikvarter.
Så jeg har aldrig målt noget der bare mener om det der er i de dokumenter, havde jeg det så kan jeg lover dig at jeg havde taget affærer, men jeg vil
ikke udelukke at det kan måles i nærheden af en stor industrimaskine.
Men det besynderlige er jo at disse fine power conditionere og netledninger lyder temmelig forskelligt og det er uanset om der er noget at rense eller
ikke, de sætter deres signatur på hele anlægget og som sagt efter min mening hovedsagligt i negativ retning.
Men de burde jo gøre det samme alle apparater hvis de virkelig kun virkede som netfilter, så jeg er stadigvæk tilbøjelig til at tro at i langt de fleste
tilfælde er det apparatet man hovedsagligt hører på en eller anden måde og ikke det at nettet renses.
Det samme med batterier, jo de giver en anden lyd, men om det er fordi at forsyningen er helt ren det tror jeg ikke, jeg har lavet flere regulator som
er i nærheden af batteriers støjniveau og de lyder anderledes. |
|
|
Men hvad måler du? THD set over et døgn er væsentlig mere interessant end spændingsniveau, hvis netfiltre og kabler er til diskussion. Et netkabel
sikrer jo ikke 230V hvis der kun er 225V i kontakten.
|
|
|
Et ociliscop og det har set fint ud, især set i forhold til hvad der sker omkring ensretter-dioderne, som for sin energi fra et glimrende filter trafoen som skal være der alligevel.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Januar 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
allanowich skrev:
|
Kanonlyd
Jeg har et rimeligt snavset elnet hos mig. Det fandt jeg ud af, da jeg lånte et Peter Körner el filter og satte det til. Jeg sørgede for at netstikkene sad samme vej som før, så ikke dette udgjorde forskellen. Men jeg kan love dig for, at mit Acurus sæt og de øvrige apparater som cd og riaa fik en meget bedre spillestil. Renere, klarere og mere dynamik. Mine gamle Audax Snell A diskanter lød pludselig ikke så kantet mere, men lød finkornet og helt umarkerede i transienterne.
Men det er hele toneområdet, der nød godt af filteret. At forstærker sættet ændrede helt karakter på det nærmeste, kan måske skyldes det meget enkelte layout i kredsløbene. Det kunne være derfor. Men det skal jeg ikke kunne sige.
|
|
|
Ja ok vi bliver nok ikke enige kan kun sige at min konklusion er draget ud fra at have hørt mange filtere og power conditioner, og det har været den samme konklusion hver gang, dur ikke, med den ene undtagelse som jeg nævnte tidligere, jeg skal ikke have sat sådan noget ind i mit system og for jeg apparater med det indbygget er det det allerførste som ryger ud.
Jeg kender ikke dette Peter Körner filter, måske vi er lidt over i vintage afdelingen, men jeg har da prøvet både Brink og Copenhagen transformers LC audio og hvad de ellers hed dengang.
Også skal diskanten både kunne være silkeblød og hård og kantet og voldsom afhængig af optagelsen. |
|
|
Du kan være sikker på at min diskant har karakter alt efter optagelsen. Et hårdt slag på bækkenet lyder sådan. Man hører tydeligt om frekvensgangen strækker sig helt ud op efter, eller om det er den øvre mellemtone, der agerer diskant på pladen. Den er bestemt ikke blevet uinteressant af den grund. Den lever og ånder fint.
Men den spænding som er kontakten, er jo den, der i sidste ende bliver til den lyd du hører. Derfor bør spændingen være så ren og stabil så muligt. Kommer der skidt ind denne vej, kommer der også skidt ud igen. Jeg mener, at LC Audio's filtre er kopier af Peter Körners filtre fra 90'erne, som er dette jeg har. Blev solgt i HF-Klubben i sin tid.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 03 Januar 2012 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med dag og aften koreleret med lydkvalitet har også en helt anden parameter end strømmen i sig selv.
Prøv at lytte til jeres rum, eventuel optage den "stilhed" der er. Hos mig bliver eksempelvis volumen sænket med 4 trin på
mit fjernsyn når vi passerer klokken 20-20.30, der er simpelthen mindre støj.
Den faktor alene vil gøre det muligt at høre langt flere detaljer, opleve bedre dynamik og disse ting er jo befordrende for
den oplevelse man har med sit anlæg.
At der så er mere "kraft" i ledningerne, hos mig falder netspændingen til omkring 210-215 omkring spisetid og stiger igen
til omkring 222-233 hen på aftenen og natten. Dette vil også have hørbar indflydelse i mange setup's.
Og hvis så strømmen indeholder mindre af det "l**t/snask" som min elektriker målte på mit net hin eftermiddag, ja så kan
det vel ikke andet end blive bedre.
Konklussionen hos mig er at der er mere end bare "ren" / "beskidt" strøm som spiller ind her, men det betyder altså ikke at
jeg ser bort fra strømmen og at de elementer/komponenter som transporterer/påvirker strømmen har noget at sige.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|