Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilket måleudstyr? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 05:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er blevet lidt nysgerrig over at vide hvad I som DIY bygger bruger af værktøj
altså I ved Måleudstyr, osv og hvad gør i mest i inden for DIY

Venlige DIY hilsner

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Hej

har du set tråden med praktiske diy  tips?

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2012 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

TAK

:-) hæ hæ nej den havde jeg da let bare nada set ( eller har jeg, husker den ikke )

Kan man slette en tråd her inden ? f.eks. denne her :-)

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Mic 39Eur SUPERLUX ECM999:
http://www.thomann.de/de/superlux_ecm999.htm
Frekvenskurven ser meget fin ud 20-20K +-1,5db, kvalitetmæssigt føles den som meget dyrere.
efter mange målinger må jeg konstatere at der altid er kraftig fald af Niveau over 15KHz, så den leverede frekvenskurve er ikke korrekt. Stadig er Mic'en brugbar til langt de fleste formål. 

Lydkort til måling 65eur: M-AUDIO FAST TRACK MKII
Her kunne man nok spare lidt, evt med seperat mic preamp og indbygget lydkort. Men jeg kan lide USB model for at bruge med bærbar.
http://www.thomann.de/de/search_dir.html?xsid=a1ce6f82c755ad 9af885eaf1d8e44f75&sw=237376&x=8&y=8

Mic stativ 10Eur, virker upåklageligt.
http://www.thomann.de/de/millenium_ms2005_mic_stand.htm

Bruger Holmimpulse og ARTA til at måle med. Har også en plan om at få lavet en testbox så højttaler parametre kan måles. Har kasse, en LM3886 til forstærker osv. Mangler: tid  

Har en del projekter:
Igang:
Højttaler, digitalt filter, 3vejs dynamiske enheder (accuton C22 dis, Alcone 5,25 mid, bas?? PT fra mine Coral IV).

Bånddiskant, prøver at finde god kombi af alufolie, som er let og med lav forvrængning. 15cm bånd PT.

Planlagte:
8 kanal DAC, måske EXAdevices + buffalo.

8 kanals Fjernbetjent forforstærker. regner med det skal baseres på optisk volumen control + simpel JFet kobling, med ardouino styring af volumen.
http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/168796- poor-serbian-mans-optical-attenuator.html

effektblokke, evt. til indbygning i HT, med fjernbetjent forforstærker.  Nok bare Gainclones til at starte med.

Opbygning af Silent Media PC.. ikke så meget DIY, skal bare finde nogle stumper at samle

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

UPS ups da helt glemt at

Takker for alt input :-)

LGrau du har udstyret, og vel ikke nogen fornærmelse af kalde dig en akustik nørd

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
TAK

:-) hæ hæ nej den havde jeg da let bare nada set ( eller har jeg, husker den ikke )

Kan man slette en tråd her inden ? f.eks. denne her :-)

Til gengæld må vi så huske dig som fuldtgyldigt medlem, der ikke læser index ordentligt før han spørger, det der ellers kræves af forum-newbies. Skulle smiley´erne ikke ku´ gøre det, så var det altså for sjov. (Keder mig i regnen).

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

hæ hæ hæ hæ godt med dig Boydk, ja regn er sundt, mest for planterne
og
Regnen er grunden til at Internettet stadig (over)lever hos os H4A folks

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

satsignaleu-audio-tools
Vil lige anbefale disse programmer, kan være værdifuld når man skal kontrollere sit HI-FI udstyr

dvs hvis man lige skal måle / kontrollere
SweepGen       Audio Oscillator and Sweep Generator
VectorScope   direction finding or audio phasing checks
ToneBurst      generate a single sine-wave toneburs
SatLevel        set the gain or input level to a sound card

Et VectorScope til broadcast koster nemt 10-15K kroner men fakta er at det er et fasemeter!!

Læg lige mærke til at der til nogle skal bruges "Delphi 5 runtime library"

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 December 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
hæ hæ hæ hæ godt med dig Boydk, ja regn er sundt, mest for planterne
og
Regnen er grunden til at Internettet stadig (over)lever hos os H4A folks

I er da nogle værre luksusdyr -  os fra tiden med "sneakernettet" trodsede vejr og vind, for at dyrke hobby'en -  i dag sidder enhver lille linselus jo i stearinlyset's skær og surfer rundt.

nogle enkelte formår jo at lægge en lille del af sin overførselsindkomst til side, så man kan opleve forventningens glæde udløst. når man efter X antal måneder, kan pakke sine indkøb ud, og stolt bære byttet over til "pladsen" i solen,  andre hopper måske på et eller andet sørgeligt tilbud, og ågerrenter, ja eller ligefrem snu forhandleres "lånetilbud" - og bærer derfor sin Kinøjserting hjem fra postbutikken.....

fælles for alle er jo at noget driver værket !  Lad mit nythårsønske til jeg alle derfor skinne tydeligt gennem -  lad os høre noget musik i 2013

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

godt skrevet jan

Jeg mangler et træværksted, så har jeg næsten alt. har faktisk tænkt på at anskaffe mig en container af de der 20
fods, da det er billigst! men sikke et monstrum at have stående og hvis man skal flytte

Faktisk lidt sjovt, DIY har altid været det som gjorde HI-FI sjovest at rode med.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
godt skrevet jan

Jeg mangler et træværksted, så har jeg næsten alt. har faktisk tænkt på at anskaffe mig en container af de der 20
fods, da det er billigst! men sikke et monstrum at have stående og hvis man skal flytte

Faktisk lidt sjovt, DIY har altid været det som gjorde HI-FI sjovest at rode med.

I mit tidligere domicil havde jeg et rimeligt pænt udstyret snedkeri, og mangen en KEF Bailey eller Radford SP90 klon er bygget der.. det var da tider :)     i dag er et forstærkerprojekt baseret på current dumping princippet.  60amp i spidserne er ikke noget problem - problemet er at måle det.... og se hvordan resten opfører sig.  ( og en stak FET effekttranser er ikke et greb i lommen mere)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

jan såen skal det være
men husk nu, ved current dumping der skal der stribede strips til, i velvalgte farver

Ja træarbejde tager plads, det er nemmere med et elektronik værksted, som jeg godt nok har, men jeg er et rodehoved!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
jan såen skal det være
men husk nu, ved current dumping der skal der stribede strips til, i velvalgte farver

Ja træarbejde tager plads, det er nemmere med et elektronik værksted, som jeg godt nok har, men jeg er et rodehoved!

spøg til side -  i det første indlæg stod der :

"Jeg er blevet lidt nysgerrig over at vide hvad I som DIY bygger bruger af værktøj
altså I ved Måleudstyr, osv og hvad gør i mest i inden for DIY "

ved ikke om man tæller med, hvis forholdet mellem DIY bygger og så noget andet er 10/90....  så er disse 2 ting uvurdelige værktøjer for mig

et godt scop

og et Wow og Flutter meter ..

ud over disse - er multimeter og andet da tilstede -  et distortion meter er øverst på ønskelisten :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes