Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic PX80AE vs P42X10Y - Mit besyv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hinors14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft PX80AE i over et halvt år og har været så glad for det at jeg fik lokket mine forældre til at købe P42X10Y. Mine umiddelbare observationer er:

St�rste nyhed: Billedet er mindre posteriseret. Dette synes jeg giver et mærkbart kvalitetsløft.

Lyden er forringet en smule idet højttalerne er skjulte (sidder i bunden og pejer nedad) og der er resonans i kabinettet ved nogle dybe toner.

Desværre bruges der stadig dynamic dimming under indstillingen "Normal".

Reelt er sortniveauet på skærmen (både den gamle og den nye) langt højere end hvad der angives i tests. I testene måler de sortniveau når skærmen er tændt men ikke viser noget indhold (sort skærm). Men det er ikke muligt at vise de mørke nuancer i forhold til denne sort. Man er altså nødt til at skrue op for brightness for at få alle mørke nuancer med og derved hæve sortniveauet. I biografen er sortniveauet også ret højt men det er konstant og de mørke nuancer er gode og derfor lægger man ikke mærke til det.

Under "Cinema"-indstillingen s�nkes gammaen til omkring 2.0 for at l�se dette problem. Men nu er gammaen lav og det er heller ikke godt.

I fremtiden håber jeg at Pana vil lave en indstilling der muliggør en gamma på 2.2 eller højere uden dynamic dimming og med dertilh�rende h�jere sortniveau. Jeg vil vædde med at Pana har undladt dette for at tilfredsstille tal-fetischisterne, der konstant kigger efter høje eller lave tal. Da jeg engang solgte TV skulle lysstyrken være så høj som muligt og nu skal sortniveau være så lavt som muligt. Dette afføder desværre at der konkurreres på at bestå visse tests istedet for at levere det bedste billede (som er en afvejning mellem mange faktorer, hvoraf nogle er svære at måle).

Men alt i alt er billedet p� P42X10Y mærkbart bedre end på PX80AE, mest pga. mindre posterization.
Man får meget billede for pengene, men knap så meget lyd
Til top Vis hinors14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hinors14

hinors14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse: Fosfor-trail er ikke længere et problem. Det kan ikke observeres om man så bevidst kigger efter det. Det var ikke et reelt problem på den gamle model og er det slet ikke på den nye.
Til top Vis hinors14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hinors14

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Fosfor trailing er ikke forbedret mærkbart fra PX80 til X10 i min mening. Jeg mener stadig, at det er problematisk. Det er f.eks. meget synligt i forbindelse med konsolspil. Forsøg eventuelt med GTA IV, hvis du har dette, så tror jeg du skifter mening

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes