Emne: Test CD ?? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hilowfi Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 549
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klap lige hesten det er jo ikke personligt på noglen måde , hvis i alle lige læste mit spørgsmål så var det i alt sin enkelthed bare hvilken skive man ligger på for lige at høre/eller ikke at høre forskel på hvis man nu har købt nyt legetøj
VH T __________________ Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg nyder især Tracy Chapman og Sade. De har nogle dejlige stemmer. og hvis anlægget kan styre bassen, hvilket mit kan. Så
vil den være magtfuld, dyb og detaljeret, men aldrig overtage lydbilledet i en grad, så stemmerne ikke flyder elegant ud i
rummet, som en
helstøbt og dybrørt oplevelse.
|
| Til top |
|
| |
Hilowfi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
|
Nils Lofgreen "Acoustic Live", hvis alt er i orden, er perspektivet kæmpestort, og hans stemme er IKKE nasal. Patricia Barber "Nightclub", der er afgrundsdyb bas, og et kæmpe attack på hendes piano. AC/DC "High Voltage", vildt fyldig lyd der bare rykker,
og nu må i ikke grine  ,
Alberte "Tju Bang Chokolademand" de tre første numre.........
|
|
|
Heps Boydk sidder lige pt og lytter på Patricia og må sige det lyder smukt dejlig berolig den bas og de hår der stryger henover skinet på trommen lyder sku fedt tak for det
VH T __________________ Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.
|
| Til top |
|
| |
Hilowfi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige et par skiver jeg vil dele med jer Outlandish- Closer than veins og Van morrison - The healing game lyder sku også rart i mine øre
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hilowfi skrev:
Klap lige hesten det er jo ikke personligt på noglen måde , hvis i alle lige læste mit spørgsmål så var det i alt sin enkelthed bare hvilken skive man ligger på for lige at høre/eller ikke at høre forskel på hvis man nu har købt nyt legetøj
VH T <!-- Message ''"" --> |
|
|
Du mener altså godt at man kan tillade sig at kalde andre for blærerøve uden overhovedet at forklarer sig på anden måde end at sige klap nu lige hesten "og det var ikke" personligt.
Du mener måske vi alle bare skal skrive hvad vi kan lide af musik eller hvad mener du endetelig, sådanne tråde er der allerede en del af, så som hvad hører jeg nu, hvad er mit sidste cd køb osv.
Jeg kan dog stadigvæk se at du gerne vil vide hvordan andre evaluere hi-fi udstyr og hvilken musik de bruger, så synes jeg du skulle gøre dig klart at der er nogen som har andre holdninger mål og metoder end dine egne og respektere dette uden at du føler dig nødsaget til at kalde "dem" for blærerøve.
Selvom det næsten altid viser sig når der skæres ind til bennet at vi alle har samme mål og ønsker med hi-fi. Men det er vejen og kompromiserne vi er uenige om.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk
Du skal skam ikke flove dig over at lytte til børne plader. Fordi de optages uden alt for meget snask og jongleren med lyden, er de ret naturlige i lyd/klangen. Disse plader kan sagtens bruges til at evaluere sit anlæg med. Du er ikke helt galt på den.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener man skal bruge ganske alm. hverdags musik til at teste sit anlæg med. At teste sit anlæg med super indspilninger kan være ok, men med mindre man ikke hører andet, så mener jeg man ikke man rigtig kan bruge det til noget.
Et cd som Niels Lofgren Live lyder jo godt selv i bilen, og på det 25 år gamle anlæg datteren har overtager efter mig.
Jeg havde engang nogen Dali Euphonia højtalere hvor netop en cd som Niels Lofgren Live sprudlede med tusindevis af bitte små microdetaljer, og en lyd så lækker som man fik gåsehud. Satte man så en af Abba's 2001 remarsted cd på eller Gasolin's Black Box, eller en gammel The Shadows med Hank Marvins genkendelige sprøde guitar lyd, ja så faldt det hele til jorden. Der var stadig masser af bitte små detaljer, men jeg nød på ingen måde musikken. Det samme med f.eks Metallica som ofte lød lidt rodet i mellemtone og diskant.
Når jeg tester nyt hifi , så er det med alt muligt forskelligt musik jeg holder af, uanset om det er Jodle Birge, Abba, kompliceret klassisk, eller rå rock, så skal det lyde så jeg mest af alt ikke bliver irriteret over noget, men bare bliver glad for det jeg hører.
Jamen er det så ikke fordi jeg søger noget hvor man slører dårlige optagerser. Nej det mener jeg ikke. I takt med at jeg har tunet mig ind på den lyd jeg går efter, og mit anlæg er blevet bedre gennem årene, så mener jeg faktisk det er muligt at sammensætte et anlæg som man kan spille det meste uden at gå på komprmis med detaljer og fed lyd, også på super indspilninger som Niels Lofgren Live. Det bliver bare ikke kastet i fjæset på en på samme måde. Men gåsehuden er der stadig.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Jeg nyder især Tracy Chapman og Sade. De har nogle dejlige stemmer. og hvis anlægget kan styre bassen, hvilket mit kan. Så vil den være magtfuld, dyb og detaljeret, men aldrig overtage lydbilledet i en grad, så stemmerne ikke flyder elegant ud i rummet, som en helstøbt og dybrørt oplevelse. |
|
|
Tracy Chapman's stemme kan være en lidt massiv affære over mange anlæg/højttalere, men den er godt optaget på hendes plader. Har dog ingen problemer med hendes stemme. Sade er ovre i en helt anden blidhed og meget lækker.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen
Man skulle tro du har hørt mit anlæg. Sådan er mit.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich

__________________ Hellere for lidt end for meget
|
| Til top |
|
| |
Hilowfi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
Hilowfi skrev:
|
VH T
<!-- Message ''"" --> |
|
|
Du mener altså godt at man kan tillade sig at kalde andre for blærerøve uden overhovedet at forklarer sig på anden måde end at sige klap nu lige hesten "og det var ikke" personligt.
Du mener måske vi alle bare skal skrive hvad vi kan lide af musik eller hvad mener du endetelig, sådanne tråde er der allerede en del af, så som hvad hører jeg nu, hvad er mit sidste cd køb osv.
Jeg kan dog stadigvæk se at du gerne vil vide hvordan andre evaluere hi-fi udstyr og hvilken musik de bruger, så synes jeg du skulle gøre dig klart at der er nogen som har andre holdninger mål og metoder end dine egne og respektere dette uden at du føler dig nødsaget til at kalde "dem" for blærerøve.
Selvom det næsten altid viser sig når der skæres ind til bennet at vi alle har samme mål og ønsker med hi-fi. Men det er vejen og kompromiserne vi er uenige om.
|
|
|
hej igen kannon jeg respekter skam jer alle og jeres mening og jeg kalder ikke nogle for blærerøv hvis du føler jeg har udtrykt mig sådanne over for dig undskylder jeg gerne tror du misforståer mig ellers har jeg ikke gjort det klart nok, meningen var bare med mit indlæg at høre hvad folk smider på lydmaskinen når de har købt nyt grej for at måle sig med evt gammelt kabel/nyt , forstærker, cd afspiller osv osv så ville jeg bare høre folks mening om de lige som mig selv smider det musik på som jeg kender altså en favorit cd på eller 2 som man måske kunne høre forskel og dele lidt musik erfaring
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille indspark om, hvad jeg gerne prøver at bruge, når jeg har udskiftet ting. Da jeg spiller ca. 80% klassisk, vil det selvfølgelig præge listen:
Beethoven: Klaverkoncert nr. 1 med Michelangeli og Giulini som dirigent DG. optagelsen er fra 1980 og jeg har brugt den konstant siden. Der er rum, som bare pokker, og da det er en live-optagelse, er der også klapsalver, hvor man omgående kan opfatte fasen. Genudgivet på 180 g vinyl i fantastisk kvalitet. Køb ikke cd-en, den er noget makværk.
Haydn: Årstiderne m. René Jacobs, Harmonia Mundi.Dobbelt cd. Fabelagtig optagelse af stemmer, med alle de små, fine lyde, der kommer fra en sanger. Harmonia Mundi laver nogle fantastiske optagelser i disse år. Kan stadig findes i en forrygende SACD-version, men også CD-versionen er fornem.
Stan Getz: Getz- Gilberto. Bossanova, forrygende optaget (1963), og lige så forrygende spillet. Verve. Findes også fra fim og i SACD-version. Getz udgør 50% af mine yndlings-tenorsaxofonister, de andre 50% hedder Lester Young.
Dire Straits 1. album med numrene six blade knife og water of love, jeg synes, de andre numre er optaget med lydteknikere, der har røget et eller andet, de ikk' ku' tåle.
Der er mange andre, men disse 4 går altid igen.
mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Digital_Thor skrev:
Jeg nyder især Tracy Chapman og Sade. De har nogle dejlige stemmer. og hvis
anlægget kan styre bassen, hvilket mit kan. Så vil den være magtfuld, dyb og detaljeret, men aldrig overtage lydbilledet i en
grad, så stemmerne ikke flyder elegant ud i rummet, som en helstøbt og dybrørt oplevelse. |
|
|
Tracy Chapman's stemme
kan være en lidt massiv affære over mange anlæg/højttalere, men den er godt optaget på hendes plader. Har dog ingen
problemer med hendes stemme. Sade er ovre i en helt anden blidhed og meget lækker.  |
|
|
Jeg ville nok mere kalde Sade for en massiv oplevelse. Men det skyldes især bassen på hendes skiver, som er både dyb og
voldsom.
Hvordan er Tracy's stemme massiv?
Eller også gør mit anlæg bare et eller andet som dit ikke gør, eller omvendt. Der er jo så mange faktorer der spiller ind
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_ Thor
Jeg har ikke skrevet noget om, at Tracy Chapman er massiv eller lidt spids på mit anlæg. Overhovedet ikke. Hendes stemme står rigtigt flot i mit tilfælde. Men denøvre mellemtone, nedre diskant kan på visse anlæg, være noget overstadig, så derfor vil en typisk negerstemme som Tracy's kamme lidt over. Bassen på Sade står roligt og fint detaljeret over mit anlæg, intet overdrev her.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens-B skrev:
|
Et lille indspark om, hvad jeg gerne prøver at bruge, når jeg har udskiftet ting. Da jeg spiller ca. 80% klassisk, vil det selvfølgelig præge listen:
Beethoven: Klaverkoncert nr. 1 med Michelangeli og Giulini som dirigent DG. optagelsen er fra 1980 og jeg har brugt den konstant siden. Der er rum, som bare pokker, og da det er en live-optagelse, er der også klapsalver, hvor man omgående kan opfatte fasen. Genudgivet på 180 g vinyl i fantastisk kvalitet. Køb ikke cd-en, den er noget makværk.
Haydn: Årstiderne m. René Jacobs, Harmonia Mundi.Dobbelt cd. Fabelagtig optagelse af stemmer, med alle de små, fine lyde, der kommer fra en sanger. Harmonia Mundi laver nogle fantastiske optagelser i disse år. Kan stadig findes i en forrygende SACD-version, men også CD-versionen er fornem.
Stan Getz: Getz- Gilberto. Bossanova, forrygende optaget (1963), og lige så forrygende spillet. Verve. Findes også fra fim og i SACD-version. Getz udgør 50% af mine yndlings-tenorsaxofonister, de andre 50% hedder Lester Young.
Dire Straits 1. album med numrene six blade knife og water of love, jeg synes, de andre numre er optaget med lydteknikere, der har røget et eller andet, de ikk' ku' tåle.
mvh
Jens |
|
|
Og prøv også Mozart's klaverkoncert nr 20 med Katrine Gislinge. Her høres tydeligt når der åbnes for microfonerne lige før der spilles. Og så den hosten og snøften fra publikum under vejs. Lidt knirken fra pedalerne hørers også af og til. Den kan høres på ref cd nr 8 track 12.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jens-B skrev:
mvh
Jens |
|
|
Og prøv også Mozart's klaverkoncert nr 20 med Katrine Gislinge. Her høres tydeligt når der åbnes for microfonerne lige før der spilles. Og så den hosten og snøften fra publikum under vejs. Lidt knirken fra pedalerne hørers også af og til. Den kan høres på ref cd nr 8 track 12. |
|
|
Man må da håbe at pianoet også lyder fornuftigt selvom jeg da godt kan se at det er en ganske ligegyldig og uvæsentlig detalje i forhold til de andre meget vigtige ting som nævnes.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Digital_ Thor
Jeg har ikke skrevet noget om, at Tracy Chapman er massiv eller lidt spids på mit anlæg. Overhovedet ikke. Hendes
stemme står rigtigt flot i mit tilfælde. Men denøvre mellemtone, nedre diskant kan på visse anlæg, være noget overstadig, så
derfor vil en typisk negerstemme som Tracy's kamme lidt over. Bassen på Sade står roligt og fint detaljeret over mit anlæg,
intet overdrev her.  |
|
|
Hov sorry.... jeg fik lige kigget efter hvad jeg selv skrev. Og det kom til at lyde som om at jeg vidste hvordan dit anlæg lyder.
Det aner jeg jo af gode grunde ikke - så der var jeg lidt for hurtig
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Jeg mener man skal bruge ganske alm. hverdags musik til at teste sit anlæg med. At teste sit anlæg med super indspilninger kan være ok, men med mindre man ikke hører andet, så mener jeg man ikke man rigtig kan bruge det til noget.
Et cd som Niels Lofgren Live lyder jo godt selv i bilen, og på det 25 år gamle anlæg datteren har overtager efter mig.
Jeg havde engang nogen Dali Euphonia højtalere hvor netop en cd som Niels Lofgren Live sprudlede med tusindevis af bitte små microdetaljer, og en lyd så lækker som man fik gåsehud. Satte man så en af Abba's 2001 remarsted cd på eller Gasolin's Black Box, eller en gammel The Shadows med Hank Marvins genkendelige sprøde guitar lyd, ja så faldt det hele til jorden. Der var stadig masser af bitte små detaljer, men jeg nød på ingen måde musikken. Det samme med f.eks Metallica som ofte lød lidt rodet i mellemtone og diskant.
Når jeg tester nyt hifi , så er det med alt muligt forskelligt musik jeg holder af, uanset om det er Jodle Birge, Abba, kompliceret klassisk, eller rå rock, så skal det lyde så jeg mest af alt ikke bliver irriteret over noget, men bare bliver glad for det jeg hører.
Jamen er det så ikke fordi jeg søger noget hvor man slører dårlige optagerser. Nej det mener jeg ikke. I takt med at jeg har tunet mig ind på den lyd jeg går efter, og mit anlæg er blevet bedre gennem årene, så mener jeg faktisk det er muligt at sammensætte et anlæg som man kan spille det meste uden at gå på komprmis med detaljer og fed lyd, også på super indspilninger som Niels Lofgren Live. Det bliver bare ikke kastet i fjæset på en på samme måde. Men gåsehuden er der stadig.
|
|
|
Det med Euphonia kan jeg godt huske.. Troede i starten det var resten af anlægget
Tilbage til emnet:
Tag 20 skiver af din favorit musik med som du lytter til i dagligdagen, lad test cdérne du aldrig lytter til blive hjemme!
Mine bud:
Rage against the machine - Killing in the name optagelsen kan man diskutere men over 50% af alle high end højtalere jeg har hørt spiller pladen elendigt, men de højtalere der får spadens sprøde lyd frem giver noget helt specielt for en gammel fan! - Prøv det:)
Sarah Mclaghlan - Angel Hendes stemme er lys og bliver hurtig skinger på dårlige højtalere. Desuden er klaverspillet fantastisk.
John Mayer - Where the light is live lyder fantastisk på det rigtige anlæg og den plade jeg har hørt mest/set. Hvis anlægget overdriver zeppelinerne er det no go.
Plader man skal holde sig fra: Nils lofgreen og Dali CD2.
Dali CD2 er mixet anderledes end original indspildningerne så de lyder fornuftigt på næsten alt. Nils lofgreen lyder godt på en stavblender så giver ingen mening.
Når kunder i min branche tester grafiske maskiner tager de ikke fantastiske billeder med ind der ser godt ud på de meste. De tager en rød/brun firkant med tynde streger med lavet i paint. Det dræber 80 % af alle printere og afslører alt. Den filosofi kunne hifi-nørder lære noget af (inklusiv mig selv)
__________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanonlyd
Selve kadulavér stykket er meget smukt og velspillet af Katrine Gislinge. Klaveret står meget realistisk i forhold til orkestret. Violinerne er også lækkert opfanget. Et stykke jeg hører ret tit. (tit tit) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok kunne ikke lade være, men jeg vil gerne anbefale en CD med pianisten Berit Tange, CD'en er en af dem hvor jeg kommer tættest på at der står et piano i stuen. Men det lidt pudsige er at når først den rigtige piano lyd er kommet frem i anlægget ja så er der pludselig mange fine optagelser med piano, Desværre næsten kun inden for klassisk musik, i andre genre er pianoet som regel ekstremt næroptaget og pumpet op til ukendelighed.
Jeg oplevede Berit Tange live til dette arrangement i Hi-Fi klubben, og man kan kun håbe at Hi-Fi klubben har mod på at lave lignede arrangementer fremtiden, det var fremragende.
http://www.hifiklubben.dk/kundeklub/velkommen/3183.htm
Jeg mener også der var nogle foto på deres side fra arrangementet men jeg kan ikke lige finde dem.
Link til CD'en med Rued Langgaard Klaverværker Vol. 2
http://www.dacapo-records.dk/da/recording-rued-langgaard--wo rks-for-piano-vol-2.aspx
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|