| Sendt: 07 December 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
Jeg har har et trommesæt og når jeg slår hårdt på lilletrommen så er det direkte ubehageligt.
Hvis jeg lavede en ukomprimeret optagelse af denne hvor jeg daskede stille og roligt på den, afspillede dette for at finde
det samme niveau på anlæget og så lavede den samme øvelse igen hvor jeg tæskede løs på trommen så det virkeligt var
skræmmende højt og så afspillede dette. Hvis anlæget så afleverede de samme ubehagelige drøn ved samme niveau uden
at komprimere eller afgive andre lyde så ville jeg vel have det perfekte dynamiske anlæg? Altså inden for det toneområde.
Ville det ikke være smart hvis man lavede feks 10 af disse test på et anlæg i forskellige toneområder for at undersøge hvor
det haltede.
Det er nok også det man lidt gør når man korrigerer frekvensrespons elektonisk men der måler man vel bare ved et
niveau.
|
|
|
Helt enig i din trommebetragtning. Det er nok det "instrument" der har det største dynamik område. Og her vil letdrevne
højttalere umiddelbart kunne være med et stykke af vejen i din "test".
En "tungt" drevet højttaler kan nødvendigvis ikke udvise det samme dynamik område, hvis det samtidig skal gengives med
lav forvrængning.
Hvis du sidder hjemme i din stue og udfordre ørene med de der trommer, kunne jeg forestille mig et dynamik område der
kunne strække sig fra absolut 25 - 30dB SPL til 115 - 120dB SPL peak.
Det område lader sig ikke gengive på højttalere med følsomhed i firserne og op først i halvfemserne (dBSPL/1w), der skal du
op sidst i halvfemserne eller endnu bedre over 100dBSPL/1w.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|