Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 13:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dodong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2014
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Er egentlig godt tilfreds med mit anlæg, men man skal jo følge lidt med. Forleden lånte jeg en NAD D1050 DAC og fik oplyst, at det lydmæssigt ville svare til en CD-afspiller til kr 14.000, hvis jeg koblede min CD-afspiller til DACen via coaix. Jeg kunne ikke rigtig høre forskel på, om det var CD-afspilleren der spillede, eller om lyden gik gennem DACen. Derimod var der stor forskel fra PC - DAC (mpeg4-filer) og samme musik via CD-afspiller.

Så kommer det gode spørgsmål. Er det inden for rimelighedens grænser muligt at forbedre lyden i mit anlæg med en DAC? Hegel HD25 har fået en flot anmeldelse, men så køber man jo en ekstra for-forstærker. Er CD-afspilleren på vej ud af markedet fordi DACer bliver billigere?

Til top Vis Dodong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dodong

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Hej! Du er vel egentlig heldig. Tænk på hvad du slipper for af udgifter når du ikke kan høre den påståede forskel. Hvis du ikke kan høre forskellen er der jo ikke nogen som kan fortælle dig, at den måske er der. Andre vil måske påstå, at dit anlæg ikke er godt nok til at afsløre forskellen. Jeg ved ikke hvad du spiller på, men det er måske også mindre vigtigt fordi det er situationen for dig med dit anlæg lige nu. Alle anlæg kan forbedres. Spørgsmålet er mere om du vil bruge pengene på det eller købe noget mere musik.
Cd`en er på vej ud fordi mediet bliver mindre relevant efter at streaming kan lade sig gøre i høj kvalitet. Dac`en er blevet mere populær grundet streaming og markedet er blevet meget større og udvalget i dac`s i flere prisklasser ekploderet altså ikke i forhold til salg af Iphones, Justin Bieber underbukser og andet l..t

Venlig hilsen
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Dodong skrev:

Er egentlig godt tilfreds med mit anlæg, men man skal jo følge lidt med. Forleden lånte jeg en NAD D1050 DAC og fik oplyst, at det lydmæssigt ville svare til en CD-afspiller til kr 14.000, hvis jeg koblede min CD-afspiller til DACen via coaix. Jeg kunne ikke rigtig høre forskel på, om det var CD-afspilleren der spillede, eller om lyden gik gennem DACen. Derimod var der stor forskel fra PC - DAC (mpeg4-filer) og samme musik via CD-afspiller.

Så kommer det gode spørgsmål. Er det inden for rimelighedens grænser muligt at forbedre lyden i mit anlæg med en DAC? Hegel HD25 har fået en flot anmeldelse, men så køber man jo en ekstra for-forstærker. Er CD-afspilleren på vej ud af markedet fordi DACer bliver billigere?

hvis du kikker efter hegel HD25 som gør det  godt   har hørt den i samspil med computer DAC BAT Pre og effekt  også Audiovector S3iAA højttaler 

det er udstyr i den gode ende  men det er ikke sikret det vil passe i dit setup  man må prøve

men her er en demomodel til rimlig pris

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=1802

mvh

Henrik

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej det kunne være meget rart at vide hvad udstyr du samenligner med?
Både din PC og din CD indeholder en DAC. Umiddelbart er din CD bedre end din PC, det er nok helt almindeligt.

I prlsis er en CD afspiller bare en DAC med indbygget CD drev, sådan et drev (og styring) koster ikke 10.700kr, maks. 3000kr hvis det er baseret på det bedste Philips CDM pro drev, eller lignende, og meget mindre hvis det bare skal være et drev med digital udgang.
Hvis du sammenligner med en CD afspillere i 5000kr klassen så tror jeg det er rimeligt.

Iøvrigt har en del CD afspillere idag en digital indgang, hvor man kan tilslutte en ekstern kilde f.eks din PC eller en streamer.

DAC'en er en meget vigtig komponent i dit anlæg, så der er ingen grund til at have mere end en, men den skal bare være god.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes