Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 23:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Samsung A800 fejl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Min Samsung A800 lukkede fredag aften pludselig ned efter et par timers brug. Måden den slukkede på var ikke helt normal, idet der ikke
var blåt lys indtil den var lukket helt ned, men slet intet lys, dvs. lampen lukkede ned. Samtidig blinker alle tre lamper, hvilket ifølge
manualen betyder at "lamp is malfunctioning". Strøm af, vente, prøve igen, så lyser lampen i et minuts tid, og lukker så ned igen. Jeg har
kun prøvet dette én gang.

Lampen har kørt 2738 timer, så den har vel gjort det godt Men når nu den godt kan lyse ifm. en genstart, er det så den der er ovre
det, eller skal jeg måske bare have renset et filter (hvilket jeg aldrig har gjort)?

Hvis så lampen skal skiftes, kan det så lønne sig, eller bør jeg købe en ny projektor? Lampen kan vist fås for omkring 1.500 kr., mens jeg
ville være villig til at ofre 10.000 på en ny projektor. Vil gevinsten ved nyere teknik være lønsom?
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil have en ny, så har jeg læst meget godt om IN-Focus. Mener den ligger i den prisklasse du nævner.  Men er du tilfreds med billedet i øvrigt, så er en ny lampe vel vejen frem.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 07 December 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis du gerne vil have en ny, så har jeg læst meget godt om IN-Focus. Mener den ligger i den prisklasse du nævner.
 Men er du tilfreds med billedet i øvrigt, så er en ny lampe vel vejen frem.

Den økonomiske løsning er helt klart en ny lampe. Men jeg overvejer om jeg kunne se flere fordele i at købe en ny projektor...

Så kunne jeg vælge LCD, der er noget mere støjsvag, og har længere levetid på lampen. LCD lader også til at have oget højere kontrast,
og deres lysstyrke lader til at være øget en hel del siden jeg skiftede fra LCD til DLP.

Det lyder næsten som om jeg har en ide om hvilken vej jeg helst vil gå, men hvis og såfremt skal jeg da lige være sikker, også for
økonomiens skyld.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

DLP er den billige vej til en høj billedkvalitet, og en høje holdbarhed, men man må så leve med mere støj og regnbueeffekt.

LCD er en hel del dyre for at kunne opnår samme billedkvalitet som med DLP, men så slipper man også for støj og regnbueeffekt, men til gengælde er holdbarhed ikke så stor.

LCD paneler nedbryde over åren, dette gør DLP paneler ikke, her er det farvehjulet der nedbryden, men det er jo noget lette og billiger at skifte et farvehjulet end LCD paneler.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009
Sendt: 18 December 2014 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Du kan så ikke finde en LCD, der er ligeså god som din gamle
Samsung.
Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 19 December 2014 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Arete skrev:
Du kan så ikke finde en LCD, der er ligeså god som din gamle
Samsung.

God pointe. Da jeg begyndte at søge efter en ny kom jeg faktisk også til den konklusion at jeg måske skal op på en Sony VPL-HW40ES for at det
rigtigt kan lønne sig. Man kan jo læse sig rigtigt klog, men det jeg bemærkede var at Panasonic 6000 var der en del der brokkede sig over, og af
de DLP'ere jeg kiggede på var de alt for støjende, eller havde ikke bedre kontrast end Samsung'en (alt iflg. specs i hvert fald), samt at der også
var en del brokkerier her. Kun Sony'en var positivt omtalt hele vejen.

Da jeg ikke synes jeg har pengene til den Sony lige nu har jeg købt en ny pære til Samsung'en, og så lever jeg med den et stykke tid endnu -
hvis det lykkes mig at skifte pæren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2014 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det er en halogen type, den pære du skal bruge, men er den det, så husk endelig, at have et stykke papir omkring pæren under i sætning, ellers vil fedtfingre brænde glasset i stykker. *

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 19 December 2014 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ved ikke om det er en halogen type, den pære du skal bruge, men er den det, så husk endelig, at have et stykke papir
omkring pæren under i sætning, ellers vil fedtfingre brænde glasset i stykker. *

Endnu en god pointe. Den ligger stadig i bobleplasten, jeg har heldigvis ikke pillet ved den endnu. Er vant til det fra pærerne til bilen, må
hellere tage et par køkkenhandsker på, som vel at mærke ikke har rørt ved noget

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009
Sendt: 23 December 2014 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så mene, at den sony du har kigget på, ikke er bedre end din samsung. Denne jkp projektor er altså noget af det bedste du kan finde under
50k. Nu er jeg så farvet en smule, da jeg selv har storerbroderen til din. Jeg vil ikke skrifte min til noget andet end en 3-chip dlp projektor. Problemet
dem er, at de koster over 100k.
Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 23 December 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Arete skrev:
Jeg vil så mene, at den sony du har kigget på, ikke er bedre end din samsung. Denne jkp projektor er altså noget af det
bedste du kan finde under
50k. Nu er jeg så farvet en smule, da jeg selv har storerbroderen til din. Jeg vil ikke skrifte min til noget andet end en 3-chip dlp projektor.
Problemet
dem er, at de koster over 100k.

Hmm, det maner da til eftertanke... Der er et par småting ved Samsung'en jeg har set frem til at få "løst", f.eks. at den ikke har smooth
motion eller hvad det nu hedder, når der er hurtige panoreringer henover f.eks. store landskaber, og så ville jeg også forvente at sort og
kontrast var blevet bedre - men det er måske ikke det store der er sket her alligevel...

Da jeg kiggede på data for andre DLP'ere blev jeg i hvert fald skuffet over at se at kontrasten ikke lader til at være blevet højere, og at når
den er tydeligt bedre klages der ofte over en støjende iris.

Men det bliver spændende at se hvor meget regnbue jeg kan se med den nye pære... Kan huske at jeg i starten så dem tydeligt, og at de
med tid er "forsvundet", men om det er fordi lysstyrken er blevet lavere, eller om jeg har vænnet mig til det - det får jeg jo at se.

Såfremt det er lykkedes mig at skifte pæren så projektoren kommer til at virke korrekt igen, naturligvis... Pæren er skiftet, men
projektoren afventer ophængning. Jeg har anvendt et Vogel ophæng, og det duer bare ikke hvis projektoren ikke er 100% centreret ift.
kugleleddet, så for nogle år siden købte jeg et Chief ophæng, som jeg ikke har fået monteret endnu - så det skal være nu.

Tak for input, det kunne da være jeg skulle beholde den en pære-cyklus længere

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 26 December 2014 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Så kom den endelig op igen, og resultatet er godkendt. Jeg kan se at der nu er meget mere lys, de seneste flere hundrede timer har jeg nok
kunnet fornemme at billedet blev mørkere og mørkere. Til gengæld er der nu også flere regnbuer, men ikke så slemt som dengang jeg tog
projektoren i brug første gang, så en slags de-sensitivering er der da sket.

Selve processen har været en fornøjelse, så meget som den nu kan være. Pæren var hurtigt og nemt skiftet, mens det nye ophæng krævede
lidt mere arbejde, hvilket dog var forventeligt. Det er dog en fornøjelsen at arbejde med, ift. det elendige kugleled i det Vogel ophæng jeg
anvendte tidligere, endda to af dem fordi jeg troede den store model bedre kunne styre min projektor, men det kunne den ikke.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 26 December 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Og jeg må sige at billedet er godt. Som sagt kunne jeg godt fornemme at lyset forsvandt mere og mere, nu er der fuldt blus på igen, og
billedkvaliteten ligger meget tæt på mit plasma-tv.

Fin projektor, der åbenbart her 5 år (vist nok) efter køb stadig kører godt (med en ny pære), og byder på en billedkvalitet som nok ganske
rigtigt vil koste en del kroner at gøre lige så godt eller bedre.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Så kan du da klare dig en god rum tid igen og sparede da også en sjat penge på en ny.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Sendt: 26 December 2014 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Så kan du da klare dig en god rum tid igen og sparede da også en sjat penge på en ny.

Nemlig Ligesom nogle siger at vintage hifi godt kan være med, så har jeg lært at selv om en god projektor har et par år på bagen, så
kan den måske stadig godt følge med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes