Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Print på akustikpanel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2015 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Først: Er ny i forummet her, så hej til jer alle.

Er der nogle af jer som har erfaring med, at få printet billeder på stof til brug på akustiske paneler ?

Jeg skal have tre stykker op på begvægen i stuen og hvis den bedre halvdel skal gå med til det skal der billeder på eller ét billede fordelt over tre paneler.

Jeg ved godt at man kan købe paneler færdiglavede med ens eget billede på. Men den løsning er jeg ikke interesseret i, da de er vanvittig dyre og jeg har selv bygget en del stykker efterhånden, så har meget godt styr på den del.

Ha' en god dag!

Mvh John
Til top Vis J.M.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.M.H

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2015 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ikke rigtig nogen som har erfaring med ovennævnte!

Er der ellers nogen som har art paneler fra f.eks. GIK som kan sige noget om stoftypen der er brugt... For det er ikke noget problem at få lavet et
print på lærred, men jeg tvivler på at der kan komme meget luft/lyd igennem sådan et print. Jeg tror bare det kommer til at virke som et spejl, og så
er jeg jo lige vidt.

Jeg håber i kan hjælpe mig!

Mvh
John

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også de kan printe ens egne motiver:

http://www.earmark.dk/portfolios/akuart-classic-30/

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

J.M.H skrev:

Er der ellers nogen som har art paneler fra f.eks. GIK som kan sige noget om stoftypen der er brugt... For det er ikke noget problem at få lavet
et
print på lærred, men jeg tvivler på at der kan komme meget luft/lyd igennem sådan et print. Jeg tror bare det kommer til at virke som et spejl,
og så
er jeg jo lige vidt.

Umiddelbart har jeg ikke meget erfaring med forskellige stoftyper, men grundlæggende vil jeg sige at alt hvad du gør vil være en forbedring.
Min erfaring begrænser sig til at jeg i en periode havde et hjemmelavet rammelærred til hjemmebioen hængende. Rammen var 20 mm dyb og
stoffet var grundet malerlærred. Det var ikke lavet med henblik på at være akustisk transparent eller absorberende, men en positiv bivirkning
var at det fjernede et generende flutter-ekko.
Hvis stoffet kan give efter, vil det i sig selv give en forbedring. Kun hvis det er belagt med et tykt lag maling, vil det have en spejleffekt af
betydning - og da mest i de øverste oktaver.
Ideelt er selvfølgeligt stof, der tillader lyden at passere og blive absorberet i det bagvedliggende dæmpemateriale, men hvis der skal trykkes på
det, skal det helst være en relativt tæt og glat overflade, så det er egenskaber der strider lidt imod hinanden.
Hvis du søger på stofprint, kan du sikkert få en snak med en leverandør om hvilke stoftyper de trykker på og hvilket der kunne være mest egnet
til dit formål.
Jeg har selv tænkt på at lave noget der minder om japanske skærmvægge - shoji. Det japanske papir har i sig selv en flot struktur og det kan
man evt også trykke på.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kender produkterne fra Sumopix.dk

De fås både med og uden lydpaneler. Dem jeg kender er de færdige lydpaneler med print, og de virker efter hensigten.

Som sagt, kan du sagtens får lavet print på lærred uden lydpaneler, så du kan spare lidt her. Jeg synes dog ikke at de er forfærdeligt dyre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge hos dit lokale skiltecenter/reklamebureau/kopicenter de kan som regel levere storformat tekstil print til brug på rollup's

Der er mange der kan, men Elefant Print har både akustik paneler, tæpper og bannere.

Men sørg for at lærredet er diffusions åbent så lyden kan absorberes ind i det bagved liggende materiale.
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Kik efter nogle der lave silketryk   
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2015 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg mener også de kan printe ens egne motiver:

http://www.earmark.dk/portfolios/akuart-classic-30/

Tak for linket.
Deres fotoprint er på normalt lærred. Der kan ikke rigtig komme noget luft igennem den slags lærredsprint desværre.

Mvh John

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg har fundet et firma som ligger i relativ nærhed. Dem tager jeg ned og får en snak med og ser om det kan lade sig gøre.

@Boye:
Jeg er ikke helt glad for den løsning med "normal" lærredsprint da dem jeg har fået lavet gennem tiden er for tætvævet og tillader ikke rigtig luft at passere igennem. Det ville unægtelig være noget nemmere.

@Kjeldsen:
Jeg kan ikke lige gennemskue hvilke type vævning de printer på til billeder. Nej, jeg er ikke rigtig interesseret i at købe panelerne færdiglavet da jeg selv kan lave 3 stk. 100 mm 60x120 til under ét panels pris. 3 stk. 80 mm 60x120 hos dem vil koste 6500,-. De penge vil jeg hellere bruge på en for-forstærker :)

...Men tak for linket.

@Peter X:
Jeg tager ned og får en snak med et firma i morgen. Ellers tak for feedback.

Jeg vender lige tilbage når jeg har snakket med firmaet.

(John =;-)

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Langt de fleste skiltevirksomheder kan levere print på stof/satin... Det er jo "hullet" og burde virke efter hensigten?

Har desværre ikke nået at teste det selv endnu, men i vores skiltevirksomhed har vi naturligvis adgang til tons af forskellige stofartikler... Som vi kan
printe på...

Men ja lærred/tapet osv har ikke den ønsket effekt...
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2015 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

J.M.H skrev:
a name="2205610"></a><span ="bold">Kjeldsen:</span>Jeg kan ikke lige gennemskue hvilke type vævning de printer på til billeder. Nej, jeg er ikke rigtig interesseret i at købe panelerne færdiglavet da jeg selv kan lave 3 stk. 100 mm 60x120 til under ét panels pris. 3 stk. 80 mm 60x120 hos dem vil koste 6500,-.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2015 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte lige at skrive

Lærredet er kraftigt og man kan se vævningerne. Det er ikke luftgennemtrængende, men det virker glimrende efter hensigten. NB! Man kan sagtens købe printet lærrede alene (det kunne man da jeg bestilte). Der er på min arbejdsplads vi benytter dem (salgskontor). Her hænger 11 billeder i et aflangt lokale med viduer i hele den ene langside. Før billederne kom op kunne man høre et klap bevæge sig ned gennem lokalet og tilbage igen. Nu er der meget mere ro på lyden. Det er tykke paneler med 25 mm dæmpematerial og 25 mm luft mellem dæmpematerial og væg.

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2015 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
KLIP... Men ja lærred/tapet osv har ikke den ønsket effekt...

Præcis... I hver tilfælde hvad angår de lidt kortere frekvenslængder. Uden at have målebeviser til underbygning mindes jeg, at havde læst et sted at
man kunne bruge bastant glasfiber bats med en form for damspære på den ene side (type 705-mrk) som vil øge dæmpeeffekten i lavfrekvens
området, men reflekterer højfrekvens. Så det kunne evt. Have et formål for at undgå overdæmpning i visse frekvensområder.

Men igen, det er ikke det jeg har brug for lige pt. Jeg skal "bare" have dæmpet den bagvæg til stenalderen i bredt spektra, så den opleves som
værende længere væk. Om jeg så evt. skal ændre en af panelerne til at være mere reflekterende på et senere tidspunkt tager jeg til den tid.

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2015 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg glemte lige at skrive

Hehe, det kan jo ske :)

Kjeldsen skrev:
Lærredet er kraftigt og man kan se vævningerne. Det er ikke luftgennemtrængende, men det virker glimrende efter hensigten.
NB! Man kan sagtens købe printet lærrede alene (det kunne man da jeg bestilte). Der er på min arbejdsplads vi benytter dem (salgskontor). Her
hænger 11 billeder i et aflangt lokale med viduer i hele den ene langside. Før billederne kom op kunne man høre et klap bevæge sig ned gennem
lokalet og tilbage igen. Nu er der meget mere ro på lyden. Det er tykke paneler med 25 mm dæmpematerial og 25 mm luft mellem dæmpematerial og
væg.

Hvis du siger det virker, så virker det! Spørgsmålet er bare hvor effektivt det så er i horhold til et materiale der tillader luft at passerer. Jeg har ingen
målebeviser, men i min verden flytter lyd luft og kan lyden ikke flytte luften så bliver den reflekteret. Hvis genstanden lyden møder ikke er bestandig
nok vil trykket sætte genstanden i svingninger og energien vil blive oversat til kinetisk energi. Altså varme. Det kunne i min verden godt forklare at du
oplever en vis virkning på jeres kontor... Men det ved du sikkert altsammen i forvejen.

Ang. Print på lærrede så har jeg en god kontakt til et firma som laver lærredetsbilleder, men kun på dette medium. Men ellers tak for feedback.

Mvh John

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Lyden er svingninger i luften. Hvis svingninger møder en flade der er tykkere end frekvensen, stoppes lyden. Mao vil lærredets
tykkelse svække dæmpningen i de allerhøjeste frekvenser. Det er netop derfor det er så svært at dæmpe under 500 Hz.
Lydbølgerne bliver meget lange, ellers ville selv de dybe frekvenser jo blive stoppet af en rude, og enhver der har holdt i
lyskryds ved siden af en sænket BMW ved at det ikke er tilfældet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Her er hvad lærredet består af hos Sumopix. Det har ikke blot en vis virkning, men en meget stor virkning når alle vægge
"behandles". Det kunne have være gjort meget billige via Thomann, men det visuelle har også betydning i et kontormiljø.

God lydgennemtrængning
Vi bruger et lærred som er 100 % bomuld tekstil, og det betyder at lyden passerer lige gennem lærredet og ind og rammer den
lydabsorberende plade, som kan absorbere lyden.

link til Sumopix

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2015 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Lyden er svingninger i luften. Hvis svingninger møder en flade der er tykkere end frekvensen, stoppes lyden. Mao vil lærredets
tykkelse svække dæmpningen i de allerhøjeste frekvenser. Det er netop derfor det er så svært at dæmpe under 500 Hz.
Lydbølgerne bliver meget lange, ellers ville selv de dybe frekvenser jo blive stoppet af en rude, og enhver der har holdt i
lyskryds ved siden af en sænket BMW ved at det ikke er tilfældet.

Jeg tror det var nogenlunde det jeg også skrev, dog med andre ord. Så enig.

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2015 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Her er hvad lærredet består af hos Sumopix. Det har ikke blot en vis virkning, men en meget stor virkning når alle vægge
"behandles". Det kunne have være gjort meget billige via Thomann, men det visuelle har også betydning i et kontormiljø.

God lydgennemtrængning
Vi bruger et lærred som er 100 % bomuld tekstil, og det betyder at lyden passerer lige gennem lærredet og ind og rammer den
lydabsorberende plade, som kan absorbere lyden.

link til Sumopix

Det lyder interessant. Du skriver andet sted at der ikke kan komme en luftstrøm igennem lærrede, men højfrekvens kan paserer alligevel. Er det rigtig
forstået? For det gør jo mit projekt meget nemmere.

Jeg forstår ud fra dine svar, at du har tilknytning til sumopix?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

J.M.H skrev:
Du skriver andet sted at der ikke kan komme en luftstrøm igennem lærrede, men højfrekvens kan paserer alligevel. Er det rigtig
forstået?

Uden at lægge Kjeldsen ord i munden tror jeg han mener - som jeg også antydede i mit første indlæg - at selv om man bruger en tæt overflade som
f.eks. en folie, så vil den give efter ved lydpåvirkning, hvis den er let og hænger så den kan bevæge sig.
Det er kun hvis den bliver tung og stiv som et oliemaleri, at refleksionen vil have betydning.
Derfor ville jeg ikke bekymre mig så meget om stoffets kvalitet, men bare få lavet nogle paneler i en fart. Man kommer let til at fortabe sig i detaljer
der kun har lille indflydelse på det endelige resultat. "Det perfekte" er "det godes" værste fjende.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

J.M.H skrev:

Jeg forstår ud fra dine svar, at du har tilknytning til sumopix?

Det skriver jeg ikke nogen steder. Jeg har købt 14 lydpaneler til det firma jeg arbejder hos. De er brugt i et stort salgslokale (mange telefoner) og to mindre lokaler med dårlig akkustik.

Sumopix var blot de billigste og fra danmark (det betyder jo også lidt). Inden da havde vi professioneller akustikere ude for at måle og få en professionel rapport omkring forholdende. De fik også mulighed for at se de akustiske egenskaber på forskellige paneler (fra forskellige firmaer).

Da de sagde ok ift at panelerne ville have den ønskede effekt. Inden da havde vi prøvet af med industripaneler (grimme men samme dæmpemateriale som bruges i billederne), som vi havde gratis til rådighed.

Jeg fandt dengang en tysk hjemmeside hvor man kunne taste rummets fysiske dimensioner ind samt placere vinduer og møbler. Herefter kunne man vælge forskliige akiustikløsninger fra en omfangsrig database (gulve lofter og vægpaneler - her var også lærred med print). Herefter kunne man simulere rummet og effekt af akustik løsninger. Resultatet var meget tæt på de faktiske målinger. Jeg kan desværre ikke huske hjemmesiden mere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes