Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Print på akustikpanel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
J.M.H skrev:

Jeg forstår ud fra dine svar, at du har tilknytning til sumopix?

Det skriver jeg ikke nogen steder.

Ahh, jeg læste dit tidligere indlæg hvor du skrev noget med: Vi bruger et lærred som er 100 % bomuld tekstil... som jeg forstod som du og Vi som firma bruger. Jeg klikkede ikke på linket og kan se nu at det er et citat. Min fejl. Beklager misforståelsen!

Kjeldsen skrev:
Jeg har købt 14 lydpaneler til det firma jeg arbejder hos. De er brugt i et stort salgslokale (mange telefoner) og to mindre lokaler med dårlig akkustik.

Sumopix var blot de billigste og fra danmark (det betyder jo også lidt). Inden da havde vi professioneller akustikere ude for at måle og få en professionel rapport omkring forholdende. De fik også mulighed for at se de akustiske egenskaber på forskellige paneler (fra forskellige firmaer).

Da de sagde ok ift at panelerne ville have den ønskede effekt. Inden da havde vi prøvet af med industripaneler (grimme men samme dæmpemateriale som bruges i billederne), som vi havde gratis til rådighed.

Okay og ja køb hos danske virksomheder hvis muligt er også min holdning. Det gør det også meget nemmere hvis man har brug for support!

Kjeldsen skrev:
Jeg fandt dengang en tysk hjemmeside hvor man kunne taste rummets fysiske dimensioner ind samt placere vinduer og møbler. Herefter kunne man vælge forskliige akiustikløsninger fra en omfangsrig database (gulve lofter og vægpaneler - her var også lærred med print). Herefter kunne man simulere rummet og effekt af akustik løsninger. Resultatet var meget tæt på de faktiske målinger. Jeg kan desværre ikke huske hjemmesiden mere.

Øv. Jeg prøvede lige Google med "Acoustic room simulation". Der kom en del frem. Det havde jeg ikke selv lige tænkt på. Så, det må jeg lige få kikket på. Tak for en god ide!
Til top Vis J.M.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.M.H

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2015 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
J.M.H skrev:
Du skriver andet sted at der ikke kan komme en luftstrøm igennem lærrede, men højfrekvens kan paserer alligevel. Er det rigtig
forstået?

Uden at lægge Kjeldsen ord i munden tror jeg han mener - som jeg også antydede i mit første indlæg - at selv om man bruger en tæt overflade som
f.eks. en folie, så vil den give efter ved lydpåvirkning, hvis den er let og hænger så den kan bevæge sig.
Det er kun hvis den bliver tung og stiv som et oliemaleri, at refleksionen vil have betydning.
Derfor ville jeg ikke bekymre mig så meget om stoffets kvalitet, men bare få lavet nogle paneler i en fart.

Hmm, jeg tror nu stadig at højfrekvens får problemer med overfladen på et lærredsbillede, men jeg kan tage fejl og det gør det meget nemmere hvis jeg tager fejl. Det kunne være jeg skulle prøve at sætte en mikrofon på og se hvor meget der egentlig bliver reflekteret. Det kunne være et sjovt eksperiment, hvis jeg kan finde en opstilling som er relativ pålidelig uden at have et decideret dødt rum. Nu skal du ikke forstå det som jeg vil bevise et eller andet over for dig. For det er ikke det der er hensigten! Jeg finder det "bare" interessant!

Boye skrev:
Man kommer let til at fortabe sig i detaljer
der kun har lille indflydelse på det endelige resultat. "Det perfekte" er "det godes" værste fjende.

Det kender jeg alt for godt :)

...men jeg har heller ikke lyst til, at lave en løsning jeg ikke bliver helt tilfreds med. Der er nok af kompromiser når man ikke kan bygge det hele om og der også skal tages hensyn til WAF.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

J.M.H skrev:
Det kunne være jeg skulle prøve at sætte en mikrofon på og se hvor meget der egentlig bliver reflekteret. Det kunne være et sjovt
eksperiment, hvis jeg kan finde en opstilling som er relativ pålidelig uden at have et decideret dødt rum. Nu skal du ikke forstå det som jeg vil bevise
et eller andet over for dig. For det er ikke det der er hensigten! Jeg finder det "bare" interessant!

Selvfølgelig! Mine vurderinger er i høj grad kvalitative, så det vil være fint at få sådan noget kvantiseret.
Det var mere for at illustrere at selv en lufttæt flade godt kan lade lyden passere næsten uforstyrret, hvis blot fladen er let og giver efter.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig forskel på de lyddæmpende egenskaber for forskellige materialer, den målemetode der er mest brugt (ASTM C423) angiver dæmpningen målt ved seks frekvenser, og angives med en Koefficient  0 er ingen dæmpning 1 er total.
De fleste producenter af dæmpe materiale opgiver disse værdier.
F.eks dB engineering læg mærke til at skum med membran (Perforated Vinyl Faced Foam) virker godt ved lave frekvenser men også ved høje.

Så skal man også have styr på om man dæmper vibrationer eller lyd og om membranen er let eller tung, lige som dybe frekvenser kan passere igennem en glas rude, kan høje frekvenser passere igennem en 0,2mm tyk folie i en eller anden grad.

Men en perforeret membran der afkobler de dybe toner direkte i det bagved liggende skum og samtidig lader de høje tone absorbere igennem små huller, det er næsten genialt.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2015 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Sorry for et meget meget forsinket svar... Tiden har været lidt knap. Jeg har ikke glemt jer og jeg skal nok komme med resultat og billeder når de
bliver færdige!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes