| Forfatter |
|
Søren Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 22 April 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige udskiftet alle 8 dioder til UF4007. Det rykker. Forstærkeren spiller med mere autoritet og der er simpelthen mere hul igennem. Klikket på stortrommeskind står tydeligt og skilles fint ud fra bas. Der er bedre dybde og mere ro i lydbilledet. Bedste tweak jeg har foretaget. Pris: ca. 16,-kr.
@Boptiljudrop: Skal du ikke snart have udskiftet de indgangsrør?
Hilsen
Søren
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Jeg skiftede for eksperimentets skyld fra de kinesiske til "ægte" 1N4007, selv det gav faktisk en forbedring. Det var vel en billig måde at prøve at få en fornemmelse for kvalitetsforskellen mellem kinesiske stumper og "rigtige" stumper. Det er meget uvidenskabeligt, men i dette tilfælde var der rent faktisk forskel. Nok ikke så udpræget som ved skift til UF'ere. Jeg vil straks bestille en håndfuld. I samme åndedrag vil jeg bestille nye koblekondensatorer, industrimodeller med større værdi. Så må vi se om de dur til noget.
Men ang. de kinesiske komponenters kvalitet, så kan jeg da også være lidt nervøs for deres holdbarhed, det bliver lidt spændende om der står en stribe Dynaer rundt omkring som ingen gider lytte til mere om nogle år, fordi de passive stumper bliver trætte?
Og så må jeg vel snart til at se på nogle rør... hehe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastisk dag, min for nyligt brugtindkøbte lux-C02 går ned uden forklaring. Lys i lamper, helt død - intet output! Arrg. "En eller anden" kan få en gang skridtprygl med en frossen pighvar for det!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som problemer i strømforsyningen.
Jeg har et noget lignende problem med min gamle Beomaster 8000 - her var det en elektrolytkondensator i forbindelse med
en spændingsregulator, der var gået død. Netto udgift 10 kr - men mange aftentimer inden den blev fundet
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
| Fantastisk dag, min for nyligt brugtindkøbte lux-C02 går ned uden forklaring. Lys i lamper, helt død - intet output! Arrg. "En eller anden" kan få en gang skridtprygl med en frossen pighvar for det! |
|
|
Jeg gætter på en død spændingsregulator. Måske det bare er en lodning på regulatoren. De har det jo med at blive varme de små kræ. Bare en ide 
mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok havde jeg bukserne af den i går aftes, rensede den og kikkede lidt rundt. Der var ikke tegn på koldlodninger sådan med det blotte øje. Men jeg satte strømforsyningen op til 240 V, sådan lidt for en god ordens skyld. Nå-ja, ender nok med at jeg må have fat i den igen. Men blev så sur, at jeg begyndte et passiv preamp projekt.  Har haft boxen liggende, den er fra noget vild sen 70'er bilanlæg. Fik fikset ny frontplade og sat omskifter samt Alps i, så nu mangler der phonostik og loddearbejde. Et rigtig køkkenbordsarbejde
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt initiativ - man skal da ikke lade sig gå på af at pre'en dør - så laver man da bare en ny
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter et par dage med UF4007 dioder i min Dynavox er begejstringen aftaget en smule. Der er godt nok mere autoritet og ro og specielt bassen er mere dynamisk, men glansen er ikke den samme. Det virker som om toppen er dæmpet ned og det luftige omkring instrumenterne er blevet mindre. Er der nogen som har en forklaring på dette?
Hilsen
Søren
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren, Det var ligegodt spøjst. Man kan jo altid gå tilbage til udgangspunktet for at se om det evt. er noget andet der er dukket op. Men når jeg efterrationaliserer tror jeg det var noget af det samme min gjorde. Og så var det at tube mania lavede sit indgreb og den klangkarakter var derefter pure history, så teknisk set var det lavpasfiltret i det første trin. Men jeg har faktisk allerede fikset én alvorlig koldlodning og spottet en anden der ser temmeligt usund ud. Måske er det bare dårlig forbindelse et sted? Fik iøvrigt indkøbt nogle billige phono sokler til den pasive i dag og skruet noget køkkenbordsfusk sammen. Så lodder jeg den op i morgen og så er der musik igen  Hold da helt kæ.. hvor jeg trænger til et lille rart værksted. Sådan et lunt sted med hyldemetervis af stumper og grej, en filebænk og plads til værktøjet. Og så måske en gammel rørradio der står og brummer lidt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren, noget nyt i UF sagen? Nå, fik sømmet min passive pre sammen, cat 5 kabel er faktisk ret godt:  Og så lige med et par Shoestring Interconnects på, mere cat 5  :  Og det lyder super godt! Nu mangler jeg bare en brugbar RIAA. Pre'en er en billig gørefter af DIY HiFi Supply Hong Kongs step attenuator kit. Lige for at prøve hvordan 100 KOhm gør sig. Der er umiddelbart ikke tegn på hørbare lavpas problemer! Edit: Van the Man spiller blide blå nattetoner ud i min stue, Days Like This pladen. Grinet er afløst af noget der kommer nær på blød lykke her
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ BoPtiljudrop: Jeg har besluttet at sætte kineser dioderne i igen. Lyden er simpelthen for lukket med UF4007 og bækkener lyder som om de er lavet af tyndt blik, men jeg kommer til at savne det magtfulde og den betydligt bedre basgengivelse. Jeg har svært ved, at forstå hvorfor disse dioder lukker ned for toppen. I Klang und Ton var det et af de anbefalede tweaks?
Det undrer mig også, at det var tilfældet med 1N4007 i din forstærker og at problemet forsvandt, da du fjernede c20. Kan dioderne have indflydelse på det fasedrej I målte?
Måske skulle jeg tage chancen og fjerne c20 og håbe på, at der er lige så gode trafforer i min forstærker som i din?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Jensen skrev:
Måske skulle jeg tage chancen og fjerne c20 og håbe på, at der er lige så gode trafforer i min forstærker som i din?
|
|
|
Jeg overvejer det samme - er der nogen måder hvorpå man kan måle/kontrollerer at det går godt?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Nå, fik sømmet min passive pre sammen,
|
|
|
Det er ski da en fin lille sag, du der har fået banket sammen. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Jensen skrev:
@ BoPtiljudrop: Jeg har besluttet at sætte kineser dioderne i igen. Lyden er simpelthen for lukket med UF4007 og bækkener lyder som om de er lavet af tyndt blik, men jeg kommer til at savne det magtfulde og den betydligt bedre basgengivelse. Jeg har svært ved, at forstå hvorfor disse dioder lukker ned for toppen. I Klang und Ton var det et af de anbefalede tweaks?
Det undrer mig også, at det var tilfældet med 1N4007 i din forstærker og at problemet forsvandt, da du fjernede c20. Kan dioderne have indflydelse på det fasedrej I målte?
Måske skulle jeg tage chancen og fjerne c20 og håbe på, at der er lige så gode trafforer i min forstærker som i din? |
|
|
Det er da mærkeligt. Havde aldrig troet at "kvaliteten" af strømmen kunne have så stor betydning for et kredsløbs klangkarakter. Bare der var minimal eller ingen rippel skulle den vel være fin? Men nej, Grandberg satte luppen på og så er der pludselig støjspidser og skrammel der overlever elektrolytterne, og det påvirker selv en træg puspullerts arbejdsbetingelser . Men det er vel også grunden til at et godt netfilter kan gøre en forskel? Men det er rigtigt, UF'ere var et af Klang und Tons tweaks. Men jeg har en fornemmelse af, at noget af det de gjorde måske var meget fornuftigt, andet måske ikke ikke. Har i bemærket at de aldrig mere bruger Dynaen, det er altid deres Sym-Asym som udgangspunkt? De har lavet yderligere to variationer af CT 230'eren, uden at referere til Dynaen... Så måske har et eller andet udviklet sig lidt mindre optimalt med den? Nå bare en strøtanke. @ Søren: Jeg er meget nysgerrig på om den bliver sit gamle jeg hvis du sætter kineserdiodern i igen. @ Erling: En metode til at undgå tilbagekoblingspanik? Tjae, jeg diskuterede det med tube mania, de er svær. Dynaen kan ikke starte på en 1A hurtig sikring - og det er netop den der giver sikkerheden. Kan du komme i nærheden af en variotrafo med sikring? Ellers er muligheden måske en opstilling med to sikringer og et sæt kontakter hvor man skifter en 1A ind umiddelbart efter opstart, men inden man når det, så er baladen måske sket? Under alle omstændigheder bør det foregå over en dummyload, et sæt faste 8 Ohms modstande. Jeg smadrede engang en enhed da jeg i en snæver vendeing ikke havde andet at belaste en forstærker med. Der kom DC ud  Men ser de ud som mine? Samme kabler, tape osv? Så er der vel en usansynligt god chance for at de er ens. Nå, jeg skal ikke anbefale noget... Men kunne tube mania evt. ikke kikke på Erlings først, hvis den er som min, så begynder det da at ligne en tendens? Iøvrigt kan jeg varmt anbefale at besøge tube manias vintage museum, jeg kan godt garantere at der både er fede, interessante og sjove ting på hylderne... Prøv bare at se hans vintagetråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64599&P N=3@ dfms: Tak skal du ha´. Jeg er blevet rigtig glad for den passive, 6 indgange, så tuner, minidask og hele møllen plus evt. en computer kan kobles op. Men jeg mangler alligevel at kunne sende signalet til køkkenet. Har trukket et - godt gættet - cat 5 kabel derud, elsker at lave mad med god rødvin i glasset og noget velvalgt bebop i ørerne  Edit: Burning Spear live på ploven. Selv med Creek RIAA'en lyder det betydeligt bedre end med Lux'en - hmm
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Optocoupler volumen er det helt store hit nu blandt "passive" preamps
http://www.pns-shop.com/
Man kan lave den selv, og kræver blot omhyggelig matchning
Se evt forum tråd "Lightspeed attenuator a new passive preamp" på audiocom
En amerikansk plugandplay "Lightspeed attenuator" med 1 indgang og 1 udgang koster 400USD incl fragt
Lydmæssigt skulle det være toppen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sg* utroligt hvad de finder på  Men jeg ska' vist først og fremmest have optimeret Dynaen. Den har stadig væk sin mellemtonebetoning, måske bedre smårør løser det problem? Og så syntes at den er blevet lidt tøvende i det, der mangler lidt slagkraft og pondus. Men er det forstærkeren, er det kablerne eller pre'en? Skal have fundet nogle Wima caps efter Grandbers anvisninger, det skal da afprøves til den pris. De får pænt gode ord med på vejen på Humble Homemade f.eks. Men hvor fanger man fire 6,8 uF MKP 10 Wima'er?
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det du opfatter som "tøvende" og mangel på slagkraft, generelt er det der sker når man kører med passiv pre. Det er stemmer ihvertfald med mine oplevelser de gange jeg har prøvet. En passiv kontrolforstærker trækker altså noget "liv" ud af systemet. Jeg gætter på det har noget med impedanstilpasninger at gøre, men ved det ikke med sikkerhed. En passiv pre lyder ihvertfald oftest lidt sløv og flad i mine øre. Men smag og behag er jo forskellig.
Ang. optokobler volumenkontrol. Prisen på 400 USD er godt nok høj. Jeg ved selvfølgelig ikke om de har brugt meget "specielle" audiofile optokoblere. Meeeen Greg Ball fra SKA audio, sælger et komplet byggesæt med udmålte optokoblere til 28 Australske dollar. Det er dog lidt mere spiseligt synes jeg. Hans side er her (se efter "OptiVol" ude under links): http://www.ska-audio.com/
bare lige mit indspark 
mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Noise Sløv måske, men detaljerigdom rum og atmosfære er bare i top! Men sådan er det jo altid, enten har man ikke råd, eller også må man finde sig i et eller andet kompromis. Men så er det skønt at kunne selv, at eksperimentere med gearet og prøve tingene af, fars legetøj  hehe!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
|
Jeg tror det du opfatter som "tøvende" og mangel på slagkraft, generelt er det der sker når man kører med passiv pre.
|
|
|
Det har du ret i, foretrækker også en aktiv forforstærker for bedre tilpasning. En simpel løsning kunne f.eks. være en sådan en her:

http://www.freewebs.com/valvewizard/accf.html
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sgutte sa meget pjank der! Så simpelt kan det gøres! og så vil den gå hånd i handske med den rør-riaa jeg har kik til. Men det er da også planlagt, kunne jeg bare få taget mig sammen til at få skrevet det speciale i stedet for at høvle rundt på det forum her  så kunne der blive tid til at lodde. Den passive er jo også en nødløsning.
|
| Til top |
|
| |