Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev: @ Søren:  Jeg er meget nysgerrig på om den bliver sit gamle jeg hvis du sætter kineserdiodern i igen.

Nu er kineserdioderne tilbage hvor de sad, og jeg har fået toppen tilbage. Der er fin luft og masser af detaljer igen og bækkener klinger som de skal. Men bund og autoritet er ikke på højde med med UF4007. Ærgerligt at jeg ikke kan få det hele. 

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 April 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Man siger normalt som tommelfingerregel, at forholdet mellem udgangsimpedans og indgangsimpedans skal være 1:10. Så med en 100 Kohm passiv volumenkontron skal indgangsimpedansen altså være 1 Mohm. Og det lyder af meget.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 April 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er i den heldige situation at jeg ved hat om elektronik (salige er de enfoldige), men kan det lade sig gøre at paralelle dioderne. Hvis man kan kan det jo være at alle fordelene bliver hørbare, lidt på samme måde som når man highspeeder en kondensator.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 April 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Jeg er i den heldige situation at jeg ved hat om elektronik (salige er de enfoldige), men kan det lade sig gøre at paralelle dioderne. Hvis man kan kan det jo være at alle fordelene bliver hørbare, lidt på samme måde som når man highspeeder en kondensator.

Det kan man godt, men jeg tror ikke man for noget fornuftigt ud af det. Det der karakteriserer forskelle på dioder, er deres hastighed og hvormeget støj de laver. Så at parallelkoble to forskellige dioder, summerer faktisk kun deres problemer. Eller hvis den ene er hurtigere end den anden, vil den hurtigste lave alt arbejdet.

Hvis man skal forbedre ensretningen, skal man kigge på andre typer dioder. Til lavspænding er Schottky dioder gode, men de er svære at finde til spændinger over 100 Volt. Så her i dette tilfælde skal man nok over i "Fast soft recovery" dioder. Det er vigtigt at de er "soft recovery", ellers støjer de for meget. Der findes en helt skov af forskellige typer, så man bør nok bare gå efter hvad man kan få fat i.

mvh. 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 April 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

@ Søren: Det var po**ers! Men vel egenligt også ret lærerigt. Kvaliteten af PSU er vigtig ok, men komponenternes sammensætning bør åbenbart vælges med omhu af hensyn til det endenlige klangresultat. Jeg er overrasket over at det har så stor indvirkning.

@ Mellemhjulet: Jep, men derfor florerer der alligevel high end  løsninger hvor det gøres. I princippet var det jo også meget bedre at placere potmetret i forstærkeren for at undgå kablernes kapacitans. Kunne i øvrigt være ret interessant at finde ud af hvad kapacitansen er på sådan nogle Shoestring Interc. Måske jeg prøver at smide et 10 K i pre'en og et par 100 K i Dynaen, lige for at høre forskellen, men efterhånden ender det jo bare med at man får brugt så meget tid på det, at man ligeså godt kunne have lavet den rørpre med det samme 

@ Noise: Jeg syntes at tube m's tweak kombineret med "rigtige" 1N4007 og en støjspole mellem ensretter og lytbank virker ok. Det er jo spørgsmålet hvad Schottky''er siger til at spille op mod den store kapacitans. Jeg syntes at ihukomme at én af de skrappe drenge nænte noget om det tidligt i tråden.

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Kunne man så seriekoble dem? Jeg tænker bare analogt til andre komponenter, i denne forbindelse ht.enheder, som jo forværres ved seriekobling, men forbedres ved parallelkobling. (Dette er en generalisering!)

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Interessant tanke, den langsomme vil sandsynligvis være bestemmende for hastigheden, men hvad så med de klanglige egenskaber?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Det er jo netop det der er min tanke. Jeg ville selv bare prøve, hvis det ikke får noget til at sprænge i luften, og så bare lytte/måle på det. Så ved jeg om det er en dårlig ide, en god ide eller bare spild af fem minutters lodning.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Søren har spottet et diagram på nettet, det svarer nogenlunde til hvad vi har i forvejen, men det ser dog ud som om indgangstrinet er tegnet på på en anden måde. Vi kan ikke tage ansvaret for om det ene eller det andet passer, men jeg syntes under alle omstændigheder linket skal lægges her, så kan man selv vurdere: http://dkoschuch.spaces.live.com/blog/cns!6305DB999E03ED3B!3 64.entry

Selv er jeg ikke kommet meget længere, jeg er i hrrm - produktionsunderskud på specialet Men jeg kom dog forbi en genbrugs i går hvor jeg fandt indtil flere intressante klassiske vinyler, på både Decca, HMV, Deutches mfl. Havde kun en tyver, så bl.a. Karajan og berlinerne med den. 5 symph., så jeg skal lige derover igen.

Nåe-ja, blev træt af klangen på den pasive, loddede de to 47 K modstande i indgangen af Dynaen løs, meget bedre. Pondus, bas og dynamik. Må hellere sætte potmetret ind i forstærkeren, det virker som om kablerne får negativ indflydelse i toppen nu.

RØRTRÆF:
En helt helt anden ting. Som ægte rør-rookie-newbie har jeg stor lyst til at opleve noget "rigtig" rørgear i aktion og tale med andre der er inficeret af rørfluenza. Jeg har forsigtigt spurgt tube mania om han ville være villig til at lægge udestue til et arrangement, den kunne være helt perfekt til formålet og han virker positiv. Hvis der er et par positive tilkendegivelser her, vil jeg snakke med ham om det så vi kan starte en rørtræftråd, hvor alt det praktiske kan foregå. Allerede nu mener jeg at vi har en håndfuld meget interessante apparater til træf, bare her på tråden

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

God ide med et rørtræf - jeg er med

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg vil da også gerne komme forbi, og jeg kunne godt tager et par rørforstærkere med også, hvis det skulle have interesse.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg snakker med tube mania om han kan og så starter vi en ny tråd. 

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Elektronernes veje er uransaglige... Lux'en spiller igen, er ikke helt med på hvad der gjorde det, men jeg satte den tilbage til 220 V, hm. Inspireret af den fine rørreceiver på pt på vintagetråden, så formidler den ligenu en hefty gang Straus fra vinyleren Iøvrigt skægt med brugen af lysdioder:

her set i riaadelen.

Edit: Tjekkede naturligvis efter, den kan simpelthen ikke køre med PSU til 240 V. Fint nok. Lyder mægtig fint med vinyl nu, måske kan den bedre lide at der er 100K i stedet for 47K i Dynaens indgang?

Rørtræf:
Ikke hørt fra tube mania. Er der ikke nogen som har en idé til et sted? Jeg har selv adgang til et fælleslokale i ejendommen, men det er ikke så filens velegnet...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Lampizator, (pgrannes tak for linket) har taget den småreligiøse debat om koblekondensatorer alvorligt, en spændende test - og en udfordring:

http://www.lampizator.eu/UPGRADE/CAPACITORS/captest1.html

Det kan en amatør og andre som jeg lige tygge på. Med den vinkel på tweak, så er det rør næste gang. Jeg har også en fornemmelse af, at den faktisk er ret ok lige nu, har lige høvlet Händel og det er ikke ringe. Og som jeg læser folks erfaringer, så er det bedre indgangsrør der rykker, og så måske en "rigtig" PSU.

er der nogen der kan foreslå nogle gode lytter der kan klare mosten, uden at seriekoble, og som har ry for at "lyde godt"? Hvad bruger du tube mania i din rørbamse f.eks.? Grandberg, du har opskriften på single ended kræs, ved jeg? Hvad med Thorhauge, vil du give et godt råd, uden at vi går dig i bedende, det bliver aldrig en Thorhauge alligevel, lige meget om man så hopper på tungen og spiserskovsnegle.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Der var ikke 500V lytter i det fabrikat jeg bruger (har ikke brug for 500V), men fandt nogle andre med lign. egenskaber...jeg går efter lavt ESR.

Med 1000uF er den udregnede AC modstand i lyt-banken ca 2,6 ohm ved 30Hz...og hvis man tror det betyder noget så sæt det bare i forhold til DC modstanden(virker med samme værdi på AC) i udgangs-traffoen's over hundrede ohm som er i serie med forsyningen...velbekomme.

4 af dem her i parallel så tror jeg det kører for dig.

http://www.mcmelectronics.com/product/DISTRIBUTED-BY-MCM-31- 9505-/31-9505

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Den er fin. Den er super fin! Ikke det billigste indgreb, det er alligevel en stur 350 kronseddel, men jeg tror det er det værd. Håber at det vil betyde, at den bedre kan levere varen ved højere lydtryk end hvad den kan nu. Tak for det!

Det her glæder jeg mig til at prøve. Al den snak om koblelytter er alligevel blevet for svævende for mig, og som forstærkeren lyder nu tror jeg ikke at det er lige der, der er størst behov for ændringer. Det der trænger værst er at få neutraliseret dens betoning i den høje ende af mellemtonen. Og så syntes jeg at den lyder absolut bedst ved ret beskedne lydtryk. Det første håber jeg at gode smårør måske kan afhjælpe? Det næste håber jeg kan forbedres med en sundere strømforsyner, det skal være slut med lytter i serie her.

Der arbejdes på noget rørtræf...

Gad vide om ikke man kan finde lign. inden for EU, det vil gøre tingene meget lettere.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hej Søren, noget nyt i UF sagen?

Nå, fik sømmet min passive pre sammen, cat 5 kabel er faktisk ret godt:

Og så lige med et par Shoestring Interconnects på, mere cat 5 :

Og det lyder super godt! Nu mangler jeg bare en brugbar RIAA.

Pre'en er en billig gørefter af DIY HiFi Supply Hong Kongs step attenuator kit. Lige for at prøve hvordan 100 KOhm gør sig. Der er umiddelbart ikke tegn på hørbare lavpas problemer!

Edit: Van the Man spiller blide blå nattetoner ud i min stue, Days Like This pladen. Grinet er afløst af noget der kommer nær på blød lykke her
det er fine sager du har der, du skulle prøve med en sjont regulering på dit potmeter det giver mere hul igenem, det står beskrevet i denne tråd her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73271&K W=nhj4&PN=0&TPN=2

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Den er fin. Den er super fin! Ikke det billigste indgreb, det er alligevel en stur 350 kronseddel, men jeg tror det er det værd. Håber at det vil betyde, at den bedre kan levere varen ved højere lydtryk end hvad den kan nu. Tak for det!

Det her glæder jeg mig til at prøve. Al den snak om koblelytter er alligevel blevet for svævende for mig, og som forstærkeren lyder nu tror jeg ikke at det er lige der, der er størst behov for ændringer. Det der trænger værst er at få neutraliseret dens betoning i den høje ende af mellemtonen. Og så syntes jeg at den lyder absolut bedst ved ret beskedne lydtryk. Det første håber jeg at gode smårør måske kan afhjælpe? Det næste håber jeg kan forbedres med en sundere strømforsyner, det skal være slut med lytter i serie her.

Der arbejdes på noget rørtræf...

Gad vide om ikke man kan finde lign. inden for EU, det vil gøre tingene meget lettere.

Hej

Du kan få masser af kondensatorer hos "elfa" i brabrand. Det kan dog godt være at de skal bestilles hjem først. Men det er dog stadig nemmere end at bestille i USA med diverse told og afgifter.

Spørgsmålet er så om du foretrækker én stor lyt, eller flere små i parallel. Prisen bliver ca. den samme. Men der er jo delte meninger om hvad der er bedst. Nogle foretrækker flere små fordi det sænker den samlede ESR, andre foretrækker en stor, fordi de mener at flere kondensatorer i parallel skaber en eller anden "elektronvandring" mellem de forskellige "lytter" som skulle være skyld i et dårligere perspektiv. (jeg kender ikke den nøjagtige forklaring på det med flere "lytter" i parallel og jeg er også selv forvirret på et højere plan hvad det angår).

Du skal også lige måle den korrekte driftspænding på din forstærker. Dit udvalg af kondensatorer bliver en del større hvis du kan nøjes med 450 Volt lytter. Hvis driftspændingen kun er ca. 400 Volt burde det være ok med 450 Volt lytter, men hvis den er meget mere skal du nok op i 500 Volt.

Men et hurtigt kig på Elfa's hjemmeside, giver adskillige muligheder, som jeg vil mene kunne være gode kondensatorer:

Fischer & Tausche  220uF 500V koster : 166 kr. + moms

RIFA PEH 534, low ESR, low ESL, 470 uF 450 Volt koster :   132 kr. + moms

Rifa PEH 200 low ESR, fås i: 100 uF, 470 uF, 1000 uF, 2200 uF, 3300 uF alle 500 Volt. Priserne ligger fra 96 kr. til 638 kr. + moms. 

De fås med og uden monteringsbolt. Dem med bolt skal du passe på, for bolten er forbundet til minus, så bolten bør være isoleret fra chassis, medmindre højspændings-minus iforvejen er forbundet til chassis. 

Hvorfor nogle du skal vælge ved jeg ikke. men det er der forhåbentlig andre der kan have en mening om. 

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Drift-spændingen er 430V og ved start kan den let nå noget højere så der er kun 500V som dur.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jep 500v!

Faantastisk. Have selv kikket lidt på deres side.

Her er også en mulighed JJ-capasitors Specs:http://www.jj-electronic.com/pdf/TC_TE.pdf

Lige pludseligt er problemet at vælge...

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes