| Forfatter |
|
Søren Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev: @ Søren: Jeg er meget nysgerrig på om den bliver sit gamle jeg hvis du sætter kineserdiodern i igen.
Nu er kineserdioderne tilbage hvor de sad, og jeg har fået toppen tilbage. Der er fin luft og masser af detaljer igen og bækkener klinger som de skal. Men bund og autoritet er ikke på højde med med UF4007. Ærgerligt at jeg ikke kan få det hele.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man siger normalt som tommelfingerregel, at forholdet mellem udgangsimpedans og indgangsimpedans skal være 1:10. Så med en 100 Kohm passiv volumenkontron skal indgangsimpedansen altså være 1 Mohm. Og det lyder af meget.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i den heldige situation at jeg ved hat om elektronik (salige er de enfoldige), men kan det lade sig gøre at paralelle dioderne. Hvis man kan kan det jo være at alle fordelene bliver hørbare, lidt på samme måde som når man highspeeder en kondensator.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Jeg er i den heldige situation at jeg ved hat om elektronik (salige er de enfoldige), men kan det lade sig gøre at paralelle dioderne. Hvis man kan kan det jo være at alle fordelene bliver hørbare, lidt på samme måde som når man highspeeder en kondensator.
|
|
|
Det kan man godt, men jeg tror ikke man for noget fornuftigt ud af det. Det der karakteriserer forskelle på dioder, er deres hastighed og hvormeget støj de laver. Så at parallelkoble to forskellige dioder, summerer faktisk kun deres problemer. Eller hvis den ene er hurtigere end den anden, vil den hurtigste lave alt arbejdet.
Hvis man skal forbedre ensretningen, skal man kigge på andre typer dioder. Til lavspænding er Schottky dioder gode, men de er svære at finde til spændinger over 100 Volt. Så her i dette tilfælde skal man nok over i "Fast soft recovery" dioder. Det er vigtigt at de er "soft recovery", ellers støjer de for meget. Der findes en helt skov af forskellige typer, så man bør nok bare gå efter hvad man kan få fat i.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Søren: Det var po**ers! Men vel egenligt også ret lærerigt. Kvaliteten af PSU er vigtig ok, men komponenternes sammensætning bør åbenbart vælges med omhu af hensyn til det endenlige klangresultat. Jeg er overrasket over at det har så stor indvirkning. @ Mellemhjulet: Jep, men derfor florerer der alligevel high end løsninger hvor det gøres. I princippet var det jo også meget bedre at placere potmetret i forstærkeren for at undgå kablernes kapacitans. Kunne i øvrigt være ret interessant at finde ud af hvad kapacitansen er på sådan nogle Shoestring Interc. Måske jeg prøver at smide et 10 K i pre'en og et par 100 K i Dynaen, lige for at høre forskellen, men efterhånden ender det jo bare med at man får brugt så meget tid på det, at man ligeså godt kunne have lavet den rørpre med det samme  @ Noise: Jeg syntes at tube m's tweak kombineret med "rigtige" 1N4007 og en støjspole mellem ensretter og lytbank virker ok. Det er jo spørgsmålet hvad Schottky''er siger til at spille op mod den store kapacitans. Jeg syntes at ihukomme at én af de skrappe drenge nænte noget om det tidligt i tråden.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man så seriekoble dem? Jeg tænker bare analogt til andre komponenter, i denne forbindelse ht.enheder, som jo forværres ved seriekobling, men forbedres ved parallelkobling. (Dette er en generalisering!)
__________________ mvh sund,
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant tanke, den langsomme vil sandsynligvis være bestemmende for hastigheden, men hvad så med de klanglige egenskaber?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo netop det der er min tanke. Jeg ville selv bare prøve, hvis det ikke får noget til at sprænge i luften, og så bare lytte/måle på det. Så ved jeg om det er en dårlig ide, en god ide eller bare spild af fem minutters lodning.  __________________ mvh sund,
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren har spottet et diagram på nettet, det svarer nogenlunde til hvad vi har i forvejen, men det ser dog ud som om indgangstrinet er tegnet på på en anden måde. Vi kan ikke tage ansvaret for om det ene eller det andet passer, men jeg syntes under alle omstændigheder linket skal lægges her, så kan man selv vurdere: http://dkoschuch.spaces.live.com/blog/cns!6305DB999E03ED3B!3 64.entrySelv er jeg ikke kommet meget længere, jeg er i hrrm - produktionsunderskud på specialet  Men jeg kom dog forbi en genbrugs i går hvor jeg fandt indtil flere intressante klassiske vinyler, på både Decca, HMV, Deutches mfl. Havde kun en tyver, så bl.a. Karajan og berlinerne med den. 5 symph., så jeg skal lige derover igen. Nåe-ja, blev træt af klangen på den pasive, loddede de to 47 K modstande i indgangen af Dynaen løs, meget bedre. Pondus, bas og dynamik. Må hellere sætte potmetret ind i forstærkeren, det virker som om kablerne får negativ indflydelse i toppen nu. RØRTRÆF:En helt helt anden ting. Som ægte rør-rookie-newbie har jeg stor lyst til at opleve noget "rigtig" rørgear i aktion og tale med andre der er inficeret af rørfluenza. Jeg har forsigtigt spurgt tube mania om han ville være villig til at lægge udestue til et arrangement, den kunne være helt perfekt til formålet og han virker positiv. Hvis der er et par positive tilkendegivelser her, vil jeg snakke med ham om det så vi kan starte en rørtræftråd, hvor alt det praktiske kan foregå. Allerede nu mener jeg at vi har en håndfuld meget interessante apparater til træf, bare her på tråden
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide med et rørtræf - jeg er med
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg vil da også gerne komme forbi, og jeg kunne godt tager et par rørforstærkere med også, hvis det skulle have interesse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elektronernes veje er uransaglige... Lux'en spiller igen, er ikke helt med på hvad der gjorde det, men jeg satte den tilbage til 220 V, hm. Inspireret af den fine rørreceiver på pt på vintagetråden, så formidler den ligenu en hefty gang Straus fra vinyleren  Iøvrigt skægt med brugen af lysdioder:  her set i riaadelen. Edit: Tjekkede naturligvis efter, den kan simpelthen ikke køre med PSU til 240 V. Fint nok. Lyder mægtig fint med vinyl nu  , måske kan den bedre lide at der er 100K i stedet for 47K i Dynaens indgang? Rørtræf:Ikke hørt fra tube mania. Er der ikke nogen som har en idé til et sted? Jeg har selv adgang til et fælleslokale i ejendommen, men det er ikke så filens velegnet...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lampizator, (pgrannes tak for linket) har taget den småreligiøse debat om koblekondensatorer alvorligt, en spændende test - og en udfordring: http://www.lampizator.eu/UPGRADE/CAPACITORS/captest1.htmlDet kan en amatør og andre som jeg lige tygge på. Med den vinkel på tweak, så er det rør næste gang. Jeg har også en fornemmelse af, at den faktisk er ret ok lige nu, har lige høvlet Händel og det er ikke ringe. Og som jeg læser folks erfaringer, så er det bedre indgangsrør der rykker, og så måske en "rigtig" PSU. er der nogen der kan foreslå nogle gode lytter der kan klare mosten, uden at seriekoble, og som har ry for at "lyde godt"? Hvad bruger du tube mania i din rørbamse f.eks.? Grandberg, du har opskriften på single ended kræs, ved jeg? Hvad med Thorhauge, vil du give et godt råd, uden at vi går dig i bedende, det bliver aldrig en Thorhauge alligevel, lige meget om man så hopper på tungen og spiserskovsnegle.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var ikke 500V lytter i det fabrikat jeg bruger (har ikke brug for 500V), men fandt nogle andre med lign. egenskaber...jeg går efter lavt ESR.
Med 1000uF er den udregnede AC modstand i lyt-banken ca 2,6 ohm ved 30Hz...og hvis man tror det betyder noget så sæt det bare i forhold til DC modstanden(virker med samme værdi på AC) i udgangs-traffoen's over hundrede ohm som er i serie med forsyningen ...velbekomme .
4 af dem her i parallel så tror jeg det kører for dig.
http://www.mcmelectronics.com/product/DISTRIBUTED-BY-MCM-31- 9505-/31-9505
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er fin. Den er super fin! Ikke det billigste indgreb, det er alligevel en stur 350 kronseddel, men jeg tror det er det værd. Håber at det vil betyde, at den bedre kan levere varen ved højere lydtryk end hvad den kan nu. Tak for det!  Det her glæder jeg mig til at prøve. Al den snak om koblelytter er alligevel blevet for svævende for mig, og som forstærkeren lyder nu tror jeg ikke at det er lige der, der er størst behov for ændringer. Det der trænger værst er at få neutraliseret dens betoning i den høje ende af mellemtonen. Og så syntes jeg at den lyder absolut bedst ved ret beskedne lydtryk. Det første håber jeg at gode smårør måske kan afhjælpe? Det næste håber jeg kan forbedres med en sundere strømforsyner, det skal være slut med lytter i serie her. Der arbejdes på noget rørtræf...  Gad vide om ikke man kan finde lign. inden for EU, det vil gøre tingene meget lettere.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Den er fin. Den er super fin! Ikke det billigste indgreb, det er alligevel en stur 350 kronseddel, men jeg tror det er det værd. Håber at det vil betyde, at den bedre kan levere varen ved højere lydtryk end hvad den kan nu. Tak for det!
Det her glæder jeg mig til at prøve. Al den snak om koblelytter er alligevel blevet for svævende for mig, og som forstærkeren lyder nu tror jeg ikke at det er lige der, der er størst behov for ændringer. Det der trænger værst er at få neutraliseret dens betoning i den høje ende af mellemtonen. Og så syntes jeg at den lyder absolut bedst ved ret beskedne lydtryk. Det første håber jeg at gode smårør måske kan afhjælpe? Det næste håber jeg kan forbedres med en sundere strømforsyner, det skal være slut med lytter i serie her.
Der arbejdes på noget rørtræf...
Gad vide om ikke man kan finde lign. inden for EU, det vil gøre tingene meget lettere.
|
|
|
Hej
Du kan få masser af kondensatorer hos "elfa" i brabrand. Det kan dog godt være at de skal bestilles hjem først. Men det er dog stadig nemmere end at bestille i USA med diverse told og afgifter.
Spørgsmålet er så om du foretrækker én stor lyt, eller flere små i parallel. Prisen bliver ca. den samme. Men der er jo delte meninger om hvad der er bedst. Nogle foretrækker flere små fordi det sænker den samlede ESR, andre foretrækker en stor, fordi de mener at flere kondensatorer i parallel skaber en eller anden "elektronvandring" mellem de forskellige "lytter" som skulle være skyld i et dårligere perspektiv. (jeg kender ikke den nøjagtige forklaring på det med flere "lytter" i parallel og jeg er også selv forvirret på et højere plan hvad det angår).
Du skal også lige måle den korrekte driftspænding på din forstærker. Dit udvalg af kondensatorer bliver en del større hvis du kan nøjes med 450 Volt lytter. Hvis driftspændingen kun er ca. 400 Volt burde det være ok med 450 Volt lytter, men hvis den er meget mere skal du nok op i 500 Volt.
Men et hurtigt kig på Elfa's hjemmeside, giver adskillige muligheder, som jeg vil mene kunne være gode kondensatorer:
Fischer & Tausche 220uF 500V koster : 166 kr. + moms
RIFA PEH 534, low ESR, low ESL, 470 uF 450 Volt koster : 132 kr. + moms
Rifa PEH 200 low ESR, fås i: 100 uF, 470 uF, 1000 uF, 2200 uF, 3300 uF alle 500 Volt. Priserne ligger fra 96 kr. til 638 kr. + moms.
De fås med og uden monteringsbolt. Dem med bolt skal du passe på, for bolten er forbundet til minus, så bolten bør være isoleret fra chassis, medmindre højspændings-minus iforvejen er forbundet til chassis.
Hvorfor nogle du skal vælge ved jeg ikke. men det er der forhåbentlig andre der kan have en mening om.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drift-spændingen er 430V og ved start kan den let nå noget højere så der er kun 500V som dur.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|