| Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
BoPtiljudrop skrev:
Hej Søren, noget nyt i UF sagen?
Nå, fik sømmet min passive pre sammen, cat 5 kabel er faktisk ret godt:

Og så lige med et par Shoestring Interconnects på, mere cat 5 :

Og det lyder super godt! Nu mangler jeg bare en brugbar RIAA.
Pre'en er en billig gørefter af DIY HiFi Supply Hong Kongs step attenuator kit. Lige for at prøve hvordan 100 KOhm gør sig. Der er umiddelbart ikke tegn på hørbare lavpas problemer!
Edit: Van the Man spiller blide blå nattetoner ud i min stue, Days Like This pladen. Grinet er afløst af noget der kommer nær på blød lykke her
|
|
|
det er fine sager du har der, du skulle prøve med en sjont regulering på dit potmeter det giver mere hul igenem, det står beskrevet i denne tråd her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73271&K W=nhj4&PN=0&TPN=2
|
|
|
Mjae -" fine sager" er nu en overdrivelse, meget finere ting over pa dén side der. Men det er et eksempel på, hvor langt man kan komme for små midler og med de for hånden værendes søms evigt gyldne princip. Cat 5 har virkeligt mange muligheder, billigt og nemt tilgængeligt, love that stuff...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige haft lidt tid. Umiddelbart syntes jeg at de der JJ caps ser "rigtige" ud, 2x500 uF, 16.75 eur stykket bliver i omegnen af en 250 kr uden transport. Inden for EU! Er de mon gode nok?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000uf lyder voldsomt, skal der ikke noget soft start til hvis man smider så meget i? Hvad er det for nogen og er de til at betale  ? Det ville da være rart at undgå international shipping med der af følgende ventetider Kan ikke lige hitte nogen specs på dem.Kan man regne med tilstrækkeligt gode egenskaber, lav esr?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, fint nok... tror ikke jeg skal til at bygge uden om noget... og mon ikke de sidste kroner investeret over 1000 uf giverer en mindre god vallue for money? Umiddelbart fandt jeg ikke nogen specs på dine Siemens, men et par valborlige "øldåser", nærmest en mindre fustage må jeg formode. Det hele er stablet i det her stålskab fra Ikea:  Kunne jo bare starte forfra og bygge direkte ind i skabet og rundt om de kagedåser der  Så er det lige ved at man tangerer Lyngby radio ... _ ._ ._ ._.. ... _._ ._ _... _._ ._ ._.. _.. . ._. (staalskab kalder)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo de' billig'! Jeg tror nu alligevel at jeg holder mig til noget mere håndterligt  Men tak for buddet Grandberg!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Kan man regne med tilstrækkeligt gode egenskaber, lav esr?
|
|
|
Ved det ikke , men jeg er godt tilfreds med dem .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Ved det ikke , men jeg er godt tilfreds med dem . |
|
|
Og så lægger du en foliefætter over kan jeg forstå, mon ikke SCR 1,0uF 5% 630VDC MKP vil være udmærket til det?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jov .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Maj 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig Glæder mig Glæder mig Glæder mig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se at f.eks. Thorhauge anvender IE-kernedrosler i sine forstærkere. Hvor fanger man mon sådan en? Det ville være spændende at forsøge, om ikke en større værdi i droslen ville give bedre effekt. Nogen erfaringer om det derude?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan, Pyndt pynter på det. Sjovt nok, så spillede jeg selv gennem en Fender Basmann 100 i sin tid  Den havde måske ikke magt som en Mesa B, men klangen sammen med en j-bass var fin nok alligevel. Nå ja, koblekondensatorer... jeg tror at PSU'en umiddelbart er det svageste led lige nu, og måske de kinesiske smårør. Hvis grundlaget er i orden, så tror jeg at koblekondensatorernes kvalitet slår bedre igennem, så giv tid  Og tak til alle, nok en gang!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig, jeg tror også at det er strømforsyningen, som lige skal have første prioritet.
Jeg er lige nu igang med at få skiftet lytterne, så jeg kan komme væk fra de seriekoblede, og få kapaciteten lidt op. Herefter måske en drosselspole kan komme på tale.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forsøger mig lige i første omgang med en noget mere økonomisk ydmyg løsning.
Nogle kvalitets Phillips 330uF i parallel - jeg vil så i første omgang prøve med en 6-7 stykker (hvilket jo vil ca. fordoble kapaciteten), og så evt. bygge mere på, og se om det har en hørbar indflydelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er spændende, de kommer så til at ligge "under dæk" formoder jeg. Har du overvejet at parallelkoble med et par foliemodeller?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
| Det er spændende, de kommer så til at ligge "under dæk" formoder jeg. Har du overvejet at parallelkoble med et par foliemodeller?
|
|
|
Granberg skrev:
| Signalkondensatorerne hjælper mere end lytter i psuen!En drosselspole hjælper mere end nok så mange ekstra lytter og foliedimser i psuen! |
|
|
Ja, de kommer "under dæk". Jeg forventer, at de kan anbringes under transformerene, der hvor den nuværende kapacitets udvidelse sidder. Og det er absolut planen, at de skal parallelkobles med en god foliekondensator. Ja, der mangler heldigvis ikke gode råd, når det drejer sig om at forbedre en rør forstærker. Så dine Grandberg, skal selvfølgelig også tages under overvejelse. Det kan da godt være min fokusering på en god elektrolyt-bank bare er en "left over" fra transistorverdenen. Men nu var muligheden der lige for at få fat i nogle gode store lytter, så derfor blev det lige den første tweak. Det er jo det, der er så fedt med en rør-forstærker. Det er et enkelt kredsløb med få komponeneter, så det er en overskuelig opgave, at prøve nogle ting af og drage sig nogle erfaringer. Jeg tør ikke tænke tanken, at skulle lave den samme form for tweaks i en tæt pakket transistorforstærker med 100+ transistorer.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg må sige at i virkelig går til den, angående kondensatore, men har i tænkt på, at ved højspændning så behøves der ikke flere tusind mF, for at opnå den fornødne filtrering, samt oplagring af energi, en anden ting som ikke behøver at være helt i bund er ESR, da den strøm som trækkes af en rørforstærker, ikke er samligeligt, med et transistortrin, som virkelig kan trække strøm.
Følgende formel kan bruges til sammenligning
Spænding² (volt) • kapacitet (farad) • 0,5 = energi (joule)
Af denne formel kan man udlede at at et transistortrin med en spændningsforsyning på 40 volt samt en kondensatorbank på 60000uf = 48 joule.
Et rørtrin med forsyningsspænding på 450volt samt 500uf = 50 joule.
Som man kan se behøver man ikke gå amok med den samlede kapacitet, da højre spændning samt mindre kapacitet giver masser af juice 
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret