Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Præcis, derfor holder jeg ved de 1000 uF.

Men det er jo det, rørwatt er bare noget andet!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt Solvin.

Men en af de vigtigste grunde til at vi lige er gået lidt "kondensator amok", er at den indbyggede kondensatorbank består af seriekoblede 250v lytter, og det vil vi gerne væk fra. At vi så i samme arbejdsgang lige får lidt mere kapacitet kan vel ikke ligefrem skade.

Hmm, min børnelærdom om kondensatorer, siger at den lagrede elektriskeladning  = kapaciteten * spændingen. Altså ikke spændingen i anden potens som ovenstående eksempel hvor der regnes på energi.
Så regner man ud fra det tidligere eksempel, skal man have godt 5.000 uF ved 450v for at have samme ladning som ved 60.000 UF ved 40v.

Om det er ladning eller energi der betyder noget, ved jeg ikke. Men det er da i hvertfald givet, at ved de højere spændinger, behøver man ikke en nominel så stor kondensatorbank, som ved de lave transistor spændinger, for at have samme ladning eller energi til rådighed.

Så jeg er sikker på, at ved de 1.000-2.000 uF, som vi planlægger med, så har vi sikkkert rigeligt "på lager" til de krafigste transienter i musiken.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

yes, ud med den seriekoblede lytbank, s. 12:

Steen Thorhauge skrev:

Hej Søren

Jeg vil mene ca 3000 uf. er passende, og de skal ikke være serie koblet, jeg har testet det,

det duer ikke, lyttens impedans (esr) stiger, og udgangs effekten falder når højttaler   

impedansen falder.

MVH Steen

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

For at kunne sammenlige, skal det være i joule, længere er den ikke.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Nå...så bruger jeg 67 joule i min forstærker og det rækker fint. Ups...jeg regnede forkert...det blev 135 joule.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Præcis, derfor holder jeg ved de 1000 uF.

Men det er jo det, rørwatt er bare noget andet!

Det bliver ca 93Joule.. Fint

Min gamle Pioneer SX 1080 har 47Joule at gøre godt med....jeg sover idag...den har jo +-  forsyning og hver forsyning bidrager jo så det er 47 X 2=94J...det er hverken over-dimesioneret eller under-dimensioneret....man ka vel sige den er 'dimensioneret' 

Ny 'tommel-finger regel' hvis man siger ca 1Joule pr wat...så kører det. 

Drosler kan virklig rykke sammen med en elektrolyt....20H X 50uF = 1000...altså svarende til 1000uF.  Endvidere er strømmen forskudt ifh.t spændingen -90 grader i modsætning til +90 for kondensatorer....det giver mindre switch-støj.

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej tube

Det er dejlig læsning det der

@ Granberg, du mener det virkelig med de signalkondensatorer Jeg kan rimeligt nemt komme til nogen SCR folier, jeg tror at jeg prøver når jeg har lavet PSU. Så må vi se hvad det dur til.

Jeg er jo udemærket klar over, at det aldrig bliver single ended top notch lyd, men jeg er allerede imponeret over hvad 3000 bananer kan købe, når vel og mærke man har de rette folk til at hjælpe sig med lidt mod's!

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået udskiftet min kondensatorbank. Der er nu totalt 1.500uF - umiddelbart hvad jeg kunne få plads til. Men det er da også en forbedring på 1.000uF.

Kan man så høre forskel? - det synes jeg umiddelbart. Mere ro, og renere i transienterne.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det! Jeg må lige få fingeren ud her midt i specialeskrivningen.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Ja for søren du må, ellers bliver der dømt nøl fra "Grandberg" :-)

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jaeh, han får snart status af officiel piskensvinger her på tråden

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Nu må det være tiden for at lege lidt med forskellige rør - og ja, jeg ved godt at der også skal indsættes drosselspole, ændres koblingskondensatorer og måles om C20 kredsløbet kan sættes ud af drift

Men for søren, det er lidt facinerende med de glødende glasflasker - så nu har jeg været lidt på jagt på nettet og fundet lidt forskelligt til priser, som ikke vil ruinere eller ærge mig, hvis det viser sig at være fejlskud.

Der er amerikanske Sylvania indgangsrør og rusiske Reflector udgangsrør på vej i posten.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej Erlingt

Jeg kender ikke Sylvania, hvad har du måttet smide efter dem? Er det 6F2/ECF82'ere  i indgangen?

Jeg venter på mine JJ-caps. Ikke helt billigt, men forhåbentligt bliver det en bedre forstærker. Men jeg glæder mig også til at tage fat på især indgangsrør. Glæder mig til at høre hvordan det udvikler sig.

Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej erlingt

Er dine bestilte reflektor EL34 eller 6P3s-e rør? Er meget spændt på hvordan du oplever dem?

Jeg har talt med en rørmand i hovedstaden, som foreslog at fjerne c14 og c17 i modkoblingen. Det blev så gjort. Det gav en mere afslappet øvre mellemtone, og det virker som om forstærkeren spiller mere rent. Jeg kan fx. nu bruge mine EL34 fra JJ. De har ellers været noget anstrengende at lytte på i øvre mellemtone.

Hilsen

Søren

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

@ BoPtiljudrop: Sylvania rørene er ecf82 til indgangen. Sylvania er en gammel amerikansk rør fabrik, som blev overtaget af Phillips engang i 80'erne.

@ Søren Jensen: Jeg sprang på at prøve de af tyskerne meget roste rør
6P3s-e - de nævnes jo som værende noget af det bedste til Dynavoxen.

Jeg er også spændt på, hvordan det lyder - jeg skal nok give en tilbagemelding, når engang rørene er kommet frem med posten.

Interessant med fjernelse af de to kondensatorer i modkoblingen, det er vel kun kondensatorerne du har fjernet, modstandende sidder stadig tilbage? Har du også "klippet" c20 kondensatoren?

Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

@ erlingt: Ja, jeg har selv et sæt 6P3s-e og de spiller rigtig godt. Ja, det er kun kondensatorerne der er fjernet i modkoblingen. I øvrigt har jeg set i det tyske Hifi-forum, at der kan være forskel på modstandsværdierne i modkoblingen i forskellige eksemplarer af forstærkeren. Enkelte skriver, at der sidder 20K og ikke 10K som i min. Det kan være at fabrikken ikke tager det så nøje med de rigtige værdier? Mht til c20 har jeg ikke fået forstærkeren målt og ej heller forsøgt at fjerne den. Lige pt. synes jeg den spiller rigtig godt. Jeg har Clarity ESA caps i forstærkeren og det løfter lyden på alle områder.

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Ja, interessant at fjerne kondensatorerne i modkoblingen. Jeg forstår kredsløbet sådan, at denne kondensator bypasser signalet uden om modstanden med en 1. ordenskarakteristik ved stigende frekvens. Umiddelbart vil det betyde, at der er større modkobling ved højere frekvens. Tager man kondensatoren ud er der samme grad af modkobling i hele frekvensområdet, graden bestemt ved modstandens værdi? Men dette er vist en misforståelse, da kondensatorene snarer sidder der, fordi dens fasedrej er modsat vendt ifht. udgangstrafoens:

Men tube mania skrev tidligere (s. 7 midt):

tube mania skrev:

Søren Jensen skrev; Spørgsmålet om forstærkeren med denne værdi lyder dårligere end din uden modkobling var værd at afprøve. Hvis det ikke er tilfældet, kunne 0,47pF måske give dig en sikkerhedsmargin.

Jeg forstår ikke dette...der er samme modkobling i den som før...det er der ikke pillet ved. Der er ikke noget som hedder 0,47pF i denne forb. Der nævnes 2 capaciteter i forb. med denne forstærker...47pF og 100pF. Denne kondensator indgår ikke i modkoblingen og kan ikke påvirke frekvens-gangen selvom det ser sådan ud...den kompenserer blot for fasedrejet i ugangs-transformatoren og man skal ikke lave bessermachen her. Det kan ende galt.

mvh

Gad vide om det er tilrådeligt at gøre sådan, når nu lavpasfiltret i indgangen er væk? Jeg er stadig af den pragmatiske indstilling, at hvis det lyder rigtitgt er det rigtigt, men er det en risiko forbundet med dette?

Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

@ BoPtiljudrop: Jeg ved ikke hvad der sker, når kondensatoren fjernes, men jeg kan se at Friedrich Hunold i "frihu.com" ændrer modstandsværdien til 22K og skriver, at man kan sætte 22pF i hvis det synes nødvendigt. I alle tilfælde har det ændret min forstærkers lyd ret voldsomt.

Jeg mener, at èn en gang forklarede mig, at forskellen på en lav og høj modstand vil ændre forstærkeren fra at være mere kontant og stiv til at være mere blød og svampet. Om det er rigtigt ved jeg ikke.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Det er herligt nyt tweak snak det her! Jeg glæder mig råt og modbydeligt til jeg får afleveret mit speciale, det kører ret heftigt lige nu og jeg har brugt en del fritid på rørtræffet. Men det vigtigste er at jeg dog får hørt musik, og som det kører nu lyder det slet ikke så ringe. Men det betyder bare at der må være mere at hente.

Er der ikke nogen derude med den fornødne faglige ballast, der kan kaste lys over hvad ændringer af komponentværdien i tilbagekoblingen betyder for lydkarakteristik og funktionssikkerhed og ikke mindst hvorfor?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Modkoblingen gør flere ting, men af de ting er forstærkerens udgangs-impedans....altså dæmpnings-faktoren. Jo mindre modstand jo mere modkobling...altså højere dæmpnings-faktor.

Dæmpnings-faktoren angives i gange og udregnes som HT-impedans divideret med udgangs-impedans.

mvh

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum