| Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere-mere-mere
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu kom der da godt nok lige gang i tweak snakken igen - herligt.  Der er vist snart behov for at læse tråden igennem fra en ende af, og så få kategoriseret de mange tiltag, og kommentarer hertil. Så kunne det blive til et helt lille katalog over muligheder og folks oplevelser og meninger. Det må da lige være en opgave for en bibliotekar - når han altså er færdig med sit speciale.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ erlingt: Jep, det er da planen  @ Musicus: Godt link! 7199 for dynaco: http://www.tubeaudiostore.com/7199fordynaco.htmlEr der nogen som kan knytte et par ord til den? Det går måske slet ikke i Dynavox? @ tube mania: Hvad har man ud af tilbagekoblingen, hvis man bypasser kondensatoren, så har man ikke længere kompensation for udgangstrafoens fasedrej i tilb. k.? Kunne man ikke lige så godt være for uden så? Men 100% modstand = minimal dæmpningsfaktor? Og hvad betyder det så for højtalere og lyd? Fra side 2:
BoPtiljudrop skrev:
Ja, det bliver spændende. Sjovt nok, så peger Friedrich Hunold i den
kritiske netartikel på det samme. Men så kommer spørgsmålet: hvilken
værdi og hvordan skal det kobles? Hunolds forslag med nye værdier:
(22pF på kondensatoren)

|
|
|
Der var også et råd et eller andet sted om at justere tilbagekoblingegsgraden (dvs. dæmpningsgraden?) med et potmeter i serie. Hvis der er nogen derude der kan koble noget relevant teori og kritik på, så kom med det  , tube m?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ : Vedr. 7199 røret. Umiddelbart kan man ikke sætte 7199 i Dynaco/Dynavox'en; med som jeg læser annoncen, så medfølger der en adaptor, så røret kan bruges istedet for 6F2/ECF82 røret i indgangen. Sjovt nok har jeg fundet flere referencer til det modsatte - en adapter, så man kan bruge et andet rør istedet for 7199, da 7199 åbenbart er svært at finde og relativt dyrt. Jeg vil nu også sige, at med en pris på 55$ stykket, så man da på vej op af prisskalaen - jeg gav 17£ for 2 stk 6F2 (også New Old Stock).
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom posten med pakke fra England - 2 stk Sylvania 6U8A/ECF82. Bemærk forgyldte ben  Og så var der som ekstra bonus vedlagt et "uspecificeret" ECF82.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan lyder det?????
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker passede kondensatoren meget godt...det er ikke nogen god ide at fjerne den. Hvis man ændrer modkoblings-graden har det direkte indflydelse på dæmpnings-faktoren og forstærkerens følsomhed samt forvrængning.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hvordan lyder det?????
|
|
|
Det lyder GODT - ligenu er de ved at spille til - en god gang guitar fra Gary More, hans 3CD platinium collection (næsten 4 timer fed musik) -, og jeg kan tydeligt høre, at de begynder at spille bedre og mere åbent end kanøjserne.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er info om modkobling; http://www.netleksikon.dk/m/mo/modkobling.shtml
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digitalmusik sucks.  Nu har jeg af nemhedsgrunde, blot spillet lidt CD'er og FLAC i løbet af eftermiddagen, for at få spillet de nye rør til - det lyder helt OK; MEN nu har jeg lige lagt en vinyl skive på - wow så kommer musikken helt ud i rummet. Og hermed er IKKE åbnet en ny diskussion om vinyl contra digital - men sådan lyder det altså hos mig
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kinesisk hyggepejs" - de nye 6U8A/ECF82 rør har en meget tydelig glød i bunden, hvor de to glødetråde er forbundet. Det giver endnu mere hygge og lys i pejsen 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Erlingt, mere åbenhed, det vil jeg gerne ha'. Så er spørgsmålet, var det indsatsen værd? Anbefaler du? Hej tube mania Tak for linket. Jeg tror vi vi skal have skrevet en ordentlig artikel til det leksikon en dag  Jeg fulgte linket til Wikipedia, her er artiklen intakt med formler: http://da.wikipedia.org/wiki/ModkoblingMen så dukker der flere spørgsmål op. Hvordan ser de forskellige modkoblingstypers layout ud og hvilken type har Dynaen? Bag enhver dør...
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forstærkere er næsten altid tale spændings modkobling...det er lavet på samme måde på de fleste forstærkere...dvs en lille del af udgangs-signalet føres tilbage til indgangs-trinnet hvor det trækkes fra indgangs-signalet.
Nu måler forstærkeren så og sige på sit eget signal fra udgangen og sker der en reduktion i udgangen eller signalet af andre grunde ikke helt svarer til indgangs-signalet retter modkoblingen op på signalet. Man kan sige den hele tiden sammenligner.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
For interesserede er her layoutet til forbilledet, Dynacor st70:  Og PSU  Bare for sammenligningens skyld  Tyvlånt herfra: http://www.curcioaudio.com/st7_mnl.pdf Det forekommer mig, at der ikke er nogen koblekondensatorer i indgangen?!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej Erlingt, mere åbenhed, det vil jeg gerne ha'. Så er spørgsmålet, var det indsatsen værd? Anbefaler du?
|
|
|
Indsatsen, var 17£ og 10 min. arbejde, så ja det anbefaler jeg, om ikke andet så bare for oplevelsen skyld  De nye "gamle" rør har helt klart en helt anden klang end de kinesiske. Og når man ser på, hvad folk bruger af ressourcer på andre tweaks (som f.eks. udskiftning af netkabel), så giver denne simple og relativt enkle tweak ihvertfald en tydelig hørbar forskel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt (haha  ). Hvad med den betonede mellemtone, er den blevet mere afbalanceret i det høje mellemområde? Hvad får man egentligt ud af at skifte netkabel???? Skulle man ikke hellere gå netfilter så?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
For interesserede er her layoutet til forbilledet, Dynacor st70:
Det forekommer mig, at der ikke er nogen koblekondensatorer i indgangen?!
|
|
|
Alle signal kilder, preamps osv kan forhåbentlig forventes at være lavet så de ikke har DC på udgangen, men det kan selvfølgelig fejle Bortset fra det Hvis der er en kondensator i udgangen på en rørpre, og der også sidder en kondesator i indgangen på poweramp, passer beregning af kondensator så stadig ? Men så vidt jeg ved så skal en kondensator i udgangen på en rørpre beregnes specielt til indgangs impedansen på poweramp, da det ellers kan påvirker highpass filter frekvensen Feks kræver poweramps med lav indgangs impedans uhyggeligt stor udgangs kondensator på preamp Hvad er egentlig normal praksis?
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm den frekvenskorrektion... - Lader til den har været med helt fra starten  Tror den skal pilles ved når min gamle slæde skal restaureres!!! Tusind tak for en meget lærerig tråd, med mange gode tekniske indspark!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Det lyder godt (haha ). Hvad med den betonede mellemtone, er den blevet mere afbalanceret i det h�je mellemomr�de?
Hvad f�r man egentligt ud af at skifte netkabel???? Skulle man ikke hellere g� netfilter s�?
|
|
|
Den med netledningen var bare ment som en joke - der er folk, som bruge tusinder af kroner på det helt rigtige netkabel, og som "tror" de kan høre forskel  Ved at udskifte et par røer, så KAN man høre forskel. Jeg synes den højemellemtone stadig er lidt for fremtrædende, lige her har andre rør ikke gjort forskel. Der hvor jeg hører forskellen er mere i åbenheden og breden. Når indspilningerne er til det, synes jeg instrumenterne står mere frit og mere ude i rummet. Så den betonede mellemtone kommer sikkert ikke fra indgangsrørene - årsagen skal findes et andet sted. Det bliver spændende at få de russiske udgangsrør. Grundlæggende er jeg meget tilfreds med forstærkeren lige nu - især holder jeg meget af den åbne og dynamiske musik gengivelse. Det er meget tæt på, at den er på vej op i hierakiet her hjemme, til pladsen som 1. forstærker
|
| Til top |
|
| |