Forfatter |
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 21 August 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lige et par hurtige skud fra den nye lejlighed! Anlægget er kun lige smidt op og ikke sat til. Der er stadig meget der
skal gøres og ting der skal på væggene osv. når man lige er flyttet ind, så nu må vi se hvornår jeg får leget lidt med
opstillingen af det
Sofaen er selvfølgelig med!
Her er anlægget!
Den hurtige kan se der er kommet nyt TV-bord i setuppet!  Har ledt længe efter det som jeg gerne ville have, men har
intet kunne finde til rimelige penge. Kravet var noget der kunne passe i moderne minimalistisk indretning, være 120-140 cm
bred, låger som klappede ned og så selvfølgelig dyb nok til at der kan være noget fornuftigt elektronik i den  Fandt denne
på DBA og sprang med det samme på. Den fejler intet og en fornuftig pris + det tætteste jeg kommet på det jeg vil have =
WIN!  Der skal lige laves et par DIY modifikationer på det, så kommer det til at spille max! bl.a. så er den ene side pt.
en skuffe, som jeg skal have lavet til nedklapningslåge ligesom den anden. Mere om det kommer senere.
Her til sidst et overbliksbillede.
Lige nu bruges mine computerhøjtalere som baggrundsmusik, mens der sættes lidt op og gøres klar. Det er et sæt logitech
Z-e3 og det gør det rigtig godt i forhold til det er et sæt til omkring de 500. Subben er en 6,5" i trykkammer, som så har en
8" passiv enhed udenpå, som er den man kan se. Det giver en meget fornuftig bas, frem for alle de refleks sæt som logitech
har lavet, som har alt for meget bulderbas.
Med hensyn til pladsen, så er der kommet noget mere brede på, pga. det 40 cm bredere tv bord. Der i mod er der mindre på
den led jeg spiller. Nok en halv meter, hvilket betyder jeg sidder tættere på højtalerne og sofa og bord også står tættere på
dem. Bliver spændende at se hvordan det kommer til at lyde i forhold til mit gamle værelse.
Der kommer flere billeder og tanker når jeg kommer mere på plads og udstyret er stillet op, rammerne kommer på væggen,
der bliver ryddet op osv., det var blot en lille teaser
__________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 August 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, du kommer lidt tæt på, så det er da ikke umuligt, at basenhederne kilder dig lidt på hagen, når der spilles. Du behøver jo knap nok remoten.  Men det ser hyggeligt ud. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kommer meget tæt på ja, så måske det bliver lidt mere fysisk bas nu  Til gengæld håber jeg på bredden giver noget i
perspektivet! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2013 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da, så bredt, at du drejer hovedet efter lyden, ikke.  Jo, det hjælper, at få dem lidt mere fra hinanden. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha, ja den er god med dig allanowich!
Har lige haft målebåndet fremme og der er ca. 190 cm mellem højtalere til midten af enhederne, og ca. 190 cm fra enhederne
og til lyttepositionen. Kan huske jeg har læst noget om ligesiddet trekanter i højtalere setups, men kan ikke huske om det var
godt, eller noget som skulle undgås __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2013 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mange tilfælde er en ligesidet trekant udmærket. Men det er faktisk lidt bedre, når højttalerne har rigtig god spredning, at have lidt større lytte afstand end afstanden mellem højttalerne. Bare en 30-40 cm mere. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2013 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det tænkte jeg nok. Det kan desværre ikke lade sig gøre, men det havde været perfekt med lige en halv meter bredere
stue, så det var ligesom mit værelse der hjemme  Tidligere havde jeg noget der lignede 130-140 mellem højtalerne og nok
2.5 til lyttepositionen. Der var i hvert fald ikke brede nok på __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2013 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Work in progress!
Fik lige lidt tid til overs idag, så er kommet igang med montages af rammerne
Nu må jeg hellere få klippet det overskydende stof af denne gang
Og så er de snart klar! 2 down, 1 to go! Det er godt nok hårdt at bore i de betonvægge her
Ved ikke om jeg får uploadet et billede af dem mens de hænger på væggen idag, for der er gæster på vej ind af døres inden
længe, men de er i hvert fald på vej op __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 27 August 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser sku godt ud
Sådan noget skal jeg da vidst også igang med
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der billede af det på væggen. Er godt tilfreds og selv kæresten måtte indrømme at det ser ret fedt ud
Bare det at være i rummet er en klar forbedring i forhold til før. Akustikken er meget hård her i forhold til mit gamle rum.
Væggene er beton, ud over væggen bag anlægget som er gips. Det er ligesom før, hvor det hele var pudset murværk med
en gipsvæg (min gamle bagvæg). Tidligere havde jeg træloft med synlige bjælker, nu er det også beton. Før havde jeg
gulvtæppe, nu er det trægulv. Alt i alt er akustikken blevet langt dårligere og det kan være irriterende bare at opholde sig i
rummet pga. efterklang. Det har hjulpet vildt meget i "stuen" med disse rammer, men faktisk også i resten af rummet. Bare
på mine computerhøjtalere som står på gulvet kan en klar forbedring høres! INGEN TVIVL!
Alt i alt er der meget at gøre med akustikken i dette rum og det ser jeg frem til  Næste step er modifikation af TV bord,
så jeg kan få plads til anlægget og få det tilsluttet igen. Det sker her i løbet af weekenden, så hold øje med tråden
Der kommer selvfølgelig også målinger af akustikken, både før og efter, senere! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 29 August 2013 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op!!  Ska' vi så li'e skrubbe a', hvor det ser godt ud og passer godt ind i resten. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Trods jeg har så travlt som aldrig før her på uni, så er der da sker lidt. Jeg har fået modificeret mit tv bord, så det passer
bedre til mig  Oprindeligt var der skuffe i den venstre side.
Den har jeg pillet ud og skruet beslagene af. Herefter skulle fronten af, så den kunne bruges til låge, ligesom i den anden
side. Dette viste sig at være noget af en opgave i sig selv, da tidligere ejer havde limet den da han samlede den. efter et
godt stykke tid fik jeg den af, vha. hobbyknive osv
Vippebeslag blev fundet i Ikea, det er jo noget vi studerende kan lide  Her er lågen monteret med dem og ridsen til
bunden af skuffen og andre huller har fået sort gaffa, for at det ikke er så iøjenfaldende.
Bagsiden fik en tur med et kopbor, så der nu er 6 huller til ledninger, frem for 2 før. Så er det også nemmere at holde
netkabler og signalkabler lidt adskilt og i det hele taget giver det mere fleksibilitet.
Har planer om jeg måske senere skal have fræst lågerne ud og betrukket dem med stof, samt evt. have en blæser i rummet
med forstærkeren, som er temperaturstyret. Det må jeg se hvornår jeg får tid til at lave engang
__________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede lige til at begynde med, at det var den bedste og fineste sprut du har, som skulle ind i skjul i bordet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha, jamen det kan da også tænkes at hullerne kan bruges til det, når jeg engang får installeret noget temperaturregulering
der inde __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Det er efterhånden lidt tid siden jeg har lavet en update, men der er ganske simpelt ikke meget tid til overs efter jeg er
begyndt på Uni.
I weekenden fik jeg leget lidt med placeringen af højtalerne. Der blev lyttet og rykket rundt. Lyttet lidt mere og rykket igen.
Mange ting fik jeg prøvet. Så tæt sammen som muligt, så langt fra hinanden som muligt. Meget toe-in, ingen toe-in. Forskudt
mod hjørnet og forskudt væk fra hjørnet. Længere til bagvægen og kortere til bagvægen. Ligemeget hvad, så har jeg
problemer med bassen. I hele rummet generelt er bassen meget tynd og svag, på nær lige i lyttepositionen hvor det går helt
galt og der er et voldsomt hæv i bassen! Jeg kan simpelthen ikke få det væk! Rummet er for lille til at jeg kan ommøblere
det, da det er sammenhængende med køkken, samt der også skal være plads til spisebordet og sådan.
Jeg har alt for meget bas og det er alt for unuanceret og slasket i lyttepositionen og ingen bas i resten af rummet, hvis
anlægget f.eks. bruges til baggrundsmusik. Først vil jeg prøve at montere mine spikes igen og derefter skal der leges med
noget mere dæmpning, specielt i bassen, da det jo er akustikken der driller! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj bag skærmene!
Har stadig store problemer med bassen i rummet. Jeg har arbejdet lidt videre med højtalerplacering og integration i rummet
og det er nu blevet så godt som det kan blive som situationen ser ud nu. Dette er dog langt fra optimalt og næsten disideret
dårligt!
Så jeg må tage andre metoder i brug!  Her i weekenden var jeg hjemme ved de gamle til noget julefrokost. I den
forbindelse var jeg på indkøb i Jem og fix
En del meter træ:
Og en del meter trekantlister:
Dette står nu til tørring i fyrrummet, frem til juleferien, hvor det gerne skulle begynde at tage form til noget som kan
afhjælpe mine basproblemer
Så hold hellere et øje med tråden igennem julemånederne! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 26 December 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det med dine bass-traps?
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen dem kom jeg igang med i går aftes! Jeg havde lige et eksamensporjekt i programmering som skulle være færdigt
først, så jeg er kommet noget senere igang her i ferien, end forventet. Jeg håber dog stadig at kunne få dem færdige, inden
jeg skal hjem til Aalborg igen!
Her er da lige et par billeder fra igår aftes
MDF er et dejligt materiale! Her er det 6mm som bliver savet ud til enderne på basstrappen.
Det bliver en skråstillet basstrap som det kendes fra hjørner. Dog bliver den lukket i enderne, da den skal hænge over mine
andre rammer mellem væg og loft. Den bliver lige så bred som mellem ydderste kant på rammerne og dermed lige så bred
som sofaen. 205cm.
Her ses enderne savet færdig som trekanter. De bliver 42*42cm og dermed bliver hypotenusen på trekanten små 60 cm.
Altså omkring de 24" som færdige basstraps også er fra div. fabrikanter. Det giver en tykkelse på omkring de 30cm i dybden
der hvor den er dybest, og dermed burde den kunne dæmpe godt ned i frekvens.
Jeg skulle gerne komme lidt videre idag, så hvis i er heldige kommer der flere billeder i aften __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 29 December 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|