Forfatter |
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 29 December 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem bliver du glad for, jeg har selv 2 stk i mit lytterum, og skal nok lige have en 3. også. Det giver en helt crisp sound, i bassen, men prøv lige at eksperimenter hvor den virker henne bedst, inden du svinger den op i loftet.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 29 December 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps.
Jeg har allerede lavet nogle målinger, samt lyttet mig frem til, hvor mit kæmpe basshæv kommer fra. Det kommer netop fra
det hjørne over mine rammer. Stikker man hovedet der op så er der så meget rungende bas, alt det er helt vildt. Derfor går
jeg ud fra det er der den hjælper mest, men der skal selvfølgelig prøves lidt frem og tilbage
Jeg har læst om mange på nettet, og det gør sig faktisk også gældende ved dem kan køber, som sætter noget på til at
reflektere de øverste frekvenser. Ellers kan rummet blive meget dødt med så store dæmpeplader og man derfor ikke ønsker de
højere frekvenser ind i basstraps. Er der nogen der har erfaringer med det, for jeg har stadig ikke helt afgjort med mig selv,
om jeg skal have noget reflekterende lige under stoffet? Nu har jeg ikke selv en særlig død stue og der er meget der skal gøres
endnu før end det bliver godt, så er ikke bange for den kommer til at dæmpe for meget endnu. Så reflekterende materiale
bliver formodentlig først på et senere tidspunkt. Jeg vil dog gerne høre erfaringer med det alligevel __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2013 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en lille update til de nysgerrige
Træet er nu savet i den rigtige længde, hvilket giver et billede af hvor lang den bliver. Brædderne er 203,8 cm, da der så er
plads til en plade for hver ende, på de tidligere omtalte 6mm, for at den bliver 205 cm lang.
Trekanterne er jeg også kommet lidt længere med, de er nu savet til så brædderne passer i de to midterste.
Jeg kom selvfølgelig til at lave en fejl, så jeg savede et hjørne forkert af  Det er blevet limet på igen, efter bedste evne
og
nu savet korrekt.
Det skal nok holde når der kommer en klods på senere alligevel
Der skulle gerne komme en update mere i aften, så følg med! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens!
Her er som lovet en lille update fra gårsdagens arbejde. Det begynder stille og roligt at tage form
Der er blevet boret hullet med kopbor så der kan komme luft på tværs igennem den.
I løbet af aftenen kom jeg også et godt stykke med at samle den. Jeg synes nu den ser ret ondt ud!
Og her kan lidt mere ses, hvor man også får en fornemmelse af længden.
Jeg kommer videre i løbet af idag __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2013 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Status for idag er, at alt nu er skuer og limet. Samlinger hvor der skal stof omkring er spartlet så de burde være usynlige
igennem stoffet. Dermed skal der i morgen skæres rockwool som skal monteres og så skal de betrækkes så de er klar! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev rammen færdig!
Mine forældre kommer forbi med den i weekenden, da den ikke helt var til at have med i toget  Den er også kommet op
på at veje i hvert fald 15 kg
Her er rockwoolen ved at blive sat i. Der er lange søm ind i battsen for at holde den og sørge for at den ikke buler på
midten, nu hvor den skal hænge på hovedet. Det er dog ikke det store problem da jeg har brugt resterne af det
terrænbatts/støbebatts fra mine tidligere rammer. De er ret hårdt da det er til at støbe ovenpå.
Her er alt rockwoolen sat på plads.
Her ses bagsiden. Hver batts er 60mm tykke. Der er så kommet 2 lag i, så 120mm dæmpemateriale. De bagerste er ikke
hold fast med søm, men blot trykket ned mod de forreste med ekstra tyk ståltråd. De ligger rigeligt fast.
Her er det bagerste beklædning på, for at tage evt. støv. Det forreste er ved at blive klipset på.
Jeg fik desværre ikke et billede af den forfra efter den var færdig, så det må vente til den bliver hængt op. Stoffet er noget
mere gennemsigtigt end jeg havde regnet med, så man kan se træet igennem, hvilket er ret træls. Jeg må se hvordan det
ser ud, ellers må stoffet af og træet have en gang hvid maling. Hullerne i pladerne er også meget nemme at se på billedet,
dette skulle dog gerne blive bedre når der ikke kommer lys ind bagved.
Alt i alt tror jeg det nok skal blive godt og jeg håber på det hjælper mig lige så meget af med basproblemer, som jeg har
lagt tid og energi i det. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nyt!
Svinet er blevet hængt op!
Stoffet har desværre snydt mig og er meget tyndere og mere gennemsigtigt end det jeg tidligere købte i sort til den
midterste ramme. Selvom det er helt samme type stof fra jysk, i samme "serie"  Det skal af og skiftes på et tidspunkt,
til noget som ikke er så gennemsigtigt. Det bliver dog først når den gamle kommer her op med trykluft og klammepistolen
engang
MEN, bortset fra udseenet lige nu, så synes jeg den ser ond og fed ud hvis den var helt hvid ligesom væggen og loftet!
 Noget helt andet er så virkningen af den... For det virker!  Efter første 5 sekunders lytning stod det klart -
Bulderet er reduceret voldsomt!  Det er endnu ikke helt væk, men det er MEGET bedre og det er også en del bedre end
på mit tidligere værelse! Et par stikord er strammere og mere præcise bastoner, som nu står noget mere "crisp" som NAD-
mand skrev. Hårdere anslag pga. en gennerelt opstramning, hvilket også betyder mere naturlighed på stortrommer og
baslinjer. Trommer generelt står stramt og hårdt i det dybere. Generelt virker bassen dybere og mere naturlig.
Faktisk er der nu mere naturlighed i hele spektret, klarhed, detaljering og det hele er mere luftigt. Det er ikke længere
tynget og skjult af den dominerende rungende bas. Til gengæld kan der nu høres, at der stadig mangler noget tilpasning i
toppen, for at den kommer på højde med mit tidligere værelse. Der er stadig nogle irritationer og lyden hænger lige længe
nok i rummet, så noget af naturligheden og detaljerne bliver mudret lidt sammen i resten af spektret. Men det er der råd for
En sidegevinst er også, at der faktisk er kommet lidt mere bas i resten af lejligheden nu. En af mine problemer var jo også,
at der manglede bas i resten af lejligheden, når jeg brugte anlægget som baggrundsmusik. Så det har altså fået has på
noget room mode, som slugte det hele før.
Så alt i alt er jeg meget tilfreds! Når udseendet lige kommer helt på plads senere med nyt stof, så er alt som det skal være.
Jeg fik min far til at hjælpe med at hænge den op da de var her med den, hvilket betød jeg ikke fik tid til at tage måling af
rummet inden den kom op  Så til de data-hungrende og ikke kun alt de subjektive snak, så må i vente til jeg skal have
den ned og have den ombetrukket. Der lover jeg dog også at få taget nogle målinger! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er den flot
Som du selv siger, ville den have isoleret sig selv i rummet perfekt hvis den lige var liiiidt mere hvid
Placeringen af den var egentlig meget smart, den havde jeg ikke tænkt over før jeg placerede mine i hjørnerne bagved
bagrefleksporten på højttalerne
Måske noget jeg skulle prøve, da jeg egentlig har præcist samme opstilling af lytterum som du (med undtagelse af, at mit er
lidt mindre)
Men nu kan du vist ikke få mere dæmpning på bagvæggen  Lige før du kunne vende rummet 90 grader på det sidste
billed og få dig en lur på absorberne
Forstår bestemt at du er tilfreds
PS. hvis du sagde, at den rungende bas kom fra hjørnet over rammerne, så prøv at stikke hovedet op til det hjørne med 3
flader (til højre fra rammerne) Dette hjørne kan muligvis kunne lave en akustisk refleksionsforstærkning hvis frekvensen er
under 100 Hz
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak!
Jeps, bagvæggen er ved at være i orden. Jeg ved godt det med hjørnet, men blev enig med kæresten om at det ville se
underligt ud, hvis den gik helt hen til hjørnet. Så valgte at lave den præcis samme brede som rammerne, som hænger med
samme brede som ryghynderne i sofaen. Så passer det hele lidt sammen og ser ikke så roddet ud
Jeg havde selv en plan om superchunks bag højtalerne da jeg så lejligheden første gang (ja man er vel lidt skadet, så
anlægsplacering er noget af det første man kigger efter  ), men den placering af stuens indretning, viste sig ikke at
kunne lade sig gøre i praksis. Jeg måtte tage til takke med dette, som ikke er helt lige så optimalt.
Placeringen over rammere stammer først og fremmest fra, at det er der jeg har målt mig frem til mit kæmpe bassboost
kommer fra. Der ud over var mine rammer på bagvægen lavet til mit gamle værelse hjemme ved de gamle. Her er der
noget højere til loftet, hvilket betød meget luft over rammerne, så der manglede ligesom noget  Helt ovre i hjørnet er der
faktisk ikke mere bas end der hvor basfælden nu er placeret, men der kan da komme lidt luft igennem enderne også, så lidt
af det kan de hoppe ind og blive dæmpet - hvis det skulle have lyst __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden
Har fuldt med i baggrunden, jeg synes at du gør en del for at nå optimale akustik det tager jeg hatten af for. Jeg er meget heldig med min stue. Der er
gulvtæppe samt 2 stk tæpper foran mit system. Jelle hvad for en slags musik. Her for tiden hører jeg meget klassisk musik ved ikke engang hvorfor er
bare faldet for det. Normalt hører jeg stilarter som indie rock, noiserock, punk rock, men det jeg bruger mest tid på at lytte til er jazz. Og som sagt
meget klassisk for tiden.
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen mange tak! Det går også den rigtige vej
Jeg skal også have fingrene i at tykt tæppe og har et i kiggerten!
Uha.. Jamen jeg hører meget forskelligt! Det spænder meget bredt! Alt fra noget stille akustisk, til halv-hårdt rock, pop, alt det
mainstream, endda helt over imod club og house, prograsiv trance og meget DJs har lavet. Rap, lidt hiphop og lidt dance. Her
de sidste par uger er jeg faldet for et par sange som nok ligger mest ovre i det stille country på en måde. Synes de er
hyggelige  Så anlægget skal være meget alsidigt og stå model til lidt af hvert også på mange forskellige lydniveauer.
Jeg kan sige at lige nu spiller Barbara Moleko - Lykken er... på anlægget. Synes hun gør det vildt godt. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det er rigtig sundt at have en bred musik stil så lærer man noget. Jeg har i de sidste 15 år hørt meget eksperimental stil inden for noise rock. Jeg
elsker når guitaren distorder for vildt, men hygger mig på samme tid med jazzen samt lidt klassisk. Synes pludselig det var tid at udfordre mig selv i
en ny musik genre det er ikke nyt forstand men for mig er det.
|
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du laver et flot stykke arbejde, der let glider ind i en "moderne" stil. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at der er markant posetiv lydforskel før/efter.
Flot-fint...
exrumpyt, t __________________ EXRUMPYT.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak
Nu skal jeg nok have leget lidt med min højtalerplacering igen, da jeg først placerede efter hvor bassen var bedst, det kan
være der kan hentes noget med en ny placering nu. Der ud over har jeg fundet ud af, at det har ret meget betydning for
bassen, om døren bag højre højtaler er lukket eller ej. Når den står åben, kommer en del af bassen fra reflekserne bag på der
ind, og det hjælper lidt på lyden i stuen. Det kan være jeg skal prøve at lukke en af portene til. Ja, der er nok at gå igang med
at undersøge __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lige en hurtig lille update her fra læseferien  Har leget en del med højtalerplaceringen i stuen og er meget i
tvivl. For første gang i dette rum og i mit tidligere, har jeg faktisk fundet kvaliteter ved at højtalerne står uden toe-in.
De har nu kun meget få graders toe- in, hvor jeg ellers altid tidligere har fundet det bedst med en hel del mere. Dette har
giver et bedre perspektiv og en lidt mere afslappet lyd. Dali er jo egentlig også designet til at stå sådan. Til gengæld har det
været på bekostning af noget aggressivitet i lyden og den er ikke så direkte og kontant. Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg lige
gør, der bliver rykket lidt med forskellig toe-in. Pt. står de også så langt væk fra bagvæggen som jeg kan komme til at stille
dem.
Der ud over har jeg fået savet nogle små plastikstykker, til at have under mine spikes, så de ikke ødelægger trægulvet. Jeg
havde egentlig ønsket mig spike-sko i julegave, men fik dem ikke. Nu er de så på ønskelisten her til fødselsdagen i
slutningen af februar.
At få spikesne på igen, gav meget det samme som sidst. Præcision og mere frigjort lyd - det var også tiltrængt.
__________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Acurus Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2014 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 19 Februar 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Det ser rigtig godt ud det du har lavet, hvor har du købt det stof du har brugt på de 2 rammer på din bagvæg?
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2014 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Arcurus!
Mange tak! Er også selv blevet virkelig glad for det både med udseendet og virkningen. Når jeg lige får skiftet stoffet på min
bass trap, så den får "samme standart" som rammerne, så skulle det hele gerne falde på plads
Jeg har faktisk haft flere der har spurgt på stoffet - jeg har dog også brugt en del timer på at finde det  Den online shop
jeg købte det ved, sælger det desværre ikke mere! Men det er købt hos http://www.dekoria.dk
De sender også gratis stofprøver ud, hvis man finder noget man overvejer, så kan bestemt anbefale dem.  __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 19 Februar 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed side til inspiration.
Godt nok et par flotte bredbåndsabsorbere du har lavet ! - og ikke mindst den basstrap !
|
Til top |
|
|