Emne: Bi-wire og kvadrat ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hola folkens.
Har gået og leget med tanken om at forsøge mig med bi-wire, for at se om det kan give noget, da DLS selv mener det kan give
en smule og mine Neutrik stik er forberedt til det. Dertil er jeg sikker på at fruen vil være glad for, at få skiftet de blå gummi
kabler ud, som jeg benytter nu.
Jeg har ikke i sinde at lægge mange penge i projektet, samtidig med at jeg hælder mere til tvivlerne i kabel debatten, det med
videnskaben og alt det (dette er ikke en opfordring til diskussion). Derfor har jeg kigget på Harald nyborg/jem & fix kabler,
samt de billige fra av-cable, da det ser ud til at være fine kabler, til en lav pris, nogle input?
Spørgsmålet der så ligger tilbage, er hvilken kvadrat jeg skal vælge? Neutrik stikkene sætter en begrænsning ved 4mm2, og
dette er jo så oplagt at snuppe til begge sæt. Dog har jeg et par stedet nu læst, at en lavere kvadrat er at fortrække til de høje
frekvenser, nogle der kan komme med input på dette område?
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold på hat og briller, så er det på den igen
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kigger lige med engang.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hold på hat og briller, så er det på den igen |
|
|
Den er jeg ikke helt med på?
Kan ikke rigtig finde nogle diskussioner om kvadrat, og jeg allerede frabedt meninger ang. hele kabel uenigheden, samt
meninger om bi-wire idet jeg konstaterer at jeg er interesseret i at eksperimentere med det.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
|
Jeg har ikke i sinde at lægge mange penge i projektet, samtidig med at jeg hælder mere til tvivlerne i kabel debatten, det med videnskaben og alt det (dette er ikke en opfordring til diskussion). Derfor har jeg kigget på Harald nyborg/jem & fix kabler, samt de billige fra av-cable, da det ser ud til at være fine kabler, til en lav pris, nogle input? Spørgsmålet der så ligger tilbage, er hvilken kvadrat jeg skal vælge? Neutrik stikkene sætter en begrænsning ved 4mm2, og dette er jo så oplagt at snuppe til begge sæt. Dog har jeg et par stedet nu læst, at en lavere kvadrat er at fortrække til de høje frekvenser, nogle der kan komme med input på dette område? |
|
|
Om du ligefrem får et hørbart dårligere resultat ved at bruge 4mm2 til begge dele tvivler jeg på, men det kan jo evt. blive dit eksperiment.
Jeg kan dog ikke se de store fordele ved at bruge så kraftigt kabel til de høje frekvenser, da der går væsentlig lavere strøm end i bassen.
En fordel ved at bruge forskellige dimensioner kunne være at det er lettere at se forskel så fejltilslutning undgåes.
Hvis du kigger på "færdige" bi-wire kabler får du ikke noget entydigt svar. Nogle producenter bruger ens dimensioner, andre forskellige.
Jeg ville nok vælge 4mm2 til bassen og 0,75/1,5 mm2 til diskant/mellemtone.
Det besvarer desværre ikke helt dit spørgsmål. Der vil nok være forskellige meninger om det, så du bliver vel nødt til selv at prøve begge muligheder hvis du vil vide om du kan høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
BJC Canare 4S11, jeg har ikke selv prøvet dette kabel, men det har fået megen posiktiv omtale på
søster sidet.
[URL=http://www.bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm]http://www.bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm[
/URL] |
|
|
Har tjekket BJC en smule, men da jeg ikke vil lægge meget i projektet må det vente, til jeg har leget en smule med det.
Men tak for det!
Stanley skrev:
jacobjron skrev:
Jeg har ikke i sinde at lægge mange penge i projektet, samtidig med at jeg hælder mere til tvivlerne i kabel debatten, det
med videnskaben og alt det (dette er ikke en opfordring til diskussion). Derfor har jeg kigget på Harald nyborg/jem & fix
kabler, samt de billige fra av-cable, da det ser ud til at være fine kabler, til en lav pris, nogle input? Spørgsmålet der så
ligger tilbage, er hvilken kvadrat jeg skal vælge? Neutrik stikkene sætter en begrænsning ved 4mm2, og dette er jo så
oplagt at snuppe til begge sæt. Dog har jeg et par stedet nu læst, at en lavere kvadrat er at fortrække til de høje frekvenser,
nogle der kan komme med input på dette område? |
|
|
Om du ligefrem får et hørbart dårligere resultat ved at bruge 4mm2 til begge dele tvivler jeg på, men det kan jo evt. blive
dit eksperiment.
Jeg kan dog ikke se de store fordele ved at bruge så kraftigt kabel til de høje frekvenser, da der går væsentlig lavere
strøm end i bassen.
En fordel ved at bruge forskellige dimensioner kunne være at det er lettere at se forskel så fejltilslutning undgåes.
Hvis du kigger på "færdige" bi-wire kabler får du ikke noget entydigt svar. Nogle producenter bruger ens dimensioner,
andre forskellige.
Jeg ville nok vælge 4mm2 til bassen og 0,75/1,5 mm2 til diskant/mellemtone.
Det besvarer desværre ikke helt dit spørgsmål. Der vil nok være forskellige meninger om det, så du bliver vel nødt til selv
at prøve begge muligheder hvis du vil vide om du kan høre forskel.
|
|
|
Med den relativt lave pris de små har, kunne det være interessant.
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
Kan ikke rigtig finde nogle diskussioner om kvadrat, og jeg allerede frabedt meninger ang. hele kabel uenigheden, samt
meninger om bi-wire idet jeg konstaterer at jeg er interesseret i at eksperimentere med det. |
|
|
Hvordan forventer du egentlig folk skal svare på din tråd? Du spørger efter input på biwiring og kabler, men frabeder dig meninger om biwiring og kabler, det giver ikke meget mening.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
jacobjron skrev:
Kan ikke rigtig finde nogle diskussioner om kvadrat, og jeg allerede frabedt meninger ang. hele kabel
uenigheden, samt
meninger om bi-wire idet jeg konstaterer at jeg er interesseret i at eksperimentere med det. |
|
|
Hvordan forventer du
egentlig folk skal svare på din tråd? Du spørger efter input på biwiring og kabler, men frabeder dig meninger om biwiring og
kabler, det giver ikke meget mening. |
|
|
Det er jeg nu uenig i.
Har allerede bestemt mig for at eksperimentere med bi-wire, beder om input på kvadrat til de øvre og nedre frekvenser.
Dertil spørger jeg kort om input på det kabler jeg har kig på, men under den forudsætning at jeg ikke vil bruge penge på
det, samt at jeg har tendens til at hælde mig kabel tvivlerne. Som udgangspunkt vil jeg mene at det signalerer at jeg ønsker
kommentarer eller erfaringer til dem jeg kigger på, eller alternativer dertil, f.eks. billigere kabler, eller bedre kabler til
samme pris.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
Hola folkens.
Har gået og leget med tanken om at forsøge mig med bi-wire, for at se om det kan give noget... ..snip..
Spørgsmålet der så ligger tilbage, er hvilken kvadrat jeg skal vælge? Neutrik stikkene sætter en begrænsning ved 4mm2, og
dette er jo så oplagt at snuppe til begge sæt. Dog har jeg et par stedet nu læst, at en lavere kvadrat er at fortrække til de høje
frekvenser, nogle der kan komme med input på dette område? |
|
|
Gå du roligt hen til Harald eller Jem & Fix - de har en rulle 2, 5 mm2, som du snupper. De har vist også 4 mm2, men hvis du ikke skal trække 15-20 meter til hver HT eller pumpe et par hundrede RMS Watt igennem snoren, så har det ingen betydning ( 2,5 <-> 4 mm2 )  Rullen kan bruges til begge, og hverken bassen eller den høje del tager skade, pengepungen ej heller, samt der er et tilstrækkelig antal meter til det du vil lege med... tror en rulle er på 25 m. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|