| Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen måde man kan se, høre eller måle om der er støj på ens elnet ????? syntes mit anlæg spiller forskelligt alt efter
hvad tid på dagen der er, det er ikke dag og nat forskel men en lille forskel er der......
|
| Til top |
|
| |
Hawaiian Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt måle sig frem til støj. dette kræver nogle ret så svært/dyre apparater. Men her er noget du kan forholde dig til. Det danske El-net bliver mere brugt om dagen end om aften. dermed mindre støj i dit anlæg om aften.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er givetvis masser af støj på vores elnet. Men jeg holder på, at din anderledes sindstilstand og energiniveau fra morgen til aften betyder væsentlig mere for din musik-oplevelse end strøm-støjen...
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være enorm forskel på spændingen på elnettet, hos mig ligger den omkring 216-219 V ved spisetid for så at stige til ca. 225 V omkring midnat.
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
| Der kan være enorm forskel på spændingen på elnettet, hos mig ligger den omkring 216-219 V ved spisetid for så at stige til ca. 225 V omkring midnat. |
|
|
Øhh, vi har 230v i DK, så det er der det skal ligge
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Er der nogen måde man kan se, høre eller måle om der er støj på ens elnet ????? syntes mit anlæg spiller forskelligt alt efter hvad tid på dagen der er, det er ikke dag og nat forskel men en lille forskel er der...... |
|
|
Jeg havde også for nogle år siden samme problem med støj på nettet, men efter en del telefonsamtaler fik jeg dog det målt, og der VAR støj på elnettet fra det lokale vandværk som de blev pålagt at udbedre, syntes at huske at det var med rimeligt kort varsel.
Det er ulovligt at tilføre støj på det offentlige net.
Strømmen er nok aldrig helt ren, altså ren ren !!! så jeg har siden ophængt en skilletraffo oppe på loftet mellem 2 spær, og det giver en sindsygt ro i lydbilledet, hele døgnet rundt. Kan kun anbefales.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
sirhish skrev:
Er der nogen måde man kan se, høre eller måle om der er støj på ens elnet
????? syntes mit anlæg spiller forskelligt alt efter hvad tid på dagen der er, det er ikke dag og nat forskel men en lille forskel er
der...... |
|
|
Jeg havde også for nogle år siden samme problem med støj på nettet, men efter en del telefonsamtaler fik jeg dog det
målt, og der VAR støj på elnettet fra det lokale vandværk som de blev pålagt at udbedre, syntes at huske at det var med
rimeligt kort varsel.
Strømmen er nok aldrig helt ren, altså ren ren !!! så jeg har siden ophængt en skilletraffo oppe på loftet mellem 2 spær, og
det giver en sindsygt ro i lydbilledet, hele døgnet rundt. Kan kun anbefales. |
|
|
Kan du fortælle hvilken skilletrafo det er?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Mercury skrev:
Der kan være enorm forskel på spændingen på elnettet, hos mig ligger den
omkring 216-219 V ved spisetid for så at stige til ca. 225 V omkring midnat. |
|
|
Øhh, vi har 230v i DK, så det er der det skal ligge |
|
|
Nej
207 - 253 Volt
Following voltage harmonization, electricity supplies within the European Union are now nominally 230 V ± 10% at 50 Hz [1].
For a transition period (1995–2008), countries that had previously used 220 V changed to a narrower asymmetric tolerance
range of 230 V +6% −10% and those (like the UK) that had previously used 240 V changed to 230 V +10% −6%[2]. Note
that no change in voltage is required by either system as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands
(230 V ±6%). In practice, this allows countries to continue to supply the same voltage (220 or 240 V), at least until existing
generating plants are replaced. Equipment used in these countries is designed to accept any voltage within the specified
range.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Mercury skrev:
| Der kan være enorm forskel på spændingen på elnettet, hos mig ligger den omkring 216-219 V ved spisetid for så at stige til ca. 225 V omkring midnat. |
|
|
Øhh, vi har 230v i DK, så det er der det skal ligge |
|
|
Der er altså ikke 230V alle steder, det afhænger af hvor langt du har til nærmeste transformerstation og belastningen på elnettet. Såvidt jeg husker så får vores frekvensomformere til pumperne på nogle af stederne på arbejdet vist i omegnen af 238V, men der er så nok også kun omkring 20meter kabel fra dem og ud til vores transformer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
James Rabundus skrev:
Mercury skrev:
Der kan være enorm forskel på spændingen på elnettet, hos mig ligger den omkring 216-219 V ved spisetid for så at stige til ca. 225 V omkring midnat. |
|
|
Øhh, vi har 230v i DK, så det er der det skal ligge
|
|
|
Nej
207 - 253 Volt
Following voltage harmonization, electricity supplies within the European Union are now nominally 230 V ± 10% at 50 Hz [1]. For a transition period (1995–2008), countries that had previously used 220 V changed to a narrower asymmetric tolerance range of 230 V +6% −10% and those (like the UK) that had previously used 240 V changed to 230 V +10% −6%[2]. Note that no change in voltage is required by either system as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands (230 V ±6%). In practice, this allows countries to continue to supply the same voltage (220 or 240 V), at least until existing generating plants are replaced. Equipment used in these countries is designed to accept any voltage within the specified range.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity
|
|
|
JO
Jo vi har 230 volt i danmark, og jo, jeg ved godt at at garantien er + - 10 %, her hvor jeg bor var den også, på et tidspunkt, 216-218v fast altid, men det er ikke meningen, så efter en oplysning til nesa blev skruen drejet op, så din garanti på 207-253v er kun i spidsbelastning, normineringen ER 230v.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
James Rabundus skrev:
sirhish skrev:
Er der nogen måde man kan se, høre eller måle om der er støj på ens elnet ????? syntes mit anlæg spiller forskelligt alt efter hvad tid på dagen der er, det er ikke dag og nat forskel men en lille forskel er der...... |
|
|
Jeg havde også for nogle år siden samme problem med støj på nettet, men efter en del telefonsamtaler fik jeg dog det målt, og der VAR støj på elnettet fra det lokale vandværk som de blev pålagt at udbedre, syntes at huske at det var med rimeligt kort varsel.
Strømmen er nok aldrig helt ren, altså ren ren !!! så jeg har siden ophængt en skilletraffo oppe på loftet mellem 2 spær, og det giver en sindsygt ro i lydbilledet, hele døgnet rundt. Kan kun anbefales.
|
|
|
Kan du fortælle hvilken skilletrafo det er? |
|
|
ØHH, næ egentlig ikke, for det første er der koldt på loftet nu og så tror jeg egentlig ikke at der er noget skilt på.
Jeg håber dog du ved hvad en skilletraffo er, meget simpelt, to spoler der laver strømmen om fra 230v til 230v, og vægten på min er vel 20-25kg, men som sagt kan det stærkt anbefales da alle de små ripples fjernes effektivt.
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|