Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af surroundreceiver og gode råd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle hifi-mennesker!

Jeg er ganske ny her på siden, men synes det er en fantastisk side og at man kan få en masse gode råd osv.

Jeg står i den situation at jeg lige har købt en centerhøjttaler (Audiovector K-C) til mit nuværende stereo setup bestående af
2 stk. Audiovector Ki3 gulvhøjttalere drevet af en Rotel RC850 for- og effekforstærker. Med min nyerhvervelse løber jeg dog
ind i det "problem" at jeg skal bruge mig en sourroundreceiver også og derfor tænkte jeg at I kunne komme med nogle gode
råd herinde. Pt. har jeg fået en tilbud på en NAD t737 demo-model i HiFi-klubben, men har også kigget på DENON 1911 (ny)
samt Pioneer VSX-920 (ny). Det er alle receivere der ligger i 2500 kroners prisklassen og der vil jeg også helst ligge, men er
dog også åben over for andre anbefalinger af receivere både nye og brugte :-)

Så mit spørgsmål er: Hvad er jeres indtryk af NAD t737 og evt. oplevelser med den og/eller har i andre bedre bud på en
sourroundreceiver?

Håber meget på jeres hjælp!

Mvh Andreas :-)

Mine højttalere: http://www.lydportalen.dk/produkter/type/product.php?id=181
Til top Vis viskestykke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af viskestykke

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kender ikke så meget til NAD men det er sikkert på det jævne som så meget andet, det jeg vil anbefale dig, det er at købe en THX Reciver og bruge THX indstillingerne på reciveren, det gør en fantastisk foreskel også selvom højttaler ikke er certificeret THX. Der skal også gerne være et auto-kaliberings- system med det vil hjælpe dig ennorm.

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis jeg var dig, ville jeg tjekke brugt marked for at se om man ikke kan finde en brugt reciever som ligger i en højre prisklasse fra ny, og så glem alt om den er THX certificeret eller ej, da det ikke er nogen vigtig fakta.

Det som du skal sikre dig, er at recieveren kan trække højttaler uden at den følger sig alt for presset, for på den måde får du mest ud af dine højttaler da recieveren så både har mere overskud og krafter end dem som du har fundet.

NAD laver nogle rimelig oki recievere, de falder dog ikke i min smag da jeg syns at de ikke lyder særlig godt. men det er jo selvfølgelig efter smag og behag

Men prøv at kigge på marantz, de laver nogle reciever som spiller utrolig godt både i surround men også i stereo, hvilket jo også kan være en vigtigt faktor. Marantez er dog lidt varm i lyden, men utrolig detjaleret og har masser af overskud samt krafter.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Vilstrup skrev:

og så glem alt om den er THX certificeret eller ej, da det ikke er nogen vigtig fakta.

Da taler du om noget, du ikke har forstand på. Det er klart at hvis du ikke har været i en THX biograf kan du ikke vide hvilken betydning det har på lydens udfoldelses, THX er ikke for sjov, der bliver betalt mange penge for at få den viden som ligger bag THX principperne, Jeg har hørt udstyr uden THX som også kunne lyde godt, men THX ultra2 giver en som står på bar bund en rette snor for god lyd , det vil jeg fastholde, husk på at alle heigend mærker som Lexicon, Mark levinson og Anthem er THX godkendt. Og jeg kan sige at min Reciver Onkyo også er THX godkendt. Alt det du fortæller om at den skal trække visse højttaler, får man netop med THX.  

Og det bliver det sidste, jeg siger om det (THX) for ellers kan tråden gå helt agurk

http://www.thx.com/

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

ARTISTEN skrev:
Vilstrup skrev:

og så glem alt om den er THX certificeret eller ej, da det ikke er nogen vigtig fakta.

Da taler du om noget, du ikke har forstand på. Det er klart at hvis du ikke har været i en THX biograf kan du ikke vide hvilken betydning det har
på lydens udfoldelses, THX er ikke for sjov, der bliver betalt mange penge for at få den viden som ligger bag THX principperne, Jeg har hørt udstyr
uden THX som også kunne lyde godt, men THX ultra2 giver en som står på bar bund en rette snor for god lyd , det vil jeg fastholde, husk på at
alle heigend mærker som Lexicon, Mark levinson og Anthem er THX godkendt. Og jeg kan sige at min Reciver Onkyo også er THX godkendt. Alt det
du fortæller om at den skal trække visse højttaler, får man netop med THX.  

Og det bliver det sidste, jeg siger om det (THX) for ellers kan tråden gå helt agurk

Vrøvl..!

Det der hjælper folk med opstillingen er ikke THX derimod Audessey, YPAO og de andre auto kalibrerings funktioner..!!

THX piller lidt ved bas osv, men gør intet for rummets akustik..

THX er ikke andet end et opreklameret stempel der fortæller at receiveren er "accepteret" af George Lucas koncernen, og den lander kun på de
mærker der betaler for det... Selvom der ikke står THX på en receiver eller andet, betyder det ikke at enheden ikke kan opfylde de krav der er men
blot at producenten har valgt at bruge penge et andet sted..
De THX Lyd muligheder der findes i nogle receivere har jeg ALDRIG benytret..
Fortrækker helt klart at køre HD lydsporet efter en kalibrering med Audessey.
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det her sæt er THX mærket

http://forum.edbpriser.dk/Forums/t/2664.aspx

Så meget for THX
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej viskestykke

Lidt højere pris, men den har vist hvad man kan forvente til prisen og lidt til.

Yamaha RX-V767 surround receiver.

Se store billeder her.

Se forhandler og pris 3.795 Kr. her.

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

ARTISTEN skrev:
Vilstrup skrev:

Da taler du om noget, du ikke har forstand på. Det er klart at hvis du ikke har været i en THX biograf kan du ikke vide hvilken betydning det har på lydens udfoldelses, THX er ikke for sjov, der bliver betalt mange penge for at få den viden som ligger bag THX principperne, Jeg har hørt udstyr uden THX som også kunne lyde godt, men THX ultra2 giver en som står på bar bund en rette snor for god lyd , det vil jeg fastholde, husk på at alle heigend mærker som Lexicon, Mark levinson og Anthem er THX godkendt. Og jeg kan sige at min Reciver Onkyo også er THX godkendt. Alt det du fortæller om at den skal trække visse højttaler, får man netop med THX.  

Det er flot, rigtig flot.

Nu ved jeg ikke hvilkenv landsdel du kommer fra, men her i århus har vi en BioCity som har THX og Cinemaxx som ikke har THX, men derimod har cinemaxx Meyer Sound i sal 1 og sal 4, og spiller meget bedre end det som er biocity med THX.

Jeg har en kammerat som har en Marantz AV 8003 som har THX og han bruger det slet ikke, da han har leget lidt med det og syns ikke at det gør nogen form forbedring. og THX har ikke noget at gøre med om recieveren eller forstærkeren er bedre til at trække højttalerne eller noget.

Vilstrup

viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Tusindtak for jeres svar allesammen - både THX-tilhænger eller ej ;)

Jeg har kigget lidt på marantz og ved de spiller godt, men man skal ret højt op i modeller=højere pris for at få mere power end fx NAD T737'eren..
Har også overvejet onkyo sr608, men de har lige lanceret nye modeller, så ved ikke helt. Vil også helst have en receiver i et godt solidt mærke der
også holder i længden og det ved jeg ikke helt med onkyo..? Nogen erfaringer?

Da købet af min center mest var et impulskøb blandet med et godt tilbud, er det derfor jeg ikke vil helt op i de høje priser, selvom jeg godt ved det
er der man får noget ekstra for pengene :) en god, solid, powerfuæd receiver gerne med features er hvad jeg leder efter!

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

viskestykke skrev:
Tusindtak for jeres svar allesammen - både THX-tilhænger eller ej ;)

Jeg har kigget lidt på marantz og ved de spiller godt, men man skal ret højt op i modeller=højere pris for at få mere power end fx NAD T737'eren..
Har også overvejet onkyo sr608, men de har lige lanceret nye modeller, så ved ikke helt. Vil også helst have en receiver i et godt solidt mærke der
også holder i længden og det ved jeg ikke helt med onkyo..? Nogen erfaringer?

Da købet af min center mest var et impulskøb blandet med et godt tilbud, er det derfor jeg ikke vil helt op i de høje priser, selvom jeg godt ved det
er der man får noget ekstra for pengene :) en god, solid, powerfuæd receiver gerne med features er hvad jeg leder efter!

Det er sandt at man skal op i modellerne hos marantz for at få enten en som levere den samme mængede eller flere antal watt, som macher de andre producenter. Men nu er watt jo ikke alt, det er lige så vigtigt at den er skruget godt sammen, for alle kan i princippet lave en forstærker som lever 7x200 watt eller 2x200 watt, men hvis strømforsyningen ikke kan levere det som den skal for at kunne lever wattene, jamen så kommer man jo ikke ret langt

Altså jeg har haft 2 forskellige marantz reciever, den første levere 7x80 watt i 8 ohm, hvor den trækkede lidt hen af samme type højttaler som jeg har nu, bare en serie under. Dette kunne den klare uden problemer, men efter som at jeg ville have de nye HD formater beslyttede jeg at jeg ville op i modellerne, da jeg også viste at jeg senere skulle have nye højttaler og derved kræve mere ud af recieveren, hvor den som jeg har nu lever 7x100 watt i 8 ohm, og kan sagtens trække de højttaler som jeg har nu uden problemer.

Så jeg kan varmt anbefalde marantz også selvom at de nok har færre watt end de andre producenter

Vilstrup

Leon Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej Viskestykke

Jeg vil give Vilstrup fuldstændig ret. Du skal ikke lade dig narre af wattene. Jeg har også selv Marantz og den gør det altså
rigtig godt. Nu var jeg lige inde og kigge på Køb bytte salg siden herinde, og du kan altså få en sr6003 eller sr6004 mellem
3200-4000, hvilket er en rigtig god forstærker. Jeg tror faktisk også det vil være rigeligt til dig med dine højtalere. De 3200 kr.
er heller ikke meget mere end de 2500 kr. som du er ude i :-)
Til top Vis Leon Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leon Olsen

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Leon Olsen skrev:
Hej Viskestykke

Jeg vil give Vilstrup fuldstændig ret. Du skal ikke lade dig narre af wattene. Jeg har også selv Marantz og den gør det altså
rigtig godt. Nu var jeg lige inde og kigge på Køb bytte salg siden herinde, og du kan altså få en sr6003 eller sr6004 mellem
3200-4000, hvilket er en rigtig god forstærker. Jeg tror faktisk også det vil være rigeligt til dig med dine højtalere. De 3200 kr.
er heller ikke meget mere end de 2500 kr. som du er ude i :-)

lige præcis, der kan man lave en utrolig god handel ved at vælge en af disse reciever, men den SR 6003 til 3200kr er faktisk mig som har den til salg, siden den nu bliver nævnt her i forummet

Vilstrup

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hej viskestykke

Lidt højere pris, men den har vist hvad man kan forvente til prisen og lidt til.

Se store billeder her.

Jeg mener også Yamahaen bør indgå i dine ovevejelser. Jeg har lige købt en, men af andre grunde (jeg havde brug for en receiver med pre-out der ikke kostede alverden).

Den har også en lillebror RX-V667 til omkring 3.000 så er vi vist nede omkring dit prisleje.

Den har indtil videre været et meget positivt bekendtskab!

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:
Peter Pan skrev:

Hej viskestykke

Se store billeder her.

Jeg mener også Yamahaen bør indgå i dine ovevejelser. Jeg har lige købt en, men af andre grunde (jeg havde brug for en receiver med pre-out der ikke kostede alverden).

Den har også en lillebror RX-V667 til omkring 3.000 så er vi vist nede omkring dit prisleje.

Den har indtil videre været et meget positivt bekendtskab!

Det er der ingen tvivl om at det også er noget som han bør se på, det eneste minus ved Yamaha er dog at de ikke er så strøm stærke før at man kommer op i de store modeller. men ellers er det også utrolig gode reciever.

Vilstrup

viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Nu i anbefaler Marantz så varmt, hvad siger i så til Marantz NR1501?

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=94_95& amp;products_id=619

Er den noget værd? Og er den kraftig nok? :-)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Gør dig den tjeneste at du beholder dit stereo setup. Så kan du nemlig købe en af de mindre surround modeller med pre out, som passer dig. Til pre out kobler du din forforstærker til, hvor du indstiller volumen samme sted hver gang du skal se en film. På denne måde får dine fronter (dit stereo setup) den effekt de får nu, og surrounden kan koncentrere sig om center og rear. Det fungerer perfekt, jeg har selv kørt sådan i flere år efterhånden, og der mangler ikke noget!

Bonus er så, at du udover mere overskud i surround, og en billigere pris, samtidig har et fuldt stereo setup, og det er sgu ikke at kimse af hvis man hører musik!

Hvis lyden er dig, er Denon typisk på med på moden, hvad angår features. Jeg er selv gået den vej, dermed ikke sagt at andre skal gøre det samme, men en Denon fungerer fint med en ekstra effektdel til.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Gør dig den tjeneste at du beholder dit stereo setup. Så kan du nemlig købe en af de mindre surround modeller med pre out, som passer dig. Til pre out kobler du din forforstærker til, hvor du indstiller volumen samme sted hver gang du skal se en film. På denne måde får dine fronter (dit stereo setup) den effekt de får nu, og surrounden kan koncentrere sig om center og rear. Det fungerer perfekt, jeg har selv kørt sådan i flere år efterhånden, og der mangler ikke noget!

Bonus er så, at du udover mere overskud i surround, og en billigere pris, samtidig har et fuldt stereo setup, og det er sgu ikke at kimse af hvis man hører musik!

Hvis lyden er dig, er Denon typisk på med på moden, hvad angår features. Jeg er selv gået den vej, dermed ikke sagt at andre skal gøre det samme, men en Denon fungerer fint med en ekstra effektdel til.

Er sådan set enig, også i at Denon er et godt valg i den prisklasse, 1911 som trådstarter nævner har dog dog kun 0.1 pre aut så det er ikke muligt at bruge effektforstærker.  

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej dit viskestykke!

Når du tilsyneladende er en der går efter kvalitet, noget der kan holde længe, vil jeg nok også have fokus på, at man får det nyest mulige inden for udviklingen, og inden for ens prisramme. Sådanne så det kan understøtte fremtidige medier så lang tid som muligt.

Som der også bliver nævnt, så er det sekundært hvor mange "watt" en receiver malker af koen, Surround handler om oplevelser i en anden dimension, der også omhandler det visuelle, hvor det er mere relevant at lytte til hvor godt processoren arbejder med signalet, frem for hvor meget receiveren teoretisk kan kaste af sig.

Med det mener jeg at hvis du kan finde en med eks. HDMI 1,4a til en rigtig god pris, og lige såvel hvis der er andre behov i dit tilfælde, så tror jeg du er kørende længe

Et lille eks:

Min gamle gamle sony STR-DB 870 er opgivet til 5x100 watt.
Men den står kun til at forbruge 230 watt fra lysnettet. Allerede der er den hel gal.
Hvad så med den varme den afgiver, og display, er det gratis? Nej, der går også kræfter til energitab der. Vil tro at den i virkeligheden ligger på ca. 5x23 watt, for lærte en at hvis man skulle have et billede af ydelsen, der var mere rigtigt, skal man tage det antal watt receiveren forbruger, dividerer med 2, og efterfølgende dividerer med antal kanaler. Men på trods af alt det, er jeg stadig glad for min Sony , mest fordi jeg ikke har råd til at købe nyt for tiden

Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.

viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Ascari - mit Rotel anlæg er mere end 20 år gammelt og er måske derfor ikke det bedste i dag, så jeg så helst at jeg ikke skulle pre-out. Derfor jeg gerne vil have en kraftig receiver, men mange tak for rådet! Hvis jeg finder noget attraktivt på brugtmarkedet kunne jeg godt finde på at prøve pre-out :-)

I hifi-klubben fik jeg et tilbud på NAD T737'eren (demo) på 2500 kr og 2600 kr for DENON 1911. Herudover ved jeg at man kan få både pioneer VSX-920 og Onkyo sr608 til ca samme pris. Har også kigget lidt på Marantz hvor jeg faldt over NR1501'eren, men er i tvivl om den er kraftig nok...

Hvis man skulle kigge på de før nævnte, hvilken vil i så mene er mest overlegen (overskud i kræfter, fede features osv) og hvilken der vil passe til mine højttalere (Audiovector Ki3)? Eller vil i anbefale en helt anden?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu stadigt at dit rotel er bedre i stereo end en surround forstærker vil være. Og på trods af hvad nogen åbenbart mener om effekt, så kommer du altså ikke langt hvis forstærkeren ikke har kræfter nok til at trække dine højttalere til det lydtryk du gerne vil have. Så den billigste løsning for dig, og måske også den bedste, vil være at koble det sammen med pre out. Ellers vil jeg mene du enten skal se efter en brugt surround forstærker, af større størrelse, og så gi tabt ang de nyeste features. Eller også skal du op i pris, og købe dig en ny forstærker der har effekt nok til dine højttalere.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes