Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Helt nyt stereo system? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej HiFi4All - håber I har lyst til at hjælpe en halv garvet nybegynder (;
Det bliver et langt indlæg, da jeg godt vil have det hele med - håber i kan bære over med mig!

Har netop solgt mine Monitor Audio BR6 og Marantz SR5004 surround receiver med bi-wiring til 6000 kr.
Det setup har jeg sådan set været rigtig glad for i næsten 5 år, men det gik langsomt op for mig, at det for det første ikke gav
mening med gulvhøjttalere i et ca. 12 m2 rum i en lejlighed, og heller ej med en surround receiver til et simpelt stereo setup.

Så det jeg er på udkig efter, er en nedskalering rent fysisk, men på samme tid en merkant opgradering rent lyd-messigt. Det håber
jeg giver mening.

Startede naivt ud med at tro, at et sæt MA Bronze 2 ville være det rigtige, da jeg tænkte der sikkert var sket meget i de sidste par
generationer, og havde planer om at parre dem med en Yamaha R-N500 receiver, da jeg var kraftigt tiltrukket af muligheden for
netværk + iPod, og ikke mindst det efter min mening super sexede retro-look.
Jeg blev dog klogere.

Efter at havde været en tur forbi HiFi klubben på Åboulevarden for at lytte på B&W 685 S2 og Dali Ikon 2 mk2, og først høre dem
på noget han mente svarede nogenlunde til Yamaha'en (Denon Deol N9), for så at skifte over på NAD C356BEE blev jeg ret lun på
Ikon 2'eren, og fik dem en tur med hjem til Marantz'en et par dage.
Dén lyd kunne jeg rigtig godt lide, og jeg var rigtig imponeret over at der ikke manglede mere bund end der gjorde, taget i
betragting af at mine gamle MA BR6 havde 3 6'5" bass enheder. Jeg var især betaget af den højloftede og tydelige lyd, og stemmer
skinnede virkelig. Savnede dog samtidig C356BEE'eren.

Spol frem til i går, hvor jeg faldt over HiFi-freaks fødselsdags tilbud, og impuls købte et sæt stærkt nedsatte Triangle Esprit Comete
Ez (B-Stock), til samme pris som Ikon 2'eren. Normalt pris var 4500 kr!
Købte dem uden at kunne finde meget på nettet, men tanken er, at jeg kan få lyttet på dem i eget hjem og træffe en beslutning om
hvorhvidt jeg skal beholde eller returnere dem.
Hvordan er de umiddelbart i forhold til Ikon 2? Der står skrevet at de skulle have en lyd meget nær hvad en gulvhøjttalere kan
levere, hvilket bl.a. var hvad der solgte mig. Og så ser de godt ud!
Har i øvrigt også overvejet Monitor Audio's Silver-serie.

Et andet problem jeg har nu, er, at jeg sådan set ikke har nogen forstærker at teste dem med. Som sagt var jeg lun på C356BEE,
men er begyndt kraftigt at overveje NAD's D7050 - hvad tænker i her? Vil under alle omstændigheder forhøre mig hos HiFiKlubben
om en mulighed for at låne en med hjem til test.

Lad mig til sidst forsøge at male et billede af hvordan jeg kan lide at bruge mit anlæg.
Kommer mest til at streame via Apple Music, men også spille nogle høj kvalitets rips og vil også rigtig gerne have min Technics SL-
1210M3D op at køre. Derudover nogle CD'er i ny og næ.
Jeg lytter primært til elektronisk og alternativ, men også hårdere rock som Metallica, vildere moderne dance, country og klassisk -
primært film scores, og naturligvis vil jeg også se en masse film.
Som udgangspunkt vil jeg have min lyd flad og neutral, men er absolut ikke bange for bass! Kan lide at spille højt, men lytter lige
så ofte i en stille lytte session. Så det skal faktisk kunne lidt af det hele! :P

Mit budget er i omegn af de 10.000 kr,- men jeg er naturligvis interreseret i at få så meget for pengene som overhovedet muligt, og
det er her jeg tænker i kommer ind i billedet! Er der f.eks. noget jeg skal være opmærksom på der kunne komme under IFA 2015?
Hvad med de helt nye Dali Opticon? Eller den tredje og den fjerde osv. mulighed... ;-)
Tak til dig for at have læst så langt, og på forhånd tak for hjælpen. Skriv endelig hvis der er mere i vil vide! :-)

P.S. poster det samme indlæg i nogle andre danske forums, da jeg ikke ved hvilke der er mest aktive ..
Til top Vis Spanget's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spanget Besøg Spanget's Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 August 2015 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogen fornuftige aktive højtaler f.eks

System audio

Dynaudio
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 August 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du burde overveje den nye 3000 serie fra Q Acoustics, jeg har hørt dem her fornyligt og det en overbevisende lyd de leverer, til prisen er
det en "no brainer", Der er 14 dages returret fra Hifistore.dk som sælger dem, hvis du mod forventning, ikke kan lide det du hører

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Tror jeg ville tage Q acoustics Concept 20 istedet for 3000
http://hifistore.dk/concept-series-85/concept-20-hoejttaler- p434

Har bare oplevet at selv de mindste 2010I er meget dybe så de kan ikke stå på en lille hylde eller reol som mange
andre højtaler med 10 cm bas/mellemtone kan så 2020I/concept 20 er dybe

ramma der er altid mindst 14 dages returret på vare købt via nettet, en butik som hififreaks har 30 dages returret
og de har gratis fragt på vare over 500kr begge veje, hififklubben har også 14 dages returret
også selv om du køber i butikken

Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Oh det var kvikt der dumpede svar ind! Er vi overhovedet i det rigtige under-forum, når det er hele systemet inkl. forstærker jeg
spørger ind til..?

Det er i øvrigt vigtigt at pointere, at jeg gerne vil forsøge at undgå gulvhøjtalere i denne omgang, ikke fordi jeg ikke har lyst, men
der er simpelthen ikke fysisk plads, og slet ikke til de kan spille op, og overhovedet ikke i en grad at jeg kan være det bekendt for
naboerne. Så i denne omgang fokusere jeg på et rent stereo setup, som jeg agter at putte i en reol. Ja, på trods af at jeg er klar
over det er lidt en dødssynd. Det skulle da lige være hvis ikke i har en anden genial løsning ;-)

gasolin skrev:
Hvad med nogen fornuftige aktive højtaler[/URL]

Ved egentlig ingenting om aktive højtalere - har du måske lydt til at sælge mig på konceptet?
Til top Vis Spanget's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spanget Besøg Spanget's Websted

Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Okay, har ige kigget en gang til på Q Acoustics, og går ud fra dem i skiver om er deres små, med 125mm enheder.
Er det ikke lidt 'småt'? Hvis jeg er villig til at slippe mere - og især hvis jeg er vandt til gulvhøjtalers store lyd (Er klar over jeg ikke
finder det helt samme i en kompakt)?
Jeg har en reol med nogle dype hylder, ca. 40-50 cm til vægen.

Er stadig nysgerrig på aktive højtalere og hvad det kan bringe til bordet :-)

Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

For at tydeliggøre hvis det var forvirrende i min originale post. Mit budget er i omegnen af de 12.000 for HELE systemet, altså også
forstærker, naturligvis gerne mindre, men noget med rigtig meget bang for the buck!
Har noget OK kabel liggende (Audioquest Type-2).

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Sendt: 11 August 2015 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Køb et sæt Dynaudio Xeo4! De er aktive = ikke brug for en stor klodset forstærker.
Med det sæt, får du lyd som kører højttaler/forstærker kombinationer under 10.000,- midt over...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Køb et sæt Dynaudio Xeo4! De er aktive = ikke brug for en stor klodset forstærker.
Med det sæt, får du lyd som kører højttaler/forstærker kombinationer under 10.000,- midt over...

M.v.h.

De kan ikke fås til 12000kr med stander kabel og evt lydkort/dac, de koster de billigste steder 12999kr for et sæt
Xeo transmitter koster 1999kr og så der der stadig ingen stander og lydkort/dac samt kvalitets kabel

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Sendt: 11 August 2015 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Vrøvl! Der er et helt nyt sæt Xeo 4, på dba, til 10.000,- inkl. hub.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Nu er der altså nogen der må forklare mig hvordan jeg er blevet så overrasket over så mange der anbefaler aktive højtalere. What's the fuss about??
Hvad er fordelene, ud over man kan undvære ekstern forstærker, og ikke mindst hvad er ulemperne? Altså i forhold til et set helt almindelige gode
gardine passive højtalere?

Frederik B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2014
Sendt: 11 August 2015 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hegel h80 spiller fint til prisen og har indbygget dac.
Til top Vis Frederik B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik B

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Frederik B skrev:
Hegel h80 spiller fint til prisen og har indbygget dac.

Kan da godt blive et problem da sådan en forstærker koster 10000kr og så der 2000kr til højtaler

Måske det her sæt? (årets højtaler hos whathifi i prisklassen)
Wharfedale

Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Der ville jeg da straks gå ud fra at de Triangle jeg har bestilt hjem til test er betydeligt bedre, udelukkende baseret på prisen. Kan selvfølgelig tage
fejl? Tænker jeg bruger ca. 6000 på højtalere, og 6000 på forstærker + evt. tilbehør

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hvilken triangle?

Dem her ? http://hifi-
freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-kompakte-hoejttaler e-triangle-esprit-titus-ez-p-1263.html

hvilken forstærker?

Måske brugt densen,thule audio,primare eller andet dansk

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 August 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Dine B-stock triangle højtalere er spændende men vær opmærksom på at de er 4 ohm's højtalere dvs måske en ret hård belastning for en simpel forstærker og en receiver vil da nærmest være håbløs tror jeg, Engelske Naim laver forstærkere der kan trække ned under 2 ohm og der finds andre også..

Iøvrigt er næsten alle basrefleks højtalere (dvs højtalere med et hul i) følsomme for boom I mindre rum hvis porten er bag og højtaleren ikke kan komme langt nok fra væggen
Højtalere uden hul er nærmest kult i visse flat earth kredse og ophav er UK.
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 August 2015 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt kan du få meget god lyd i dit budget på 10-12000 kr
jeg ville nok vælge noget brugt og primært engelsk
en god Creek eller Rega forstærker til en 3-5000 og et par Rega RS1 højtalere, disse boomer ikke selv på vægbeslag
jeg foretrækker klart ovennævnte fremfor klubbens Nad/Dali løsninger, jeg har et sæt Concept 1 som snart kommer på markedet 750/sæt så det jo ingen herregård

Dertil ville jeg anskaffe et par gode hovedtlf og gerne en dedikeret forstærker til disse så du kan afreagere uden nabo forstyrrelser og især nyde lydkvaliteten som ofte kan være ganske forbløffende over sådan et setup, senest har jeg hørt en Rega CD på Rega EAR amp og nogle AKG bøffer, det var suverænt og til at betale

Signalkilden er altid vigtig fordi lydkvaliteten starter der og ikke kan forbedres bare gengives af det øvrige udstyr (hvilket i sig selv er en kunst)
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Måske den her forstærker som er lidt billigere så den samlede pris ikke når over 12000kr

http://www.studiosound.dk/forstaerkere/integreret/nuforce-dd a-
120/

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 August 2015 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige at jeg har ejet den NAD D7050, og hvor jeg synes NAD laver mange fine produkter er den forstærker ikke et stort
hit i min bog.

Den føltes billig og var meget følsom på dens airplay funktion, og frøs også fra tid til anden.
Dertil kunne den forholdsvist nemt presses ud i max kapacitet synes jeg.

Jeg opgraderede den rimelig hurtigt.

Prøv at tage et kig forbi KT radio eller Lydbutikken, begge på Frederiksberg.
Jeg synes det kan være en bedre oplevelse, end de mange gange jeg har været forbi Hifiklubben.

Vedr. Dali Opticon tror jeg de bliver et hit, jeg synes også rigtig godt om Dalis produkter og havde selv nogle Ikon 6 Mk2 som jeg
syntes spillede rigtig rigtig godt til prisen.
Det er vidst Ikon serien som erstattes af Opticon.
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes