Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 04:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Helt nyt stereo system? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Du kan jo nok høre at vi alle har vores preferencer?.....og gerne vi anbefale noget vi selv har eller vil have eller har haft: De fransk
højtalere ser fine ud. Køb en ny int.-forstærker med hele svineriet i? Eller kik brugt efter et for/effekt sæt? En dac der kan køre
forforstærker og en effekt? en streamer der kan det hele og en effekt.....men så er der det der med en plattenspielser? personlig
kan jeg godt lide separate enheder, det giver flere muligheder og er mere langtidsholdbart. Personligt køber jeg næsten kun brugt,
man kan virkeligt finde noget guf for få penge nogle gange. Hvis man er hurtig! Det er svært at rådgive andre, men prøv dig frem.
Og der er andre butikker end hifiklubben.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Du bor i staden, så du har mulighed for at spørge de mange hjælpsomme forhandlere hvad de kunne anbefale... Der er så mange faktorer der spiller
ind, til at alle disse gode og velmenende råd du får nu, at du bliver mere forvirret... Brugt er en mulighed, men her skal man have et kendskab, ellers
fanger bordet.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 August 2015 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Spanget skrev:
Nu er der altså nogen der må forklare mig hvordan jeg er blevet så overrasket over så mange der anbefaler aktive højtalere. What's the fuss about??
Hvad er fordelene, ud over man kan undvære ekstern forstærker, og ikke mindst hvad er ulemperne? Altså i forhold til et set helt almindelige gode
gardine passive højtalere?

Tjah, der er næsten udelukkende fordele, med aktive højttalere. Skal det stilles op som plusser og minusser, så vær'sågod:

+ Man slipper for den store forstærkerkasse.
+ Man sparer strøm.
+ Man slipper for at trække højttalerledninger (højttalerne skal blot i nærmeste stikkontakt).
+ Man slipper for delefiltrets meget negative indflydelse på lyden.
+ Forstærker og enheder er tilpasset hinanden, så lydmæssige ulemper undgås = bedre lyd. Kan f.eks. spille dybere, end tilsvarende passive højttalere.
+ Bedre lyd, for de samme penge, som en tilsvarende højttaler+forstærker combo ville koste.
+ En del har mulighed for multirumsløsninger - F.eks. Dynaudio, hvor du kan spille forskellig musik, i forskellige rum, på samme tid - eller spille det samme i flere rum.

- Man kan ikke ændre/opgradere forstærker.
- Der kan være et begrænset antal tilslutningsmuligheder.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2015 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har sådan set forstået dit spørgsmål.
Men som det fremgår af svarene er det aldeles individuelt hvad man synes er godt.
Og chancen for at andre har samme smag som dig er minimal.

Jeg vil anbefale dig at starte med at vælge højtaler.
Den lyd du endegyldigt får, kommer i høj grad an på netop højtaleren.

Dit forstærkervalg afhænger også af højtaleren, da der skal være tilstrækkeligt med kræfter samt et passende lydbillede.. Eks. vil en
lystklingende højtaler med en lystklingende forstærker meget hurtigt blive et øretrættende par, også selv om begge produkter kan være af
rigtig høj kvalitet.

Egrgo, find din højtaler.

Med højtaler skal du være opmærksom på at en standerhøjtaler med fødder tilo, ikke fylder mindre end mange gulvhøjtalere.

Det er muligt at du falder for aktive højtalere.
Disse kan så være enten trådløse (skal dog stadig i stikkontakt) eller også skal de stadig have tilført et signalkabel.
Du skal være helt sikker på at du er begejstret for lyden af de aktive højtalere, for du kan ikke ændre deres lydbillede på samme måde som du
kan når du selv sætter Ht/forstærker sammen.

Jeg synes du talte ret begejstret for en Nad-forstærker...
Netop Nad har sædvanligvis et lydbillede som tager lidt af en agressiv top, og gør at den bliver rarere at høre på.
Du har jo hørt den i kombination med en højtaler, og det må have været godt.
Og så var det hørt med dine egne ører.

Ingen andre kan fortælle dig hvad der er godt.
Det er noget du alene selv kan afgøre.

Jeg ville tage de erfaringer du har gjort dig som grundlag for at vælge/evt. høre andet.

Ingen, og jeg gentager ingen, kan på nogen måde vurdere det for dig.

Stol på dine ører, de er dine bedste rådgivere.

Mvh.

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Spanget
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2015
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Alle! Jeg læser alt i skriver, og æder det råt! Har desværre ikke haft tid til at researche det hele, og få svaret jer, da jeg har haft travlt i disse dage,
og nu skal jeg i seng! Håber at vende tilbage i morgen, hvor jeg også er i København igen - så jeg skal nok ud på tur ;)
Til top Vis Spanget's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spanget Besøg Spanget's Websted

Joba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2015 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Tænker at det er en udfordring at finde en reolhøjttaler med nok smæk i til at opfylde dit behov for at lytte til electronic, dance, hård rock samt afspille lydsporet til film - øvelser der jo alle stiller et essentielt krav til højttaleren om at kunne præstere dynamisk og med punch.

En yderst billig, brugt sag som Dali Concept 2 leverer tilnærmelsesvist varen i et mindre lytterum som dit. Med sine fremadvendte basporte yder den forbavsende godt i det dybe område placeret i reolen.

En løsning kunne også være små reolhøjttalere suppleret af en subwoofer. Meeen...

Til sidst kan jeg som fortaler for hornhøjttalere ikke lade være med at foreslå disse:

http://www.av-connection.dk/?PGr=8004

Til top Vis Joba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joba

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 August 2015 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Joba skrev:
Tænker at det er en udfordring at finde en reolhøjttaler med nok smæk i til at opfylde dit behov for at lytte til electronic, dance, hård rock samt afspille lydsporet til film - øvelser der jo alle stiller et essentielt krav til højttaleren om at kunne præstere dynamisk og med punch.

Det er netop derfor jeg anbefaler aktive højttalere! Specielt når de er af bedre (HiFi) kvalitet, så kan de levere noget, som passive højttalere ikke kan....

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Joba skrev:
Tænker at det er en udfordring at finde en reolhøjttaler med nok smæk i til at opfylde dit behov for at lytte til electronic, dance, hård
rock samt afspille lydsporet til film - øvelser der jo alle stiller et essentielt krav til højttaleren om at kunne præstere dynamisk og med punch.En
yderst billig, brugt sag som Dali Concept 2 leverer tilnærmelsesvist varen i et mindre lytterum som dit. Med sine fremadvendte basporte yder den
forbavsende godt i det dybe område placeret i reolen.En løsning kunne også være små reolhøjttalere suppleret af en
subwoofer. Meeen...Til sidst kan jeg som fortaler for hornhøjttalere ikke lade være med at foreslå disse:http://www.av-connection.dk/?
PGr=8004

Ikke sådan noget billigt skrammel som dali concept det f......... nogen kedelige højtaler der bliver ulidelige at høre på ved høj lydstyrke
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes