| Forfatter |
|
clausj Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg er på ingen måde hifi-nørd og søger lidt rådgivning til køb af nye gulvhøjtalere.
Mit setup ef i dag følgende:
Denon AVR X3000 Surround receiver
KEF 5.1 surround (KHT1005) "the Egg"
KEF Q55.2 gulvhøjtalere (købt brugt for 15 år siden)
Stuen er en vinkelstue og den retning anlægget "peger" er ca. 50 kvm. (5 x 10 meter og vi sidder i midten).
Til filmbrug er anlægget sådan set udmærket, men jeg synes ikke mine Q55.2'erne er skarpe og markante nok til musik.
Der mangler noget klarhed, diskant og lidt fylde. De er jo ved at være bedagede og jeg har hørt hvordan en AVR X3000 kan lyde.
Musikstilen er primært klassisk, R'n'B og pop.
Hvad bør jeg kigge på. Budgettet er ikke fastlagt, men omkring de 10.000 som udgangspunkt.
/claus
|
| Til top |
|
| |
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at de dynaudio højttalere bliver for små i sådan en stor stue
Der er et sæt JBL ls80 til salg her på siden til 12000, de har 2x8"basser i stedet for 2x5,7".
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=295673
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 23 August 2015 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg ikke at du skal regne med. Hvis Denon'en er i underkanten, kan man jo vælge at smide en effektforstærker i mellem - Dynaudio'erne skal nok følge med. De sidder trods alt også midt i de 50 m2.
Dernæst så tvivler jeg på, at OP vil få det han mangler, i dine JBL'er. Ligesom de, alt andet lige, er nogle store "kasser".
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
mcshamus Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scanspeakhøjttalerne er rigtig flotte, og finishen ser meget professionel ud. Højttalerne er hjemmebyggede, hvilket bestemt ikke behøver at betyde, at de ikke dur. Blot sværere at sælge. De er aktive, hvilket i mine øjne er et stort fortrin. Eneste ulemper er, at delefilteret tilsyneladende er passivt, og at din Denon-forstærkers effektdel bliver overflødig. Jeg ville høre dem, hvis jeg var dig, for du kan meget vel risikere, at de til spotpris kan levere lige det, du efterlyser. Hvis du falder for det aktive princip, men ikke lige de nævnte højttalere, bør du også lægge øren til TP Tube 500, der kan meget mere end deres fadervor. Der er i dit nabolag (Sjælland) også et sæt Amphion til salg her på siden. Jeg har aldrig hørt højttalere fra Amphion, men har læst mange tests af de forskellige modeller, og alle synes at være begejstrede.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen - mit råd er, at lytte til Dynaudio! Tag ud og lyt - der er forhandlere rundt omkring. Så får du et rigtig godt indtryk af, hvordan de spiller. Jeg tror at netop Dynaudios lydfilosofi er netop det du søger...
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P skrev:
Igen - mit råd er, at lytte til Dynaudio! Tag ud og lyt - der er forhandlere rundt omkring. Så får du et rigtig godt indtryk af, hvordan de spiller.
|
|
|
Godt råd. Og når han så er i gang bør han også lytte til en masse andet.
Når det nu er "den rigtige lyd" der prioriteres fremfor rå kraft bør man naturligvis vælge med ørerne og ikke med øjnene. Tekniske data og størrelsen på basenhederne siger ikke så meget om hvordan højttaleren lyder. Forskellige konstruktører har forskellige lydidealer og så handler det jo om at finde ud af hvad der passer bedst til egne præferencer.
For hififreaks er det en fornøjelse at lytte til så meget som muligt, for andre er det en besværlig omvej. Men jo mere man lytter til des større sandsynlighed for at man får et sæt højttalere der lever op til forventningerne og des større bliver glæden ved at lytte til musik i mange timer fremover.
|
| Til top |
|
| |
clausj Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen - regner med at få lyttet på nogle Dynaudio i løbet af ugen. TP500 er nok i overkanten prismæssigt.
Der er et par Dynaudio 72SE til salg på dba.dk til 5.000 - umiddelbart får de rigtig gode ord med på vejen.
Hvorledes vurderer I at de vil passe til stilen og rummet? Er Excite serien markant bedre?
/Claus
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Excite serien er noget bedre, ja.
Jeg overvejede selv 72, men endte op med en standerhøjttaler, fra Contour serien.
Bemærk, at Dynaudios højttalere altid er opgivet til 4 ohm. De er IKKE svære at trække, som mange fejlagtigt tror. Derimod så spiller de bedre og bedre, desto flere watt man har bag dem. D.v.s. jo stærkere forstærker du har, desto bedre spiller de. Så hvis man starter med forstærker X, så vil højttaleren simpelthen følge med, og blive bedre, hvis man senere opgraderer til forstærker Y.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |

Tager en pause!
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu Stanleys vise ord. Dynaudio er ikke (nødvendigvis) svaret på dine bønner. Mig har de aldrig imponeret. Ikke engang topmodellen. B&W har
heller aldrig sagt mig noget. Ikke engang topmodellen. Så brug nogen tid med et åbent sind, og hvis Dynaudio viser sig at være sagen, er det da bare
om at slå til.
Ellers - prøv at kigge efter højttalere med båndmellemtoner og -diskanter. Elac, Infinity, ADAM og mange andre.
Jeg kiggede i dba. Der er et sæt TP500 til kr. 8.000. Endda i kromudgaven, der er dyrere end den gængse. Det er b i l l i g t.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcshamus.
Ja, sjovt som præferencer er forskellige. Jeg er f.eks. slet ikke til bånd (med mindre vi taler elektrostat). Jeg synes at bånd - specielt i diskantområdet - er træls at høre på, når det gælder metalinstrumenter, s-lyde o.s.v.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcshamus.
Mener du seriøst, at TP500 er et alternativ til Dynaudio?
De er jo ikke andet end en forvokset BeoLab 8000. Skal det endelig være aktive højttalere, er der mange andre (og bedre) alternativer - heriblandt også Dynaudios aktive højttalere.
Ang. hvad man synes om Dynaudio, så spiller der meget neutralt, hele vejen. Men nogle foretrækker selvfølgelig højttalere, med visse "betoninger".
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |

Tager en pause!
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P - say no more. Jeg ryster min kasse.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
højttaler test
Her er et link, med det du efterspørger til, disse er nye
Ellers må du ty til brugtmarkedet, og diverse test.
Men de 3 gulvhøjttalere og Burchardt virker på mig spændende og velvalgte valg til dit nuværende behov... Og budget
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja... Det så så fint ud  Men testen finder du på JP digital-lyd.
Beklager
|
| Til top |
|
| |
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P jeg kan forstå at du er glad for dynaudio, men med en standerhøjttaler er du jo ikke vant til bas/fyldig lyd.
Jeg mener ikke at den JBL højttaler er en tjubang højttaler, men jeg holder stadig på at et stort rum kræver større enheder, ellers bliver det en tynd lyd helt uden fylde
Clausj, det er fint at du tager ud og lytter, det er bare de færreste der har så stor stue som dig, derfor ville det optimale være hvis du havde mulighed for at høre højttalerne i din egen stue
|
| Til top |
|
| |
clausj Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
k.s.p: De viste JBL ser også spændende ud og får jo gode anmeldelser. Spørgsmålet er så om min forstærker kan trække dem?
|
| Til top |
|
| |
clausj Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2015 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcshamus: De TP500 du set på dba.dk koster 8.000/stk = 16.000. Så knapt så billigt
|
| Til top |
|
| |
Apexx512 Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
clausj skrev:
k.s.p: De viste JBL ser også spændende ud og får jo gode anmeldelser. Spørgsmålet er så om min forstærker kan trække dem?
|
|
|
Jeg har også et sæt, og det er en virklig god højtaler, din forstærker kan ikke trække dem, den kan i virkligheden slet ikke trække noget stereo i
den prisklasse, men bare sæt en effektblok i pre-out og videre til højtalerne. Men de er mest til rock, allround og film. Jeg tror ikke klassisk er noget
de gør sig i, der er for meget luft i diskanten og de er for hårdtslående. Selvfølgelig hvis man kan gøre et godt køb på dem er de sikkert bedre end
hvis du går ned i højtaler.
|
| Til top |
|
| |
clausj Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apexx512: Interessant info. Hvad vil du anbefale af effektblok til rimelige penge?
|
| Til top |
|
| |
Apexx512 Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 25 August 2015 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt klart en demo model fra en forretning/herinde fra køb salg bytte sektionen/eller dba, ved ikke hvor du er, men der er masser i KTradio på vesterbrogade. Det effektrin der sidder i min er identisk med Rotel - RB-1552 til vejl. pris 8k, men jeg tror ikke prisen er helt fast ;). Ellers gør de fleste effektblokke tricket, er de ikke lige i øjet så kigger man bare på prisen, for så sidder der sikkert bare nogle dyrere komponenter rundt omkring der løfter det hele op.
|
| Til top |
|
| |