Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nyt HIFI setup - kommentar ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martanks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg skal om et par måneder flytte ind i en ny lejlighed, og i den forbindelse har jeg tænkt mig at lave en komplet opgradering af mit HIFI udstyr.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få nogle kommentar til de ting jeg påtænker at købe.

TV til stue:
Her står mit valg mellem disse to plasma TV.

Samsung PS50B855Y1W
Panasonic TX P50V10E

Brugsinfo.: Jeg skal bruge Tv’et til at se Blueray film, se Yousee kabel TV, via deres HD Samsung boks, hvor jeg skal se en del fodbold, samt bruges til mit mediecenter.

Kommentar: Jeg hælder selv mest til Samsung.

TV til soveværelse:

Samsung LE32B655T2W

Brugsinfo.: Skal bruges som et normalt soveværelses TV. Mest til alm. TV kiggeri, men det bliver også tilsluttet til mit mediecenter.

Kommentar: Jeg vil gerne have et Samsung, da jeg synes deres medie@2.0 funktion lyder smart.

Mediecenter:
Jeg vil bygge mit mediecenter selv, med disse hovedkomponenter:

Kabinet: Antec LifeStyle Fusion
Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (Har onboard HDMI, SPDIF, og kan hardware decode flere forskellige videoformater.

Surround receiver:
Valget står mellem disse to:

Onkyo TX-SR606
Onkyo TX-SR607

Brugsinfo.: Skal bruges til lyd fra mit TV i stuen, og mit mediecenter, til at spille min rippede musik.

Kommentar: Jeg påtænker at bestille receiveren hjem fra Tyskland over nettet, da der er en del penge at spare. Umiddelbart kan jeg ikke se at der er den store forskel på de 2 modeller. For mig at se er 607’eren en opdatering af 606’eren.
Der er også kun ca. 500 kr. forskel i prisen på dem.

Højtalere:
Dette er et område jeg ved meget lidt om, så jeg regner med at stikke hovedet ind i den nærmeste HIFI butik, og få en snak om mine muligheder.

Om det skal være gulvhøjtalere eller satellithøjtalere ved jeg heller ikke endnu.

Er det realistisk at købe et OK sæt, dvs. 5.1 med subwoofer, for omkring 5.000-10.000 kr. (helst tættere på 5 end 10)??

Brugsinfo.: Stuens størrelse er på ca. 25 m2.

Da jeg sad og tænkte over alle disse komponenter, blev det hurtigt lidt forvirrende, så jeg besluttede mig for at prøve at tegne det i Visio.

Jeg har lagt den tegning her

Kommentar: De længste kabler der dem der skal gå mellem ”setup’et” i stuen og Tv’et i soveværelset. Her er der ca. 10 meter i mellem (inkl. at kablerne bliver kørt op over en dør)

Er der i denne forbindelse nogen der kan anbefale en god HDMI splitter med min. tre udgange. Jeg har selv overvejede denne: Lindy HDMI 1.3b aktiv forstærker/splitter 1 til 4

Jeg ser frem til at høre jeres kommentar.

/Tanks

Til top Vis martanks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martanks

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale Panasonics V10-serie. Mine forældre har et sådant TV i 50" og leverer et virkelig godt billede - næsten lige ud af kassen.

De bruger det sammen med digital TV fra Yousee - dog uden Samsung-boksen. De bruger den indbyggede DVD-C-tuner.

Du kan prøve at tage et kig på www.flatpanels.dk Her har man testet både modellen fra Samsung og Panasonic.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Mhs til tv så  gå for gud skyld ned og kig på det. Specielt hvis du skal se meget sport er det vigtigt at det er godt lige til det. Og i den forbindelse at tuneren er god!

Forstærker: Har ikke den store kendskab til onkyos lydkvaliteter, så pas.

Højtalere: Hvis du ikke har noget mod at købe brugt burde der være fine muligheder eks. http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60970250 som fint ville kunne spille en bluray film op. Hvis du dog lægger meget vægt på musikken er der nok flere der vil skælde concept 6 en lille bitte smule ud.

et "lille" sæt jbl hvis der virkelig skal tryk på http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60893092 i den dyre ende af dit budget, men mon ikke det kan forhandles i disse tider.

Andet sæt JBL: http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-e-hoejttalerpakke-4482p.htm l

Til mediacenter: Vær obs på at hdmi i pc sammenhæng ikke altid betyder audio via hdmi, og oftest højst kun i samme kvalitet som en spdif.

held og lykke med det.

martanks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Du kan prøve at tage et kig på www.flatpanels.dk Her har man testet både modellen fra Samsung og Panasonic.

/Henrik

Hej Henrik.

Ja, har jeg godt været inde og læse anmeldelserne af de to TV. Og som jeg læser det ligger de meget tæt, dog ser det ud til at Samsung vinder med et mulehår

/Tanks

martanks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Mhs til tv så  gå for gud skyld ned og kig på det. Specielt hvis du skal se meget sport er det vigtigt at det er godt lige til det. Og i den forbindelse at tuneren er god!

Det havde jeg bestemt også tænkt mig. Jeg skal bare lige finde en butik der har dem i udstilling, nogen forslag i København?

Ney_ skrev:

Højtalere: Hvis du ikke har noget mod at købe brugt burde der være fine muligheder eks. http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60970250 som fint ville kunne spille en bluray film op. Hvis du dog lægger meget vægt på musikken er der nok flere der vil skælde concept 6 en lille bitte smule ud.

et "lille" sæt jbl hvis der virkelig skal tryk på http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60893092 i den dyre ende af dit budget, men mon ikke det kan forhandles i disse tider.

Andet sæt JBL: http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-e-hoejttalerpakke-4482p.htm l

Jeg havde slet ikke overvejede at købe brugte højtalere, men det vil jeg da klar overveje. Tak for linkede, det vil jeg kigge nærmere på.

Er der nogen faldgruber jeg skal være opmærksom på, når man kigger på brugte højtalere??

Ney_ skrev:

Til mediacenter: Vær obs på at hdmi i pc sammenhæng ikke altid betyder audio via hdmi, og oftest højst kun i samme kvalitet som en spdif.

Hvad mener du med "kun i samme kvalitet som en spdif"? Er SPDIF ikke den bedste måde at forbinde tingene på rent lydmæssigt?

/Tanks

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

SPDIF understøtter ikke en høj no båndbredde til  de nye HD lydformater. Så hvis du har tænkt dig at se bluray fra mediecenteret med HD lyd skall du sikrer dig at hdmi udgangen rent faktisk understøtter dette. Det er meget typisk for pc'er at de tager spdif udgangen fra lydkortet og sætter denne sammen med billedudgangen og outputter det hele via hdmi. Var bare så du var klar over dette. Er desværre et af problemerne med HDMI, man er ikke garanteret det kan det hele, hvilket skaber lidt forvirring til tider. Håber det hjalp

Mhs til tv burde hifiklubben have Samsung og tapeconnection panasonic, men jeg ville nok lige ringe til hifiklubben først da 855 er rimelig nyt, så er nok ikke alle deres afdelinger der har det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes