Hej alle,
jeg har samlet elektronikken til en hjemme-biograf, og kæmper nu med at forstå signalets vej fra disken til lærredet.
Jeg fandt ud af hvor lidt forståelse jeg havde af problematikken, da jeg satte "Digital Video Essentials - HD Basics" på. Her er der et test-mønster, der viser en 4-niveau grå-skala i midten, samt 3 søjler på hver side. Den ene vist 2% over "sort", 4% over "sort" og den yderste "under sort".
Som jeg har forstået det, går HD-skalen fra 16-235, med 16 værende "sort" og 235 værende "hvid", således at video-signalet kan indeholde informationer "under sort" og "over hvid". Det var dette, som test-mønstret skulle illustrere.
Men.. jeg kan ikke se "under sort" søjlerne, så eet eller andet sted fra BD til lærred blir signalet "klippet" af til 16-235.
PS3:
Indstilllinger->Video Indstillinger->BD/DVD Opskalering=Sluk
Indstilllinger->Video Indstillinger->BD/DVD Video Output Format (HDMI)=Automatisk
Indstilllinger->Video Indstillinger->BD/DVD Audio Output Format (HDMI)=Bitstrøm
Marantz:
Menu->Manual Setup->HDMI Setup->RGB Range=Enhanced (0-255)
PS3 er forbundet til Marantz, der er forbundet til Benq W600, alt med HDMI.
Er der nogen der kan sige mig, hvor signalet blir klippet? Jeg kan ændre video-indstillinger (lysstyrke kontrast osv) både på Marantz og Benq, så ændrer de begge på video-signalet?
Der sker vel en D/A-konvertering i processen af video-signalet - men hvor sker det når jeg spiller BlyRay?
håber nogen kan hjælpe med den grundlæggende forståelse..