| Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
norvig skrev:
|
Ja. Det mener jeg. (Selvfølgelig med det forbehold, at man bør lytte til det først, og så vurdere, om man synes, forbedringerne er det værd).
Personligt synes jeg også det er rart, at når man f.eks. har en forstærker, man er glad for, så kan man gøre betingelserne for den bedre ved strømkabler og andre tweaks, så den får de bedste muligheder for at præstere sit bedste.
|
|
|
Jo, men nu taler vi kun om powerkabler. Så skal han også have signalkabler og højttalerkabler. Hvis de også skal være i et tilsvarende prisleje, ender han jo med at have brugt lige så meget på kabler som han har brugt på udstyr.
Mon ikke de fleste af os har en grænse for hvor meget vi kan/vil bruge på hifi. Derfor virker det fornuftigt at vurdere hvordan pengene skal fordeles mellem de enkelte dele af setuppet. Der er meget forskellige meninger om hvilken fordeling der er mest hensigtsmæssig, men at afsætte 40-50% til kabler og andre tweaks synes jeg nu lyder helt skævt.
Det er fint nok at prøve at få sin forstærker til at præstere sit bedste, men man kan vel også bruge så mange penge på det så man måske hellere skulle have købt en forstærker der kan præstere endnu bedre.
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler betyder vanvittig meget. Jeg har ikke oplevet dynamikmangel med elkabler, som jeg selv bygger. W&M kablet med fornuftige stik kan bygges for fornuftige penge. 1,5 m med Furutech F1E11 Schuko og Wattgate apparatstik og 1,5 meter W&M powerkabel koster sølle 718,50 kr. og du får en kulsort baggrund og et flot stereoperspektiv. Kablet er i 4 kvadrat x 3 i ren kobber. Kan købes hos Hificable ApS.
http://hificable.dk/produkter/19-powerkabel/
Signalkabler og ht. kabler og for den sags skyld digitalkabler har også stor indflyderse.
Vil man ikke tro på det, må man da en tur til ørelægen eller sluge et par kameler.
Jeg har selv sat en grænse på max. 3000 pr. signalkabel, da midlerne ikke er ubegrænsede. Det kan man nu nå langt for!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
et beskedent bidrag herfra lav netkabler selv - brug gammeldags bomulds-isoleret ledning og bakelit-stik/dåser det rykker
|
|
|
Lige præcist - jeg er endda så heldig at bo i et ældre hus, hvor også stikkontakterne på vægen er af bakelit, og kabelføringen i væggene er af forsølvet kobber i olieret bomuld. Så fåes det simpelthen ikke bedre
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| Jo, men nu taler vi kun om powerkabler. Så skal han også have signalkabler og højttalerkabler. Hvis de også skal være i et tilsvarende prisleje, ender han jo med at have brugt lige så meget på kabler som han har brugt på udstyr. |
|
|
Ja, det kan du have ret i. Men jeg tror også, det kan være fornuftigt, at investere godt i kablerne. Det handler jo om at få det bedste ud af det. Og så kan man altid starte med et godt strømkabel og så købe signalkablerne senere.
Stanley skrev:
| ...men at afsætte 40-50% til kabler og andre tweaks synes jeg nu lyder helt skævt. |
|
|
Ja, det virker umiddelbart mærkeligt, det vil jeg give dig ret i. Jeg kan dog fortælle om en oplevelse, jeg havde. Jeg var til lytteaften med Nordost-kabler. En 3.000 kr.s forstærker og en cd-afspiller i samme prisleje. Med Odin/Brahma/Valhalla strømkabler og en Thor-strømbox foran, lød de fantastisk smukt. Vi taler selvfølgelig 200.000 kr. i strøm, (AV!) men jeg vil hellere have den kombo end et forstærker/CD-sæt til 20 - 30.000, uden de kabler foran.
Stanley skrev:
| Det er fint nok at prøve at få sin forstærker til at præstere sit bedste, men man kan vel også bruge så mange penge på det så man måske hellere skulle have købt en forstærker der kan præstere endnu bedre. |
|
|
Du har ret i, man kan bruge for mange penge på tweaks. Men har man en forstærker til 10.000 og ønsker at forbedre sit anlæg, og ikke vil bruge for mange penge, så kan man f.eks købe et kabel til 2.500. Og så stadig have den forstærker, man er glad for. __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 23 September 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens-B skrev:
|
snipper:
"Kabler betyder vanvittig meget. Jeg har ikke oplevet dynamikmangel med elkabler, som jeg selv bygger........"
"Vil man ikke tro på det, må man da en tur til ørelægen eller sluge et par kameler. "
|
|
|
Der er vist temmeligt meget hokus pokus, og voodo, samt snakeoil gemt i det emne .....
Jeg kan ikke på nogen måde påstå nogen hører forkert, men hvis der skal være tydelig dynamikmangel, skal man have fingrene i et kabel, der begrænser den mængde strøm, der kan komme ind i strømforsyningen på et apparat - i en normal husinstallation, sidder der 10 eller 13amp sikringer i målerskabet, hvor strømmen skal gennem en temmeligt tynd tråd, alligevel giver det sådan cirka et par tusind watt - der igen betyder at netspændingen måske falder 2 volt ved fuldt strømtræk.
Så vender vi den rundt, skal man vist skifte fra gode kabler, til noget der er i tykkelse med sytråd, før det kan påvirke en forstærker så meget, at dens dynamik formåen reduceres.
og ........ hvormange tester egentligt kabler med nøjagtigt samme stykke musik ? ved samme lydstyrke.
det ville være rart den dag nogle kan lave nogle målinger der kan dokumentere de forbedringer, deres gurukabler giver, det kan ikke være så svært. (jeg har ikke set nogen endnu.)
Men lad nu være med at påstå folk der ikke synes der er forskel trænger til et besøg hos ørelægen - ok ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
norvig skrev:
|
Men jeg tror også, det kan være fornuftigt, at investere godt i kablerne. Det handler jo om at få det bedste ud af det. Og så kan man altid starte med et godt strømkabel og så købe signalkablerne senere.
|
|
|
Ja selvfølgelig kan man altid forbedre efterhånden som man får penge til det. Men jeg mener jo bare at man bør gøre sig nogle overvejelser fra starten så man ender med et setup der passer sammen. Vi kan vel godt blive enige om at det næppe vil være smart at købe en cd-afspiller til 30.000 hvis man så kun har 5.000 tilbage til forstærker og højttalere. Inden man begynder at købe udstyr bør man vel have en ide om hvilket setup man er igang med at opbygge og hvor meget man må bruge på hver del. Om man så køber det hele på en gang eller man spreder sine indkøb over flere år er vel ligegyldigt. Jeg vil nu stadig mene at det lyder skævt hvis man ender med at have brugt halvdelen af sine penge på kabler.
norvig skrev:
|
Du har ret i, man kan bruge for mange penge på tweaks. Men har man en forstærker til 10.000 og ønsker at forbedre sit anlæg, og ikke vil bruge for mange penge, så kan man f.eks købe et kabel til 2.500. Og så stadig have den forstærker, man er glad for.
|
|
|
Så er vi jo tilbage hvor vi startede. Hjælper det at han køber et dyrt kabel til forstærkeren, hvis han benytter det sammen med en standard stikdåse og kabel fra NKT fra stikdåsen til væggen ?
Ender vi så alligevel ikke med din første anbefaling hvor han skulle have 3 dyre powerkabler og en dyr "stikdåse" ?
Jeg siger ikke at han ikke skal være glad for sin forstærker. Jeg er også glad for min Marantz PM-15S1, men derfor kunne jeg måske godt have været mere glad for en PM-11S1. Men igen, økonomien spiller også en rolle for de fleste af os. Derfor handler det om at bruge de midler man har fornuftigt på alle led i setuppet.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man får utrolig meget for de første 100 kr. og ufattelig lidt for de sidste mange tusinde kr.
|
| Til top |
|
| |
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der for alvor rykkede i mit setup var da jeg lånte en PurePower, kabler og div skinner ga´ ikke rigtigt noget... men desværre fyldte den alt for megte til at kunne være i mit rack :-( skal ha en Ps audio power plant...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Stevns
Du har ret i, at mange nok ikke tester med lige det samme nummer og samme lydtryk. Og lige det med lydtrykket, det skal ikke være særligt højt, ellers mister man de fine info og lyttetræthed forekommer hurtigere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 24 September 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke tester med præcis det samme stykke musik, fra samme medie - vil det da være galmandsværk at påstå der er forskel. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
den bedste og mest effektive tweek er netkabler i dit setup. Du kan jo låne et par stykker og prøve selv, så kan du vurdere hvad du syntes  Det er nok det emne der skaber mest kontravers mellem hifi folk, men vi hører jo også forskellige, så fair nok, men at det ikke forbedre lyden er forkert.
|
| Til top |
|
| |
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Målinger D'herrer!
Mine ører fejler ikke noget og jeg kan dæleme ikke høre forskel på fornuftige kabler (læs billige) og dyre. Jeg kan simpelt ikke begribe at vi skal ofre så meget på kablerne.
Jeg bruger selv kvalitetskabler til mine højttalere i 6 kvadrat, oxygen- og halogen frit. De er 100 % magen til de stive kabler der sidder i moderne eltavler. God kval til billige penge. Intern kabling er kimber tc4, men det kunne ligeså godt være noget andet billigere. Mine signalkabler er fornuftigt skærmede med gode kontaktflader. Igen i en påstået "ren" kobber kvalitet, men billige. Så snart strømmen rammer forstærkeren er det jo alligevel et billigere kabel den rammer, og lige inden den forlader forstærkeren er der heller ikke tale om kabler til kr. 4000,- pr meter. I det mindste ikke de 30 forstærkere jeg har kigget ind i gennem tiden.
Jeg kan godt forstå at man ikke skal bruge l**tekabler med dårlig afskærmning, men derfra og til at bruge en halv månedsløn på kabler er vist ikke videnskabeligt underbygget. Jeg har ihvertfald ikke kunnet finde noget.....
Nå tilbage til emnet: Vil nyt powerkabel give et løft.... Måske til din pengepung, men nok ikke til lyden. Prøv det selv, men husk, at kablet skal "tilspilles" i mindst 400 timer ( indtil du ikke kan huske hvordan det lød før ).
På forhånd en undskyldning til alle dem jeg netop har trådt over tæerne. I skal være velkomne til at dokumentere at jeg tager fejl. __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er et svært valg, det er let at peje på produkter man ved der giver et stort løft, men så er prisen også der hvor du nok får mere for pengene ved at bruge dem på elektronikken. På den anden side så har jeg også selv prøvet de billige produkter så som xindak pc-03 og supra, disse har ikke været nogen susses hos mig og vil entlig sige at jeg lige så gere ville spille med standart kabler.
Hvad skal man så anbefale ? tjaa Furutech har jeg noget erfaring med og de har faktisk givet et løft uden at man bliver total blanket af, deres lille FP-314AG er faktisk ganske godt, du kan starte med at montere Bals stik og hvis du så syntes at det skal være bedere så skift dem til furutech's egne stik (udervuder ikke betydningen af stikket). Strømskinden vil jeg peje på Furutech e-TP60-E, de beste priser på Furutech jeg har set er hos Sound & Magic i nordjylland.
http://www.soundandmagic.dk/index.asp?page=product&provi der=2&group=32
http://www.soundandmagic.dk/index.asp?page=product&provi der=2&group=34
Jeg vil forslå du køber så du kan lave 3 stk netkabler (tilgang/amp/dac) og selvfølgelig fordelerdåsen, så burde få et anseligt løft. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis og ifald en stump netkabel påfører anlægget en virkning er det da påfaldende at virkningen oftest er lige propertionel med prisen...en forandring næsten altid til det bedre...tilfældigt.. næppe.
Skulle det nu vise sig der er en forandring skal den være temmelig stor for at man kan høre den...næppe sandsynlig...så kunne man også måle den med relativt simpelt udstyr. Den største forandring er den der foregår mellem ørerne...troen på at hvis det er dyrt må det være godt. Det giver bare ingen mening...
Beklager og undskyld __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Hvis man ikke tester med præcis det samme stykke musik, fra samme medie - vil det da være galmandsværk at påstå der er forskel. |
|
|
Nemmerlig __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke kan høre forskel er det da bare lade være med at købe, hvor svært kan det være 
men hvis man ikke prøver er det da utroligt 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
ginger skrev:
et beskedent bidrag herfra lav netkabler selv - brug gammeldags bomulds-isoleret ledning og bakelit-stik/dåser det rykker
|
|
|
Lige præcist - jeg er endda så heldig at bo i et ældre hus, hvor også stikkontakterne på vægen er af bakelit, og kabelføringen i væggene er af forsølvet kobber i olieret bomuld. Så fåes det simpelthen ikke bedre 
|
|
|
Ha ha ha, det er min husmands jordbunke osse udstyret med. Så det er altså derfor jeg har så god lyd. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt 2 skiver de sidste 25 år i jagt på forbedringer i mit anlæg.
Den ene, på cd, er Karl Böhms indspilning af Mozarts Kv 361 i B-dur, 4. satsen "Gran Partita" på DG. Serenade for 13 blæsere, som i langt de fleste tilfælde indspilles med kontrabas i stedet for kontrafagot. Jeg elsker kontrafagot. På Böhms indspilning er kontrafagotten svær at "få fat på", på grund af DG's sædvanlige skodindspilninger fra 60'erne, hvor alting blev komprimeret, så alle kunne spille det. I lykkelige tilfælde, kan man sagtens høre kontrafagotten. På mindre gode anlæg lyder det som en kontrabas. Jeg har den også på LP, som er lige som cd'en.
Den anden er Beethovens 1. klaverkoncert med Arturo Benedetti Michelangeli, Giulini og Wiener Symphoniker. Også DG fra ca. midten af 70-erne. LP. Liveoptagelse. Køb endelig ikke cd-en den er ganske elendig. Der er fint rum og god fornemmelse for musikernes placering. Derudover er der klapsalver, så man kan høre, om fasen er i orden. Man er ikke i tvivl. Er genudgivet på LP i 180 grams vinyl.
Derudover Water of Love og Six Blade Knife med Dire Straits, de er nu så gode og med masser af dynamik.
Jeg har lige indsat et PS Audio AC-5 strømkabel på min forstærker. Det er den største enkeltstående forbedring af mit anlæg siden køb af forstærker og ht. Jeg fik et rum med overvældende præcision og nærvær. Hvordan pokker skulle man dog kunne måle det? Selvfølgelig kan man ikke måle noget, der ikke er en eksakt videnskab. Hvad med at bruge sine ører i stedet for?
Hvem siger, at det dyreste kabel er det bedste? Nogle har tilsyneladende fået den idé, at kabler er noget fis, det er da ok, men derfor er der da ingen grund til at nærmest gå og gøre andre til grin. Jeg har beskæftiget mig med kabler i næsten 25 år, og jeg kan sagtens huske mit første Monster M 1000. Det var en sand revolution. Det, der er godt hos én, behøver ikke at være lige så godt i et andet anlæg. Brug nu ørerne, det er det, man har dem til. Glem forudfattede meninger.
mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |