| Forfatter |
|
Lars E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 03 September 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogen herinde som har haft mulighed for at eftervise nærfeltsteknikken? Jeg mener, som f.eks. har haft mulighed for at sammenligne med en "rigtig" måling i et lyddødt rum.
Normalt placerer man jo mikrofonen ca. 0.5 cm fra enheden og skalerer derefter målingen med (radius af enheden) / (4*måleafstand), når man antager en 4*pi udstråling ved lave frekvenser.
Kunne være interessant at vide hvor præcis metoden er, da det ofte er den mulighed man har for at måle hjemme i stuen.
Venlig hilsen Lars
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 03 September 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nærfeltsteknikken, mener du så også gating teknikken ?
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej D A O
Ja altså nærfeltsmålingen af bassen skal så efterfølgende "sættes sammen" med den gatede måling af selv samme enhed målt på f.eks. 1 m afstand. Alt i alt et resultat der er det bedste bud på en fritfeltsmåling (lyddødt rum).
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars E
I min verden er nærfeltsmålingen kun brugt fordi næsten ingen har adgang til et lyddødt rum,
Det er brugt fordi forskellen er minimal og nærmest uden betydning når man tænker på hvor elendig vores
private hjem er!
Det er et arbejds redskab som gør os det muligt at måle noget, hvor man før skulle bruge millioner af kroner
på et rum, som kun meget få i Danmark har.
spændende emne, vil læse med på fra siden, da jeg måske mest af alt kun har en teoretisk viden om det!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig virker både nærfeldt og Gating målinger. Magasiner som High Fidelity og Hif & Elektronik har brugt det. Sidst nævnte brugte udendørs målinger, som kan sidestilles med et lyddødt rum og Gating. Men går da ud fra, at bladet senere fik råd til det udstyr som High Fidelity brugte. Og selvbyggere kan jo også nu bruge det på hjemmeplan. Så jo, det virker. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har ikke haft mulighed for at måle i lyddødt rum, men går da 100% ud fra at gating målinger virker.
Man skal dog have for øje hvad man måler. hvis man f.eks. måler for tæt på giver det ikke en måling som svarer til 4PI udbredelse men 2PI. (Bafflestep måles ikke korrekt).
Derudover virker diffraktioner anderledes hvis man måler i 1meter afstand i forhold til f.eks. 10cm.
Metoden med at måle bas nærfelt, viser præcist baseenhedens bidrag til lyden, og kan fornuftigt adderes for at få en måling der modsvarrer lyddødt rum. Men spørgsmålet er igen hvor interessant lyddød rum måling er. I basområdet, har rummets dimmensioner og placering af højttalere stor betydning for frekvensgang.
Jeg har brugt nærfelt basmålinger til at bestemme om afrulning er som forventet. Forvrængning , og watefall plot for basenhed alene bliver man også nød til at ty til nærfeltmålinger, da man ikke kan gate sig ud af rummets indflydelse. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
(slettet) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2012 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for inputs. Altid interessant læsning.
Jeg er ret overbevist om at en nærfeltsmåling vil have den rigtige form på frekvenskurven (lad os sige fra 150-200 Hz og nedad). Min bekymring går mere på det absolutte niveau som man ender op med ved at bruge formlen (radius af enheden) / (4*måleafstand), som jo også er den Keele beskriver i sit paper.
Har nogen derude erfaring med hvor godt man rammer det absolutte niveau man ville få ved at måle på samme enhed i et lyddødt rum på 1-2 m afstand? Lad os antage et lukket kabinet med smal front så en 4 pi udstråling kan antages ved lave frekvenser.
Jeg er interesseret i at vide det, så jeg ikke får opbygget falske erfaringer ;-)
Lars
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du vil beregne ud fra nærfeltmålinger. Men mon ikke beregningen passer.
Du får en meget god ide' af følsomheden ved måling i lytteafstand, så er det bare at justere nærfeltmålingen op.
Vil lige se om jeg har nogle målinger til at demostrere.
__________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen
>Er der nogen herinde som har haft mulighed for at eftervise nærfeltsteknikken? Jeg mener, som f.eks. har haft
mulighed for at sammenligne med en "rigtig" måling i et lyddødt rum.
iflg mh-audio.nl er der forskel ! Derfor jeg smed det link :-) og ved
ikke lige om du havde set det. __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2012 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Fandt lidt, her en måling på fuldt system samt bas nærfelt. Som der kan ses er der en del roomgain under 60Hz.
Kan du evt fortælle lidt mere om hvad dit mål er med at vise frekvensgang i lyddødt rum?
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
LGrau@ I en almindelig stue vil du ikke kunne lave en gated måling med brugbar info under ca. 500 Hz. En nærfeltsmåling er typisk brugbar op til max. 200 Hz. Derfor vil jeg ikke mene at man bare kan justere niveauet op. Man ved ganske enkelt ikke hvilket niveau man skal justere op til, da der er et "hul" fra 200-500 Hz.
D A O@ Jeg så godt figuren, og den forskel du ser er jo netop den du prøver at udligne med formlen i mit første indlæg. Det vil bringe nærfeltskurven ned til den gatede måling nederst i plottet. Spørgsmålet er så bare hvor præcis denne justering er?
Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2012 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er lidt at bestemme den præcise position til membranen ved nærfeltmåling, da membranen ikke er plan.
Så er ikke sikker på det er en mere præcis metode.
Har du et aktuelt projekt hvor du har problem med at alligne mellemtone/basniveau? eller er det mere teorien bag målingerne
du vil have på plads?
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars E skrev:
D A O@ Jeg så godt figuren, og den forskel du ser er jo netop den du prøver at udligne med formlen i mit
første indlæg. Det vil bringe nærfeltskurven ned til den gatede måling nederst i plottet. Spørgsmålet er så
bare hvor præcis denne justering er? |
|
|
nærfeltsmålinger er en væsentlig forbedring end en måling uden, da målingen ellers ville være fuld at
resonanser fra rummet. husker dem fra 60-70erne og lidt ind i 80erne, hvor man ikke kunne genkende
noget fornuftigt.
men du har ret i at det sidste justering skal klares med vores øre, da intet rum/stue opfører sig ens.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser på de målinger High Fidelity og Hifi & Elektronik lavede, så udførte man jo nærfelts målinger på alle 3/2 enheder i en højttaler. Og det var med mikrofonen få mm fra enhedens membran. Ved diskanten kunne man dog ikke undgå diffraktion/reflektioner mellem mic hus og membran, hvilket dog gav lidt krøller på kurven. Så målinger her kan da godt laves over de 200hz.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2012 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich
Er du sikker på at det ikke var gating ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
allanowich
Er du sikker på at det ikke var gating ?
|
|
|
Det vil jeg da håbe, giver ikke realistisk frekvensgang når man måler så tæt på.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2012 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau>Det vil jeg da håbe, giver ikke realistisk frekvensgang når man måler så tæt på.
kan man ikke måle "en" enhed tæt på med gating ? jeg tænker ikke lige på 1 cm men så 10 cm eller 30 cm
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2012 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først vil jeg lige sige, at man i øjeblikket ikke får en mail om nye indlæg. Men bladene målte både i nærfelt og i frifelt typisk 1 meter. Nærfelt måltes meget meget tæt på membranen, så man kunne se de enkelte enheders performance. I frifelt målte HF med Gating, men kun ned til 500hz pga bølgelængden så blev for lang.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |