Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Mega skærm størrelser og projekter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaringer med store lærreds størrelser og projektere. Jeg har læst mig frem til at bl.a. Panasonic ae-3000 kun anbefales op til 106".

Jeg er specielt interesseret i 150" (332x186cm) og opefter

Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaringer med store lærreds størrelser og projektere. Jeg har læst mig frem til at bl.a. Panasonic ae-3000 kun anbefales op til 106".

Jeg er specielt interesseret i 150" (332x186cm) og opefter

Til hjemmebio-brug?

Groft sagt kan man sige at du har tre faktorer hvor du kan vælge at få to ud af tre, men ikke alle tre: Størrelse, farvegengivelse og pris. Du kan godt få et stort billede med god farvegengivelse, men det koster knaster. Det er dér du for alvor vil se forskel på de billige projektorer og projektorer i 100k+ klassen. De projektorer der kan levere en god farvegengivelse til rimelige penge, kan ikke samtidig levere lys nok. Så findes der nogle projektorer hvor man har prioriteret lysstyrke over billedkvalitet, hvor du for rimelige penge godt kan lyse lærredet op, men vil få elendige farver.

Når dét er sagt, så er det et spørgsmål om behov: Hvis man f.eks. er vant til at se på en Sanyo Z3 på en 230 cm grå dug, som jeg har set nogle bruge, så vil man fint kunne få lys nok med visse projektorer i 20-30k klassen ved at bruge en Stewart Studiotek 130 dug (som koster pænt med slanter i den størrelse...) Men hvis du vil have en _god_ billedkvalitet, så skal der altså penge op af lommen.

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Det er sgu noget møg

Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:

Tak for svaret. Det er sgu noget møg

There's no such thing as a free lunch!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

En kammerat har ligesom jeg en Optoma Themescene HD70 som må betragtes som en entry-level projektor. Han bruger sin på et lærred der er 166". Rummet er malet mørkt og kan mørklægges totalt.

Jeg har ikke savnet lysstyrke i hans bio, men jeg har heller ikke tænkt på om han måske kører med sin lampe i high mode. Under alle omstændigheder nyder vi som regel blot filmene uden at overveje om billedet kunne være bedre.

Jeg synes det er et større problem at billedet er for stort i forhold til betragtningsafstanden efter min smag.

Det kan så sagtens være at billedet ikke er "godt" målt med Ottos (eller en "absolut") målestok, men som han selv siger er det et spørgsmål om behov og om man måske kan leve med at give afkald på noget for at få det store billede.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes