Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kablers betydning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Ved godt det er emne med mange meninger...

Jeg er godt klar over at kvaliteten på et signalkabel mellem en forstærker og en CD-afspiller har en masse af sige.

Men hvad med kablet mellem forstærker og en DAB tuner og hvad med sub kablet???
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

sub kabel tror jeg næsten er lige meget hvad det er bare det er okay skærmet
Til top Vis Karsten91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten91

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Stop denne tråd inden den går amok

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

Jeg er godt klar over at kvaliteten på et signalkabel mellem en forstærker og en CD-afspiller har en masse af sige.

Allerede her er der nok en del, der er uenige... (men jeg er nu helt enig!)

Sambora skrev:

Et signalkabel er omtrent lige vigtigt ved forskellige lydkilder. Det drejer sig jo om at signalet skal gå "rent" videre til forstærkeren.

Lydkarakteristik er ikke så let definerbart i basområdet, som længere oppe. Derfor er det vigtigst med et sub-kabel at tykkelsen, skærmning og stik er af passende kvalitet.

Hvor stor forskel man kan høre på kabler, afhænger meget af resten af setup'et. Ingen kæde er stærkere end det svageste led...

Og overkill kunne i stedet have givet mere vellyd et andet sted for pengene...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hvis et kabel har:

A: Ordenlige stik = god kontakt i begge ender

Prøv bare at søg her sitet omkring hvad de fleste opdagede når de åbnede deres Dali Grand højttalere. Her fandt de løse forbindelser mellem filter og terminalerne bagpå. En del vigtigere end om kablet havde kostet 100 eller 1000 kroner meteren fra forstærker til højttaler. Blot min ydmyg mening

B: Stort overfladeareal, dvs flere ledere eller f.eks RSC kabler fra Taralabs. Så har strømmen noget at løbe på, den løber nemlig på overfladen af kablet.

Det har jeg også selv erfaret. Prøvede et single core VS et RSC (RectangularSolidCore) VS et multicore. Her tabte singlecore helt og aldeles uden at jeg på nogen måde var i tvivl. Mellem de 2 andre kabler står det stort set lige. Men igen.... religon er stærk... og videnskab er jo blot noget vi har gættet os til  

Husker en fra mit arbejde på udviklingsafdelingen, som render rundt med en T-shirt hvorpå der står:

“If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?” - Albert Einstein

C: God skærmning eller balanceret drift. kable må selvfølgelig ikke forstyrre hinanden eller blive forstyret af andet. Kan tjekkes med en lille måler, som jeg mener man kan købe til ca 200kr. den måler feltstyrke og kan holdes i nærheden af kabler eller apparater for at undersøge hvor der eventuelt skal gribes ind, kan desværre ikke lige huske hvad dimsen til at måle med hedder

Det er jo f.eks derfor at skærmede strømkable i nogle tilfælde har en virkning, og i andre ikke. Der er jo enorm forskel på hvilke aparater folk har koblet sammen og hvordan. Desuden er der kæmpe forskel på hvor følsomt noget udstyr er overfor påvirkninger udefra, samt hvor meget de selv "stråler" ud.

Helt klart billigst at starte med at holde kabler bagpå adskilt og i pæn orden. så kan man jo se om det gør nogen forskel for lyden. Eller at lave en test hvor man kobler de forskellige aparater til og fra, eller flytter lidt rundt på dem i forhold til hinanden. indtil man finder synderen.

D: Kig godt efter på dine højttalere, forstærkere, cd-afspiller, osv. Alle der har skilt disse ad. Ved (jævnført det jeg skrev tidligere) f.eks at der tit er dårligere kontakt mellem ledningerne internt i højttaleren og enhederne, end de fleste har mellem kabler og terminaler bag på højttaleren. Hvad man ikke ved eller kan se - har man ikke ondt af

Mine penge rækker ikke til 30.000 kr kabler. Men jeg har det sgu sjovt med mit HIFI alligevel

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

jeg er absolut ikke hellig eller på nogen ande måde overbevist om at jeg har fundet de vise sten!!!

Meeeeeen, jeg holder på, at lidt simpel kendskab til elektronik... f.eks Ohm lov og HF-teknik. Kan hjælpe en meget hen af vejen til at opnå mere vellyd pr. brugt krone

Misforstå ej heller mit syn på dyrt HIFI. Jeg mener bestemt at det er P***e  lækkert, flot, vellydende og elegant, meget af det. Men bare ikke nødvendigvis, og altid, de ekstra penge værd.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt klar over at jeg har stukket hovedet ind i en hvepsebo med denne tråd... beklager!!

Tak for jeres input... lad mig være lidt mere konkret.

Jeg er mellem min Primare I30 og CD31 blev opfordret til et Kimber Hero kabel... det prøver jeg nu.
Jeg regner med at supplere setuppet med en Primare T23 tuner. Jeg ved godt det er en dyr løsning for en DAB radio, men jeg synes Primare har et fantastisk design og vil gerne holde stilen ren, hvis I forstår. Nu er så spørgsmålet om jeg skal have et lige så godt signalkabel her (mellem I30 og T23) eller jeg kan finde et billigere, fordi kvaliteten fra en DAB ikke helt kan måle sig med signal-kvaliteten (hvis jeg må bruge dette frække ord) fra CD-afspilleren.
Hvilket antenne kabel bør man vælge??

Så er der min Velodyne sub... bruger i øjeblikket dette kabel fra Supra. Er det ikke fint nok i mit setup?? Når det gælder sub'en, så kan et kabel til en million kr vel sagtens udelægges af forkert placering/indstilling af sub'en?.... hvis I forstår min pointe??

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

Når nu du allerede har overbevist dig selv om at kvaliteten på signalkablet mellem forstærker og cdafspiller har en masse at sige, så vil du sandsynligvis også kunne overbevise dig selv om at det gør underværker at skifte de øvrige kabler, så bare giv den gas, det kan ikke gå galt..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Sambora skrev:

Når nu du allerede har overbevist dig selv om at kvaliteten på signalkablet mellem forstærker og cdafspiller har en masse at sige, så vil du sandsynligvis også kunne overbevise dig selv om at det gør underværker at skifte de øvrige kabler, så bare giv den gas, det kan ikke gå galt..

Måske... jeg mærker ironien! Jeg testede nogle kabler mellem forstærker og CD og fandt faktisk forskel. Flere herinde skriver at jeg skal prøve Kimber, så det gør jeg...

Det er lidt ligesom dyr kontra billig vin... hvad er bedst!!

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Man får i de fleste tilfælde hvad man betaler for 
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

tjoo. jeg ville nok bruge fleste penge på kablet mellem cd og amp'en. Selvf hvis du høre meget radio, er det da ok også at give den et godt kabel.

Grunden til at jeg hæftede mig ved f.eks taralabs. er at jeg har prøvet mange forskellige af deres solid core. og også flere af deres meget dyre RSC kabler. har f.eks haft et Air 2 balanceret. kostede vist 3-4000 for 60cm. Og har stadig deres billigste RSC. Et Taralabs Prime 1000. som kan findes brugt til nogle få hundrede kroner. og det er mindst lige så godt som det dyre Air kabel. i hverfald med mit gamle silveline NAD / Dali Evidence system.

Jeg kender også en som jeg personligt har anbefalet Primare. Og han har også Taralabs RSC kabler til sine Dali Grand Coupe. og det lyder kanon lækkert.

Men igen. også nu med mit aktive system. så er det kablet opbygning og ikke dets pris, som jeg syntes gør langt den største forskel.

Har også Atmos air fra DAT. og det virker kanon til f.eks højttalere. mindst lige så godt som det taralabs, som jeg i tidernes morgen, betalte 650kr meteren. Atmos koster ca et sted mellem 60 og 120 meteren... så vidt jeg husker. Fint kabel!

Jeg ville helt klart kigge på dette Axiom fra Taralabs:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=167518

tilbyd ham 400-500 kr. det kostede 1300 fra nyt(står ihvertfald på min gamle kvittering).

Jeg har selv kablet. Meget solide stik, som kan spændes fast, samt RSC ledere. Dyrere burde det aldrig være. Jeg har prøvet det på både LINN, Lexicon, NAD, Vincent, Primare, Denon og Groundsound. Og jeg vil mene at dette kabel er det billigste kvalitetprodukt som kan fås, hvor der er taget det korrekte minimum af hensyn til alle detaljer. GO!

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Skal lige sige at TL Axiom ikke er skærmet og aldrig har kostet i nærheden af de påståede 3600.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtet.... jeg må lige kigge lidt nærmere på det TL.

Hvad siger I til Kimber Hero eller Audioquest King Cobra?? Det er til CD'en...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Også derfor at jeg skrev den rigtige pris  Glemte så, som Tonykart007 og pointerer lige præcis dette

Har altså aldrig haft problemer med kablet, hvad angår støj. Har testet det i hoved og r*v. Pillet kabler fra og til. og støjen kom ikke fra kablet. det vil jeg gerne lægge hovedet på blokken for!

Og jeg syntes ellers selv at jeg har masser af ledeninger liggende hulter til bulter bagved elektronikken

Men igen... nu har du nok skræmt ham... fordi det ikke er skærmet   Skærm er jo vigtigst når der er høje frekvenser tilstede, over 30Khz. Men det glemmer vi bare igen

Men uden tvivl er Kimber da et fornuftigt kabel, køb du bare det... eller lån først... det kunne jo være du fortrød osv. Kræver jo heller ikke megen raketvidenskab at se, at de(kimber) som så mange andre har brugt den "hemmelige" teknologi, med snoede ledere

Så faktisk en der snoede sine egne kabler.... virker sgu nok mindst lige så godt. Ellers spørg en pige med langt glat hår... hun ved sikkert hvordan man fletter

Undskyld... nu gør jeg bare nar. Kunne sgu ikke dy' mig

Held og lykke med din søgen i kabler. Der er jo kun et facit. Og det er det som du beslutte dig for. Alle os andre har jo bare vores holdninger om hvad VI syntes er bedst i VORES systemer. Og det behøver for alt i verden ikke at være det samme som dit, eller omvendt 

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Nogle gang kan det jo være en fordel at det ikke er skærmet 

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt at du ikke bor lidt tættere på. Jeg kom gladeligt forbi og gav demo på alle de forskellige kabler som jeg har liggende. så kunne du meget bedre danne dig et indtryk. Prøv evt at gå ned i den nærmeste hifiklub eller lignende og spørg om de ikke har nogle kabler som du kan prøve i forskellige klasser. Herefter er det dine øre og din pengepung som bestemmer! Der er ALVERDENS til forskel på at sidde fredeligt i sin sofa og lytte til musik i forhold til en hvilken som helst anden situation. især når man skal bedømme noget så omdiskuteret og ømt definerbart, som kabler

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hvad med sub-kabel??? Den mangler jeg lige.... 

Hvad så med RCA kontra XLR?? Bringer lige dette ind på signalområdet.
- hvilken terminering (vælges ude til højre) vil I mene er en go idé?

Kom gerne og lyttede, hvis du boede tættere på...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

XLR betyder blot at man har tilføjet en ekstra leder til kabel og stik - groft set. det giver rigtig gode skærmende egenskaber. men er fra dets "fødsel" lavet til professionelt udstyr, hvor et hav af kabler - både stærkstrøms og signal, kan ligge en stor "ormegård". Til hjemme hifi får man mest det ud af det, at man hæver lydniveauet ca 3 db. så vidt jeg husker.

Har du da XLR både på CD og Amp?? Koster jo ikke alverden mere for kable med XLR frem for RCA. så.. tjaa. Gør  du bare det. det skader ikke

Din subwoofer er mest afhængig af strøm, i det at bas er det mest strømkrævende af alle frekvenser. Igen er jeg tilhænger til RSC kabler. det giver en dejlig stram og samtidig lidt fyldig bas. har noget at gøre med at RSC strukturen i kablet overfører strømvaritioner nemt, dette giver sub og forforstærker (surround) de bedste arbejdsbetingelse. ihvertfald min erfaring. Men igen... kimber kan sikkert også gøre arbejdet.

I mange tilfælde er det placeringen af subwoofer, som volder de allerstørste problemer, samt indstillingerne af samme. Gør hellere et stort nummer ud af det. Mest for pengene

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

XLR betyder blot at man har tilføjet en ekstra leder til kabel og stik - groft set. det giver rigtig gode skærmende egenskaber. men er fra dets "fødsel" lavet til professionelt udstyr, hvor et hav af kabler - både stærkstrøms og signal, kan ligge en stor "ormegård". Til hjemme hifi får man mest det ud af det, at man hæver lydniveauet ca 3 db. så vidt jeg husker.

Har du da XLR både på CD og Amp?? Koster jo ikke alverden mere for kable med XLR frem for RCA. så.. tjaa. Gør  du bare det. det skader ikke

Ja, de har begge XLR.... 130 og CD31.

Din subwoofer er mest afhængig af strøm, i det at bas er det mest strømkrævende af alle frekvenser. Igen er jeg tilhænger til RSC kabler. det giver en dejlig stram og samtidig lidt fyldig bas. har noget at gøre med at RSC strukturen i kablet overfører strømvaritioner nemt, dette giver sub og forforstærker (surround) de bedste arbejdsbetingelse. ihvertfald min erfaring. Men igen... kimber kan sikkert også gøre arbejdet.

Dvs. du tænker måske på dette?

I mange tilfælde er det placeringen af subwoofer, som volder de allerstørste problemer, samt indstillingerne af samme. Gør hellere et stort nummer ud af det. Mest for pengene

Ja, det bliver noget af en udfordring... det er bestemt ikke nemt at få sådan en karl placeret korrekt. Jeg synes ofte at nu har jeg fået den indstillet korrekt. Så får sat noget helt andet musik på og så buldrer den for meget... men den skal vel heller ikke høres, den skal fornemmes.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt. det har altid været en kæmpe misforståelse hvad bas angår. en bas skal fornemmese som noget der skal føles som en helhed af musikken. Ellers er det jo noget som er ude af balance. Men jo kraftig bas til film er fedt. men den skal stadig være stram og præcis. tit når man placere en sub. så bliver den kastet ind i hjørnet. og jo det giver rigtigt nok noget mere "larm". men det er på bekostning af præcision og kvalitet. There is NO free lunch

Det er f.eks også derfor at mange nyere subs kan fås med flere pre-sets eller fjernbetjening, således at man kan skifte nemt mellem indstillingerne, alt efter om man ser film eller høre den ene eller den anden slags musik.

jeg er selv bas-tosse. og kender kun alt for godt lysten til at fyrer den af. Men bas er en svær fætter at tæmme. Også derfor jeg er gået over til fuld aktiv drift. Det giver fantastiske muligheder uden at man skal lave sin stue om til et lydstudie. Men tæpper, planter og bløde sofaer er geniale og meget nemme at bruge til at gøre oplevelsen en tand bedre

Var faktisk ikke klar over at Taralabs havde lavet et specifikt kabel til Sub. Men jo for fan'. Det ligner bestemt et som jeg selv ville gå efter   Pointen med at det er skærmet... er for at sikre 100% at den ikke skal optage brum når den ligger langs panelerne fra surround til sub. pga f.eks støj fra ledningen til lamper eller lignende. El-ledninger burde faktisk generelt være skræmet. de laver en del støj i deres nærhed (ca 30cm afstand). Men det meste udstyr er også ret stabilt og næsten imunt overfor de fleste småforstyrrelser.... så for det meste er det ikke et problem.

Men prøv at sætte en vandkoger ved siden at dit anlæg og se om det kan give nogle forstyrrelser. Så kan du jo nemt og enkelt teste om der grund til yderligere skærmning. ellers.... penge sparet, som så kan bruges til andet fedt gear, som f.eks afkoblingsfødder til dine højttalere. det virker kanon hos mig. fik mine i hifiklubben.dk. men de sælges vist ikke mere. men disse ligner ganske godt http://www.sonicdesign.se/sdfod.html

Men der er flere fabrikater derude... og de skulle virke ganske fint alle sammen - spørg google

Du skal veje dine højttalere og sub... og smide dem ind under. Det sørger for at kabinetterne arbejder mere uafhængigt af gulvet = bedre lyd. fordi gulvet ikke længere svinger med i samme grad, som før. og derfor kan du lidt nemmere høre "kun" højttaleren. Der er jo masser af reflektioner og vibrationer tilstede når først volumen er bare lidt over hyggeniveau

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes