Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kablers betydning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg FÅR faktisk brug for fødder til højtalerne.... godt forudset!!  I fremtiden skal de nemlig placeres på en murstens rack, så jeg frygter det vil give nogle problemer. Jeg får ikke plads til standere til dem. Så de fødder vil da helt sikkert være en løsning. Havde dem også tidligere på nogle store Dali gulvhøjtalere og der fungerede det fint. 

Jeg kommer kun til at bruge sub'en til musik. Jeg har opgivet surround pga. manglende interesse. Men jeg regner med at finde en billig blu-ray afspiller og så forbinde den til en af indgangene her. Men kan jeg få sub'en med??
Den har både en pre-right og pre-left? Jeg har den vist i left nu... skal man tage dette bogstaveligt??

Jeg er ikke bas-tosse... jeg kan godt lide detajler i musikken ikke forsvinder i buldren... så jeg ved endnu ikke hvor meget jeg kommer til at bruge den, når jeg får det hele stillet endeligt op.

Prisen på Tara Labs sub-kablet afskrækker mig en smule... kom hid brugtmarked!!
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Arh... så kom din sande økonomiske sans endelig frem

Hvilke højtt. har du nu?

Tror i sidste ende at kvaliteten af subwooferen også har en meget stor betydning. hvilken en er det ??

har lige kigget på Primares hjemmeside.... der er jo pre out på dyret... så du kobler jo bare subben til der... så er den med lige meget hvilket input du bruger. og når blu-ray'n er sat til at sende stereo ud... så vælter den alle 6-7 eller 8 kanaler sammen. så subwoofersporet bliver bare spillet med i dine højttalere og sub.

Din sub skulle meget gerne have 2 stereo-input. på den måde sikre du dig at uanset om bassen kommer fra venstre eller højre... så kommer det med til subben. det kræver så at du bruger på H og V pre-out og har 2 kabler eller stereo-kabler til subben. Men men men... det er tit ikke noget problem da din sub jo nok kun understøtter under ca 60-70 hz. og derfor burde du kunne klare dig med mono i subben. Det er jo for det meste det samme "beat" der bliver spillet i begge kanaler

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har disse højtalere... og denne sub.

Ser vist sådan ud bagpå

Jeg bruger kun mono... af mangel af bedre viden, for den levere bas og så har jeg været tilfreds med det. Men kom endelig med input.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tror det vil være findt at du blot sætter den i det hvide stik med "LFE" mærket lige ved siden af.

Har du forresten leget med fasen? altså 180 grader knappen? den bestemmer om subenheden skal bevæge sig UD eller IND. når dine fronter bevæger sig UD.

Det kan have betydning for hvordan lyden kommer til at hænge sammen.  prøv dig frem

ellers ser det jo godt ud.

Du jo f.eks kigge lidt på den her : http://www.xtz.se/se/produkter/mjukvara/room-analyzer

og så overveje at finde en lille rumkorrigering til din sub. det gør at du kan tilpasse den meget nemmere til rum.  det kan vist findes til et ca 2.000 kr.

Hvad har du af kabler til højttalerne?

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Mht. højtalerkabler har jeg disse Teflar 2
Men overvejer andre muligheden. At det blev dem i sin tid skyldtes jeg havde bru for noget der var meget tyndt og så fik jeg disse anbefalet. Har fungeret OK. Men vil prøve om jeg kan finde noget bedre...

Jeg mangler også en remote til sub'en... mon denne virker?

Den sidder i "LFE" allerede og har gjort det siden købet...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Dine højttalerkabler ser fine ud. Taralabs kabler vil nok være lidt varmere i klangen i forhold til dine nuværrende. Men ellers ikke noget at sætte en finger på. Jeg syntes personligt at bi-wireing giver det bedste resultat... men prøv selv... hvis du ikke allerede gør.

Tror ikke du kan bruge den remote... den er kun til de større udgaver af Velodyne. og din ser ikke ud til at have DSP eller noget som den remote kan styre. Jeg tænke mere på at sætte noget imellem forstærker og sub. som kunne tilpasse den bedre, rent frekvensmæssigt til dit lytterum. Bas er meget svært at måle. men med en aktiv equalizer/ DSP, så kunne man lytte/prøve sig frem til ved hvilken frekvens problemet var... og så simpelthen dæmpe dette område i bassen. jeg bruger selv denne her til min sub: http://groundsound.com/dcn23.php Men det koster jo også lidt og kræver lidt fingerpilleri. Men er tilgengæld noget superkram. Men det er også fordi jeg har 2 subs. som jeg så kan indstille individuelt, da de jo står 2 forskellige steder

Men dette er et 3 vejs fuldt aktiv digitalt filter som kan håndtere hele fremvensområdet. og derfor nok lidt overkill til din "lille" sub. men der er andre som har lavet færdig og seperate DSP's til subwoofer, som man simpelthen kobler ind i kæden og vupti :o)

Der er bare at lede lidt. må holde for i aften, skal tidligt op. Held og lykke med opgraderingen

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Mange tak for din tid og alt din tekst!! 

Er sådan set også fint tilfreds med højtalerkablet Teflar 2... eneste minus er at jeg har sat nogle løse bananer som disse på dens terminering... og det holder vist ikke.

Har ovevejet dette kabel brugt.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

slettet...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Jeg syntes personligt at bi-wireing giver det bedste resultat... men prøv selv... hvis du ikke allerede gør.

Det kan han ikke. Dynaudio er ikke enig med dig .

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Dejligt med sådan en tråd om kabler (igen).

Nu da rigtig mange tager dette med kabler meget seriøst og næppe køber "katten i sækken" kunne det være sjovt at høre, om I kender de tekniske data for jeres kabler? Der er nok ikke så mange, som køber kabler fordi de er flotte, men fordi de lyder godt!

Kabler der lyder godt må jo have gode data og hvis der er tale om gode kabler, da har fabrikanten uden tvivl opgivet de tekniske data for kabet. Ringe kabler med nogle flotte stik i fin emballage kan vel ikke sælges eller kan de? Fabrikanter der opgiver data for deres kabler laver sjovt nok som regel kabler af god kvalitet.

Eksempelvis kender jeg følgende for mine signalkabler (XLR ballanceret) imellem for og effektforstærker: F.eks. DC resistans pr. m. imellem kables leder og skærm, kapacitans imellem de enkelte ledere og imellem leder og skærm pr. m., induktans imellem ledere pr. m., elektromagnetisk støj, elektrostatisk støj mm.

Jeg ville aldrig købe et sæt woodo kabler, hvor kablets elektriske egenskaber ikke kendes.

I de fleste tilfælde er skaden i praksis dog sjældent stor, da mange woodo kabler jo fungerer fint

Venligst amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt klar over jeg generer mange med denne tråd... se blot den nye afstemning

Men denne tråd har gjort mig klogere og så er jeg sådan set glad for det...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes