Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Karakteristika for surround-højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 April 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg går i tanker om at lave en hjemmebio, og er stødt på følgende overvejelser - hvad karakteristika har et sæt surround-højttalere? Jeg tænker, at siden mange mærker laver egentlige sæt med front, center og bag-højttalere, tænker man ikke nødvendigvis så meget over det.

Men hvad hvis man overveje at sætte højttalere sammen, som ikke umiddelbart er tiltænkt surround - hvad skal man så være opmærksom på?

Min fornemmelse er.. :
Center-højttaler - 60-70% af lyden kommer her - hovedsageligt dialog, dvs. mellemtone-kritisk højttaler?

Front - her kommer de væsentlige lyd-effekter - helikoptere og biljagter - her skal der også være fylde (=bas), og klang-mæssigt bør de matche centeren - da stemmer osse kommer ud her?

Baghøjttalere - mindst kristiske, ikke meget fylde, ingen dialog (andet end de få gange folk råber bagfra i fillmen) - jeg har en forestilling om, at diskanten er vigtig her ift. lydeffekter, og mellemtonen mindre kritisk end hos fronten?

Hvad med "lydtrykket" - de skal vel spille i det "rigtige" indbyrdes niveau, noget som "sæt" vel gør automatisk? Er det dét, som man kan korrigere, såfremt forstærkeren er med mikrofon og dermed korrigere et lyd-billede?

Er der nogen der kan komme med synspunkter/korrigere min umiddelbare opfattelse?

edit: baghøjttalere skal ikke være kristiske, ikke noget religion her - jeg mener kritiske.. altså mindst kritiske..

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Enig i dine betragtninger og jeg har 2 tilføjelser:

Musik spilles også af fronter, så de skal være gode all round.

Sub skal understøtte bas i fronter, så lyden mærkes.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 21 April 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Centeren er ligeså vigtig som fronterne. Som du selv siger, leverer den en stor procentdel af filmens lyd, men ikke blot dialog. Eksplosioner,
pistolskud osv kan sagtens gengives. Jeg kører selv med identiske højttalere i hele fronten. Dette er selvfølgelig ikke sp hensigtsmæssigt i de fleste
stuer, men det er det mest rigtige at gøre. Er helt enig i baghøjttalere. De behøver ikke være så voldsomme men man skal dog stadig ikke
undervurdere dem. Et fly eller en bil skal stadig lyde som fly/bil :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

...

Jeg kører selv med identiske højttalere i hele fronten. Dette er selvfølgelig ikke sp hensigtsmæssigt i de fleste
stuer, men det er det mest rigtige at gøre.

...

Rigtig interessant betragning - det ka' jeg li'..

Har du omtalt dit setup herinde, eller hvad bruger du så som front/center. Har du så 3 højttalere, eller bruger du 2 par?

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 21 April 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Du kan trykke på Www ikonet under mit indlæg. Højttalerne er dog ikke kommet endnu, så det spiller ikke endnu :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2011 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Du kan trykke på Www ikonet under mit indlæg. Højttalerne er dog ikke kommet endnu, så det spiller ikke endnu :)

sjovt nok - det er ikke længe siden jeg var forbi din tråd i min research - fantastisk projekt du har gang i der.

Mit ambitions-niveau er noget lavere..

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 21 April 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Jonas_h skrev:
Du kan trykke på Www ikonet under mit indlæg. Højttalerne er dog ikke kommet endnu, så det
spiller ikke endnu :)

sjovt nok - det er ikke længe siden jeg var forbi din tråd i min research - fantastisk projekt du har gang i der.

Mit ambitions-niveau er noget lavere..

Takker :) og nej det er nok heller ikke så normalt at lade det gå så meget udover stuen :)

Men det kunne faktisk være sjovt at undersøge præcis hvor meget centeren egentligt gengiver i forhold til fronterne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes