Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvorfor surround-reciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 April 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg går med tanken om at lave en hjemme-biograf, og er stødt på nogle helt grundlæggende (tror jeg) overvejelser.

Jeg skal finde en projektor, og vil kigge på Benq W6000. Derefter skal jeg have noget Blur-Ray til at afspille noget film, og endeligt skal der noget lyd ud i surround. Jeg har kigget på Oppo BDP-93.

Da jeg kigger nærmere på den, ser jeg at den har lyd-dekoder og 7.1 analog output. Vil det ikke sige, at den fungerer som surround-forforstærker, og hvis man koblede en 7-kanals effektforstærker på, ville man have det komplette system? Hvorfor vil man koble en surround-forstærker/reciever ind som ekstra led?

Jeg troede grundlæggende, at billed-signalet skulle gå via HDMI direkte fra afspilleren til projektoren, og at lyden skulle overføres digitalt til surround-forstærkeren, der derefter sørgede for lyd i højttalerne. Men jeg fornemmer, at mange overfører både lyd og billede via HDMI til surround-forstærkeren, for derefter at føre billede videre til projektor, og lyd til højttalere. Hvad er fordelen ved at lede billedet denne ekstra vej?

Håber nogen kan afklare

mvh
Lux550

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Hej alle,

jeg går med tanken om at lave en hjemme-biograf, og er stødt på nogle helt grundlæggende (tror jeg) overvejelser.

Jeg skal finde en projektor, og vil kigge på Benq W6000. Derefter skal jeg have noget Blur-Ray til at afspille noget film, og endeligt skal der noget lyd ud i surround. Jeg har kigget på Oppo BDP-93.

Da jeg kigger nærmere på den, ser jeg at den har lyd-dekoder og 7.1 analog output. Vil det ikke sige, at den fungerer som surround-forforstærker, og hvis man koblede en 7-kanals effektforstærker på, ville man have det komplette system? Hvorfor vil man koble en surround-forstærker/reciever ind som ekstra led?

Du kommer til at mangle niveauregulering.

Jeg troede grundlæggende, at billed-signalet skulle gå via HDMI direkte fra afspilleren til projektoren, og at lyden skulle overføres digitalt til surround-forstærkeren, der derefter sørgede for lyd i højttalerne. Men jeg fornemmer, at mange overfører både lyd og billede via HDMI til surround-forstærkeren, for derefter at føre billede videre til projektor, og lyd til højttalere. Hvad er fordelen ved at lede billedet denne ekstra vej?

De nye HD lydformater kan kun overføres via HDMI. Derfor. Der er dog kommet BluRay afspillere på markedet med 2 HDMI udgange, hvor den ene fx. kan benyttes med henblik på lyd.

Håber nogen kan afklare

mvh
Lux550

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke om det er tilfældet på Oppo-afspillerne (eller i virkeligheden på andre bd-afspillere), men der fandtes da en del DVD-afspillere med niveau-regulering. I princippet er der ikke noget galt i, at sætte en afspillere direkte til en effektforstærker så længe du kan justere lydniveauet. Det kommer naturligvis an på hvad der ellers er af indstillinger på afspilleren. Hvis man kører med kun 1 kilde til tv/projektor kan det sagtens lade sig gøre. Vil du lige pludselig have sat PS3, tuner, PC og evt. andre ting til bliver det pludselig mere besværligt med at du bliver nødt til at finde diverse switches til digitale inputs i forskellige afskygninger og så er du nok bedre tjent med en a/v-receiver

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hmmmmm.... - Surround er jo ikke "bare" det signal du har liggende på disk'en. Langt de fleste receivere har en mængde forskellige rumtilpasninger, EQ, fasekorrektion og alt sådan noget, der medvirker til at give en oplevelse lige en tand federe, end bare lige det der ligger på skiven...

Og som en anden skriver, skal der flere signal-kilder til, så er det sgu' osse et hit.

Nummer 3 ting, er du bare lidt oppe i pris sidder der typisk en faroudja scaler eller lignende i der sandsynligvis er bedre en projektorens indbyggede scaler - som fx. for W6000'eren ikke er imponerende. Den er da brugbar, men klasser under hvad du kan få ud af en Panasonic AE4000...

/ JBLfan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes