Hej alle,
jeg går med tanken om at lave en hjemme-biograf, og er stødt på nogle helt grundlæggende (tror jeg) overvejelser.
Jeg skal finde en projektor, og vil kigge på Benq W6000. Derefter skal jeg have noget Blur-Ray til at afspille noget film, og endeligt skal der noget lyd ud i surround. Jeg har kigget på Oppo BDP-93.
Da jeg kigger nærmere på den, ser jeg at den har lyd-dekoder og 7.1 analog output. Vil det ikke sige, at den fungerer som surround-forforstærker, og hvis man koblede en 7-kanals effektforstærker på, ville man have det komplette system? Hvorfor vil man koble en surround-forstærker/reciever ind som ekstra led? Du kommer til at mangle niveauregulering.
Jeg troede grundlæggende, at billed-signalet skulle gå via HDMI direkte fra afspilleren til projektoren, og at lyden skulle overføres digitalt til surround-forstærkeren, der derefter sørgede for lyd i højttalerne. Men jeg fornemmer, at mange overfører både lyd og billede via HDMI til surround-forstærkeren, for derefter at føre billede videre til projektor, og lyd til højttalere. Hvad er fordelen ved at lede billedet denne ekstra vej? De nye HD lydformater kan kun overføres via HDMI. Derfor. Der er dog kommet BluRay afspillere på markedet med 2 HDMI udgange, hvor den ene fx. kan benyttes med henblik på lyd.
Håber nogen kan afklare 
mvh Lux550 |