Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Festivals anlæg bygges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hej.

Vores gamle anlæg skal fornyes, og jeg savner lidt inspiration til at bygge et nyt.

Krav:
Det skal lyde nogenlunde, og det må gerne kunne spille rimelig højt, uden at kvæle 1x 60AH batteri i timen :-)
Det skal både kunne spille cd, radio og via minijack til f.eks. en mp3 afspiller, så jeg havde tænkt mig, at købe en ny bilradio
med minijack udgang. Anlægget skal være nemt at tage med rundt. Helst på hjul:)

Budgettet er en smule skrabet, så brugte varer er særdeles velansete

Haves fra det gamle anlæg:
dårlig cd afspiller
1000w xzound forstærker med 2 sæt ødelagte phono indgange :/. Derudover har forstærkeren 2 sæt high input, som
muligvis kan bruges?
et sæt af disse: http://www.thansen.dk/product.asp?c=7229889853&n=-2035763586 &pn=-1101013807

Overvejer:
- At købe ny bilradio: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Radio-og-CDDVD/Bi lstereo-24675/
- At beholde xzound forstærkeren, og prøve at lave phono indgangende, eller bruge high input.
- At købe dette sæt: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Hojttaler/Bilhojt alerpakke-to-vejs-31246/
Bruge det nye højttalersæt fra biltema istedet for 6x9" enhederne fra thansen.
- Lave en ny kasse i MDF med 2 små rum til diskanterne, 2 store rum til basenhederne, samt 1 stort rum til         &nb sp;         
batteri+forstærker+bilradio.

Nogle andre forslag? Bør jeg kigge på nogle brugte HIFI DIY enheder istedet, eller hvordan? skal jeg bygge kassen
anderledes? Er det dumt at bruge High input på forstærkeren? Bør jeg skifte forstærker? Er bilradioen for ringe? osv. osv..
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

bump

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Det med budgettet er altid et problem.

Problemet ligger i at I alle vil have høj effektivitet, uden at det må koste noget og så skal de indskabte dele indgå. Også selvom de er super ineffektive, samt ikke egner sig til denne opgave og de kriterier der stilles.

Hvis man derimod investerede lidt i de rigtige dele, ville jeres resultat også blive godt.

Jeg syntes I/du skal revurdere problemstillingen i forhold til dit budget. Hvad kan man få, og hvad er man villig til at ofre?

Når det så er gjort vil jeg heller end gerne hjælpe dig med design og teori.

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Det kommer helt an på, hvordan man tolker kravende. Jeg er da godt klar over, at jeg ikke får Dynaudio lyd for pengene. Jeg
kunne bare godt tænke mig at vide, om jeg bør bruge de Xzound Gtx-2 6x9", eller om det ville være en kanon investering, at
købe separat, woofer/mellemtone og diskant, til omkring 500,- brugt eller nyt. Jeg skal under alle omstændigheder have en ny
bilradio, så det ville være rart at høre folks meninger om, hvad jeg bør købe for omkring 300-400,- evt. brugt..

Jeg bygger anlægget i MDF, og jeg har det rigtige lydpolstring, så selve kabinettet skal nok blive godt. Jeg overvejer også at
smide en 8" subwoofer i røven på anlægget.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2012 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at du intet ondt mener med det, men du viser bare igen, at du ikke roder så meget med det her og ikke har læst nok op på det.

Hvilket også er fair nok

Hvad jeg mente var, at du skal spilel afsindigt højt udendørs, før det lyder af noget.
Her kommer problemet så, i forbindelse med at højt volumen kræver højt energiforbrug. (Sådan ca. da) Det er som sagt et problem fordi:

1. Typiske bilforstærkere har en dårlig effektivitet (Spilder en masse strøm på ingenting og sin opgave)
  2. Bilhøjttalere har ofte en meget lav følsomhed. (Altså DB/1watt fx)
  3. Afsindig høj volumen er påkræver da den åbne himmel og mennesker absorbere lyden.
  4. Kombiner de ovennævnte ting med en meget begrænset energi kilde, og du har en kort leve tid.

Hvis du havde I bunkevis af batterier ville bil-enheder og forstærkere sagtens gå, men hvis planen er at køre festen ud på et batteri, skal der mere effektivitet til.

Derfor er PA-enheder at foretrække, fordi de typisk kan spille højere med samme effekt i forhold til bilenheder. Kig efter følsomheden i db/1watt.

Glem kæmpe subwoofere, da de er dyre, kræver mere arbejde, mere effekt og kun naboerne får glæde af den ude på slag marken.

Brugen af høj-effektive forstærkningsmetoder er et must. Fx Class D, Class T.

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Nej bil anlæg er ikke lige mit domæne ;-).

Det anlæg vi har bygget i forvejen består af:

2x Xzound GTX-2:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7237919071&n=-2035763586 &pn=-2035762704

1x xzound 1000w 2 ch. forstærker.

1x halv defekt bilradio.

Jeg synes faktisk at anlægget spiller udemærket til vores behov. Det har rent faktisk en nogenlunde stram bas selv udenfor.
Anlægget kan, ved temmelig højt lydniveau, spille i omkring 10-15 timer på 1x 60ah bil batteri, hvilket er mere fint!!!

Vi kan stortset få bilbatterier gratis, og der er jo ladestationer rundt omkring på Roskilde festivalen, så det er ikke noget
stort problem.

Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig, at investere i en høj-effektive forstærkere, da de jo koster kassen! :-D

Men hvis vi tager en ting af gangen.:

Jeg tror at vi ca. har et budget på 1000,- til at opgradere det vi har. Hvilke opgraderinger ville være værd at foretrække?

- 1 sæt 6,5" med separat diskant og en billig bilradio
- 1 sæt bedre 6x9" højttalere og en billig bilradio
- beholde de gamle 6x9" højttalere og købe en dyrere bilradio
- beholde de gamle 6x9" højttalere og købe en billig bilradio og forstærker
- beholde de gamle 6x9" ht'er og købe 2 8" subwoofers, og en billig bilradio

Så tror jeg ikke at jeg kan pensle det bedre ud!:-D

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:
Nej bil anlæg er ikke lige mit domæne ;-).

Det anlæg vi har bygget i forvejen består af:

2x Xzound GTX-2:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7237919071&n=-203576 3586 &pn=-2035762704

1x xzound 1000w 2 ch. forstærker.

1x halv defekt bilradio.

Jeg synes faktisk at anlægget spiller udemærket til vores behov. Det har rent faktisk en nogenlunde stram bas selv udenfor.
Anlægget kan, ved temmelig højt lydniveau, spille i omkring 10-15 timer på 1x 60ah bil batteri, hvilket er mere fint!!!

Vi kan stortset få bilbatterier gratis, og der er jo ladestationer rundt omkring på Roskilde festivalen, så det er ikke noget
stort problem.

Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig, at investere i en høj-effektive forstærkere, da de jo koster kassen! :-D

Men hvis vi tager en ting af gangen.:

Jeg tror at vi ca. har et budget på 1000,- til at opgradere det vi har. Hvilke opgraderinger ville være værd at foretrække?

- 1 sæt 6,5" med separat diskant og en billig bilradio
- 1 sæt bedre 6x9" højttalere og en billig bilradio
- beholde de gamle 6x9" højttalere og købe en dyrere bilradio
- beholde de gamle 6x9" højttalere og købe en billig bilradio og forstærker
- beholde de gamle 6x9" ht'er og købe 2 8" subwoofers, og en billig bilradio

Så tror jeg ikke at jeg kan pensle det bedre ud!:-D

En højeffektiv forstærker behøves ikke at koste kassen. Der er da flere med samme projekt som dit, der har erhvervet sig en for 300 kr.
Man skal dog have nogle mere effektive enheder for at kan holde prisen nede.

Jeg forstår altså ikke hvad problemet er. For du siger at det du HAR fungere fint.
Og hvis du skulle "opgradere" med nye enheder. Hvordan ville du så forbinde dem?

Har du haft dette anlæg med til Roskilde Festival før?

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ja de højeffektive forstærkere kan faktisk godt være billige! Det har jeg lige opdaget;-) Jeg overvejer at erhverve mig
denne: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=60

Det vi har nu er meget uhandy. Jeg byggede det i sin tid af nogle ret tykke MDF plader, så det vejer en del. Desuden vil jeg
gerne have lavet det om til én box istedet for to tre boxe, som det er nu. Desuden er bilradioen gået en smule i stykker, og
phono indgangende på forstærkeren virker ikke længere. Derfor har jeg tænkt mig at bygge et helt nyt anlæg. Jeg regner
med at købe en højeffektiv forstærker, som du jo også har foreslået!

Da jeg skal i gang med at bygge et nyt anlæg, og ihvertfald skal have en ny bilradio, kunne jeg godt tænke mig noget hjælp,
til at beslutte hvad jeg skal investere i. Det kunne jo godt være, at der lige sad nogen derude, som har i masse erfaring om
dette, som f.eks. kan fortælle, at en bestemt model Pioneer bilradio er rigtig god. derudover overvejer jeg at skifte
højttalerne ud, da jeg altid er åben for forbedringer.

Alt dette har jeg beskrevet i min tråd.

Efter en masse research synes jeg pt., at denne ser spændende ud. Så kunne man måske droppe bilradioen, så den heller
ikke sluger strøm.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85317&PN=1& TPN=2

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:
Ja de højeffektive forstærkere kan faktisk godt være billige! Det har jeg lige opdaget;-) Jeg overvejer at erhverve mig
denne: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=60

Det vi har nu er meget uhandy. Jeg byggede det i sin tid af nogle ret tykke MDF plader, så det vejer en del. Desuden vil jeg
gerne have lavet det om til én box istedet for to tre boxe, som det er nu. Desuden er bilradioen gået en smule i stykker, og
phono indgangende på forstærkeren virker ikke længere. Derfor har jeg tænkt mig at bygge et helt nyt anlæg. Jeg regner
med at købe en højeffektiv forstærker, som du jo også har foreslået!

Da jeg skal i gang med at bygge et nyt anlæg, og ihvertfald skal have en ny bilradio, kunne jeg godt tænke mig noget hjælp,
til at beslutte hvad jeg skal investere i. Det kunne jo godt være, at der lige sad nogen derude, som har i masse erfaring om
dette, som f.eks. kan fortælle, at en bestemt model Pioneer bilradio er rigtig god. derudover overvejer jeg at skifte
højttalerne ud, da jeg altid er åben for forbedringer.

Alt dette har jeg beskrevet i min tråd.

Efter en masse research synes jeg pt., at denne ser spændende ud. Så kunne man måske droppe bilradioen, så den heller
ikke sluger strøm.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85317&P N=1& TPN=2

Ja, men rækker budgettet?

Nu kender jeg ikke så mange sider med PA-enheder til en god pris, men jeg fandt lige disse:
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=42
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=43

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85317&P N=1& TPN=2

Kan kun anbefale dette design (og andre lignede) - det virker fint til festival brug

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen: Tak for buddet. Det er en interessant butik, men jeg tror, at 10" enheder er en god størrelse da det ellers vil
blive for stort. ellers må jeg bruge lidt ekstra på anlægget :-Der

Meier: Hvis gutterne er klar på det, så tror jeg, at vi bygger noget i den stil :-). Jeg har nogle dele fra en defekt ipod
dockingstation, jeg regner med at bruge. Den har et motorisk udtræk med opladning, samt afspilning af iphones, ipods osv.,
som jeg vil se, om jeg kan bruge. Derudover kan jeg bruge knapper osv.. Det ville være genialt! :-D. Tror du at jeg skal forsøge
mig med de enheder alle bruge til boominatoren, eller ville nogle billigere 10" være næsten ligeså gode?

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg fik faktisk lige lyst til, at komme op med et design i Google Sketchup.
Så hvem ved, måske kommer jeg op med noget brugbart som folk kan følge?

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2012 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Okay:-D send husk at lægge det op i denne tråd:D

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Her har jeg en prototype i præcise mål, tilpasset 2 af de ovennævnte 12" enheder, 2stk. diskanter, med plads til et typisk 65 amp/h bil-batteri samt iPod mm.
Udføres i 19mm plade.
Diskanterne er disse:
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=216
Designet til minimal brug af enheder, og med hylde som bonus:

Man kan også lave den i mono design, så størrelsen bliver reduceret til 3/5 af den originale, som vist på tegningen.

Man kan montere hjul på bunden, eller spænde den på en sækkevogn eller ligene.
Jeg mener dog ikke at batterier kan lide at blive tiltet, så det skal man lige tænke over.

Jeg vil også lave en elektronisk design oversigt samt delefilter, hvis der er interesse for det.
Lidt køling osv vil jeg også komme ind på hvis det er.

Jeg har selvfølgelig en målbar 3D-tegning i Sketchup, så man kan vende, dreje og måle.
Alle plader er i komponenter, så man kan skille den ad virtuelt og kigge på delene og målele individuelt.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Her er et udskærings-udlæg på en standart 244cm x 122cm plade:

Som I kan se, passer det ind, dog kan de plader der ses for oven, ikke være der. Dette er dog ligegyldigt, da de skal bruges ti lat løfte taget/reflekspladen 5cm over enhederne. Og siden der er nok spildtræ, er der masser af måde at udføre det på.
Så kort sagt: Taget skal være 5cm over enhederne, og det er ligegyldigt hvordan det gøres, bare det overholdes.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:
Tror du at jeg skal forsøge
mig med de enheder alle bruge til boominatoren, eller ville nogle billigere 10" være næsten ligeså gode?

Hold dig til de samme enheder  

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen. Dit projekt ser da spændende ud, men jeg tror, at jeg vil lave en original boominator:-D

Meier. tak for rådet!

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2012 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Vil det ikke være kanon godt, hvis jeg bruger 6 mm MDF plader, spartler det samt klistre et lag folie på det. Folie som dette:

http://www.foliekniven.dk/folie_meter.php?step=10&type=1&var iant=32

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet disse brugt:

Amp:

http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-andet/id-84060763/

Højttalere:

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=223592&msg=1

Er disse de rette materialer?

Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:
Vil det ikke være kanon godt, hvis jeg bruger 6 mm MDF plader, spartler det samt klistre et lag folie på det. Folie som dette:

http://www.foliekniven.dk/folie_meter.php?step=10&type=1 &var iant=32

Håber ikke at du rent faktisk mener "6mm" MDF, det ville aldrig blive en god boombox.
Det er både alt for tyndt materiale og så kan MDF jo heller ikke ligefrem tåle vand.
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes