Emne: Festivals anlæg bygges ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 15 Juli 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår dig ikke simonlund52. Du vil gerne holde budgettet, men alligevel vil du købe dobbelt så mange enheder som der kræves. Du spørger til råds herinde, men har ingen intentioner om at bruge folks viden til noget, da du allerede har bestemt dig for noget. Noget som i øvrigt ikke stemmer overens med dine begrænsninger du stiller i starten. Hvorfor skal det absolut være den "boominator"? Er det fordi nogle af de billeder du har set, er skinende? Det er ok ikke at følge mit design. Men det er som om, at ligegyldigt hvad folk disker op med, så behøves du ikke deres hjælp! Alligevel spørger du til råds og alligevel indikere dine indlæg at du altså ikke har fanget præcis hvad det er man skal gøre. Fx nævner du 6mm MDF som byggemateriale, hvilket er ret langt fra hvad optimalt er. Nu har jeg brugt en del af min tid, på at komme op med et design der opfylder de fleste af dine kriterier. Jeg har ALLE udregninger, mål, byggevejledning, udskærningsplaner og elektronik sammensætning klar til dig og alligevel afviser du det totalt. Hvis der er noget ved designet du ikke forstår eller gerne vil vide mere om, kan du i det mindste spørge, for jeg forstår ikke hvorfor du afviser det?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 15 Juli 2012 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peelo: Nej du har nok ret i, at 6mm er for tyndt. Men Burde folien ikke kunne holde vandet ude?
Dan R. Hansen: Du har fra starten ikke ligefrem besvaret de spørgsmål jeg har stillet. Jeg har taget dit råd om, at bruge en
amp class T til følge, og det må siges at være en stor hjælp!
Du har ret i, at jeg har ændret standpunkt mht. prisen, men det er vel ikke ulovligt?
Hvad mener du med om billederne er skindende? Skal det forstås som en provokation?
Jeg synes, at boominatoren er et fedt projekt, og så er det også rost hvidt omkring, fra stortset alle der har hørt det, og da
der nok er bygget hundredvis af typen, så er det nemt, at finde vejledning til projektet.
Jeg sætter da stor pris på, at du har fundet på et design, men jeg havde det indtryk, at det ligeså meget var af egen
interesse. Men du kan da ikke regne med, at bare fordi, at du kommer op med et design, at jeg vil vælge det. Jeg har
overvejet det, men problemet med dit design er, at den der "hylde" kræver for meget plads, og ødelægger lidt komforten.
Derudover så er der jo en masse gode erfaringer med Boominatoren, der gør at projektet næppe kan gå galt.
Altså MDF som byggemateriale er jo unægteligt et kanon godt materiale til selvbyg af højttalere. Jeg ved godt, at det ikke er
godt i regnvejr, og det er jo derfor, at jeg ville foliere det. Jeg ved så dog ikke om folien gør MDF'en vejrbestandigt? Men i
har nok ret i, at 6 mm er underdimensioneret.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 15 Juli 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonlund52 skrev:
Jeg har fundet disse brugt:
Amp:
http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-andet/id-84060763/
Højttalere:
http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=223592&msg=1
Er disse de rette materialer? |
|
|
Umiddelbart vil jeg sige ja, men kig evt lidt på ebay om du kan finde det der. Jeg husker priser omkring 30 USd?
Hvis du kigger i den tråd du selv henviste til, så mener jeg at der nævnes en anden mulighed som enhed, men den du linker til her er i hvert fald brugt før.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Her har jeg en prototype i præcise mål, tilpasset 2 af de ovennævnte 12" enheder, 2stk. diskanter, med plads til et typisk 65 amp/h bil-batteri samt iPod mm. Udføres i 19mm plade. Diskanterne er disse: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=216 Designet til minimal brug af enheder, og med hylde som bonus :

Man kan også lave den i mono design, så størrelsen bliver reduceret til 3/5 af den originale, som vist på tegningen.
Man kan montere hjul på bunden, eller spænde den på en sækkevogn eller ligene. Jeg mener dog ikke at batterier kan lide at blive tiltet, så det skal man lige tænke over.
Jeg vil også lave en elektronisk design oversigt samt delefilter, hvis der er interesse for det. Lidt køling osv vil jeg også komme ind på hvis det er.
Jeg har selvfølgelig en målbar 3D-tegning i Sketchup, så man kan vende, dreje og måle. Alle plader er i komponenter, så man kan skille den ad virtuelt og kigge på delene og målele individuelt.
|
|
|
Har kigget lidt på denne tegning, og jeg har et par spm:
Skal diskanten spille lige op i hylden?
Der er "kun" 2 enheder, dvs der ikke er nogen "vibrations-udligning"?
Hvad med afstivning - jeg kan ikke helt se om der en en i midten?
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juli 2012 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Her har jeg en prototype i præcise mål, tilpasset 2 af de ovennævnte 12" enheder, 2stk. diskanter, med plads til et typisk 65 amp/h bil-batteri samt iPod mm. Udføres i 19mm plade. Diskanterne er disse: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=216 Designet til minimal brug af enheder, og med hylde som bonus :
Man kan også lave den i mono design, så størrelsen bliver reduceret til 3/5 af den originale, som vist på tegningen.
Man kan montere hjul på bunden, eller spænde den på en sækkevogn eller ligene. Jeg mener dog ikke at batterier kan lide at blive tiltet, så det skal man lige tænke over.
Jeg vil også lave en elektronisk design oversigt samt delefilter, hvis der er interesse for det. Lidt køling osv vil jeg også komme ind på hvis det er.
Jeg har selvfølgelig en målbar 3D-tegning i Sketchup, så man kan vende, dreje og måle. Alle plader er i komponenter, så man kan skille den ad virtuelt og kigge på delene og målele individuelt.
|
|
|
Har kigget lidt på denne tegning, og jeg har et par spm:
Skal diskanten spille lige op i hylden?
Der er "kun" 2 enheder, dvs der ikke er nogen "vibrations-udligning"?
Hvad med afstivning - jeg kan ikke helt se om der en en i midten?
Hilsen Thomas |
|
|
Diskanterne skal spille om i delingen. Hylden er en splitter, som deler lyden til hver side. Ideen var nemlig at minimere prisen OG VÆGTEN af flere enheder. Så "hylden" er mere en bonus så og siger. Og den kan til en hvis grad fungere som et lille tag hvis man vil. Angående størrelsen, så syntes jeg ikke det er specielt stor, nu hvor et af kravene var at der skulle "hjul" på. Ud fra de originale kriterier, lavede jeg en løsning som kan spille højt og effektivt for hvad budgettet rækte. Det er 2 separate kabiner i en kasse. Midterrummet har intet låg, da jeg tænkte at man alligevel nok helle ville have fri adgang til batteriet og elektronikken. Samtidigt giver det også bedre køling. Husk på at ideen var at gøre det så ledt som muligt, så smarte tilslutninger og terminaler er sparret væk. Der er afstivningen fra top til bund, og fra siderne, HVIS man ønsker det. Her er det igen det spildetræ, som vist på tegningen oven over, der skal bruges til dette. Husk igen på at PRISEN har været fortaler for løsninger, og som du kan se, har jeg overvejet hvad jeg brugte af træ. Du kan se at jeg har holdt det hele inden for EN plade. (det kan en Boominator også tror jeg) Vægten er igen også en faktorer, så jeg ville ikke tilføje træ uden den var absolut nødvendigt. Hylden kan man også droppe hvis man vil. Så skal man bare vende enheden til den side man vil spille til. Hylden er ti lat sprede lyden uden at bruge unødvendige enheder. Jeg har også lavet målene sådan at man kan anvende enheden på siden, og stadig have batteriet vandret. Hvad havde du lige tænkt dig at jeg skulle bruge vibrationsudligning til? Man kan også anvende de enheder der er anvendt i Boominatoren i steddet, og på den måde gøre mit design endnu mindre. Altså pga krævet volumen.
|
| Til top |
|
| |
simonlund52 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 306
|
| Sendt: 17 Juli 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mere eller mindre ligegyldigt, hvad for en forstærker jeg vælger, bare at den har en TA 2020 chip?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Juli 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Hvad havde du lige tænkt dig at jeg skulle bruge vibrationsudligning til?
|
|
|
Tja - et vildt gæt:
Lavere vægt af kabinet, da enhederne selv udligner vibrationer, så kabinettet ikke behøver at "lave" det arbejde.
Vibrationsfrit er også et godt udgangspunkt for god lyd (med mindre man altså kan styre vibrationerne som en violinbygger.... )
Så er der bonus:
Lavere impedans (en fordel, hvis forstårkeren kan trække det)
Større belastbarhed.
Bedre fordeling af lyden (du får næsten 360 graders lydspredning)
Ulemper - det koster dobbelt op 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juli 2012 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Hvad havde du lige tænkt dig at jeg skulle bruge vibrationsudligning til?
|
|
|
Tja - et vildt gæt:
Lavere vægt af kabinet, da enhederne selv udligner vibrationer, så kabinettet ikke behøver at "lave" det arbejde.
Vibrationsfrit er også et godt udgangspunkt for god lyd (med mindre man altså kan styre vibrationerne som en violinbygger.... )
Så er der bonus:
Lavere impedans (en fordel, hvis forstårkeren kan trække det)
Større belastbarhed.
Bedre fordeling af lyden (du får næsten 360 graders lydspredning)
Ulemper - det koster dobbelt op 
Hilsen Thomas |
|
|
Lydspredningen er jo "næsten" den samme.. Og som nævnt tidligere, så var prisen i højsædet, og der blev nævnt trækvogn. Det var mit udgangspunkt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|