| Forfatter |
|
24191 Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 03:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg bruger tit min bærbar computer til at afspille musik og jeg bruger et kabel der har et mini jack stik på computeren siden og alm. rca phono stik på forstærker siden.
Kablet er 10 meter langt (desværre kan jeg ikke bruge et kortere et), så mit spørgsmål er om jeg kan få et rigtigt godt kabel med minijack og rca stik på 10 meter? Er der nogle der har forslag. Jeg er indstillet på at betale hvad det koster.
Evt. vil det måske være bedst med en løsning bestående af et minijack/hun rca adapter stik til computeren, så jeg kan tilkople et sæt helt almindelige 10 meter lange rca signalkabler.
Jeg har rimeligt dyre kabler på resten af anlæget (priser fra 8-15000 Kr.), så jeg tænkte at der ville være noget at hente rent lydmessigt ved en opgradering på netop dette kabel, da jeg egentligt syntes at lyden er ret god fra computeren. Overraskende god faktisk.
Håber at nogle af jer har erfaringer med netop sådan en type kabel/opsætning.
Please, folk der har tanker som "det er helt hen i vejret at betale flere tusinde kr. på kabler, man kan jo ikke høre forskel", LAD VÆRE MED AT SVARE! Jeg orker ikke at diskutere med disse folk! Jeg acceptere fuldt ud at nogle folk har stærkt nedsat hørelse, men det har jeg ikke (endnu), så jeg er indstillet på at investere nogle kr. på lige netop dette kabel.
Ellers på forhånd tak, til alle der har noget at byde ind med. Ser frem til at høre fra jer.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 04:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du har kabler i den prisklasse, har du måske også en cd-spiller der matcher niveauet...
Det er meget tænkeligt at du i så fald kan koble pc'en til indgangen til DAC'en på cd-spilleren. Og dermed få en bedre digital til analog konvertering, og dermed bedre lyd. Det kræver sandsynligvis en coax-udgang fra pc'en og det kan fås på et usb-stik...
Så skal du bare have et 10 m coax-kabel...
Alternativt kan du anskaffe en "moderne" DAC og tilslutte pc'en med enten usb, coaxial eller optisk kabel. Jeg vil anbefale en af de 2 sidstnævnte muligheder!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver finlytteren ret.
Dit enooormt dyre anlæg har sikkert en digital indgang så du ikke skal ligge søvnløs over hvilke analoge ledninger der skal til. Den galvanisk adskilte løsning med optisk kabel eliminerer risikoen for introduceret støj fra pc'en. -Andet end den der ikke kan undgås hvis der er brugt lossy datakompression, selvfølgelig. Den ville jeg gå efter at anvende.
PS. Der er selvfølgelig indlagt provokerende anstrøg i ovenstående for at matche din salontone:
24191 skrev:
|
Jeg acceptere fuldt ud at nogle folk har stærkt nedsat hørelse, men det har jeg ikke (endnu), så jeg er indstillet på at investere nogle kr. på lige netop dette kabel.
|
|
|
I øvrigt er næsten alle laptops udstyret med et lydkort der burde overflødiggøre ENHVER bekymring om det okkulte sidste du ikke vil diskutere om man kan høre eller ej. De lyder nemlig et sted fra halvdårligt til småkedeligt.
Pengene et sindssygt dyrt kabel koster, kunne jo evt også gå til en trådløs model...?
Mulighederne er mange, men undgå det analoge minijack og så vidt muligt pc'ens onboard lyd.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
24191 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tl finlytteren: Det syntes jeg lyder som en rigtig fornuftig løsning du der kommer med. Det havde jeg ikke tænkt på før.
Jeg har meget lidt forstand på computere og bruger stort set kun min bærbar til mails og lidt surfing på nettet, så den musik jeg har liggende på den er bare til lidt ekstra musik jeg ikke lige har købt på cd/vinyl.
Kan man købe et usb stik med en coax digital udgang i selve usb stikket, som en slags adapter? Der er nemlig ikke coax udgang på pc'en.
Jeg ved godt at lyden fra computeren slet ikke kan sammenlignes med en god cd afspiller, men det er meget rart at have en masse musik jeg ikke har på skive, og det er nemt at bruge.
Jeg har bare tænkt lidt på om der ikke kunne forbedres en del på lydsiden , da det lange 10 meter minijack/rca kabel jeg nu bruger, nok er den dårligste løsning.
|
| Til top |
|
| |
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal bruge den her
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13272
den koster ingen penge og giver super god resultat.... og så skal du have 10m coax kabel at fornuftig kvalitet ( der behoves ikke at koste kasse)
der er lang bedere løsning and der med den 10 meter minijack/rca kabel du er på jagt after __________________
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med ovenstående. Et langt, men godt analogt kabel, vil give hørbare forbedringer. En USB løsning til DAC med langt digital kabel, vil give en markant forbedring.
Jeg har prøvet begge dele, på flere bærbare. Det er noget andet med stationære PC'er, hvor der er plads til gode lydkort.
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu budgettet er sådan relativt frit, har du så overvejet at bruge en Sonos eller Squeezebox løsning i stedet?
Som jeg ser det er der tre typer løsninger:
1) Din nuværende model med et analogt kabel der kan nå over i sofaen (jeg formoder det er derfor du har brug for 10 meter). Ulempen er at den analoge lyd fra din bærbare næppe er specielt god, plus du er bundet til den rækkevidde kablet nu engang har.
2) Løsningen med en DAC giver en bedre lyd, men du er stadig nødt til at have kabel i din bærbare så der er forbindelse til DAC'en.
3) Sonos eller Squeezebox løsningen. Du gemmer en Sonos eller Squeezebox sammen med dit anlæg og kører lyden fra dem enten analogt til dit anlæg med et kort kvalitetskabel, digitalt til dit anlæg via en DAC eller digitalt direkte til din forstærker hvis den har en digital indgang. Du trækker et netværkskabel fra din Sonos/Squeezebox til din trådløse router. På din bærbare har du musikken og et program til at styre Sonos eller Squeezebox med. Når du beder Sonos eller Squeezebox om at spille, kobler de op til den mappe med musik du har delt på din bærbare. Du får god lyd og din bærbare er 100% trådløs.
|
| Til top |
|
| |
24191 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt på Sonos eller Squeezebox men syntes at det virker lidt besværligt samt jeg har et eller andet imod trådløs. Ikke at jeg ved at det skulle være dårligere end andet, jeg er bare ikke så vild med det.
En anden ting, ang. den usb/coax adapter så syntes jeg at det virker interesant men så vidt jeg kan forstå så skal man instalere et program fra en cd hvis man skal bruge den, er det ikke rigtigt? Min lille bærbar computer har bare ikke noget disc drev. Ellers hvis det ikke betyder noget, vil det så ikke være en rigtig god løsning med en sådan adapter tilsluttet eks. en Benchmark DAC og så videre til forstærkeren? Det syntes jeg selv virker som en god løsning.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vælger selv om det skal være trådløst med Sonos og Squeezebox.
Hvis du er ovre i Benchmark, kan du ligesågodt vælge deres USB version, og bruge din USB fra laptop i stedet for coax konverter.
|
| Til top |
|
| |
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
24191 skrev:
|
Jeg har tænkt på Sonos eller Squeezebox men syntes at det virker lidt besværligt samt jeg har et eller andet imod trådløs. Ikke at jeg ved at det skulle være dårligere end andet, jeg er bare ikke så vild med det.
En anden ting, ang. den usb/coax adapter så syntes jeg at det virker interesant men så vidt jeg kan forstå så skal man instalere et program fra en cd hvis man skal bruge den, er det ikke rigtigt? Min lille bærbar computer har bare ikke noget disc drev. Ellers hvis det ikke betyder noget, vil det så ikke være en rigtig god løsning med en sådan adapter tilsluttet eks. en Benchmark DAC og så videre til forstærkeren? Det syntes jeg selv virker som en god løsning.
|
|
|
hvis der er tele om mp3 filer så vil gevinds af DAC være minimal (næsten umetydlig),,, så igen synes jeg at en kombo med sonos zp90 og fjerbetejening vil være bedere løsning... og den vil koste mindre and en DAC + dene USB dims vi har linket til ...
PS: samt vil du får mulighed at lytte til lile milion radio stationer samt har du mulighed at stræme 7 mil nr.. fra rapsody .... __________________
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lige et par alternativer til Benchmarken:
Stello
Music Hall
PS Audio
Du kan jo starte med at bruge et usb kabel. Så kan du eventuelt på et tidspunkt få den M2Tech med et coax-kabel på prøve og sammenligne...
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
24191 skrev:
Jeg har tænkt på Sonos eller Squeezebox men syntes at det virker lidt besværligt samt jeg har
et eller andet imod trådløs. Ikke at jeg ved at det skulle være dårligere end andet, jeg er bare ikke så vild med
det.
En anden ting, ang. den usb/coax adapter så syntes jeg at det virker interesant men så vidt jeg kan forstå så
skal man instalere et program fra en cd hvis man skal bruge den, er det ikke rigtigt? Min lille bærbar computer har
bare ikke noget disc drev. Ellers hvis det ikke betyder noget, vil det så ikke være en rigtig god løsning med en
sådan adapter tilsluttet eks. en Benchmark DAC og så videre til forstærkeren? Det syntes jeg selv virker som en
god løsning. |
|
|
Hej 24191.
Nej du skal ikke installere M2tech usb fætteren via cd-rom, du skal gøre det via firmaets hjemmeside og endda i en
opdateret version. Jeg gjorde det selv i går da den lige var dumpet ind med posten. Den er oppe at køre på max.5
min.
Mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
24191 skrev:
Please, folk der har tanker som "det er helt hen i vejret at betale flere tusinde kr. på kabler, man kan jo ikke høre forskel", LAD VÆRE MED AT SVARE! Jeg orker ikke at diskutere med disse folk! Jeg acceptere fuldt ud at nogle folk har stærkt nedsat hørelse, men det har jeg ikke (endnu), så jeg er indstillet på at investere nogle kr. på lige netop dette kabel.
Ellers på forhånd tak, til alle der har noget at byde ind med. Ser frem til at høre fra jer. |
|
|
Jeg var fristet til at byde ind, men jeg accepterer fuldt ud, at nogen vil bedrages og forblive i deres vrangforestillinger og ikke engang interesseret i at finde ud af OM der er forskel på kabler eller ej. Med venlig hilsen, den professionelle lydtekniker med, åbenbart, stærkt nedsat hørelse. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
24191 skrev:
|
Ellers på forhånd tak, til alle der har noget at byde ind med. Ser frem til at høre fra jer.
|
|
|
Jeg var fristet til at byde ind, men jeg accepterer fuldt ud, at nogen vil bedrages og forblive i deres vrangforestillinger og ikke engang interesseret i at finde ud af OM der er forskel på kabler eller ej.
Med venlig hilsen, den professionelle lydtekniker med, åbenbart, stærkt nedsat hørelse.
|
|
|
Som tekniker burde du vide at der er store forskelle på kabler. Hvis vi ser bort fra voodoo som nedfrosne kabler og underlige "kasser", kan stilles nogle krav for at et kabel er godt.
Solide stik der ikke korroderer, og ikke mister "grebet", gode lodninger hvor kontaktfladen ikke består af loddetin, minimalt tab (vigtigt med 10 meter kabeltræk), god afskærmning og lav kapacitet (ikke alle forstærkere har det godt med høj kapacitet, og kan brænde af).
Etvhert kabel burde være lavet sådan, men er det ikke altid.
|
| Til top |
|
| |