Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Gamle Kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Et´enkelt spørgsmål kan kabler blive for gamle fx højttalerkabler og fono kabler ??

VH T

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

På en måde kan de godt blive for gamle. Det kommer an på om isoleringsmaterialet er lufttæt.

Hvis ikke isoleringen er helt lufttæt, så vil kobberet begynde at korodere inde i kablet. Det kan man så godt kalde at kablerne er blevet for gamle.

Men hvis kablerne er lavet ordentligt og termineret ordentlig, så burde de altså kunne holde i rigtig mange år.

Hvis du tager et kabel, og skærer et lille stykke isolering af, så skal inderlederne være helt blanke og rene. Hvis ikke de er det, så er kablet begyndt at korodere. Der findes desværre ikke nogen ikke destruktiv måde at kontrollere det på. (med mindre altså at isoleringen er gennemsigtig)

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Kabler bliver forringet med årene. Du kan f,eks læse om det (og meget andet) i Van Den Hul`s Cable FAQ http://www.vandenhul.com/Default.aspx?page=p&id=29#50
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Gudfader bevars. Man behøver ikke æde alt råt.

Selv hvis kobber udsættes for vind og vejr angribes kun den yderste overflade af ir, men denne ir beskytter imod yderligere korrosion.

Et kobberkabel vil beholde sine egenskaber i hundredevis af år. Men voodoo-troldmændene vil naturligvis gerne fortælle at man bør købe nye kabler fra tid til anden.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Jeg fornemmer optakten til "endnu en gang kabel ævl", så skynder mig at fjerne abonnementet på tråden.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Har læst at når kabler bliver gamle og de begynder at koorderer, vil de lave en "frekvens forskydelse" som bevirker at frekvensen i musikken flytter sig + 0.1296 Hz. Dette kan for det trænede øre bevirke at musikken bliver lidt lyserer, og at takten bliver hurtigerer.

Iøvrigt kan jeg hører at lyden bliver fasterer og mere harmonisk med nye kabler. Tror ikke dette er indbildning - jeg er villig til at lave en lydtest med bind på hænderne, for at bevise min påstand !.

Så jeg vi anbefale at udskifte kabler hver 2. år - helst med de dyreste  Van Den Hul kabler.

Hilsen eksperten......

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Så jeg vi anbefale at udskifte kabler hver 2. år - helst med de dyreste  Van Den Hul kabler.

Hver 2. år........ er det ikke at stramme den. Har hørt at man skal skifte signal-kabler mindst en gang om året, højtaler-kabel skal skiftes en gang i kvartalet (pga. de store strøme der løber i kablet). 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

ja ja det var nu ikke for at skabe den store kabel snak, ville bare høre om kabler kunne blive " gamle" og kan godt se ´det logiske i at kobber ire hvis de udsættes for vand og fugt  er dette det samme som fx sølv og guld mister de også deres evner ??

VH T

pulsedriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ikke for at være alt for pessimistisk, men hvis vi antager at 1 eller 2 år  skulle ændre hørbart på et kabel, hvis det ikke er 100% luft og fugttæt, så er der nok ikke mange kabler rundt om, som ikke er lydreduceret.

Tænk på lager og liggetider inden kablet kommer ud til forbrugeren.

Det kan da være rigtigt at et irgrønt kabel ikke er det fedeste at have hængende mellem sine apperater,men det er sgu lidt akedemisk de vi er ude her.

Lyt nu til musikken istedet for alle de bekymringer, og så husk at det kun er dig selv, der kan sige om det spiller fedt eller ej, ikke de andre.

Forøvrigt er rød  den flotteste farve

Til top Vis pulsedriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulsedriver

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hvis man roder med gamle huse og gamle biler oplever man indimellem ledninger der er blevet hårde, møre og porøse. I huses elinstallationer er det typisk huse der har mere end 100 år på bagen. På el i biler snakker vi om 25 år eller mere, men det er så også ledninger der er udsat for et aggressivt miljø.

Så hvis dine hifikabler er fra starten af forrige århundrede eller har været stripset fast under motorhjelmen på din bil en 20-25 år, så kan de meget vel trænge til udskiftning..

Seriøst, så længe dine hifikabler er fine og bløde og kan bøjes uden at isoleringen sprækker så er der ikke noget at komme efter..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

pulsedriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Spot on Strandvasker.
Til top Vis pulsedriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulsedriver

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:

ja ja det var nu ikke for at skabe den store kabel snak, ville bare høre om kabler kunne blive " gamle" og kan godt se ´det logiske i at kobber ire hvis de udsættes for vand og fugt  er dette det samme som fx sølv og guld mister de også deres evner ??

Jeg håber da ikke at du har så meget vand og fugt i din stue så spørgsmålet bliver relevant. Hvis det er tilfældet, er der nok andre dele af anlægget (+ dit helbred) som du bør være mere bekymret for. Under normale forhold i en opvarmet dagligstue bør der altså ikke være nogle problemer. Jeg har da heller ikke set hifikabler med datomærkning endnu.

Men du kan jo bare bruge kablerne. Hvis der opstår problemer med alderen (kablernes) hører du det jo nok, ellers er der ikke noget problem.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

har hverken vand eller fugt i stuen he he så jeres svar er alletiders tror nu ikke at kabler i den forstand mister noget i lyden ved at ligge noget tid, men hvordan er det med sølv og guld kabler '/ kabelsko og bøsninger fx

VH T

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:
har hverken vand eller fugt i stuen he he så jeres svar er alletiders tror nu ikke at kabler i den forstand mister noget i lyden ved at ligge noget tid, men hvordan er det med sølv og guld kabler '/ kabelsko og bøsninger fx

Jeg fniser altid lidt når jeg hører anbefalinger af guldstik fordi de forhindrer korrosion - jeg har stadig til gode at opleve et eneste stik der nogensinde er irret i et indeklima. Min familie har et gammelt sommerhus der har været i slægtens eje 4-5 generationer indtil videre, det ligger tæt på vandet og vinden over Østersøen har garanteret et større indhold af salt end så mange andre steder - på trods af det er hverken antennestikket eller antenneindgangen på det ældgamle tv det mindste korroderet. Hvis et billigt antennestik kan overleve 30 år i et gammelt, vindblæst sommerhus der står uopvarmet meget af vinteren, så tror jeg ikke vi behøver bekymre os voldsomt om korrosion i vores moderne dagligstuer..

Guldstik ser godt ud, og muligvis har de også en teoretisk bedre kontaktflade, men risikoen for korrosion giver jeg ikke meget for..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes